PDA

View Full Version : Verschil in toonhoogte



Brad
30 juli 2016, 20:12
Dag mensen ,

Wanneer ik met platen meespeel en dat doe ik graag en regelmatig merk ik af en toe dat sommige nummers op een album afwijken van de juiste toonhoogte

Dat is best vervelend omdat je dan snel je gitaar moet bij stemmen wil het allemaal een beetje klinken

Wanneer dat bewuste nummer is afgelopen moet je je gitaar weer stemmen natuurlijk . Soms komt het voor dat een heel album qua toonhoogte iets hoger of lager ligt

Dat is dan minder erg . Ik vraag mij af hoe dat komt en vooral waarom dat is en waar die afwijking precies plaatsvind

Gebeurt dat bij het opnemen van de instrumenten of bij het maken van de master bijvoorbeeld

Da Vinci
30 juli 2016, 20:38
Ik heb de indruk dat het mn vroeger vrij gebruikelijk was gewoon een instrument te pakken, die op gehoor te stemmen en dan de rest daar op af te stemmen. Als je bijv. Whole lotta rosie of Highway to Hell van AC/DC hoor je dat die ergens tussen normale stemming en Eb zitten. Er is wel software waarmee je dat kan corrigeren en dan een kopie kan opslaan. Zo doe ik dat ook en dan zet ik ze in de dropbox van de band zodat iedereen zonder gedoe z'n handel kan instuderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
30 juli 2016, 20:39
Als het slechts enkele nummers zijn zou het ook nog kunnen dat ze 'm qua tempo nog wat aangepast hebben omdat ze dat toch beter vonden klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
30 juli 2016, 21:22
ach tuning is relatief, letterlijk dus. Geen enkele ouwe bluesplaat staat in een "correcte" tuning maar wel goed gestemd, enfin meestal toch :)

Plant
31 juli 2016, 00:15
Als je het echt over 'platen' hebt kun je de oorzaak ook bij je platenspeler zoeken.

Verder kan het bij analoge bandopnamen ook nog aan recorders liggen. Op de een wordt het opgenomen, banden op een ander afgespeeld. Niet goed gekalibreerd en je hebt je verschil.

Bandrecorders wilden ook nog wel eens tijdens een nummer van snelheid veranderen. Neem deze op 2:34:


https://www.youtube.com/watch?v=coCjlhyFug8

Je hoort het gewoon ineens zakken.

D3nnis
31 juli 2016, 07:22
Als je bijv. Whole lotta rosie of Highway to Hell van AC/DC hoor je dat die ergens tussen normale stemming en Eb zitten.



Super irritant vind ik dat.
Maar het is wel heel vaak dat het tussen E en Eb zit. Misschien geen toeval? Of toch wel, gezien het feit dat mijn gitaren ook vaker te laag staan dan te hoog?
Bijvoorbeeld cowboys from hell van panters, en fabulous disaster van exodus ook. Heb nog gedacht dat het mode was om een kwart toon lager te stemmen...

Duhsjaak
31 juli 2016, 08:02
In Amerika is de energie voorziening al heel lang in bedrijfshanden. Als ze daar dus energie tekort kwamen was het veel goedkoper om dan maar iets minder te leveren dan dat ze moesten betalen om extra in te kopen.

Veel Motown platen lijden onder wisselende toonhoogte. Mr. fingers heeft er heel wat mee gespeeld op zijn bas, waarbij zijn oplossing was dat hij precies stemde tussen de begin-toonhoogte en de toonhoogte aan het eind.

Reden waarom het spelen op een mellotron in da V.S. Niet te doen is. Dan kan het gebeuren dat je instrument drie keer in een nummer van toonhoogte verandert.

Kennelijk nam men het zoals het kwam, zonder nou teveel aandacht aan stabilisatie van de netvoeding te geven.

Black out is het totaal niet leveren van electriciteit. Minder leveren wordt Brown out genoemd. En komt ook nu nog heel veel voor.
In het vrije westen is toonhoogte dus ook vrij.
En ze zijn er nog trots op ook.
Vriendelijke groet, Gus

Brad
31 juli 2016, 09:57
Als je het echt over 'platen' hebt kun je de oorzaak ook bij je platenspeler zoeken.

Verder kan het bij analoge bandopnamen ook nog aan recorders liggen. Op de een wordt het opgenomen, banden op een ander afgespeeld. Niet goed gekalibreerd en je hebt je verschil.

Bandrecorders wilden ook nog wel eens tijdens een nummer van snelheid veranderen

Met cd s heb ik het ook . Wat ook best bizar is, is dat een bepaald nummer op de ene cd gewoon een halve toon lager is dan op een andere cd

Ik heb het dan over een James Bond verzamel cd . Wat de werkelijke oorspronkelijke toonhoogte was is niet te zeggen maar de hogere versie klinkt beter en frisser

Erik de Perik
31 juli 2016, 12:34
Wellicht gaan ze van een andere grondtoon uit....? Behalve 440 heb je ook nog fans van 415, 425 en 432Hz

Duhsjaak
31 juli 2016, 17:20
En 444Hz. Het orgel in het Concertgebouw is tijdens renovatiewerk definitief verkloot door hem op te waarderen.
Alles klinkt briljanter en sprankelijker en meer CD achtig als het ietsje hoger gaat.

Bij V.S. Opnames is er veel gedaan op 110 volt. Dus een Brown out van 10 volt heeft daarop een grotere invloed dan waanneer de opname op 230 volt zou zijn gemaakt.

Er is in NL veel op 220 volt opgenomen. Het blijft voor mij gissen wat precies het effect zal zijn als dat op 230volt wordt geremasterd of afgespeeld. Come to think of it.
En met geremasterd bedoel ik tape analoog naar Digi conversie bijvoorbeeld.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
31 juli 2016, 19:53
Het spanningniveau doet bij gemotoriseerde apparaten doorgaans niet terzake, de snelheid is gerefereerd aan de lokale netfrequentie omdat die zo stabiel is, veel stabieler dan het aantal Volt. Of er is een elektronische regeling die een eigen interne referentie heeft en die geen krimp geeft om -10/+6% spanningstolerantie.

We zijn in Nederland van 220V naar 230V gegaan. Draaiden alle analoge recorders ineens sneller? Gelukkig niet.

fred dons
31 juli 2016, 21:42
op de eerst Van Halen cd's stemde michael anthony zijn bas op de gitaar van eddie die weer op zijn gehoord stemde (en dat was bijna in es)

Duhsjaak
31 juli 2016, 21:42
De beste apparaten waren en zijn daar niet gevoelig voor.
Opnames als Death of a clown zijn verneukt (vermoedelijk) doordat de leverancier ineens weer genoeg capaciteit had om aan zijn contractuele verplichtingen te voldoen. Mijn theorie is, dat het voltage ineens omhoog ging, als gevolg waarvan de band sneller langs de koppen werd gesleurd.

Het is natuurlijk niet helemaal zo dat dat nu nog zou gebeuren, maar er zijn genoeg voorbeelden van falende apparaten van 50 jaar terug.
Dat is het punt dat ik naar voren wilde brengen.

Wanneer in de tijd recorders (in welk jaar dus) gestabiliseerd werden en dus niet meer voltage gevoelig zou ik niet durven zeggen. Maar het voltage is lange tijd bepalend geweest voor de snelheid waarmee band (en daarvoor draad) langs de recorderkop werd getransporteerd.

De gear van de Motown studio's is lange tijd zeer onbetrouwbaar geweest in dit opzicht. En dat geldt voor alle studio's in die tijd.
Ik pretendeer niet dat ik het beter weet dan jij. Ik vind alleen dat je je teveel concentreert op de state of the art. en die was in da 60's iets anders dan wat we nu gewend zijn.

Klinkt de 2e van mevrouw Tirotto en haar blues bende daarom zo organisch? Omdat ie bij Han S is opgenomen. N door Han S ook nog?
Ga je verder terug in de tijd, dan wordt de techniek al primitiever, met alle problemen van dien.

Ga maar eens kijken wat Mr. Fingers hier op GN heeft gepost. En verbaas je. Een bassist die 10 jaar op dezelfde snaren speelde. Niet Mr. fingers! En een grondtoon die binnen 2 minuten een hele toon kon afwijken, van de hele band. En bedenk dan een plausibele verklaring. En ik kom graag van je leren. En je weet: je bent een fijne gast.

Vriendelijke groet, Gus

Schrevel
31 juli 2016, 21:47
En 444Hz. Het orgel in het Concertgebouw is tijdens renovatiewerk definitief verkloot door hem op te waarderen. Alles klinkt briljanter en sprankelijker en meer CD achtig als het ietsje hoger gaat.


Heb je hier een bron voor?
Bij de restauratie in de jaren 50/60 is het orgel verkloot en werd het steeds onspeelbaarder. Bij de restauratie in de jaren 90 is het orgel teruggebracht in oorspronkelijke staat, alleen de bespeelbaarheid (mechaniek, registers) kreeg een upgrade.
Als je een orgel wilt herstemmen zul je alle tongen moeten herpositioneren in de orgelpijpen, dat is een bizarre klus en wordt alleen gedaan tijdens sterke weersveranderingen (zomerhitte).
Het CGB orgel heeft een toonhoogte van 442Hz bij 22°C, een volle zaal is warmer en dan zakt de toon.

Plant
31 juli 2016, 23:44
Ik vind alleen dat je je teveel concentreert op de state of the art. en die was in da 60's iets anders dan wat we nu gewend zijn.

Deels waar. Maar ik kan zo andere invloeden bedenken die grotere invloed hebben dan spanningsniveau. Ook toen al. Bij elektronica en mechanische apparaten is dat bv. temperatuur. En de snelheid van bandrecorders met capstans en rubber drukrollen, take up torque ... bandtransport is nooit van begin tot einde van de haspel exact 4.75 , 9.5 of 19 cm/s. Die precisie hebben die apparaten simpelweg niet. Toen niet en nu niet.


... En je weet: je bent een fijne gast.

Vriendelijke groet, Gus

Wederzijds :ok:

Han S
1 augustus 2016, 00:06
Elke professionele taperecorder in een studio heeft/had varispeed en dat kun je heel precies afstellen.

Plant
1 augustus 2016, 00:39
Neemt niet weg dat er digitaal ook missers werden / worden gemaakt.

Ik kreeg een cd'tje van een concertopname waarbij ik zelf was geweest in handen en tijdens het afluisteren had ik snel door dat er iets niet klopte, maar wist niet meteen wat. Het was digitaal opgenomen en bewerkt en ik merkte na enige tijd dat de pitch niet klopte. Ik hoorde het aan de stemmen die onnatuurlijk klonken.

Het was te laag, denk overdreven aan een 45 toeren singeltje dat je op 33 toeren afspeelt. Nou is dit extreem, maar iets zei me dat het zoiets was. Dus ik retourneerde het cd'tje en zei dat de pitch niet klopte. "Dat kon niet, want digitaal, blabla...".

Wat bleek? Professioneel werd 48 kHz samplefrequentie gebruikt en opnamen worden voor op cd overgesampled op 44.1 kHz. Een ouderwetse cd speler hanteert alleen 44.1kHz samplefrequentie.
De cd die ik kreeg had geen samplefrequentie van 44.1 kHz maar van 48 kHz. M'n cd-speler speelde dit wel af, maar de pitch was hoorbaar lager.

Het geretourneerde cd'tje werd in de pc gestoken, de software herkende de juiste samplefrequentie van 48kHz en speelde het vervolgens probleemloos af. Pas als je het cd'tje in een oudere consumenten cd-speler stak die alleen 44.1 kHz sampling doet ging het mis.

Duhsjaak
1 augustus 2016, 07:14
OK, helder. Pfffffff............
Ik veronderstelde dat de meeste problemen inmiddels overwonnen waren, maar er zijn kennelijk weer nieuwe grappen bijgekomen.

Techniek verbaast me elke keer weer.
Vriendelijke groet, Gus

The Lo Lands
1 augustus 2016, 23:45
Dag mensen ,

Wanneer ik met platen meespeel en dat doe ik graag en regelmatig merk ik af en toe dat sommige nummers op een album afwijken van de juiste toonhoogte

Dat is best vervelend omdat je dan snel je gitaar moet bij stemmen wil het allemaal een beetje klinken

Wanneer dat bewuste nummer is afgelopen moet je je gitaar weer stemmen natuurlijk . Soms komt het voor dat een heel album qua toonhoogte iets hoger of lager ligt

Dat is dan minder erg . Ik vraag mij af hoe dat komt en vooral waarom dat is en waar die afwijking precies plaatsvind

Gebeurt dat bij het opnemen van de instrumenten of bij het maken van de master bijvoorbeeld

Misschien wordt het ook eens tijd dat je je platenspeler laat nakijken! Kijk, als dit analoge draaitafeltje (merk/type?) van jou wat langzamer draait door bijvoorbeeld een slechte snaar of versleten lagers, oud servo motortje, etc dan zal de toonhoogte (pitch) ook veranderen. Ik heb zo'n mooie platenspeler van Technics met quartz lock waardoor de motor van de platenspeler altijd op de juiste snelheid draait. Hoeft het probleem niet te zijn maar kan wel natuurlijk...

Brad
2 augustus 2016, 02:06
Als je eens goed leest dan zie je dat de meeste platen en cd s wel de juiste toonhoogte hebben maar dat enkele numners binnen het album daarvan afwijken

Wanneer een album in zijn geheel wat afwijkt dan is dat geen ramp want dan hoef je de stemming maar een enkele keer aan te passen om dat album in zijn geheel mee te spelen

The Lo Lands
2 augustus 2016, 23:48
Dag mensen ,

Wanneer ik met platen meespeel en dat doe ik graag en regelmatig merk ik af en toe dat sommige nummers op een album afwijken van de juiste toonhoogte

Dat is best vervelend omdat je dan snel je gitaar moet bij stemmen wil het allemaal een beetje klinken

Wanneer dat bewuste nummer is afgelopen moet je je gitaar weer stemmen natuurlijk . Soms komt het voor dat een heel album qua toonhoogte iets hoger of lager ligt

Dat is dan minder erg . Ik vraag mij af hoe dat komt en vooral waarom dat is en waar die afwijking precies plaatsvind

Gebeurt dat bij het opnemen van de instrumenten of bij het maken van de master bijvoorbeeld


Als je eens goed leest dan zie je dat de meeste platen en cd s wel de juiste toonhoogte hebben maar dat enkele numners binnen het album daarvan afwijken

Wanneer een album in zijn geheel wat afwijkt dan is dat geen ramp want dan hoef je de stemming maar een enkele keer aan te passen om dat album in zijn geheel mee te spelen

Spiegel: Weet je wat nu zo irritant aan jouw topics is Brad? Je schetst een probleem maar geeft daarbij weinig inhoudelijke informatie. Vervolgens val je mij aan op niet goed lezen? In je openings topic heb je het over platen. Dat je vervolgens later hier bij opmerkt dit met CD's ook te hebben had ik inderdaad nog niet gelezen. Had handig geweest dit bij je openingstopic al aan te geven. Ik scan over het algemeen snel de antwoorden binnen een topic en kijk of ik daarbij nog iets zinvol kan toevoegen. Mijn reactie hoeft echt niet zo vreemd te zijn aangezien analoge apparatuur, in dit geval een platenspeler met mechanische onderdelen nu eenmaal minder betrouwbaar zijn dan de digitale CD variant. Daarbij gaf ik aan dat het probleem misschien niet op jouw probleem van toepassing hoeft te zijn. Van mij krijg je geen reacties meer Brad, ik ben er klaar mee.