PDA

View Full Version : projectje monitor box gitaar



edje kadetje
29 juli 2016, 18:43
Ik probeer de zomerweken te benutten voor het uitvoeren van een projectje waar ik al een hel tijd over nadenk.

Voorfase 1:
Ik had ooit een 2e hands marshall 4x12"gekocht in de tijd dat ik dat gewoon stoer vond en geen idee had van speakers etc.
Toen ik hem na hem heel veel niet gebruikt te hebben nog eens goed bekeek, bleek het volgende. Er was ooit een speaker gesneuveld en vervangen door een heel ander type en merk, en er was nog een speker gesneuveld. Ik hield twee goede speakers over.
Celestion G12M
25 watts
16 ohms
bass resonance 55 hz.

Little did/do I know, maar ik wist wel dat dit oude celestions waren. Ik heb ze altijd bewaard, ze liggen nu al 10 jaar ongebruikt in een kratje in de schuur.

Voorfase 2:
Ik vind het altijd moeilijk mezelf goed te horen, zonder de anderen weg te blazen. Het lijkt me een goed idee om gitaarboxen als floormonitors te hebben. Dus met de wetenschap van mijn twee oude celestions in de schuur heb ik vorig jaar een keer oude (zelfbouw) lege floormonitors gekocht (uiteraard 12").

Project:
In elkaar knutselen van twee 1x12" gitaarfloormonitors.

Ik ben bepaald geen handige Harry, maar ik heb weleens vaker aan speakers zitten solderen (ik heb bv ooit in die Marshall-kast een stereo-aansluiting gemaakt). Ik wil ze beide een dubbele (parallelle) input geven, dan kan ik ze doorlussen voor 50 Watt aan 8 ohm. Ik zie verschillende mogelijkheden, mede afhankelijk van de functie van het moment:
- doorgelust en dan aangestuurd door 1 kanaal van mijn mesa 50/50 (het andere kanaal van de mesa kan ik dan nog gebruiken om mijn 2x12" aan te sturen - dan waarschjijnlijk 2 x mono)
- Stand alone in stereo aangestuurd door de 2 kanalen van de mesa (beetje opletten met het vermogen)
- iedere 1x12 parallel zetten met de helft van mijn 2x12", zodat beide sets stereo zijn.

Vragen:
- Zijn deze speakers nog de moeite van het knutselen waard?
- De speakers zijn back loaders (zeg je dat zo?) terwijl de floormonitor front loaders zijn. Het past wel, dus ik denk dat ik het gewoon zo ga doen, levert dat problemen op?
- Is er een conventie voor het solderen van de speakers? tip = plus, ring = min? Of omgekeerd?
- Er zit in de monitorkasten behalve ruimte voor 12", ook een gat voor een hoorn. Zal ik die dichtmaken of openlaten? Idem voor een klein roostertje.
- Heeft iemand verder nog commentaar, suggesties of ideeën?

edje kadetje
29 juli 2016, 18:53
http://imageshack.com/a/img924/6878/H28epn.jpg

AC3D
29 juli 2016, 18:53
de Celestion G12M-25 is een best gewilde speaker, zeker als er op de (meestal groene) kap op de magneet GEEN 'Rola' vermeld wordt.
de speakers zijn niet perse de beste voor jou doeleinde, omdat ze ieder slechts 25 watt zijn (bij vol volume & veel distortion kan die mesa echt wel meer dan 50 Watt leveren).

er is tevens geen probleem met de hoe je de speakers aan de jack aansluit, aangezien het om wisselspanning gaat. houd er wel rekening bij dat je wel consistent moet zijn; als je bij de 1e de plus aan de tip aansluit, en bij de 2e de min aan de tip zet werken de speakers in tegenfase.

EDIT:
http://imagizer.imageshack.us/a/img924/6878/H28epn.jpg

dit zijn creambacks, post rola. minder gewild dan de pre-rola Greenbacks, hoewel het wel dezelfde speakers zijn (in principe). (die van jou komt uit Juli 1973)
de latere versies (1974+) zijn 30 watt, dus deze zijn nog van vlak na de overname.

ik heb n kabinet staan met 4 uit 1972, en t zijn gewoon prima speakers.

edje kadetje
29 juli 2016, 19:03
https://imageshack.com/i/po593haBj

edje kadetje
29 juli 2016, 19:08
de Celestion G12M-25 is een best gewilde speaker, zeker als er op de (meestal groene) kap op de magneet GEEN 'Rola' vermeld wordt.
de speakers zijn niet perse de beste voor jou doeleinde, omdat ze ieder slechts 25 watt zijn (bij vol volume & veel distortion kan die mesa echt wel meer dan 50 Watt leveren).

er is tevens geen probleem met de hoe je de speakers aan de jack aansluit, aangezien het om wisselspanning gaat. houd er wel rekening bij dat je wel consistent moet zijn; als je bij de 1e de plus aan de tip aansluit, en bij de 2e de min aan de tip zet werken de speakers in tegenfase.



dit zijn creambacks, post rola. minder gewild dan de pre-rola Greenbacks, hoewel het wel dezelfde speakers zijn (in principe). (die van jou komt uit Juli 1973)
de latere versies (1974+) zijn 30 watt, dus deze zijn nog van vlak na de overname.

ik heb n kabinet staan met 4 uit 1972, en t zijn gewoon prima speakers.

Dank voor je reactie en de informatie over de speakers.
Ik realiseer me dat de speakers niet goed passen bij de mesa. Ik gebruik mijn mesa nooit in de buurt van vol vermogen. Ik geloof niet dat ze ooit boven standje vijf zijn gekomen. In combinatie met het hogere ohmage van deze speakers zou dat wel goed moeten komen, toch?

edje kadetje
29 juli 2016, 22:02
http://imageshack.com/a/img922/2593/2fwNpr.jpg

Hier is iets mis, denk ik. Dat losse draadje hoort vast aan dat rode contactpunt. Iemand een oplossing? Het draadje is te kort om opnieuw vast te zetten aan het rode punt. Zou ik gewoon een nieuw draadje aan het losse eindje kunnen solderen? Bedenk dat ik niet echt handig ben.

Plant
30 juli 2016, 01:00
Let er wel op dat het draadje i.v.m. conus bewegingen zo soepel mogelijk moet blijven. Als je gaat vertinnen en (veel) tin toevoegt trekt het door heel het draadje heen en is het zo stijf als wat.

Verlengen is een goed idee als het draadje te kort is, maar soldeer zo kort mogelijk met zo min mogelijk tin. Gebruik een krokodilleklemmetje om net voorbij het soldeereinde meteen warmte af te voeren zodat dat niet naar de conus trekt.

http://i101.twenga.com/huis-tuin/krokodillenklem/krokodillenklem-tp_8756883763929400921f.jpg

edje kadetje
1 augustus 2016, 19:21
Vandaag een paar uurtjes rustig de tijd gehad en ik geloof dat het geslaagd is.

Hier m'n gepruts aan de ene speaker waar een klein draadje los was. Dank voor de tips die ik kreeg. Naar mijn maatstaven en naar mijn vaardigheden heb ik het er redelijk van af gebracht.

http://imageshack.com/a/img922/808/nOvMz5.jpg

Sander-H
1 augustus 2016, 20:37
Gaat dat koperdraad niet in no time breken door de constante beweging? Koper wordt toch harder/broos door beweging???
Meen me zoiets te herinneren van vroeger :)

edje kadetje
1 augustus 2016, 21:05
En dit is degene die al helemaal af is.
Hij klinkt ook goed. Bij cleane klankjes hoor ik bij het uitstervende geluid wel wat gerommel, maar dat kan eigenlijk net zo goed uit de rest van de apparatuur komen.

http://imageshack.com/a/img922/808/nOvMz5.jpg

Ik zal nog eens een A/B/C/D-test doen met andere kabinetten die ik heb:
- een Marshall 1926 (2 x 12") ook celestions
- een oud sessionette-combo (ook celestion) dat ik al heel lang als handzaam 1 x 12" kabinet gebruik (halfopen omdat daar ooit de versterker zat)
- een 4x12" london city (met 30-watters celestion)

Poeh, dat wordt een oefenruimte en een kleine vrachtauto. Het zal wel wat kleinere schaal worden.

edje kadetje
1 augustus 2016, 21:06
Gaat dat koperdraad niet in no time breken door de constante beweging? Koper wordt toch harder/broos door beweging???
Meen me zoiets te herinneren van vroeger :)

Ik hoop dat de beweging wordt opgevangen door het oude draadje dat er al aan zat.
Ik heb hier zelf helemaal geen verstand van. Ik ga het afwachten.
Dank voor de waarschuwing.

Dutch66
2 augustus 2016, 10:01
En dit is degene die al helemaal af is.


Ik denk dat je de verkeerde foto gepost hebt?, deze is van de speaker reparatie.

edje kadetje
2 augustus 2016, 11:48
Ik denk dat je de verkeerde foto gepost hebt?, deze is van de speaker reparatie.

Deze dan?

https://imageshack.com/i/poiMAWiMj

edje kadetje
7 augustus 2016, 13:53
Hm.

Ik heb hem twee, drie keer even gebruikt - op laag volume - en nu zit er een irritant grommetje in. Net of er iets in zijn keel zit, zeg maar.
Zou dat aan het soldeerwerk kunnen liggen of moet ik aannemen dat de speaker toch aan gort is?

Erik de Perik
7 augustus 2016, 18:30
Kan zijn dat de spoel in de magneet aanloopt.


Overigens kan een 25 watt pro speaker best wel wat meer hebben. Zelf jarenlang een stel bassbins met JBL K-150 erin op 450 watt gedraaid. Speakers zijn 150 watt en eigenlijk bestemd voor orgel volgens de folder.