PDA

View Full Version : Artificials



schaap
26 juli 2003, 21:06
Ik heb nu al wel een paar maandjes, een flying V :D, voorheen speelde ik op een Samick LS :oops: , alleen op die Samick gingen mn artificial harmonics vlekkeloos, ik kon ze zo goed als overal wel spelen, maar op mn Flying V heb ik er vaak de grootste moeite mee, ligt dit aan mij of aan de gitaar :???: (ik gok aan mij, maar ik wil het zeker weten)

pimmetje
27 juli 2003, 11:12
Het kan liggen aan mensuurlengte...
Ook op die Samick zal je gemerkt hebben dat AH's op bepaalde plekken beter naar voren komen. Als je snaren nu dus een andere lengte hebben, zijn die AH-plekken ook iets verschoven.

Zelfs als de mensuurlengte niet anders is dan van die Samick, kan 't zijn dat je bij die Flying V je slaghand gewoon net ff op een andere plek houdt, maar de oplossing blijft 'tzelfde... gewoon ff zoeken en weer oefenen.

Super Slinky
27 juli 2003, 12:55
Zo leer je nog eens wat. Had nog nooit van het begrip mensuur lengte gehoord. (mens uur??) Hoe heet het in het Engels eigenlijk? Misschien ben ik het dan wel eens tegengekomen.
Ik dacht dat je die AH gewoon overal kon pakken als je maar de juiste aanslag manier gebruikt.

pimmetje
27 juli 2003, 13:46
Volgens mij is mensuur lengte eigenlijk ook te veel... het is officieel geloof ik mensuur zonder lengte, maar dat boeit niet. In 't Engels is 't scale length.

... back on topic.
Je kan harmonics ook op zich overal pakken... Vooral met de juiste hoeveelheid gain, juiste techniek, etc. Alleen er zijn plekken waar ze net ff ietsje beter naar voren komen. Deze plekken komen eigenlijk overeen met de natuurlijke flagiolet-plekken, dus op de helft van de snaar (12e fret), op 1/3 (7e fret), op 1/4 (5e fret), op 1/5 (4e en 9e fret), etc... deze komen "toevallig" ook nog mooi op frets uit, maar er zijn natuurlijk nog andere plekken tussen frets in die 't prima doen.

Alleen dan is bij een artificial harmonic die helft (derde / kwart / etc) van de snaar natuurlijk gemeten vanaf de gefrette positie tot brug in plaats van de totale lengte van de snaar (zadels tot topkam). Een millimetertje verschuiven kan al een heel verschil maken met AH's.

taylor
27 juli 2003, 14:03
ja dat klopt.

het is ook zo de ene gitaar is de andere niet daar bedoel ik mee de 1 heeft veel meer boventoon dan en ander,maar je moet ze op elke gitaar wel kunnen pakken.zie vorige topics

Anders Destium
27 juli 2003, 14:41
Het is ook nog zo dat sommige elementen boventonen meer naar voren laten komen dan andere: Als je een ToneZone of FullShred hebt hoef je vrijwel geen moeite te doen om een A.H. te krijgen...

Negative K3 fan
27 juli 2003, 16:59
dikkere (strakkere) snaren geven ook betere pinches, door de kortere mensuur hangt een zelfde snaar slapper op een V dan op een samick, da t kan er ook mee te maken hebben. Waarschijnlijk is het gewoon een combinatie van verschillende factoren die rollen spelen (houtsoorten, elementen, snaren, hoogte vd elementen etc)