PDA

View Full Version : lichte zoem in gitaar



bikpie
28 juli 2016, 21:15
hoi,

mijn gitaar (een gerrinez SG 250) heeft een lichte zoem, zodra ik de snaren of de brug aanraak stopt hij meteen met zoemen, laat ik hem weer los begint hij weer. Onder het spelen heb ik er dan ook geen last van, maar ik ben wel nieuwsgierig wat het zou zijn. Ik heb geen idee of het wat uitmaakt, maar de potmeters zijn laatst gesmeerd en de input vervangen. Ik ben benieuwd!:B

Gearjunkie
28 juli 2016, 21:19
Is je versterker op een geaard stopcontact aangesloten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

piezo
28 juli 2016, 21:25
Is gewoon, heeft iedere gitaar met elektromagnetische elementen, met singlecoils meer.
Ze pikken namelijk ook het elektromagnetische stoorveld op dat door je eigen lichaam wordt opgewekt.
Raak je de snaren aan, dan sluit je je zelf elektrisch kort aan de aarde van je gitaarelectronica en gaat het stoorsignaal dus niet meer naar de versterker.

Rogueny
28 juli 2016, 22:45
Zoals Piezo al vermeld, het is geen defect, hoor je bij elke gitaar! Alleen bij EMG (actieve) elementen is dat uitgesloten toch?

Erik de Perik
28 juli 2016, 23:24
Je hebt in ieder geval een mooi stukje Haagse handelsgeest in handen!

bikpie
29 juli 2016, 19:19
Is je versterker op een geaard stopcontact aangesloten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Huh? Mijn versterker staat op een verlengsnoer. Is dat erg:???:

Stoffel43
29 juli 2016, 19:22
Nee, dat is niet erg. Zolang het verlengsnoer ook geaard is!

bikpie
29 juli 2016, 19:30
Nee, dat is niet erg. Zolang het verlengsnoer ook geaard is!

Maar, wat is nou precies geaard!

Tabula Rasa
29 juli 2016, 19:32
Randaarde, die twee metalen lipjes in je stopcontact.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
29 juli 2016, 20:02
http://www.elektra-info.nl/afbeeldingen/inbouw-stopcontact.jpg

Het rechter plaatje. En dat dan van stopkontakt tot aan versterker met allemaal geaarde snoeren.

bikpie
29 juli 2016, 20:12
http://www.elektra-info.nl/afbeeldingen/inbouw-stopcontact.jpg

Het rechter plaatje. En dat dan van stopkontakt tot aan versterker met allemaal geaarde snoeren.

Weer wat geleerd! En, laatste vraag hoor:soinnocent: wat gebeurt er als je versterker op een niet geaard stopcontact staat?

Tabula Rasa
29 juli 2016, 20:15
Dan bromt ie meer en er zou een veiligheidsrisico kunnen zijn, want je vingers zijn via je snaren, via je brug, via de massadraad via de versterker verbonden met het stopcontact


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.