PDA

View Full Version : Bax Music Amsterdam



telerocker
27 juli 2016, 18:13
Bax-shop opent winkel in Amsterdam.

https://www.facebook.com/baxmusicamsterdam/

Brad
28 juli 2016, 14:02
Erg handig , ik heb gelijk een goedkoop Behringer pedaal op laten sturen naar die vestiging , ik ga hem morgen ophalen

Joost de Ruig
28 juli 2016, 15:32
Zelf ben ik meer van de "shop around the corner" als het ff kan. Support graag de locale middenstand als het betaalbaar is. Genoeg prima shops in Amsterdam, dus die dozenschuiver had voor mij niet bij gehoeven.

Duhsjaak
28 juli 2016, 16:20
Support your local bladiebla is een nobel principe.
Zo bezien zou ik dus d racks vol Amsterdamse waar hebben staan.
Dat is toch niet echt het geval. Of beter: echt niet.

De meeste Amsterdamse huizen ontstijgen zelden het matigste niveau. De vraag: zou jij je 2e hands auto kopen bij deze muziekhandelaar is dan ook opertuun (zoals Koning Willy dat zo treffend omschrijft).

De enkele fijne niet te na gesproken natuurlijk, moet ik er politiek correct aan toevoegen.

Als Bax Amsterdam zo gaat functioneren als dat ik van Bax gewend ben, is die vestiging een serieuze wake up call voor dat stel zelfingenomen middenstanders.
Tegen deze lui zeg ik: niet gaan lopen janken dat de markt kapot wordt gemaakt, maar jezelf de vraag stellen waarom ik mijn gitaren elders heb gekocht. De markt ben je zelf.
Tegen onze zeeuwse vrienden zeg ik: welkom. Give 'me hell.

Vriendelijke groet, Gus

miyaru
28 juli 2016, 16:31
Ik heb ook geen problemen met Bax. Reed af en toe is naar Goes, en bestelde tussendoor gewoon ook nog eens wat. Lokaal is de keuze en vergelijk veel kleiner. Ook de prijzen zijn bij mijn dozenschuivendende vrienden vaak wat sympathieker....

Dat ze nu naar Amsterdam komen vind ik leuk, ik woon daar vlak bij(Zaanstad).

Laatst had ik met spoed snaren nodig voor mijn basgitaar, en ik betaalde zomaar even € 20,= meer voor die snaren bij mijn lokale muziekhandel! Kom ik dus niet meer! Voortaan op tijd bestellen in Goes dus.......

Robin.

purplejohn
28 juli 2016, 22:59
Voor mij behelst de term "dozenschuiver" en gigantische onpersoonlijke hal met miljoenen producten en zero service. Bax reken ik daar niet onder. Wat Gus zegt is zeker waar. Pas je aan aan de tijd, dan zul je echt wel overleven, of je nou groot bent of klein.

Pepe
28 juli 2016, 23:44
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom een dozenschuiver naar je toe moet komen? Dat maakt er nou juist weer een gewone winkel van. Als ze nou dingen hebben wat je niet bij de andere gaat vinden, ok. Maar vooralsnog lijkt het me vooral concurrentie voor Dirk Witte en Dijkman, zelfde soort aanbod. En voor goeie koffie alleen steek ik de Amstel niet over.

Die Brad move snap ik ook niet, iets uit Zeeland laten opsturen naar de Amsterdamse vestiging. Is opsturen naar je voordeur niet gewoon handiger?

Schrevel
28 juli 2016, 23:48
He da's om de hoek. Dat gaat me vast geld kosten in de toekomst :strat:
Maar het is wel een rare lokatie voor een muziekzaak, omdat dat hele gebied in een soort studentencampus wordt veranderd, dat is niet hun publiek. Aan de andere kant zit er wel een Q-Factory en de te herbouwen MelodyLine in de buurt.

Pepe
28 juli 2016, 23:57
Die locatie zal te maken hebben met een beschikbaar terrein waar de klanten gratis kunnen parkeren? Soort Franse hypermarche idee.

telerocker
29 juli 2016, 00:54
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom een dozenschuiver naar je toe moet komen? Dat maakt er nou juist weer een gewone winkel van. Als ze nou dingen hebben wat je niet bij de andere gaat vinden, ok. Maar vooralsnog lijkt het me vooral concurrentie voor Dirk Witte en Dijkman, zelfde soort aanbod. En voor goeie koffie alleen steek ik de Amstel niet over.

Die Brad move snap ik ook niet, iets uit Zeeland laten opsturen naar de Amsterdamse vestiging. Is opsturen naar je voordeur niet gewoon handiger?

Dat werkt net zoals bij online-schoenenzaken die overal in het land stenen winkels inrichten. Een winkel vergroot het consumentenvertrouwen/geloofwaardigheid en de naamsbekendheid. Zodra ze in een stad een winkel openen zien ze meteen dat het onlinebezoek uit de regio toeneemt. Clicks and bricks versterken elkaar, je bereikt nog meer klanten. Omoda (toevallig ook Zeeuws) doet het zo en Bax dus ook.

En wat betreft het parkeren. In Goes zit Bax op een industrieterrein: gratis parkeren en makkelijk laden/lossen.

Brad
29 juli 2016, 03:14
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom een dozenschuiver naar je toe moet komen? Dat maakt er nou juist weer een gewone winkel van. Als ze nou dingen hebben wat je niet bij de andere gaat vinden, ok. Maar vooralsnog lijkt het me vooral concurrentie voor Dirk Witte en Dijkman, zelfde soort aanbod. En voor goeie koffie alleen steek ik de Amstel niet over.

Die Brad move snap ik ook niet, iets uit Zeeland laten opsturen naar de Amsterdamse vestiging. Is opsturen naar je voordeur niet gewoon handiger?

Nee wanneer je niet thuis bent is dat heel onhandig

IL76
29 juli 2016, 08:51
Gisteren in de Amsterdamse shop geweest, het ziet er mooi uit. De werknemers vertelden me dat de laatste dagen voor de opening nog even moeten buffelen om alles op te stellen en dat er nog wat kleine opstart uitdagingen zijn, maar al met al ziet het er goed uit.
Voor mij een handige lokatie, ik werk ernaast in het kantoren gebied rondom het Amstel station.
Even wat snaartjes gekocht. Prijs is hetzelfde als op de website en ik hoef geen dag te wachten.

Dutch66
29 juli 2016, 09:29
Bax wees welkom!, the more the merrier....

showband
29 juli 2016, 10:11
gezien mijn ervaringen in de meeste muziekwinkels vind ik niet dat er veel mee verloren zou gaan.

casa benelli was te gek maar is inmiddels maxgitaar.... dus dan hoeft het voor mij al niet meer.
Ik begrijp dat bassmatters en haarguitars ok zijn (nooit geweest) Maar een goede muziekwinkel heb ik in een cirkel van 100Km rond mijn huis al lang niet meer gezien.

En om eerlijk te zijn. Ik zoek gewoon een plek met een behoorlijke voorraad "normaal geprijst spul" zodat ik het naast elkaar kan proberen voor ik koop. gitaren en versterkers. Anders zoek ik wel dingen op internet die ik bij andere muzikanten in de oefenruimte heb geprobeert. op marktplaats of via dozenschuivers. De toegevoegde waarde van zaken zoals keymusic of maxguitars is voor mij nul. En voor vintage spul zijn tegenwoordig de pandjeshuizen soms beter gesorteert dan muziekwinkels!

showband
29 juli 2016, 10:37
haha, ik google naar het adres om te kijken waar die shop zit.
een van de eerste hits...
Politie naar James Wattstraat in Amsterdam
112-melding van maandag 18 juli 2016 om 16:13
James Wattstraat 1097, 1097DL Amsterdam
Op 18 juli 2016 om 16:12 is de politie uitgereden naar James Wattstraat 1097 te Amsterdam.
Prio: 1 Vechtpartij James Wattstraat 1097Dl Amsterdam.

(ze zitten daar trouwens, volgens politiecijfers, in de buurt met bijvoorbeeld de hoogste cijfers inbraken van heel regio amsterdam. Dat zal nog wel een cultuurverschilletje worden met goes ;) )

http://www.oozo.nl/hulpdiensten/amsterdam/stadsdeel-oost/frankendael/politie/3792445/politie-naar-james-wattstraat-in-amsterdam

The Lo Lands
29 juli 2016, 11:47
Voordeel voor Bax van een fysieke winkel is natuurlijk ook dat ze minder retourzendingen krijgen als mensen de spullen in de winkel kopen t.o.v 'op afstand kopen' online! De after sales afdeling van Bax is in mijn optiek niet goed. Met een fysieke winkels is een after sales bijna niet nodig en kunnen zij zich meer concentreren op klantenbinding wat bij een webshop toch anders werkt.

Ze zijn welkom maar als webshop heb ik inmiddels minder vertrouwen in Bax. Gelukkig zijn er meerdere goede webshops voor de muzikant.

Brad
29 juli 2016, 13:08
haha, ik google naar het adres om te kijken waar die shop zit.
een van de eerste hits...
Politie naar James Wattstraat in Amsterdam
112-melding van maandag 18 juli 2016 om 16:13
James Wattstraat 1097, 1097DL Amsterdam
Op 18 juli 2016 om 16:12 is de politie uitgereden naar James Wattstraat 1097 te Amsterdam.
Prio: 1 Vechtpartij James Wattstraat 1097Dl Amsterdam.

(ze zitten daar trouwens, volgens politiecijfers, in de buurt met bijvoorbeeld de hoogste cijfers inbraken van heel regio amsterdam. Dat zal nog wel een cultuurverschilletje worden met goes ;) )

http://www.oozo.nl/hulpdiensten/amsterdam/stadsdeel-oost/frankendael/politie/3792445/politie-naar-james-wattstraat-in-amsterdam

Figuren van gevestigde Amsterdamse muziekwinkels zijn natuurlijk even verhaal gaan halen

Da Vinci
29 juli 2016, 18:20
Voordeel voor Bax van een fysieke winkel is natuurlijk ook dat ze minder retourzendingen krijgen als mensen de spullen in de winkel kopen t.o.v 'op afstand kopen' online!

Ik denk dat dat effect van retouren niet opweegt tegen de kosten van een winkel. Zal vooral gericht zijn op meeromzet door clicks and bricks en natuurlijk van de gevestigde orde.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
29 juli 2016, 23:42
Ik denk dat dat effect van retouren niet opweegt tegen de kosten van een winkel. Zal vooral gericht zijn op meeromzet door clicks and bricks en natuurlijk van de gevestigde orde.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit schreef ik op de vorige bladzij in deze thread:

Een winkel vergroot het consumentenvertrouwen/geloofwaardigheid en de naamsbekendheid. Zodra ze in een stad een winkel openen zien ze meteen dat het onlinebezoek uit de regio toeneemt. Clicks and bricks versterken elkaar, je bereikt nog meer klanten. Omoda (toevallig ook Zeeuws) doet het zo en Bax dus ook.

En wat betreft het parkeren. In Goes zit Bax ook op een industrieterrein: gratis parkeren en makkelijk laden/lossen.

The Lo Lands
29 juli 2016, 23:55
Dit schreef ik op de vorige bladzij in deze thread:

Een winkel vergroot het consumentenvertrouwen/geloofwaardigheid en de naamsbekendheid. Zodra ze in een stad een winkel openen zien ze meteen dat het onlinebezoek uit de regio toeneemt. Clicks and bricks versterken elkaar, je bereikt nog meer klanten. Omoda (toevallig ook Zeeuws) doet het zo en Bax dus ook.

En wat betreft het parkeren. In Goes zit Bax ook op een industrieterrein: gratis parkeren en makkelijk laden/lossen.

Goed om te weten, dan zal de after sales (online aankopen) naar verwachting nog slechter worden! Ik heb het door de groei de afgelopen jaren gestaag achteruit zien gaan! Slechte communicatie, onervaren personeel (veelal scholieren of studenten) en hierdoor dus veel systeem fouten. Het gaat goed zolang het bij jou nog niet fout gaat ;-)

En dan hebben we het nog niet eens gehad over dat nieuwe logo!! Bax music, Bax shop, Bax ...??

Brad
30 juli 2016, 01:29
Ik ben er vandaag geweest , een mooie en ruime winkel

Harry
30 juli 2016, 18:15
Ik snap het gezeik niet zo over het functioneren als webshop. Het moet allemaal spotgoedkoop zijn, vind je het gek dat ze dan scholieren aannemen? Alles kost overal hetzelfde, er wordt alleen verschillend bespaard. Reken er maar op dat als je ergens goedkoper uit bent er ergens op bespaard is. Bijvoorbeeld op warenkennis of service.

D3nnis
30 juli 2016, 18:23
Of op winst ☺

Duhsjaak
30 juli 2016, 19:35
Ik snap het gezeik niet zo over het functioneren als webshop. Het moet allemaal spotgoedkoop zijn, vind je het gek dat ze dan scholieren aannemen? Alles kost overal hetzelfde, er wordt alleen verschillend bespaard. Reken er maar op dat als je ergens goedkoper uit bent er ergens op bespaard is. Bijvoorbeeld op warenkennis of service.

Inderdaad, het kost overal hetzelfde. En dan ook nog met droge ogen een laagste prijsgarantie afgeven.
Begin dit jaar gingen bepaalde modellen van Ibanez stevig in prijs omhoog. En dat deden ze bij iedereen. Ook op de voorraadmodellen. Zo kun je een scholier nog eens €25,00 kerstbonus geven. In de vorm van een tegoedbon van het eigen bedrijf, vermoed ik.

Vriendelijke groet, Gus

The Lo Lands
30 juli 2016, 23:22
Ik snap het gezeik niet zo over het functioneren als webshop. Het moet allemaal spotgoedkoop zijn, vind je het gek dat ze dan scholieren aannemen? Alles kost overal hetzelfde, er wordt alleen verschillend bespaard. Reken er maar op dat als je ergens goedkoper uit bent er ergens op bespaard is. Bijvoorbeeld op warenkennis of service. Rustig blijven adem halen en tel tot tien. Slechts enkele meningen van klanten van Bax. Ik heb geen hele goede ervaringen met Bax, andere weer wel. Dus om het even. En zoals je zelf aangeeft kun je prima spullen bestellen bij andere webshops, prijzen zijn nagenoeg gelijk. Met uitzondering van Andertons in de UK want de pond-euro is momenteel gunstig voor ons.


Inderdaad, het kost overal hetzelfde. En dan ook nog met droge ogen een laagste prijsgarantie afgeven.
Begin dit jaar gingen bepaalde modellen van Ibanez stevig in prijs omhoog. En dat deden ze bij iedereen. Ook op de voorraadmodellen. Zo kun je een scholier nog eens €25,00 kerstbonus geven. In de vorm van een tegoedbon van het eigen bedrijf, vermoed ik.

Vriendelijke groet, Gus Hahaha, LOL

Brad
6 september 2016, 14:00
Ik had in mijn achterhoofd dat Bax een zichttermijn hanteerde van 30 dagen maar het blijkt maar liefst 60 dagen te wezen . Ik ben gisteren naar de winkel in Amsterdam getogen om te vragen of ik iets wat ik meer dan 30 dagen in mijn bezit had toch terug kon brengen voor een tegoedbon

Maar dat bleek dus helemaal niet nodig te zijn , kon gewoon mijn poen terug krijgen

Jaffster
6 september 2016, 15:11
Ik heb ook al meerdere dingen via Bax besteld of recentelijk ,mijn Bugera, in A'dam opgehaald.
En nog nooit problemen gehad. De persoon die mij hielp was uitermate vriendelijk.
Winkel in A'dam is trouwens erg mooi. En parkeren bij de buren (een supermarkt) is gratis :seriousf: (we blijven nederlanders toch :cooler: )

Binnenkort wil ik een keer naar Goes.... maar das best een "wereld" reis vanuit Almere

purplejohn
6 september 2016, 15:52
Twee weken geleden ff wat opgehaald en gelijk ff rondgesnuffeld. Leuke winkel, maar geen mega-store. Wat me wel mega-stoor-de was dat er nagenoeg niets geprijsd was. Hopelijk is dat snel gebeurd want daar heb ik een broertje dood aan.

The Lo Lands
6 september 2016, 17:33
Twee weken geleden ff wat opgehaald en gelijk ff rondgesnuffeld. Leuke winkel, maar geen mega-store. Wat me wel mega-stoor-de was dat er nagenoeg niets geprijsd was. Hopelijk is dat snel gebeurd want daar heb ik een broertje dood aan.

Kun je toch gewoon ff online opzoeken. Het blijft een webshop he ;-)

denis.hermans
6 september 2016, 18:04
In antwerpen is alles geprijsd met digitale prijskaartjes waarbij de prijs dus in één klik kan aangepast worden. Toen de winkel er pas was werkte dit systeem nog niet direct. Misschien moet je ook nog even geduld hebben met de winkel in Amsterdam.

Erik de Perik
6 september 2016, 18:32
In antwerpen is alles geprijsd met digitale prijskaartjes waarbij de prijs dus in één klik kan aangepast worden. Toen de winkel er pas was werkte dit systeem nog niet direct. Misschien moet je ook nog even geduld hebben met de winkel in Amsterdam.

Oh leuk, ze willen de fysieke winkel graag zoveel mogelijk op hun webwinkel laten lijken!

purplejohn
6 september 2016, 22:16
Kun je toch gewoon ff online opzoeken. Het blijft een webshop he ;-)

Ja misschien moeten ze een hoekje inrichten met computers :seriousf:

RednoiZ
7 september 2016, 19:15
hebben ze ook 2e hands gitaren daar?

denis.hermans
7 september 2016, 22:40
In de winkrl in Antwerpen heb ik er nog geen gezien.Je kan ze natuurlijk wel laten overkomen.

Brad
8 september 2016, 01:00
Voor een goede tweedehandse gitaar zou ik bij de Plug gaan kijken

Joost de Ruig
8 september 2016, 02:31
hebben ze ook 2e hands gitaren daar?


Ik vind maar weinig winkels goed omgaan met hun inruilers. De meeste vragen er geen reeele prijzen voor en creeren hiermee hun eigen winkeldochters. Onder het motto van "wij moeten ook ergens van leven en de gasrekening betalen, willen ze een (aanmerkelijke) winst maken op hun gebruikte assortiment. Als ze genoegen zouden nemen met de winst op hun nieuwe producten en de gebruikte gewoon 1 op 1 op de markt brengen, zal hun occassionaanbod lekker vlot rouleren.

De Plug heeft prima gebruikte gitaren, maar is met name vintage gericht. Als dat is wat je zoekt, kan je er goed terecht.

Plant
8 september 2016, 08:48
Ik vind maar weinig winkels goed omgaan met hun inruilers. De meeste vragen er geen reeele prijzen voor en creeren hiermee hun eigen winkeldochters. Onder het motto van "wij moeten ook ergens van leven en de gasrekening betalen, willen ze een (aanmerkelijke) winst maken op hun gebruikte assortiment. Als ze genoegen zouden nemen met de winst op hun nieuwe producten en de gebruikte gewoon 1 op 1 op de markt brengen, zal hun occassionaanbod lekker vlot rouleren.

Voordeel van 2dehands in een winkel is dat je toch nog ergens op kunt terugvallen, mocht er iets aan mankeren.
Een winkelier geeft enige garantie en kent ook de geschiedenis niet van hetgeen hij/zij inruilt. Er kan een verborgen gebrek in zitten. Ik snap best dat een winkelier dan wat extra vraagt om zich in te kunnen dekken voor het geval iemand ermee terug komt.

Particulier is het toch echt garantie tot de deur. Bij een winkelier koop je dus ook een stukje zekerheid.

Dirk_Hendrik
8 september 2016, 08:55
Voor een goede tweedehandse gitaar zou ik bij de Plug gaan kijken


Weet je tenminste zeker dat de prijs van je aankoop over de kop is gegaan...

Dutch66
8 september 2016, 09:30
Weet je tenminste zeker dat de prijs van je aankoop over de kop is gegaan...

Nou ja, bij de Plug is het gewoon een kwestie van (ouderwets) onderhandelen,
maar voor echte 'koopjes' hoef je er inderdaad niet naar toe...

showband
8 september 2016, 11:07
voor de gezellige service ook niet.

Brad
8 september 2016, 12:08
voor de gezellige service ook niet.

Die ervaring heb ik niet , de service was altijd prima zeker qua gezelligheid

RednoiZ
8 september 2016, 21:14
Ik vind maar weinig winkels goed omgaan met hun inruilers. De meeste vragen er geen reeele prijzen voor en creeren hiermee hun eigen winkeldochters. Onder het motto van "wij moeten ook ergens van leven en de gasrekening betalen, willen ze een (aanmerkelijke) winst maken op hun gebruikte assortiment. Als ze genoegen zouden nemen met de winst op hun nieuwe producten en de gebruikte gewoon 1 op 1 op de markt brengen, zal hun occassionaanbod lekker vlot rouleren.

De Plug heeft prima gebruikte gitaren, maar is met name vintage gericht. Als dat is wat je zoekt, kan je er goed terecht.

Ok thnx voor de tip.
Ik kan niets met nieuwe gitaren, een gitaar moet gerijpt zijn voor mij..
Dus hier alleen maar vintage, ik ben zelf ook al vintage ondertussen.

motorhan
9 september 2016, 09:19
Ik vind maar weinig winkels goed omgaan met hun inruilers. De meeste vragen er geen reeele prijzen voor en creeren hiermee hun eigen winkeldochters. Onder het motto van "wij moeten ook ergens van leven en de gasrekening betalen, willen ze een (aanmerkelijke) winst maken op hun gebruikte assortiment. Als ze genoegen zouden nemen met de winst op hun nieuwe producten en de gebruikte gewoon 1 op 1 op de markt brengen, zal hun occassionaanbod lekker vlot rouleren.

De Plug heeft prima gebruikte gitaren, maar is met name vintage gericht. Als dat is wat je zoekt, kan je er goed terecht.

Ik denk dat jij geen ondernemer bent. je bedoelt te zeggen dat de winkel 2 producten (met garantie) moet verkopen voor de prijs voor 1.
kopers van gebruikte producten zijn vaak (nog) lastiger/kritischer dan een klant die een nieuw product koopt.

Een inruil is dus gewoon een inkoop voor een winkelier en daar zal hij marge op moeten halen, hoe hoog dat zal wel van het product en de prijs afhangen. en ja op een moment zal je bij te duur ingekocht/ingeruild moeten zakken met de prijs.

en dat betekend dan weer dat je de nieuwe gitaar met verlies of minder winst hebt verkocht. bovendien weet je bij gebruikte producten nooit wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan. en bij garantie kan de ondernemer bij de ingeruilde gitaar geen beroep meer doen op de fabrikant. wat hij bij een nieuwe gitaar beperkt wel kan doen.

Het ligt dus iets genuanceerder dan doorschuiven voor dezelfde prijs.

The Lo Lands
9 september 2016, 23:51
Ja misschien moeten ze een hoekje inrichten met computers :seriousf:

Damn, zelfs op hun eigen webshop kunnen ze niet rekenen...

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14192509_1597309260569861_1480409789748119972_n.jp g?oh=2102fc35a9f01152651ce406845cec96&oe=5883347E

Joost de Ruig
10 september 2016, 01:01
Ik denk dat jij geen ondernemer bent. je bedoelt te zeggen dat de winkel 2 producten (met garantie) moet verkopen voor de prijs voor 1.
kopers van gebruikte producten zijn vaak (nog) lastiger/kritischer dan een klant die een nieuw product koopt.

Een inruil is dus gewoon een inkoop voor een winkelier en daar zal hij marge op moeten halen, hoe hoog dat zal wel van het product en de prijs afhangen. en ja op een moment zal je bij te duur ingekocht/ingeruild moeten zakken met de prijs.

en dat betekend dan weer dat je de nieuwe gitaar met verlies of minder winst hebt verkocht. bovendien weet je bij gebruikte producten nooit wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan. en bij garantie kan de ondernemer bij de ingeruilde gitaar geen beroep meer doen op de fabrikant. wat hij bij een nieuwe gitaar beperkt wel kan doen.

Het ligt dus iets genuanceerder dan doorschuiven voor dezelfde prijs.

Je hebt het mis, ik ben juist wel ondernemer.....

Ik blijf ook ferm achter mij stelling staan, waarvan in de praktijk het gelijk wordt bewezen. Als een winkel een beetje oplet bij het inkopen van een gebruikte gitaar, is een gitaar een product waarbij de kans op een garantieclaim zeer klein is. Zo heb ik zelf in meer dan 30 jaar gitaar spelen nog nooit garantie hoeven claimen op nieuwe of gebruikte gitaren. En geloof mij, er zijn er vele de revue gepasseerd.

Als een shop een nieuwe gitaar verkoopt voor €1000,- en daarvoor €600,- cash vangt en €400,- geeft voor de inruilgitaar, dan heeft die shop pas de winst te gelde gemaakt op de nieuwe gitaar zodra de occassion is verkocht. Het is dus zaak zo snel als mogelijk de occassion te verkopen. Dat wil zeggen dat je enerzijds courante modellen moet inkopen en anderzijds niet 2x winst moet willen maken. Dus niet winst op zowel de inruiler als op de nieuwe gitaar.

Ter info: ik heb mijn theorie in de praktijk opgedaan. Ik ken best veel shops en degene die handelen als bovenstaand, die hebben een klein en snel roulerend occassionbestand. Occassions zijn "dood geld" en daar moet je er niet teveel van hebben en zeker niet voor een te lange tijd. Ik kom ook in shops was de roulatiesnelheid van hun inruilers zeer gering is. Dat zijn dan meestal minder courante modellen die niet zelden voor een te hoge prijs worden aangeboden. Die hebben dus én dood geld én nog geen winst gemaakt op een nieuwe gitaar die ze 4-8-12-24 maanden geleden hebben verkocht.

Ik ken een shop die zijn occassions 1 op 1 doorschuift en meestal binnen 1 week (niet zelden binnen 1-2 dagen), maar zelden langer dan 1 maand in de shop heeft hangen. Die heeft dus zijn winst op de nieuwe gitaar snel te gelde gemaakt en nauwelijks dood geld. Bijkomend voordeel is dat je met de koper van de occassion hetzij een bestaande klant blij hebt gemaakt met een betaalbare gitaar, hetzij een nieuwe klant hebt geworven waar je in de toekomst winstgevende producten aan kan verkopen.

D3nnis
10 september 2016, 08:11
Winkel waar ik nog weleens kwam hanteerde dat ie van het geld dat je bij je tweedehandse gitaar (of whatever) bij moet leggen voor de nieuwe, minimaal zo'n zelfde nieuwe kan inkopen (uitzonderlijke gevallen daargelaten).
Vanuit de winkel gezien nog niet zo gek, want weinig risico, maar inruiltechnisch voor de klant zeer onhandig.
Dan zie ik meer in het model dat sommige anderen gebruiken. Namelijk 70% van de marktplaats waarde hanteren, ivm het geven van garantie en/of risico op ermee blijven zitten.

Gearjunkie
10 september 2016, 09:09
Damn, zelfs op hun eigen webshop kunnen ze niet rekenen...

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14192509_1597309260569861_1480409789748119972_n.jp g?oh=2102fc35a9f01152651ce406845cec96&oe=5883347E

Schandalig, en nog erger dat velen klakkeloos aannemen dat ze 15% te pakken hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
10 september 2016, 10:45
Damn, zelfs op hun eigen webshop kunnen ze niet rekenen...

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14192509_1597309260569861_1480409789748119972_n.jp g?oh=2102fc35a9f01152651ce406845cec96&oe=5883347E

Ik denk dat als je ze even belt, dat het pedaal voor EUR. 211,65 wel jouw kant op komt...

zjanke
10 september 2016, 11:14
Ik ken een shop die zijn occassions 1 op 1 doorschuift en meestal binnen 1 week (niet zelden binnen 1-2 dagen), maar zelden langer dan 1 maand in de shop heeft hangen. Die heeft dus zijn winst op de nieuwe gitaar snel te gelde gemaakt en nauwelijks dood geld. Bijkomend voordeel is dat je met de koper van de occassion hetzij een bestaande klant blij hebt gemaakt met een betaalbare gitaar, hetzij een nieuwe klant hebt geworven waar je in de toekomst winstgevende producten aan kan verkopen.
Ik ben het slechts ten dele met je eens, want ik vraag me af hoeveel nieuwe gitaren deze shop verkoopt zonder eerst te moeten inruilen. Als je vooral veel inruilers verkoopt met weinig marge laat je geld liggen omdat de enige winst die je pakt dus de marge op die nieuwe gitaar is. Als je inruilers net even duurder zijn pak je extra winst bij verkoop van een inruiler of verleid je een klant om toch iets meer uit te geven om een nieuwe te kopen. Ik vraag me af of een klant die op je goedkope inruilers afkomt ook winstgevende handel in de toekomst afneemt. Snaren? Die zijn online toch veel goedkoper, daar hebben ze veel meer keus en als je ze wel verkoopt dan levert het een paar duppies op waar je veel voorraad tegenover moet zetten. Plectrum? centenwerk.

Volgens mij is de kunst om juist overal wat winst te pakken en waarschijnlijk vraagt dat ondernemerschap: hoe kan ik de klant het vel over de oren trekken en toch met een goed gevoel naar buiten laten gaan :D

The Lo Lands
10 september 2016, 17:38
Ik denk dat als je ze even belt, dat het pedaal voor EUR. 211,65 wel jouw kant op komt...

Ze hebben het al aangepast naar 8% korting :-) Het viel mij op omdat namelijk de dag ervoor dit pedaal nog wel 15% korting had die inderdaad dan 212 euro moest kosten. Ze lopen zo te klooien met prijzen, kortingen en die laagste prijsgarantie geven ze ook niet altijd. Ik had namelijk interesse in de standaard BB Preamp die elders twee tientjes goedkoper is, ging hem niet worden bij Baxie! Tricky is wel dat dit een eigen showroom model is waarbij je duidelijk wat schade aan het pedaal kunt zien op de foto's. Daarnaast krijg je ipv 3 jaar nog maar 1 jaar garantie. Baxie baxie baxie toch ;-)

Pepe
10 september 2016, 18:17
Ik had een soortgelijk geval, gitaar voor 380 in de winkelmand, paar dagen lager wil ik betalen, is het ding 550.
Nog een mailtje gestuurd, week later antwoord dat ik hem nog voor de oude prijs kan krijgen.
Ik denk dat de hevige expansie zijn tol eist, tis allemaal niet meer zo scherp bij de les als in het begin.

The Lo Lands
10 september 2016, 18:37
Ik had een soortgelijk geval, gitaar voor 380 in de winkelmand, paar dagen lager wil ik betalen, is het ding 550.
Nog een mailtje gestuurd, week later antwoord dat ik hem nog voor de oude prijs kan krijgen.
Ik denk dat de hevige expansie zijn tol eist, tis allemaal niet meer zo scherp bij de les als in het begin.

Dat is wel een heel groot verschil! Wel netjes dat je de gitaar toch nog voor de lagere prijs kreeg. Ze zijn de online shoppers aan het heropvoeden denk ik ;-)

Ander recent voorbeeld: de nieuwe MXR 5150 overdrive. Koste vorige week nog 235 euro bij Baxie, deze week is de prijs verhoogt naar 249 euro. Thomann heeft het pedaal nog steeds voor 235 euro. Je kunt ze dus middels de Bax website attent maken op de laagste prijs. Maar iemand die minder alert is tikt er dan toch rustig 249 euro voor neer. Het wordt alleen vervelend als ze deze, net als in mijn geval met de BB preamp, niet voor de lagere prijs willen verkopen. Als je pronkt met de laagste prijsgarantie moet je deze daar ook voor leveren? Dan wordt het toch Thomann of de andere webshop voor mij.

Pepe
10 september 2016, 18:49
In mijn geval zag je die prijsverhoging ook bij Thomann en Keymusic maar Bax was er sneller mee. Ik gok dat ze de prijzen nog steeds onderling afstemmen maar dat het doorvoeren van een prijs verandering bij de importeur te maken heeft met voorraad.

The Lo Lands
10 september 2016, 20:04
In mijn geval zag je die prijsverhoging ook bij Thomann en Keymusic maar Bax was er sneller mee. Ik gok dat ze de prijzen nog steeds onderling afstemmen maar dat het doorvoeren van een prijs verandering bij de importeur te maken heeft met voorraad.

Dat idee heb ik zelf ook. Op een gegeven moment waren bijna alle prijzen gelijk afgestemd bij de grote webshops. Nog altijd vind ik de prijzen veel te hoog en niet in verhouding tot de prijzen buiten de EU. Maar als de importeurs de prijzen bepalen kan je als webshop nog weinig doen denk ik.