PDA

View Full Version : Nylonsnarige gitaren.. hebben die altijd zo'n brede hals??



jantjec
27 juli 2016, 16:23
Als je 2dehands gitaren ziet met nylon snaren zijn dat 'altijd' brede halzen. Is dat altijd zo of zijn er ook met smalle halzen?
En wat is het verschil in nylon snarige gitaar en Flamenco gitaar?Zijn er in die gitaren ook nog body vorm verschillen??
groetjess

Harald
27 juli 2016, 16:36
Als je een nylonsnaar met smalle hals zoekt moet je een crossover model zoeken. Gitaren die ontworpen zijn met de steelstring/elektrische gitarist in gedachten. Zijn er inmiddels wel wat van.

Klassiek en flamenco zit niet zozeer in bodyvorm als in bracing. Strikt genomen wil een purist wel van die houten stempennen op zijn flamencogitaar. Aktie is bij flamencogitaren wat lager, en ze klinken wat feller, minder bassig.

jantjec
27 juli 2016, 16:45
Als je een nylonsnaar met smalle hals zoekt moet je een crossover model zoeken. Gitaren die ontworpen zijn met de steelstring/elektrische gitarist in gedachten. Zijn er inmiddels wel wat van.

Klassiek en flamenco zit niet zozeer in bodyvorm als in bracing. Strikt genomen wil een purist wel van die houten stempennen op zijn flamencogitaar. Aktie is bij flamencogitaren wat lager, en ze klinken wat feller, minder bassig.


Klassiek en flamenco zit niet zozeer in bodyvorm als in bracing Vw dat ik me nog altijd leek voel, vraag ik me af is bracing dan de ondersteuning van de top die anders is bij klassiek flamenco en de staalsnarige gitaren?

Ik moet een op zoek naar crossover modellen want geen idee wat dat zijn.. Dankjewel Harald

Harald
27 juli 2016, 21:49
Bracing is de zangbalkjes. Voorzover ik weet doen ze dat bij klassieke gitaren anders dan bij Flamenco gitaren. Afgezien van die houten stemknoppen, en de slagplaten op een flamencogitaar zul je op het eerste oog van buiten geen verschillen zien.

Met crossover bedoelen ze dat de gitaren wat meer aangepast zijn richting elektrische en steelstring spelers. Dat merk je vooral aan de nek. Cutaway zul je dan ook al snel hebben.

Joost de Ruig
27 juli 2016, 21:55
Die smallere halsen met nylon snaren vind ik persoonlijk nix. Een klassieke gitaar vraagt sowieso een wat andere houding van je linkerhand, maar eaar wen je best snel aan.

jantjec
27 juli 2016, 22:41
VW mijn schouder problemen , houd ik mijn dreadnought tegenwoordig in klassieke houding, dat geeft me minder last..

duckman
28 juli 2016, 09:46
Ik heb zelf een epiphone masterbilt en-546ce nylon, erg fijne gitaar met een iets smallere hasl (46mm) Helaas niet meer gemaakt .
http://www.epiphone.com/news-features/news/2007/feeling-right-at-home-on-the-nylon-string-masterbi.aspx

http://cordobaguitars.com/assets/docs/cordoba-neck-styles-web.jpg

Heb je een bepaald budget in gedachte?

jantjec
28 juli 2016, 12:54
Ben momenteel niet gericht om een aan te schaffen. Heb een top gitaar en wat meer gitaren.. Geen nylonsnarige.. Vw dat ik me ga inschrijven om muziekacademie te gaan volgen komen er zo maar wat gedachten op. Mijn top gitaar heeft een 43 mm hals, is een Takamine TLE-D1, een prachtig geluid, waar ik helemaal weg van ben en die hoop ik toch ook zeker geschikt blijkt te zijn om fingerpicking te leren spelen, dat is op dit moment de grootste gedachte.. En ik heb op mijn gitaar een professional Topgitarist horen spelen flamenco/fingerpicking?? hoe moet ik het noemen , en dat was goddelijk om te horen...
Maaaaar moest ik zo een Epiphone EN546 CE tegen zou komen , zou die gitaar me ook wel aanspreken. Op dit moment zijn er echter andere dingen die mijn budget opgebruiken, wie weet echter in de toekomst... Wat zou een richtprijs zijn voor zo'n EN546ce nylon??in nette gebruikte staat??

duckman
28 juli 2016, 12:59
ik denk 400-500 euro ,waren destijds nieuw rond de 900 euro.



Ben momenteel niet gericht om een aan te schaffen. Heb een top gitaar en wat meer gitaren.. Geen nylonsnarige.. Vw dat ik me ga inschrijven om muziekacademie te gaan volgen komen er zo maar wat gedachten op. Mijn top gitaar heeft een 43 mm hals, is een Takamine TLE-D1, een prachtig geluid, waar ik helemaal weg van ben en die hoop ik toch ook zeker geschikt blijkt te zijn om fingerpicking te leren spelen, dat is op dit moment de grootste gedachte.. En ik heb op mijn gitaar een professional Topgitarist horen spelen flamenco/fingerpicking?? hoe moet ik het noemen , en dat was goddelijk om te horen...
Maaaaar moest ik zo een Epiphone EN546 CE tegen zou komen , zou die gitaar me ook wel aanspreken. Op dit moment zijn er echter andere dingen die mijn budget opgebruiken, wie weet echter in de toekomst... Wat zou een richtprijs zijn voor zo'n EN546ce nylon??in nette gebruikte staat??