PDA

View Full Version : Gitaarnet-server: end of life? Security-updates?



HaroldA
27 juli 2016, 12:22
Dit draait men hier:
* Apache 2.2.3
* Php 5.3.12
* vBulletin Version 4.1.10

En dat is alleen het zichtbare. Alles hierboven heeft meerdere exploiteerbare security-issues. Ik vind dat eigenlijk best wel een kwalijke zaak.

Dutch66
28 juli 2016, 09:33
Tja, het zal misschien wel een hele domme vraag zijn hoor, maar wat is precies het risico wat ik
hier dus blijkbaar als GN-r loop?

D3nnis
28 juli 2016, 09:35
Ontvoering door aliens denk ik?

telecastermaster
28 juli 2016, 09:59
Dat is met mij al gebeurd.....

Hendrik1970
28 juli 2016, 10:23
Het is niet zo moeilijk in te vullen hoor,
Als ik toegang heb tot gn via zijn exploiteerbare security-issues,
kan ik met de juiste tools een heleboel achterhalen.
Mensen zetten hier neer wat hun collectie aan gear is, delen hun werktijden, soms zelfs dat het huis beschikbaar is voor inbraak i.v.m vakantie.
Met de juiste tools via de gegevens die ik kan achterhalen nadat gn is gekraakt kom ik achter je adres.
Nou sla je slag zou ik zeggen.

Dutch66
28 juli 2016, 11:05
Kijk dat bedoel ik, ik ben (nog) zo'n naïeve lul die denkt dat ''t allemaal niet zo'n vaart zal lopen',
terwijl er legio voorbeelden zijn...

D3nnis
28 juli 2016, 11:08
Ik ben ook zo naïef, blijkbaar.
Ik wens de kwaadwillenden veel succes overigens 😁

cluseau
28 juli 2016, 11:22
Big deal, wie verteld er dan ook op een forum dat hij op vakantie is, daar heb je facebook toch voor :sssh: Hele volkstammen zijn je voorgegaan.

Pepe
28 juli 2016, 11:28
Exactly. GN kraken voor vakantiedata heeft iets van een deur die niet op slot zit openbreken.

Ik geloof trouwens niet dat iemand hier ooit een adres heeft gepost maar misschien hoort dat bij de uitdaging.

cluseau
28 juli 2016, 11:45
Ik geloof trouwens niet dat iemand hier ooit een adres heeft gepost maar misschien hoort dat bij de uitdaging.
http://www.amps-unlimited.nl/temp/aandacht.gif Maar werk 52 weken 24/7 per jaar

Schrevel
28 juli 2016, 11:52
Mensen gebruiken voor verschillende accounts vaak dezelfde emailadressen en logins.
Heb je die van GN, dan kun je matchen op emailadres van een ander account en daar het wachtwoord van gebruiken
TIP: gebruik voor elk account een ander wachtwoord.

Pepe
28 juli 2016, 12:07
http://www.amps-unlimited.nl/temp/aandacht.gif

Jaaa... maar jij WIL gevonden worden!
Voor de volledigheid moet je even je vakantiedata erbij zetten anders hebben ze er nog niks aan.

Erik de Perik
28 juli 2016, 13:01
Big deal, wie verteld er dan ook op een forum dat hij op vakantie is, daar heb je facebook toch voor :sssh: Hele volkstammen zijn je voorgegaan.

Precies.... FB waar je eerder al je nieuwe 65" flatscreen en Audi hebt laten zien. Het adres is via de foto's van de buurtbarbecue, gemakkelijk te achterhalen, zeker omdat je Audi voor de deur staat, want die lieve buurtjes hebben je naar Schiphol gereden. ;)

Dutch66
28 juli 2016, 13:49
Ik voorzie een hoop HNDD topics (Happy New Dog Day) ;)

HaroldA
29 juli 2016, 08:55
Tja, het zal misschien wel een hele domme vraag zijn hoor, maar wat is precies het risico wat ik hier dus blijkbaar als GN-r loop?

Als GN jou een kwaadaardig scriptje serveert zou dat scriptje mee kunnen luisteren als je bankzaken aan het doen bent. Of als je je GN-wachtwoord ook op andere sites gebruikt kunnen ze daar gaan vissen.

HaroldA
29 juli 2016, 08:56
Mensen gebruiken voor verschillende accounts vaak dezelfde emailadressen en logins.
Heb je die van GN, dan kun je matchen op emailadres van een ander account en daar het wachtwoord van gebruiken
TIP: gebruik voor elk account een ander wachtwoord.

Dit ja!

mrweird
29 juli 2016, 09:01
Helemaal waar... (dus ik heb zojuist m'n ww aangepast.. :-)

HaroldA
29 juli 2016, 09:11
Dat is met mij al gebeurd.....

Bij mij ook, en ik zou toch eigenlijk wel beter moeten weten als IT-er.

Hele handige website: https://haveibeenpwned.com/

cluseau
29 juli 2016, 09:27
Als GN jou een kwaadaardig scriptje serveert zou dat scriptje mee kunnen luisteren als je bankzaken aan het doen bent. Of als je je GN-wachtwoord ook op andere sites gebruikt kunnen ze daar gaan vissen.

Als je dat niet wil zorg dan voor een goed slot op de voordeur en kijk goed wie je binnenlaat. In PC taal een firewall en virusscanner (nee niet die windhoos zooi) en kijk wat je bezoekt/binnenhaalt.En anders niet op internet komen.

Het is ook het naive gedrag van de mensen zelf, facebook installeren en je hele adresboek wordt ff gescanned. Het patientendossier en al je data ligt op straat (dank je wel overheid). Die overheid is de grootste veroorzaker van het lekken van onze gegevens. Waarom moet ik voor een telefoon abo mijn identiteit laten scannen? Ik geef daarmee alle ingredienten weg om documenten te vervalsen.Waarom doet de overheid hier geen reed aan. Nog zo een, de kamer van koophandel. Verplicht al je gegevens op internet zetten en andere sites dit maar ongevraagd verspreiden. Het is diezelfde overheid die dat verplicht. Privacy, heb je niet. Maar voorkomen van het lekken naar buiten doen we ook helemaal geen moeite voor.

HaroldA
29 juli 2016, 09:30
Als je dat niet wil zorg dan voor een goed slot op de voordeur en kijk goed wie je binnenlaat.

Is niet van toepassing als het verzoek door jouw PC verstuurd wordt.

Ik vind ook dat de eindverantwoordelijkheid bij de mensen thuis ligt, maar zeker ook bij server-/website-beheerders.

cluseau
29 juli 2016, 09:53
Is niet van toepassing als het verzoek door jouw PC verstuurd wordt.


Is waar.

Ik bezoek ook wel eens een site waar een en ander niet deugt maar krijg dan wel direct een melding van mijn firewall dat er iets wil gebeuren. Ik spreek dan het onstervelijke f***u en verlaat de site. Het is die keus die vaak voorkomt dat ik een backup moet terugzetten.

Ook zoiets, backups. Hoeveel mensen hier hebben een backup van hun systeem?

Mijn visie hierop is als volgt:
Je harddisk splitsen in minimaal twee partities.
Persoonlijke data zoals de gehele documents folder op de externe partitie plaatsen.
Te installeren programma's ook op die externe partitie zetten in ProgramFiles.
Op je C drive houd je dan een extreem klein en eenvoudig besturingssysteem over wat eenvoudig te backuppen is. Bij een crash is alleen dat besturingssysteem aangetast en is al je pesroonlijke data gebleven. Restore je nu je besturingssysteem dan is binnen 10 minuten je een paar dagen werk gespaard gebleven. Natuurlijk maakt iedereen van die persoonlijke partitie ook nog eens een dagelijkse backup. :stop:

showband
29 juli 2016, 10:00
Ontvoering door aliens denk ik?

Dat is met mij al gebeurd.....

een overdwarse fender anal-probe gehad?

HaroldA
29 juli 2016, 10:02
Foto's en documenten staan bij Google; code staat lokaal, en op mijn eigen VPS; wachtwoorden staan in een versleutelde database en die staat ook op mijn VPS ... en dat was het eigenlijk wel ;)

Ik zou mijn /etc nog kunnen/moeten backuppen om binnen een uurtje een nieuw systeem op te kunnen tuigen. Misschien maar eens iets voor verzinnen/installeren.

cluseau
29 juli 2016, 10:25
Foto's en documenten staan bij Google;
En dat is veilig? :???:
Alles kan toch gehacked worden vandaag de dag, niets is veilig tenzij het niet online hangt.







Ik zou mijn /etc nog kunnen/moeten backuppen om binnen een uurtje een nieuw systeem op te kunnen tuigen. Misschien maar eens iets voor verzinnen/installeren.

Gaat bij mij dagelijks automatiek aan het einde van de werkdag waarna de PC automatiek zijn oogjes sluit.

Voor het geval ik een backup besmet heb ik daar ook nog een totaal geisoleerde backup van. Tja, je wordt door schade en schande wijzer hoewel ik meeste data nog bezit vanaf 1990 toen ik begon te snuffelen aan mijn 386DX25 met 40mB disk en dos3.3. Wat? Ja "D.O.S", met het handje inkloppen weet je nog? En later de Norton Commander shell.

HaroldA
29 juli 2016, 11:01
En dat is veilig? :???:
Alles kan toch gehacked worden vandaag de dag, niets is veilig tenzij het niet online hangt.

Ja, maar natuurlijk wel 2-factor auth aanstaan voor alles bij Google.


Gaat bij mij dagelijks automatiek aan het einde van de werkdag waarna de PC automatiek zijn oogjes sluit.

Voor het geval ik een backup besmet heb ik daar ook nog een totaal geisoleerde backup van. Tja, je wordt door schade en schande wijzer hoewel ik meeste data nog bezit vanaf 1990 toen ik begon te snuffelen aan mijn 386DX25 met 40mB disk en dos3.3. Wat? Ja "D.O.S", met het handje inkloppen weet je nog? En later de Norton Commander shell.

386DX25? Doe maar luxe. Wij moesten het met een SX16 doen. Met turbo-knop, want soms was hij veel te snel. Later wel een co-processor bijgeprikt om AutoCAD te kunnen draaien. Wel al vrij snel aan de MSDOS 5.0 gegaan.

Ja, ik ben ook al oud (2x18 nu)

Hendrik1970
29 juli 2016, 11:15
2-factor auth ,
is niets meer dan nadat je een username en wachtwoord hebt gegeven, je nog iets moet ingeven, een naam, een nummer whatever dus heeft niets met beveiliging ansich te maken en is hackable.

HaroldA
29 juli 2016, 11:19
2-factor auth ,
is niets meer dan nadat je een username en wachtwoord hebt gegeven, je nog iets moet ingeven, een naam, een nummer whatever dus heeft niets met beveiliging ansich te maken en is hackable.

Nee, ik moet op mijn telefoon de Google Authenticator app openen en die 6-cijferige code ook invoeren voordat ik in kan loggen.

Hendrik1970
29 juli 2016, 11:20
Dus..........?........

cluseau
29 juli 2016, 11:23
Wel al vrij snel aan de MSDOS 5.0 gegaan.

Idd, die update's kwamen toen ook aan de lopende band.

Ik wist niet eens wat een floppy was, ben naar zo'n PC boer gereden die je op elke hoek vd straat had. Heb daar een berg onderdelen gekocht, bij elkaar voor meer dan een maandsalaris. Kwam thuis met die zooi en een als zodanig herkenbare monitor welke voor echtgenote het enige onderdeel was waar iets van waarde in zou kunnen zitten, de rest was weggegooid geld. Goed, na deze opsteker te hebben geincasseerd een week aan het freubelen geweest voor ik het PC setupscherm op mijn beeld kreeg. Bleek nog een verkeerde flatcable te hebben waardoor de disk niet werd herkend, (je moest toen heads en cil nog handmatig instellen) Na een aantal keer heen en weer rijden bleek dat er nog een besturingssysteem geinstalleerd moest worden voor ik die fel begeerde knipperende C:\ op mijn scherm kreeg. Wist ik veel. Maar......boekje gekocht over DOS commando's en je leert snel zo in het diepe, dat dan weer wel.

Schrevel
29 juli 2016, 11:55
Dit draait men hier:
* Apache 2.2.3
* Php 5.3.12
* vBulletin Version 4.1.10
En dat is alleen het zichtbare. Alles hierboven heeft meerdere exploiteerbare security-issues. Ik vind dat eigenlijk best wel een kwalijke zaak.

Voor een overzicht van die issues:
Apache 2.2.3 (http://www.cvedetails.com/vulnerability-list.php?vendor_id=45&product_id=66&version_id=&page=2&hasexp=0&opdos=0&opec=0&opov=0&opcsrf=0&opgpriv=0&opsqli=0&opxss=0&opdirt=0&opmemc=0&ophttprs=0&opbyp=0&opfileinc=0&opginf=0&cvssscoremin=0&cvssscoremax=0&year=0&month=0&cweid=0&order=1&trc=193&sha=4563cd2c4b43d968bc621d093521ae298d689359) t/m #83
Php 5.3.12 (http://www.cvedetails.com/vulnerability-list.php?vendor_id=74&product_id=128&version_id=&page=5&hasexp=0&opdos=0&opec=0&opov=0&opcsrf=0&opgpriv=0&opsqli=0&opxss=0&opdirt=0&opmemc=0&ophttprs=0&opbyp=0&opfileinc=0&opginf=0&cvssscoremin=0&cvssscoremax=0&year=0&month=0&cweid=0&order=1&trc=486&sha=d8a9f07b702ae6252893a7ef73f2f2812bbcbb8a) ca. bovenste 200
vBulletin Version 4.1.10 (https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-8142/Vbulletin.html) t/m #13

HaroldA
29 juli 2016, 11:57
Voor een overzicht van die issues:
Apache 2.2.3 (http://www.cvedetails.com/vulnerability-list.php?vendor_id=45&product_id=66&version_id=&page=2&hasexp=0&opdos=0&opec=0&opov=0&opcsrf=0&opgpriv=0&opsqli=0&opxss=0&opdirt=0&opmemc=0&ophttprs=0&opbyp=0&opfileinc=0&opginf=0&cvssscoremin=0&cvssscoremax=0&year=0&month=0&cweid=0&order=1&trc=193&sha=4563cd2c4b43d968bc621d093521ae298d689359) t/m #83
Php 5.3.12 (http://www.cvedetails.com/vulnerability-list.php?vendor_id=74&product_id=128&version_id=&page=5&hasexp=0&opdos=0&opec=0&opov=0&opcsrf=0&opgpriv=0&opsqli=0&opxss=0&opdirt=0&opmemc=0&ophttprs=0&opbyp=0&opfileinc=0&opginf=0&cvssscoremin=0&cvssscoremax=0&year=0&month=0&cweid=0&order=1&trc=486&sha=d8a9f07b702ae6252893a7ef73f2f2812bbcbb8a) ca. bovenste 200
vBulletin Version 4.1.10 (https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-8142/Vbulletin.html) t/m #13

Tnx!

Overigens weten we niets van het patch-level af, dus misschien is het allemaal wel gefixt.

Maar ik vermoed van niet ;)

rvorkink
29 juli 2016, 13:07
Idd, die update's kwamen toen ook aan de lopende band.

Ik wist niet eens wat een floppy was, ben naar zo'n PC boer gereden die je op elke hoek vd straat had. Heb daar een berg onderdelen gekocht, bij elkaar voor meer dan een maandsalaris. Kwam thuis met die zooi en een als zodanig herkenbare monitor welke voor echtgenote het enige onderdeel was waar iets van waarde in zou kunnen zitten, de rest was weggegooid geld. Goed, na deze opsteker te hebben geincasseerd een week aan het freubelen geweest voor ik het PC setupscherm op mijn beeld kreeg. Bleek nog een verkeerde flatcable te hebben waardoor de disk niet werd herkend, (je moest toen heads en cil nog handmatig instellen) Na een aantal keer heen en weer rijden bleek dat er nog een besturingssysteem geinstalleerd moest worden voor ik die fel begeerde knipperende C:\ op mijn scherm kreeg. Wist ik veel. Maar......boekje gekocht over DOS commando's en je leert snel zo in het diepe, dat dan weer wel.

Toch wel een mooie tijd, toen.

cluseau
31 juli 2016, 22:54
Toch wel een mooie tijd, toen.
Zeker, denk er vaak met weemoed aan terug als bill gates me probeert te overtuigen dat ik op MIJN pc geen toegang heb tot een bepaalde map op MIJN disk. De gebruiksvriendelijkheid hield op bij XP en moet me nu in allerlei bochten wringen om ergens bij te komen. Tijd om over te stappen maar dat is niet eenvoudig na 26 jaar microsof.

Han S
31 juli 2016, 23:35
Heb ik hier al verteld dat ik levensgevaarlijk ben?

Erik de Perik
1 augustus 2016, 00:59
Ik heb een Mac.

HaroldA
1 augustus 2016, 08:47
Ik heb een Mac.

Daar mag je helemaal niets op doen van wijlen Steve, dus dat is ook geen match voor cluseau.

rvorkink
1 augustus 2016, 10:12
Zeker, denk er vaak met weemoed aan terug als bill gates me probeert te overtuigen dat ik op MIJN pc geen toegang heb tot een bepaalde map op MIJN disk. De gebruiksvriendelijkheid hield op bij XP en moet me nu in allerlei bochten wringen om ergens bij te komen. Tijd om over te stappen maar dat is niet eenvoudig na 26 jaar microsof.

Klopt, ik wil ook wel overstappen, maar het is en crime om sommige hardware en meer dan 2 monitoren aan de praat te krijgen.
(De hardware wil in W10 trouwens ook niet werken.)

HaroldA
1 augustus 2016, 10:16
Klopt, ik wil ook wel overstappen, maar het is en crime om sommige hardware en meer dan 2 monitoren aan de praat te krijgen.
(De hardware wil in W10 trouwens ook niet werken.)

Ik draai als sinds 2001 Linux op mijn desktop; en ik kan je zeggen dat het tegenwoordig in Windows moeilijker is om hardware aan de praat te krijgen. Op sommige geluidskaarten na, overigens.

Hendrik1970
1 augustus 2016, 10:23
https://software.opensuse.org/421/nl
Dvd downloaden installeren en ik denk dat in 9 van de 10 gevallen er geen problemen zullen zijn, ook niet met meerdere monitoren.

loop je ergens vast vraag maar raak.

HaroldA
1 augustus 2016, 10:24
loop je ergens vast vraag maar raak.

En je kunt bij mij terecht voor Arch of Ubuntu-vragen.

Erik de Perik
1 augustus 2016, 12:44
Daar mag je helemaal niets op doen van wijlen Steve, dus dat is ook geen match voor cluseau.

Ik merk dat jij geen Mac hebt ;)

Pepe
1 augustus 2016, 12:52
Op een Mac HOEF je niks te doen.
Ik heb altijd PC gedraaid maar bij Vista zei ik ho, enough. Elke week een update om de gaten van de vorige updates te dichten...
Tis niet alleen dat je niks mag of hoeft, je KAN ook niks, dat is ook weer waar.

HaroldA
1 augustus 2016, 13:05
Ik merk dat jij geen Mac hebt ;)

Klopt; collega's wel: 1 bak ellende.


Op een Mac HOEF je niks te doen.

:D

Installeer daar maar eens een moderne web- en databaseserver, of iets zoals PHP op. Bijna ondoenlijk.

Pepe
1 augustus 2016, 13:07
Dat moet je dus ook niet doen, daar heb je de PC voor.

HaroldA
1 augustus 2016, 13:09
Dat moet je dus ook niet doen, daar heb je de PC voor.

Dus dan moet je als ontwikkelaar 2 systemen naast elkaar draaien om zoiets simpels als een webserver te kunnen gebruiken? Wat een kwats.

Overigens is het op Windows ook niet te doen, dus dat hebben die twee besturingssystemen als overeenkomst: verplicht binnen de lijntjes kleuren.

Pepe
1 augustus 2016, 13:54
Hoe bedoel je kwats? Als ontwikkelaar ontwikkel je toch voor systemen? Die dingen zijn wat ze zijn.

Ik ken het niet anders, je bedenkt iets en dan ga je testen op systemen en software, vaak browsers. Je kan wel boos worden dat die systemen geen rekening met jou skills houden maar dat is de boel omdraaien, jij bent er voor hen, zij niet voor jou.
Of begrijp ik dat verkeerd?

miyaru
1 augustus 2016, 13:58
Mijn dagelijkse laptopje draait op Ubuntu, omdat ik Windows 10 zat ben......... Het is niet zaligmakend, maar beter als Windows. Voor mijn muziekcomputer gebruik ik nog Win 7/64 omdat ik nog een hoop software en hardware heb dat daar op draait.

Wellicht dat ik met een volgende muziekcomputer een Mac neem, weet ik nog niet.

IVM hardware ben je toch soms aan het een of ander gebonden.

Maar voor dagelijks gebruik is Linux onovertroffen!

Robin.

HaroldA
1 augustus 2016, 14:01
Of begrijp ik dat verkeerd?

Ja, dat begrijp je verkeerd. Het is ondoenlijk om een webserver op OSX te installeren zonder vage, en niet-ondersteunde brews te gaan installeren. Softwaremanagement is veruit het sterkst op de verschillende Linux-distributies. Daar kunnen MS en Apple nog veel van leren/afkijken.

rvorkink
1 augustus 2016, 14:05
Hendrik1970 en HaroldA, we gaan het nog eens een kans geven. ;-)
Ik houd jullie aanbod in gedachten.

Pepe
1 augustus 2016, 14:06
Dat doe me denken aan mijn garagehouder die mopperde dat er zoveel elektronica in een moderne auto zit dat het bijna niet meer te doen is voor een kleine garage. Ik zei, ja vervelend dat ze enkel oog hebben voor de consument en niet voor de reparatie branche.
Ja, zei hij nog.

Da Vinci
1 augustus 2016, 16:01
Dat doe me denken aan mijn garagehouder die mopperde dat er zoveel elektronica in een moderne auto zit dat het bijna niet meer te doen is voor een kleine garage. Ik zei, ja vervelend dat ze enkel oog hebben voor de consument en niet voor de reparatie branche.
Ja, zei hij nog.

Volgens mij hebben ze vooral oog voor zichzelf. Want hoewel die elektronica natuurlijk mooie mogelijkheden biedt voor de consument/bestuurder timmeren de merken het wel meteen zo dicht dat ze de kleine garagehouder buiten sluiten maar ook zorgen dat de consument voor elk wissewasje naar de merkgarage moet voor een handeling die niet per se nodig hoeft te zijn.

Voorbeeld; als bij mij een lampje kapot is krijg ik een melding op m'n display. Dan vervang ik het lampje en is de melding weg.
In de auto van mijn moeder, een aantal jaar jonger, komt ook een melding op het display gecombineerd met een akoestisch signaal als je de auto start. Nou kan je dat lampje wel vervangen, maar die signalen blijven komen. Afgezien van het feit dat dat redelijk irritant is bij één opgeloste melding beginnen het aantal (gedateerde) signaleringen na verloop van tijd vormen aan te nemen alsof het einde der tijden nabij is. En, als al die meldingen continue blijven komen weet je niet meer wat nog actueel is en wat niet. Een lampje kan namelijk gewoon weer kapot gaan en ook je ruitenwisservloeistof kan weer op gaan.

Dus nu moet er na iedere melding een ritje naar de merkgarage om de meldingen uit het systeem te laten halen. Nou geloof ik niet dat ze er geld voor vragen, maar als je toch voor iedere melding naar de garage moet is het bijna net zo makkelijk om daar dan maar even dat lampje te laten vervangen ipv. het zelf te doen of bij de garage op de hoek die het systeem niet kan aansturen.

miyaru
1 augustus 2016, 18:49
Ik rijd Saab, en die geeft ook aan als er wat stuk is, maar als de meldingen niet weggaan, kan je hem gewoon resetten met foefjes die je op het www in fora vindt. Volgens mij is er voor iedere auto wel zo'n foefje.......

Robin.

Hendrik1970
1 augustus 2016, 18:49
Hendrik1970 en HaroldA, we gaan het nog eens een kans geven. ;-)
Ik houd jullie aanbod in gedachten.

Ik zeg goed bezig!,
ik hoor het wel.

succes.

Hendrik1970
1 augustus 2016, 18:51
Vraagbaak:

https://forums.opensuse.org/forumdisplay.php/667-Get-Technical-Help-Here?

Erik de Perik
1 augustus 2016, 19:10
Nu ben ik geen webserver specialist, maar ik weet wel dat Tim Berners-Lee de eerste internetverbinding tot stand bracht met een NeXT cube als server. NeXT, dat bedrijf van Jobs.
Maar voor de gewone user:
De fundatie van OSX is vele malen steviger dan dat Mickey Mouse OS van MS en als je het hebt over compatibiliteit, wint een Mac met gemak. Heb ook al vaak niet-ondersteunde hardware in een Mac gebouwd of geprikt, die het vervolgens gewoon deed. Bij Windows is het precies omgekeerd.

Hendrik1970
1 augustus 2016, 21:51
Internet bestond allang voordat Tim ervan gehoord had.

Erik de Perik
1 augustus 2016, 22:12
Internet bestond allang voordat Tim ervan gehoord had.

Mwoah, ik denk dat hij toen al wel van ARPAnet gehoord had. Maar goed, jij je zin, hij heeft het WWW uitgevonden. ;)

D3nnis
1 augustus 2016, 22:31
Ik snap niet dat er zo veel mensen zo tegen windows 10 zijn.
Voor veeleisende / advanced gebruikers snap ik het misschien nog, maar verder?
Ik heb red hat, mandrake, opensuse, mint en ubuntu geprobeerd, maar van al die linux meuk word ik als normale gebruiker echt niet blij.
In windows 10 werkt mijn antieke spaceball zelfs weer (of nog).

Stoffel43
1 augustus 2016, 22:39
Windows 10 is hopeloos. Wifi drivers die dan weer wel, dan weer niet werken, programma's die niet compatibel zijn (hier moet je compatibiliteit met oudere versie van windows instellen), traagheid, vastlopen, ongevraagd updaten (ook al staan automatische updates uit),... Een kutsysteem, zo mogelijk nog erger dan vista. Maar verder ben ik er niet tegen hoor! 😭

Edit: oh ja, en ongevraagd geïnstalleerd!

D3nnis
1 augustus 2016, 22:51
Ongevraagd geïnstalleerd? Waarom heb je die keuze niet gehad net als ieder ander?

Ik heb echt nog geen enkel probleem gehad met windows 10; windows 8.1 zat te zeuren over mijn printer, maar werkt perfect in 10.

Hendrik1970
2 augustus 2016, 08:50
mwoah, ik denk dat hij toen al wel van arpanet gehoord had. Maar goed, jij je zin, hij heeft het www uitgevonden. ;)

not! .

Hendrik1970
2 augustus 2016, 08:51
Windows 10 is hopeloos. Wifi drivers die dan weer wel, dan weer niet werken, programma's die niet compatibel zijn (hier moet je compatibiliteit met oudere versie van windows instellen), traagheid, vastlopen, ongevraagd updaten (ook al staan automatische updates uit),... Een kutsysteem, zo mogelijk nog erger dan vista. Maar verder ben ik er niet tegen hoor! ��

Edit: oh ja, en ongevraagd geïnstalleerd!

+1 .

Stoffel43
2 augustus 2016, 10:51
Windows 8.1 werkte perfect op mijn laptop.
Talloze keren de vraag gekregen om win10 te installeren, echter de keuze 'nooit' stond er niet bij.
Op een mooie zonnige dag start ik m'n laptop op en krijg ik tot mijn verbazing 'welkom bij win10'??
Toch maar eens proberen dan, maar tot mijn grote teleurstelling met de nodige zorgen vandien.
Format c gedaan en win 8.1 van scratch geïnstalleerd. Alles werkte weer naar behoren.
3 dagen later start ik het ding op en je raadt het al. 'Welkom bij win10'!
Dan maar eens veel tijd gemaakt en beginnen googelen ivm mijn problemen. Blijkt toch dat ik absoluut niet de enige ben.
Ondertussen een maand of 3 en een nieuwe iphone (verhaal op zich, maar iphone kapot gesmeten uit frustratie dat pc niet werkte op moment dat ik 'm heel dringend nodig had) later nog steeds een hoop myserie. Heeft er toe geleid dat de laptop veelal aan de kant blijft staan.

Ik begrijp van velen dat het echt toestelgebonden is. Bij de ene werkt het perfect, bij de andere is er een hoop myserie. Ik hoor jammer genoeg bij de 2de groep... Dus spreek mij asjeblieft niet over win10! 😡

mrweird
2 augustus 2016, 13:27
Windows 8.1 werkte perfect op mijn laptop.
Talloze keren de vraag gekregen om win10 te installeren, echter de keuze 'nooit' stond er niet bij.
Op een mooie zonnige dag start ik m'n laptop op en krijg ik tot mijn verbazing 'welkom bij win10'??


Ik draai nog steeds windows 8.1 op mijn thuis laptopje. Ik heb indertijd grote moeite gehad om m'n ouwe flatbedscanner aan de praat te krijgen op Windows 8.1 en met een 3e partij startmenu draait 't eigenlijk prima! Dus ik heb de tool http://ultimateoutsider.com/downloads/ GWX control panel draaien om Windows 10 te vermijden.. Ga ik wel keertje doen bij 10.1 bij een nieuwe laptop.

back on topic. Ik heb m'n band website draaien bij Versio. Een hoop van die updates gaan daar automatisch, althans vanuit de hosting provider.. Niet mogelijk bij gitaarnet?

Erik de Perik
2 augustus 2016, 18:51
not! .

Hij was wel handiger met HTML ;)

D3nnis
2 augustus 2016, 19:15
Windows 8.1 werkte perfect op mijn laptop.
Talloze keren de vraag gekregen om win10 te installeren, echter de keuze 'nooit' stond er niet bij.
Op een mooie zonnige dag start ik m'n laptop op en krijg ik tot mijn verbazing 'welkom bij win10'??


Apart!

Hebben hier een laptop met Windows 7, en die van mijn moeder ook, en zijn allebei nog steeds niet vanzelf omgegooid.

Hendrik1970
2 augustus 2016, 22:23
Hij was wel handiger met HTML ;)

HTML is pas sinds 1993 gemeengoed , :sssh:

Erik de Perik
2 augustus 2016, 22:25
In 1980, physicist Tim Berners-Lee, then a contractor at CERN, proposed and prototyped ENQUIRE, a system for CERN researchers to use and share documents. In 1989, Berners-Lee wrote a memo proposing an Internet-based hypertext system.[3] Berners-Lee specified HTML and wrote the browser and server software in late 1990. That year, Berners-Lee and CERN data systems engineer Robert Cailliau collaborated on a joint request for funding, but the project was not formally adopted by CERN. In his personal notes[4] from 1990 he listed[5] "some of the many areas in which hypertext is used" and put an encyclopedia first.

The first publicly available description of HTML was a document called "HTML Tags", first mentioned on the Internet by Tim Berners-Lee in late 1991.[6][7] It describes 18 elements comprising the initial, relatively simple design of HTML. Except for the hyperlink tag, these were strongly influenced by SGMLguid, an in-house Standard Generalized Markup Language (SGML)-based documentation format at CERN. Eleven of these elements still exist in HTML 4. :sssh:

Pter
2 augustus 2016, 22:59
Geschiedenis van het internet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_internet

Erik de Perik
2 augustus 2016, 23:04
Zat ik er dus niet ver naast ;)

Hendrik1970
3 augustus 2016, 15:05
In 1980, physicist Tim Berners-Lee, then a contractor at CERN, proposed and prototyped ENQUIRE, a system for CERN researchers to use and share documents. In 1989, Berners-Lee wrote a memo proposing an Internet-based hypertext system.[3] Berners-Lee specified HTML and wrote the browser and server software in late 1990. That year, Berners-Lee and CERN data systems engineer Robert Cailliau collaborated on a joint request for funding, but the project was not formally adopted by CERN. In his personal notes[4] from 1990 he listed[5] "some of the many areas in which hypertext is used" and put an encyclopedia first.

The first publicly available description of HTML was a document called "HTML Tags", first mentioned on the Internet by Tim Berners-Lee in late 1991.[6][7] It describes 18 elements comprising the initial, relatively simple design of HTML. Except for the hyperlink tag, these were strongly influenced by SGMLguid, an in-house Standard Generalized Markup Language (SGML)-based documentation format at CERN. Eleven of these elements still exist in HTML 4. :sssh:

Oftewel er werd over gesproken en gepubliceerd het bestond nog niet in het "wild ".

Erik de Perik
3 augustus 2016, 21:40
Je hebt gelijk, hij had er niets mee te maken. Hij definieerde HTML, schreef browser- en server software, maar is toch vooral bekend geworden door zijn uitmuntende koffie en broodjes in de kantine.

miyaru
5 augustus 2016, 01:20
Belegde broodjes of koffiebroodjes?

Robin.

Schrevel
5 augustus 2016, 07:53
Dat staat er toch: HTML.
Ham, tomato, mayo & lettuce.

miyaru
5 augustus 2016, 15:52
Oh, sorry......:)

Robin

HaroldA
24 augustus 2016, 11:26
Onderzoeker waarschuwt voor zelf hosten vBulletin-fora

De afgelopen weken zijn meerdere webfora gehackt die op vBulletin draaide en waarbij de gegevens van miljoenen internetgebruikers werden buitgemaakt. Het probleem is echter niet de vBulletin-forumsoftware zelf, maar beheerders die de forumsoftware zelf hosten en niet updaten.

https://www.security.nl/posting/482589/Onderzoeker+waarschuwt+voor+zelf+hosten+vBulletin-fora?channel=rss

Schrevel
24 augustus 2016, 12:10
https://www.security.nl/posting/482589/Onderzoeker+waarschuwt+voor+zelf+hosten+vBulletin-fora?channel=rss

Het gaat daar om versies 3.8.7-3.8.9, zo erg is het hier nou ook weer niet.
GN draait op 4.1.1, laatste versie is 4.2.2.

Hendrik1970
24 augustus 2016, 13:11
mod-edit: ja, leuk zo'n wikipedia pagina.

geertjan_83
26 augustus 2016, 22:29
We draaien nog steeds!

Hendrik1970
27 augustus 2016, 10:54
mod-edit: ja, leuk zo'n wikipedia pagina.

Tja als je niet tegen je ongelijk kan dan snap ik het wel ja zielig...................