PDA

View Full Version : Nek blijft te recht.. LP kit



mrweird
26 juli 2016, 21:14
Hoi,

Ik heb afgelopen winter een les paul kit in elkaar geknutseld, en 't is een best leuke gitaar geworden maar de lage E rammelt .. Want de nek is te recht, en de truss rod is helemaal los. Ik had de hoop dat 't na een tijdje met snaren d'r op wel beter zou worden maar 't is nog steeds niet lekker. Ik moet zeggen 't is ook een fiks dik stuk hout. Niet bepaald een snel nekje en ik ben ook nog 's dol op hele lichte snaartjes. 008 to 040.

Iemand truuks?

the sure thing
26 juli 2016, 21:15
Hmmmm.... Open haard?


(Sorry)


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Hotpepper01
26 juli 2016, 21:19
Hele dikke er op zetten en flink onder spanning een half jaartje wachten? Of de brug dan maar te hoog zetten.

mrweird
26 juli 2016, 21:20
Hmmmm.... Open haard?
(Sorry)
Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Nee... Ik woon in een appartement met CV. Gaat 'm niet worden. (en opstoken schijnt ook niet best te zijn voor de bespeelbaarheid..)

arjanb01
26 juli 2016, 21:29
Cryo tuning, stop hem in een koelcel, 48 uur lang, en aged en wedden dattie na afstellen als de real deal klinkt? 🙈

Plant
26 juli 2016, 21:43
http://www.themusiczoo.com/custom/NotRod1_StressTest.jpg

mrweird
26 juli 2016, 21:50
Juist ja.. Ik heb een kussentje onder de kop gelegd, en daarna (met handdoek en stukje hout er tussen) met een lijmklem 's fiks onder spanning gebracht. 's kijken of dat helpt.

barno
27 juli 2016, 00:01
Juist ja.. Ik heb een kussentje onder de kop gelegd, en daarna (met handdoek en stukje hout er tussen) met een lijmklem 's fiks onder spanning gebracht. 's kijken of dat helpt.

Dat kan helpen, maar dan wel minstens enkele weken onder spanning zetten

turboblues
27 juli 2016, 00:36
Ik zou wel eens effectief willen weten of er iemand een oplossing daar voor heeft.
Heb namelijk hetzelfde probleem (ongeveer).

Tabula Rasa
27 juli 2016, 05:06
Onder spanning opnieuw vlakken, eventueel zonder frets en opnieuw fretten.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

vulvasonic
27 juli 2016, 14:04
Er bestaan heel eigenwijze halzen. En ik lieg hier niet!
Zo heb ik een gitaar waarop ik ooit, heeeeeel lang geleden, sets van .007, .008, .009, .010, daarna 'skinny top heavy bottom', waarna .011, toen .012 en nu een hybride set met van alles door elkaar, waarvan de dikste snaar een .068 (!) heb gehad. In die volgorde. Meestal veranderde ik niets aan de spanning van de hals (slechts eenmaal laten afstellen door een pro). En in ALLE GEVALLEN kwam de hals weer terug in de oorspronkelijke staat. Niets aan te doen.
Nu heb ik voldoende gitaren om te weten dat dit een enorme uitzondering is. :D

Rogueny
27 juli 2016, 20:48
Heb hetzelfde eens gehad met een epi lp custom. Een Luthier heeft geprobeerd om het te fixen, maar mocht niet baten... is daarom ook niet erg lang in de collectie gebleven.

no 1 hops
28 juli 2016, 09:08
trussrod losje
massieve balk
2 blokjes hout op de achterkant van de hals ter hoogte van hiel en topkam
balk daar boven op.
1 blokje in het midden van de toets
lijmtang op balk en toetsblokje en aandraaien waardoor je een kromming forceert

ietsje verder laten doorbuigen dan dat de bedoeling is en dan trussrod aandraaien.
je kan hem zo even laten staan, maar ook eerst uitproberen door hem los te maken of met hulp van de aangedraaide trussrod de hals in die positie blijft staan

LET OP: dit is een truc die ik uit het boek van Dan Erlewine heb gehaald mbt een hals van een basgitaar met naar ik meen een backbow.
daarin ben ik mij nu niet helemaal zeker met het aandraaien van de trussrod wat hij dus wel doet in deze video
https://youtu.be/ZtKzL3n0fgc

Tabula Rasa
28 juli 2016, 09:19
Het is mij nooit gelukt en heb het een paar keer geprobeerd met halzen die niet te redden waren.

Zelf vind ik het het makkelijkste om een hals een beetje bol af te stellen met de halspen en dan de boel opnieuw te vlakken. Als je dan de pen wat losser zet komt hij hol te staan. Je buigt dan eigenlijk een rechte plank in een kromming en die kromming maak je recht. Gaat de spanning eraf, dan is ie hol. Indien de frets hoog genoeg zijn, en de te corrigeren kromming minimaal is zou ik dat aanraden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

mrweird
28 juli 2016, 09:20
Dat zelfde filmpje heb ik ook zitten bekijken. 1 nachtje met een vergelijkbare setup hielp iig nog niet (duh...)

't plan is 'm langer zo op spanning te zetten met een natte handdoek d'r over, als dat niet helpt vlakken, als dat niet helpt de open haard suggestie van "the sure thing".

no 1 hops
28 juli 2016, 14:20
Dat zelfde filmpje heb ik ook zitten bekijken. 1 nachtje met een vergelijkbare setup hielp iig nog niet (duh...)

't plan is 'm langer zo op spanning te zetten met een natte handdoek d'r over, als dat niet helpt vlakken, als dat niet helpt de open haard suggestie van "the sure thing".meen dat je de neck nogal stevig vond.
je kan natuurlijk ook daar wat van af gaan halen.
nattigheid werkt alleen als het hout nog onbehandeld is.
maar de toets niet nat want dan gaat deze juist uitzetten richting backbow

mrweird
28 juli 2016, 14:56
nattigheid werkt alleen als het hout nog onbehandeld is.
maar de toets niet nat want dan gaat deze juist uitzetten richting backbow

Ah.. Tx voor het advies. Dan ga ik dat niet doen..

no 1 hops
28 juli 2016, 17:02
Ah.. Tx voor het advies. Dan ga ik dat niet doen..
het is een simpele reactie van het hout.
hout neemt water op en zwelt.
hout wordt verhit , vocht verdwijnt en het hout krimpt.

mrweird
5 augustus 2016, 20:46
Meten is weten.. Ik dacht de hals is te recht, maar mijn frets vlakken 1e poging was gewoon niet goed. Was ook voor 't eerst dat ik dit deed.. Snaren zijn d'r af, halspen een slinger gegeven zodat nu mijn liniaal zegt hals recht en dan zie ik gewoon tussen mijn liniaal en sommige frets verschil. Morgen poging 2.

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 20:51
Heb je voor het vlakken een merkstift gebruikt op de frets?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

mrweird
5 augustus 2016, 21:25
De vorig keer ja. En ik dacht dat 't ok was.. Maar enkel gecontroleerd met de fret rocker. als ik nu kijk met een liniaal zie ik dat 5e en 7e fret bv te laag zijn.

Tabula Rasa
5 augustus 2016, 21:28
Opnieuw streepjes zetten en vlakken totdat ieder streepje weg is, dan weer streepjes zetten en crownen waarbij in het midden een flinterdun streepje moet blijven staan. Anders ga je te ver en wordt er eentje te laag. Daarna polijsten.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

mrweird
6 augustus 2016, 17:52
Heel wat uurtjes mee zoet geweest maar 't is gelukt. Geen aanlopende snaren meer :D
Klaar!

https://s7.postimg.org/9bv6pgocb/Image1.jpg