PDA

View Full Version : Pa Doe Maar rifje



AJRAMM27
26 juli 2016, 17:59
Hallo,

Ik heb het zelf al geprobeerd om op gehoor het rifje van Pa van Doe Maar uit te zoeken maar het klinkt niet echt heel goed hebben jullie misschien een idee wat het ongeveer is. Hendriks begint het te spelen op 0:52 https://www.youtube.com/watch?v=LyyiDMrTFew.


Groet

Joey

Pepe
26 juli 2016, 19:10
Ik hoor E/G/E/B /D/B

AJRAMM27
26 juli 2016, 19:48
Dat klinkt idd goed ja. Bedankt!

Braml
28 juli 2016, 17:54
Ik hoor E/G/E/B /D/B

Eerder EGE ADB toch? sowieso zijn die 4e en 6e noot niet hetzelfde

Pepe
28 juli 2016, 19:49
Dat hoor ik dus anders.
De riff is bovendien in Em dus een A zou daar een beetje wringen.

Harald
28 juli 2016, 20:51
Die A is een lage G... A zou idd niet erg voor de hand liggend zijn.

Pepe
28 juli 2016, 21:05
Waar ik niet uit kwam was het intro van de Vrienten/Brood "Als je wint". Dat is keyboard/bas dus er zit sowieso geen gitaar in maar voor de volledigheid wilde ik daar toch akkoorden aan toekennen maar de hele tijd het idee.. nee... net niet...

Ja, G is ook mogelijk.

Han S
28 juli 2016, 21:28
Jezus Christus, wat een kutband en wat een kutliedje. En het klinkt ook nog kut.

Wie wil dat nou kunnen spelen?

arjanb01
28 juli 2016, 21:36
Leg uit Han, waarom is Doe Maar een kutband? Slechte ervaringen in de studio met ze gehad?
Of heb je gewoon een aversie tegen Vrienten net zoals je tegen Huub van der Lubbe van De Dijk hebt?

Han S
28 juli 2016, 21:40
Klopt, gezeik is het.

Erik de Perik
28 juli 2016, 21:44
Klopt, gezeik is het.

Ik ben het helemaal met je eens Han.

Han S
28 juli 2016, 21:51
Kijk, ben ik dus niet de enige.

Brad
28 juli 2016, 21:56
Ik zou het nooit kopen maar om nou een hekel aan ze te hebben . Ik heb ze destijds op het No nukes festival gezien en dat klonk helemaal niet beroerd

Han S
28 juli 2016, 21:59
Doe Maar - Pazoals je daar nu zit je haren bijna wit
de rimpels op je handen
zo vriendelijk en zacht wie had dat ooit gedacht
je bent zoveel veranderd
ik werd niet wat jij wou maar pappa luister nou
ik doe de dingen die ik doe met mijn ogen dicht

jij was heel wat van plan maar daar kwam weinig van
ik lever geen prestaties
ik heb niet veel geleerd deed alles net verkeerd
heb moeite met relaties
ik loop niet in de rij ik breek en vecht me vrij
en doe de dingen die ik doe met mijn ogen dicht

knoop je jas dicht doe een das om was eerst je handen
kam je haren recht je schouders denk aan je tanden
blijf niet hangen recht naar huis toe spreek met twee woorden
stel je netjes voor eet zoals het hoort en zeg u

ik sta hier en ik zing ik doe gewoon mijn ding
dat moet je accepteren
ach luister nou toch pa het is nog niet te laat
want leven kun je leren
ik weet niet waar ik sta loop niemand achterna
maar doe de dingen die ik doe met mijn ogen dicht

knoop je jas dicht doe een das om was eerst je handen
kam je haren recht je schouders denk aan je tanden
blijf niet hangen recht naar huis toe spreek met twee woorden
stel je netjes voor eet zoals het hoort en zeg u

AJRAMM27
28 juli 2016, 23:27
Doe Maar is wel de beste band die NL ooit gekend heeft.

Erik de Perik
29 juli 2016, 07:10
Doe Maar is wel de beste band die NL ooit gekend heeft.

Daar heb je gelijk in.

arjanb01
29 juli 2016, 07:44
Nee man, da's Focus, gek! 😜

Braml
29 juli 2016, 12:06
dat laatste stukje is in elk geval geen BDB

Han S
29 juli 2016, 14:02
Doe Maar is wel de beste band die NL ooit gekend heeft.


Geef mij dan liever de Jostiband.

showband
29 juli 2016, 14:08
ik zeg het rembrandt duo.

Brad
29 juli 2016, 14:09
Als je wat verder kijkt dan is de tekst van dit nummer meer dan goed . Een jongen die worstelt met de verwachtingen van zijn vader en de maatschappij

Brad
29 juli 2016, 15:03
Ik heb het even goed beluisterd en het is e g e en dan g d b

De g in dat eerste stukje ligt op de vierde snaar in het vijfde vakje en de g in dat tweede stukje ligt op de laagste snaar in het derde vakje

AJRAMM27
29 juli 2016, 16:02
De Jostiband ;);) Als die ooit optreden in Symphonica in Rosso Of Ziggodome en of Pinkpop word ik gek. Ik denk dat zij de kaartjes gratis moeten maken anders komt niemand.

BassAgent
29 juli 2016, 16:23
Even de knoop doorhakken wb dat riffje: het is idd E-G-E G-D-B. Om precies te zijn dit:
http://img.photobucket.com/albums/v311/BassAgent/2016-07-29 16-21-03.jpg
En als je Doe Maar een kutband vind heb je duidelijk niet geluisterd naar de muziek achter die zeikteksten. Ja, soms zijn die teksten vreselijk, maar die check bv. eens die briljante baspartijen van Henny Vrienten. Te gek getimed, te gek bedacht.

EDIT: ik zie nu dat die D heel erg op een C# lijkt. Het is echt een D.

Brad
29 juli 2016, 16:31
Staat daar geen e d b in notenschrift ?

Harald
29 juli 2016, 16:31
Daar waren we het geloof ik al over eens.

En die laatste G lijkt heel veel op een E :sssh: Maar, als de topic starter alleen tabulatuur leest (educated guess) is dat niet zo erg natuurlijk ;)

-----------------
-----------------
-----------------
--5----0---------
-7-7----2-------
------3----------

BassAgent
29 juli 2016, 16:41
Stink, heb ik me toch verschreven. Ja, is een G dus. Ik zou die D trouwens als 5e fret op de A-snaar pakken, en die B als 7 op E.

Harald
29 juli 2016, 16:54
Vingerzetting baseer ik op de clip. Maar het zal niet veel uitmaken.

AJRAMM27
29 juli 2016, 17:09
Jullie allemaal nog bedankt voor de moeite! Nu kan ik eindelijk het liedje goed spelen. En ik speel zelf ook bas en de baslijnen van Henny Vrienten zijn inderdaad echt keigoed mijn favoriet is De Bom.

AJRAMM27
29 juli 2016, 17:12
En trouwens ik kan wel noten lezen maar dat kost mij teveel moeite en ik ben wat dat betreft gewoon heel lui. En vind tablatuur makkelijker

Han S
29 juli 2016, 21:21
Even de knoop doorhakken wb dat riffje: het is idd E-G-E G-D-B. Om precies te zijn dit:
http://img.photobucket.com/albums/v311/BassAgent/2016-07-29 16-21-03.jpg
En als je Doe Maar een kutband vind heb je duidelijk niet geluisterd naar de muziek achter die zeikteksten. Ja, soms zijn die teksten vreselijk, maar die check bv. eens die briljante baspartijen van Henny Vrienten. Te gek getimed, te gek bedacht.

EDIT: ik zie nu dat die D heel erg op een C# lijkt. Het is echt een D.

Studentikoze korpsballenmeuk teksten met kleutermuziek er onder. Niet zo vreemd dat ze populair waren bij mensen onder de 10 jaar.

[/pestmode]

AJRAMM27
29 juli 2016, 23:06
Het is inderdaad waar dat ze ook fans hadden onder de tien jaar maar in het begin van Doe Maar zo rond 1980-1981 waren de fans wel wat ouder het begon pas echt jonger te worden in 1983-1984 en dan waren ze alsnog net zo oud als ik ongeveer zo 14, 15, 16 maar ook onder de tien. Hier een link naar een documentaire over Doe Maar misschien leuk om naar te kijken en om zo te zien hoe een groot succes ze hadden en de beste band van NL waren/zijn: https://www.youtube.com/watch?v=rGR_oTZE534

Han S
29 juli 2016, 23:37
Ik zit je te plagen. Het is een kwestie van smaak en ik gun iedereen zijn eigen feestje. Maar de beste band van dit land, dat ben ik absoluut niet met je eens. Er zijn bands geweest die veel beter presteerden en dan heb ik het niet over smaak.

Zo vind ik de Dijk ook een kutband en vooral de zanger kan ik niet verdragen. Maar de Dijk is honderden keren beter dan Doe maar als band, als muzikanten, als schrijvers enzo, maar ik vind er geen flikker aan.

Dan denk ik aan Brainbox, Focus, Kayak, van Otterdijke, Exeption, UDS, Golden Earring, Cuby, Within Temptation, The Gathering, Earth and Fire, The Dolly Dots (geintje), The Scene, de rest kom ik ff niet op, maar dat vind ik wel ff interessanter.

AJRAMM27
29 juli 2016, 23:51
Inderdaad iedereen zijn eigen smaak. En de bands die je aan het eind opnoemt zijn sommige ook wel goed al ben ik niet echt een fan zoals: Golden Earring, The Scene (Helaas is Thé Lau overleden. Was een hele goede gitarist) en Within Temptation is van wat ik mensen hoor en zie ook een aardige band. En ik moet ook heel eerlijk toegeven als hardcore Doe Maar fan dat sommige liedjes wel een beetje kut zijn zoals: Doris Day dat gaat nergens over natuurlijk maar dat is het ook wel een beetje.

Erik de Perik
30 juli 2016, 00:09
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Doe Maar een topband vond, op destijds de meisjes tot 15 jaar oud na dan.




Maarehhhhhh..... zwerft hier ook niet zo'n geweigerde gast rond, die steeds een nieuw profiel aanmaakt....??

AJRAMM27
30 juli 2016, 00:12
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Doe Maar een topband vond, op destijds de meisjes tot 15 jaar oud na dan.




Maarehhhhhh..... zwerft hier ook niet zo'n geweigerde gast rond, die steeds een nieuw profiel aanmaakt....??


Ik niet toch

Pepe
30 juli 2016, 00:17
Ik had een vriendin die 10 jaar jonger was, dat was Doe Maar, Klein Orkest en Robert Long all over again. Ik moet zeggen, in reprise vond ik het helemaal niet zo storend hoewel door dat geitenwollensokken gehalte van het Klein Orkest nauwelijks door te komen was maar de dame in kwestie maakte veel goed.
Ik hoor in de lijstjes nooit de Kift en Spinvis (en zelden de Fatal Flowers) terwijl ik in het buitenland die namen gelijk noem als zijnde trots op Holland. Een band als Franz Ferdinand weet de Kift wel te vinden bijvoorbeeld.

Harald
30 juli 2016, 00:47
Urban Dance Squad was niet helemaal mijn ding, maar echt niet verkeerd. En wat meer voor de kleinere markt bands als 5 slag 1 wijd en Blowbeat, verre van verkeerd. Sjako ook even niet vergeten. Brainbox met Akkerman Kaz Lux en Pierre van der Linden... genoeg leuks in Nederland.

In hindsight hadden we het met Doe Maar, the Scene, en wat van de eerder genoemde bands toen toch echt wel wat beter dan het afgelopen decennium, met Nick en Simon en andere Nederlandstalige pulp. Zingen kunnen ze trouwens wel, maar muzikaal een beetje spannend wordt het niet...

showband
30 juli 2016, 10:22
Dan denk ik aan Brainbox, Focus, Kayak, van Otterdijke, Exeption, UDS, Golden Earring, Cuby, Within Temptation, The Gathering, Earth and Fire, The Dolly Dots (geintje), The Scene, de rest kom ik ff niet op, maar dat vind ik wel ff interessanter.

exception? als ik ooit een pretentieuze coverband heb gezien.....

zowel de Earring als de vurige aarde hebben er gemiddeld 5 elpees voor nodig gehad om tot 1 behoorlijk nummer voor de eeuwigheid te komen. Met die hoeveelheden fillers kom je tegenwoordig niet mee weg.

:hide:

arjanb01
30 juli 2016, 11:03
Over goeie Nederlandse bands gesproken: hoorde gisteravond toen ik terug kwam van m'n band repetitie de band powerplay live, op radio Veronica. Wat een topband en wat een goeie gitarist is Jan van der Meij en wat een goeie strot heeft die gast. Heel gaaf bandje, alleen jammer dat die plaat producties van vroeger zo achterhaald en slecht zijn.
Maar gister dus live gehoord, heel recent en wat een goed power trio is dat!

beruk
30 juli 2016, 12:47
Deze plaat eens bij mijn favo platenzaak geluisterd:

https://www.youtube.com/watch?v=jK06YDmbyKM

Daarna nooit goed begrepen hoe het goed is gekomen met Doe Maar.....

Tabula Rasa
30 juli 2016, 13:14
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Doe Maar een topband vond, op destijds de meisjes tot 15 jaar oud na dan.




Maarehhhhhh..... zwerft hier ook niet zo'n geweigerde gast rond, die steeds een nieuw profiel aanmaakt....??
Ja, dat dacht ik dus ook al. Jannest.
Op de een of andere manier lijkt het erop, maar het is hem geloof ik niet hoor.

Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Han S
30 juli 2016, 13:56
De die hard fan noemde de briljante baslijnen van heer Vrienten en dus raad ik hem van harte aan om eens naar de baslijnen te luisteren van Primus en niet te vergeten YES met Chris Squire (RIP).

Dan heb je het volgens mijn bescheiden mening over briljante baslijnen.

En als je YES doet, begin maar met 'Heart of the Sunrise', geniaal.

Pepe
30 juli 2016, 14:06
Ja Han, dat zijn goeie bassisten maar wel drukke jongens die de aandacht opeisen.
Nog knapper vind ik wanneer je als bassist je genialiteit ongemerkt in een nummer naar binnen werkt. Je moet er toch niet aan denken dat Claypool de partijen van God only knows of These Boots had ingespeeld ipv Carol Kaye.
Of dat Squire bass had gespeeld op Harrison's Something.

Brad
30 juli 2016, 14:09
Veel van die muziek daar luister ik niet meer naar . Wel bijvoorbeeld nog naar Genesis , dat is technisch ook knap maar het ontaard nergens in etaleren van technische hoogstandjes

Han S
30 juli 2016, 14:22
Ik had het over heart of the sunrise en dat zijn idd technische hoogstandjes, maar ook zo geweldig goed passend in het geheel en puur functioneel.

Maar het is geen makkelijke muziek, ook niet voor de luisteraar en de Nick en Simon fan vindt er gegarandeerd geen ene reet aan.

Houwen zo.

Doe maar dus.

Brad
30 juli 2016, 15:15
Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten . Ik ben nu bezig met oude liedjes van de Kinks zoals Waterloo sunset

Ook niet ingewikkeld maar geniaal naar mijn mening

AJRAMM27
30 juli 2016, 15:40
Ik heb geluisterd naar de baslijnen van Primus. En moet heel eerlijk zeggen dat ik het wel knap vind hoe hijs peelt maar het niet mooi. Teveel Slap! Net zoals Marcus Miller ook een prima bassist maar teveel slap. En ik vind dat als je teveel slapt dat je het liedje verprutst op z'n netst gezegd. Maarja dat is mijn mening. En wat ik zo bijzonder vind aan de baslijnen van Henny Vrienten is dat het net zo klinkt als de zang meestal. Zoals: Smoorverliefd of Doris Day. Maar dat vind ik.

arjanb01
30 juli 2016, 17:09
Dan gooi ik er nog 1 in de groep, Flea! Van rhcp, spel staat geheel in dienst van het liedje. Daar kan Vrienten een puntje aan zuigen.

Erik de Perik
31 juli 2016, 02:08
Ja Han, dat zijn goeie bassisten maar wel drukke jongens die de aandacht opeisen.
Nog knapper vind ik wanneer je als bassist je genialiteit ongemerkt in een nummer naar binnen werkt. Je moet er toch niet aan denken dat Claypool de partijen van God only knows of These Boots had ingespeeld ipv Carol Kaye.
Of dat Squire bass had gespeeld op Harrison's Something.
Carol Kaye was in die tijd dè bassist op heel veel platen. Heb je Th Wrecking Crew zeker ook wel gezien, komt ze ook voorbij.

Weet er ook nog wel een paar: Nathan Watts, verantwoordelijk voor zo'n beetje alle onvergetelijke baslijnen van Stevie Wonder's hits. Verdine White van Earth Wind & Fire.

Maar over Nederlandse bands gesproken; Herman Brood, z'n plaat Shpritsz met Lademacher op z'n best en Fred van Kampen op bas.

Deze bijvoorbeeld:


https://youtu.be/ZWFGruZbXpM?t=7m48s

Halve band van die plaat is dood inmiddels.......

Pepe
31 juli 2016, 02:37
Die productie van Shpritsz is mij net even te droog en te strak. Street is relaxter en bluesier, die draai ik nog steeds. Ik vond The Wild Romance eigenlijk altijd een voorbeeld van hoe je strakheid kan overdrijven met al die zestienden van de bas overal achter. Gejaagd.

Stevie kan geen kwaad bij me doen maar eerlijk gezegd, ik dacht dat het vooral de moog was die voor baspartijen gebruikt werd? Althans, de albums die ik van hem draai, the early seventies.

Bernard huppeldepuppel van Chic.. zonder hem blijft er ook weinig over.

Erik de Perik
31 juli 2016, 03:02
Bernard Edwards, ook al dood trouwens

Ik heb dat speedy ritme van Brood altijd wel gaaf gevonden.

Deze speelt Watts bijv. oorspronkelijk, niet Dr. Bob Moog ;)


https://www.youtube.com/watch?v=wZK4gb-H_wY

Brad
31 juli 2016, 09:43
Dan gooi ik er nog 1 in de groep, Flea! Van rhcp, spel staat geheel in dienst van het liedje. Daar kan Vrienten een puntje aan zuigen.

Jaco Pastorius

showband
31 juli 2016, 09:56
ik heb tien keer liever de perfecte melodische en understated baspartijen van john deacon (queen) of paul McKaartniet dan het technisch geweld van al die grote namen uit de stoffige progrock en fusion.

bernard Edwards is god qua bas.
Zonder al te flashy gedoe heeft hij de meest gesampelde baslijn gespeeld ever. (chic good times)

Brad
31 juli 2016, 10:19
Daar noem je twee hele goede rock pop bassisten op

Bram46
31 juli 2016, 11:10
Natuurlijk heb ook ik mijn voorkeur voor bepaalde groepen / bands maar ik ga geen enkele band afzeiken, gewoon omdat ik wél respect heb voor alle muziek, ook als het niet mijn smaak is.

Erik de Perik
31 juli 2016, 12:16
Natuurlijk heb ook ik mijn voorkeur voor bepaalde groepen / bands maar ik ga geen enkele band afzeiken, gewoon omdat ik wél respect heb voor alle muziek, ook als het niet mijn smaak is.

Ik denk dat jij een veel beter mens bent, Bram.

Pepe
31 juli 2016, 13:08
Over goeie Nederlandse bands gesproken: hoorde gisteravond toen ik terug kwam van m'n band repetitie de band powerplay live, op radio Veronica. Wat een topband en wat een goeie gitarist is Jan van der Meij en wat een goeie strot heeft die gast. Heel gaaf bandje, alleen jammer dat die plaat producties van vroeger zo achterhaald en slecht zijn.
Maar gister dus live gehoord, heel recent en wat een goed power trio is dat!

Heel toevallig hoorde ik ook laatst een live concert van Powerplay in een oude Countdown Cafe? Kees Baars en Alfred Lagarde.
Enniewee, met terugwerkende kracht hoorde ik ineens een Police wannabe bandje. Wel goede muziekanten natuurlijk maar lieve help, dat niemand daar vroeger over is gevallen, zo schaamteloos.

arjanb01
31 juli 2016, 13:10
De radio uitzending die ik vrijdag nacht op Veronica hoorde was verre van Police, de muziek had eerder weg van een kruising tussen de Stones, Beatles en Thin Lizzy zeker qua arrangementen.
De oude live opnames waren daar totaal niet mee te vergelijken. Ik vind Powerplay nu live veel sterker dan destijds. Kan ook met de huidige bezetting te maken hebben die uit veel betere muzikanten bestaat.

Erik de Perik
31 juli 2016, 13:30
Vond Peter van Straaten en Leon Klaassen anders ook prima muzikanten hoor. Heb toevallig vroegah vrij veel met Ramon (huidige drummer) gespeeld.

Brad
31 juli 2016, 15:17
Natuurlijk heb ook ik mijn voorkeur voor bepaalde groepen / bands maar ik ga geen enkele band afzeiken, gewoon omdat ik wél respect heb voor alle muziek, ook als het niet mijn smaak is.

Zo is het toch ook , alle muziek mag er zijn

Han S
31 juli 2016, 18:20
Jaco Pastorius

Dat heb ik nou nooit begrepen, vind ik helemaal geen flikker aan.

Harald
31 juli 2016, 19:06
Check Don Juan's Reckless Daughter van Joni Mitchel. De enige bassist die het klaarspeelt de hele tijd te soleren, en toch wel degelijk te begeleiden.

Pieter Douma, en op contrabas de ongelofelijke* Niels Henning Orsted Pedersen, zijn met Jaco toch echt wel bassisten die er voor mij enorm uitspringen.

* Niet alleen snel, maar in tegenstelling tot al die andere jazz contrabassisten kon je precies horen wat hij speelde!

BassAgent
31 juli 2016, 19:26
Dat heb ik nou nooit begrepen, vind ik helemaal geen flikker aan.
Heerlijk, jouw subtiliteit:D

Kijk, ik zal ook nooit beweren dat Doe Maar de beste NL band aller tijden is. Inderdaad, ze komen ergens ver na het rijtje Ekseption, Kayak, Earring, Brainbox, Focus e.d. (ik zag ook Within Temptation staan, niet om het één of ander, maar over pretentieuze niksige flutbands gesproken...), maar ze hebben wel de reggae in Nederland bekend gemaakt bij het grote publiek, een beetje zoals Madness en The Specials dat een paar jaar daarvoor in Engeland deden. En als je nu gaat kijken naar vergelijkbare bands in Nederland de afgelopen 30 jaar komen denk ik alleen de Beatbusters, J-Stars en Luie Hond enigszins in de buurt van het niveau van Doe Maar. Als je bv. die Limmen Tapes van een paar jaar geleden luistert, hoor je dat die gasten al die ouwe reggaebeats echt heel erg goed gesnopen hebben.

Maar zeggen "ja nee maar als je Henny goed vindt, ga dan eens naar Chris Squire luisteren" vind ik een rare opmerking. Dat is hetzelfde als zeggen "nou als je Reservoir Dogs een goeie film vond, dan moet je There Will Be Blood gaan kijken". Allebei hele goeie films maar totaal onvergelijkbaar. Ja, Squire is een baas, maar als je hem in een reggaeband had gezet was ik daar denk ik niet echt heel gelukkig van geworden, net als Henny nooit een progrockband moet oprichten.

BassAgent
31 juli 2016, 19:27
Deze plaat eens bij mijn favo platenzaak geluisterd:

https://www.youtube.com/watch?v=jK06YDmbyKM

Daarna nooit goed begrepen hoe het goed is gekomen met Doe Maar.....
Hehehe gelukkig komt die van de meest waardeloze plaat van Doe Maar (de eerste). Staan nog meer juweeltjes als "Politiekman" en "Als De Morgen Komt" op. Weet je niet wat je hoort.

AJRAMM27
31 juli 2016, 20:44
Nou Als De Morgen Komt is wel een lekker Doe Maar nummertje. Maar dat is het ook wel een beetje van dat eerste album. De albums zonder Henny Vrienten zijn gewoon niet zo heel goed. Alhoewel Ernst Jansz ook een goede schrijver is.

Han S
31 juli 2016, 21:26
Heerlijk, jouw subtiliteit:D

Kijk, ik zal ook nooit beweren dat Doe Maar de beste NL band aller tijden is. Inderdaad, ze komen ergens ver na het rijtje Ekseption, Kayak, Earring, Brainbox, Focus e.d. (ik zag ook Within Temptation staan, niet om het één of ander, maar over pretentieuze niksige flutbands gesproken...), maar ze hebben wel de reggae in Nederland bekend gemaakt bij het grote publiek, een beetje zoals Madness en The Specials dat een paar jaar daarvoor in Engeland deden. En als je nu gaat kijken naar vergelijkbare bands in Nederland de afgelopen 30 jaar komen denk ik alleen de Beatbusters, J-Stars en Luie Hond enigszins in de buurt van het niveau van Doe Maar. Als je bv. die Limmen Tapes van een paar jaar geleden luistert, hoor je dat die gasten al die ouwe reggaebeats echt heel erg goed gesnopen hebben.

Maar zeggen "ja nee maar als je Henny goed vindt, ga dan eens naar Chris Squire luisteren" vind ik een rare opmerking. Dat is hetzelfde als zeggen "nou als je Reservoir Dogs een goeie film vond, dan moet je There Will Be Blood gaan kijken". Allebei hele goeie films maar totaal onvergelijkbaar. Ja, Squire is een baas, maar als je hem in een reggaeband had gezet was ik daar denk ik niet echt heel gelukkig van geworden, net als Henny nooit een progrockband moet oprichten.


Mooi hé? zulke discussies.

Het begon met de vraag hoe dat nummer 'Pa' in elkaar steekt en het gaat verder met de beste NL band ooit en dat vind ik heerlijk.

Hoe is het accoordenschema van 'Pa'?

Ik vraag je: leg mij eens het accoordenschema uit van de Hammondpartij van het nummer 'Sylvia' van Focus. Of je het een mooier vindt dan het ander is een kwestie van smaak, maar my gawd, wat zit die Hammond partij geniaal in elkaar en het is ook nog een mooi nummer volgens velen.

AJRAMM27
31 juli 2016, 22:19
Mooi hé? zulke discussies.

Het begon met de vraag hoe dat nummer 'Pa' in elkaar steekt en het gaat verder met de beste NL band ooit en dat vind ik heerlijk.

Hoe is het accoordenschema van 'Pa'?

Ik vraag je: leg mij eens het accoordenschema uit van de Hammondpartij van het nummer 'Sylvia' van Focus. Of je het een mooier vindt dan het ander is een kwestie van smaak, maar my gawd, wat zit die Hammond partij geniaal in elkaar en het is ook nog een mooi nummer volgens velen.

Ik kan je wel de akkoorden van Pa geven: https://tabs.ultimate-guitar.com/d/doe_maar/pa_crd.htm

Maar die andere niet. :(

BassAgent
31 juli 2016, 22:36
Mooi hé? zulke discussies.

Het begon met de vraag hoe dat nummer 'Pa' in elkaar steekt en het gaat verder met de beste NL band ooit en dat vind ik heerlijk.

Heer-lijk:seriousf:

Brad
31 juli 2016, 23:53
het Klein Orkest

Alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur


https://www.youtube.com/watch?v=4CY8gpbuhvI

miyaru
4 augustus 2016, 10:24
Nederlandse bassist?

Herman Deinum -Sweet D'Buster.............

Robin,

Erik de Perik
4 augustus 2016, 11:53
Nederlandse bassist?

Herman Deinum -Sweet D'Buster.............

Robin,

Klopt Robin, da's een Nederlandse bassist.

Brad
4 augustus 2016, 12:10
Nederlandse bassist?

Herman Deinum -Sweet D'Buster.............

Robin,

Dat is inderdaad een uitstekende bassist . Dat live album van ze met Robert jan Stips op toetsen , Paul Smeenk op gitaar en Bertus Borgers

Dat was wel een band ja

miyaru
4 augustus 2016, 15:11
En, Erik de perik, de beste van Nederland mijn insziens.......

Robin.

Pepe
4 augustus 2016, 16:06
Deinum ken ik nog wel uit mijn jeugd, mijn vriendinnetje kwam daar over de vloer, ik erachter aan. Aardige vent, de Nederlandse John Entwisthle, maar ik denk dat ie zelf heel hard zou moeten lachen om een etiket als beste bij muziek.

Tabula Rasa
8 augustus 2016, 17:06
De Jostiband ;);) Als die ooit optreden in Symphonica in Rosso Of Ziggodome en of Pinkpop word ik gek. Ik denk dat zij de kaartjes gratis moeten maken anders komt niemand.
Moest ineens aan deze post denken:

Droom Jostiband komt uit met concert in vol Ziggo Dome
http://www.ad.nl/show/droom-jostiband-komt-uit-met-concert-in-vol-ziggo-dome~a69b42f2/

Handel met voorkennis?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.