PDA

View Full Version : Overstap naar modeling?



Bert Smates
25 juli 2016, 17:34
Ik overweeg om mijn Vox AC30 en TC-Electronic G-System weg te doen en over te stappen naar een modeling apparaat. Hierbij denk ik aan de Kemper Amp Profiler of de Line 6 Helix.
Reden voor de eventuele overstap is dat ik op drie hoog woon zonder lift. Het is een hele klus om vooral de Vox 's nachts na een optreden in mijn eentje naar boven te sjouwen (ouwe rocker; 50+).

Zijn die modeling apparaten écht zo goed zoals ik overal lees in diverse fora? Ik speel voornamelijk clean, ik ben dus op zoek naar een apparaat dat een cleane Vox en een cleane Fender versterker goed kan benaderen.
Is de Kemper in dit opzicht beter dan de Helix? En hoe zit het met de kwaliteit van de effecten van de Kemper en de Helix. Zijn de effecten op hetzelfde niveau als de G-System?

Gearjunkie
25 juli 2016, 17:41
Paar goeie wielen onder de Vox??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
25 juli 2016, 17:53
Ik heb een aantal modeling amps gehad en ben er steeds weer op terug gekomen. Zelf vind ik het van alles net niks.

Als je het met name om het gewicht gaat, wat ik goed begrijp, dan zijn er ook andere opties. Ik heb diverse amps, maar een ervan heb ik speciaal op het gewicht uitgezocht. Met 15 kg is mijn Engl Gigmaster 30 heel handelbaar en geloof me, dat ding kan erg hard. Ik speel ook overwegend clean en heb mijn vooroordeel over Engl met deze Gigmaster volledig overwonnen.

Als je toch perse naar een modeler wil, Line6 is wel mijn minst favoriete merk.....

AoDf
25 juli 2016, 19:18
Persoonlijk vind ik dit best overtuigend klinkend. Cleane sound uit een Kemper:


https://www.youtube.com/watch?v=5TUI5gkHBu0

Brad
25 juli 2016, 19:39
Een Blug versterkertop met Blug Nano cabinet . De top weegt slechte 1 , 2 kilo en de Nano cabinet weegt slechts tien kilo en is zeer compact , die kun je misschien nog kwijt in een koffer op wieltjes

http://www.bluguitar.com/english/AMP1.html

Taurus heeft ook handzame pedaalversterkers tot negentig watt met buizen , al zijn ze wel wat groter dan die Blug versterker

Het voordeel van losse componenten is dat je ze stuk voor stuk kunt verplaatsen

miyaru
25 juli 2016, 20:00
Ja zo'n Vox is zwaar...... Maar moddelling als oplossing? Je gaat wel een stap terug in mijn optiek.

Kijk zoals Joost zegt een naar amps die wat lichter zijn.

Robin.

D3nnis
25 juli 2016, 20:07
Als ik mocht kiezen tussen die blug amp of een Taurus, dan doe mij die Taurus maar.

arjanb01
25 juli 2016, 20:36
Ik zou, om bij je el84 geluid te behouden kijken naar een koch studiotone, dat ding weegt ook zo'n 15 kg, ideaal en met 20 watt hard zat.

edje kadetje
25 juli 2016, 20:42
Paar goeie wielen onder de Vox??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En dat helpt de TS?

Tabula Rasa
25 juli 2016, 20:44
En dat helpt de TS?
Trap af wel, trap op niet.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

edje kadetje
25 juli 2016, 20:44
Ik overweeg om mijn Vox AC30 en TC-Electronic G-System weg te doen en over te stappen naar een modeling apparaat. Hierbij denk ik aan de Kemper Amp Profiler of de Line 6 Helix.
Reden voor de eventuele overstap is dat ik op drie hoog woon zonder lift. Het is een hele klus om vooral de Vox 's nachts na een optreden in mijn eentje naar boven te sjouwen (ouwe rocker; 50+).

Zijn die modeling apparaten écht zo goed zoals ik overal lees in diverse fora? Ik speel voornamelijk clean, ik ben dus op zoek naar een apparaat dat een cleane Vox en een cleane Fender versterker goed kan benaderen.
Is de Kemper in dit opzicht beter dan de Helix? En hoe zit het met de kwaliteit van de effecten van de Kemper en de Helix. Zijn de effecten op hetzelfde niveau als de G-System?

Voor Fender clean zou ik zo een harley benton american sound in mijn jaszak steken.

mrweird
25 juli 2016, 22:18
Met modeling heb je nog steeds een versterker nodig, al is 't een goeie FRFR monitor die ook naar boven moet na een optreden toch?
Maar voor oefenen en/of als er wat staat of dat je kunt inprikken is 't we héél makkelijk. Ik gebruik al jaren een vox tonelab LE. ene hand tas met tonelab en snoeren enzo, en andere hand de gitaar, maar 1 keer lopen en alles bij de hand. ideaal! Maar je moet je wel bereid zijn concessies te doen qua sound vaak.

edje kadetje
26 juli 2016, 00:02
Met modeling heb je nog steeds een versterker nodig, al is 't een goeie FRFR monitor die ook naar boven moet na een optreden toch?
Maar voor oefenen en/of als er wat staat of dat je kunt inprikken is 't we héél makkelijk. Ik gebruik al jaren een vox tonelab LE. ene hand tas met tonelab en snoeren enzo, en andere hand de gitaar, maar 1 keer lopen en alles bij de hand. ideaal! Maar je moet je wel bereid zijn concessies te doen qua sound vaak.

Het idee is natuurlijk dat je gebruikmaakt van de PA en van de monitors die er al zijn.
Ik zou als ik zo zou spelen, zelf niet met een eigen monitor gaan zeulen, dan schiet je je doel wel een beetje voorbij.

Overigens heb ik zelf een hele tijd gekozen voor modeling en dan rechtstreeks naar PA (Roland gp100 en boss gt-8 ). Voor optredens en ook wel met repeteren ben ik toch weer mijn mesa 50/50 met 2x12" gaan gebruiken. De combi met de buizen eindtrap maakt het wel levendiger. Het is overigens de vraag wat publiek (of zelfs maar bandgenoten) daarvan meekrijgt.

mrweird
26 juli 2016, 00:17
Voor optredens en ook wel met repeteren ben ik toch weer mijn mesa 50/50 met 2x12" gaan gebruiken. De combi met de buizen eindtrap maakt het wel levendiger. Het is overigens de vraag wat publiek (of zelfs maar bandgenoten) daarvan meekrijgt.

Zo heb ik 't ook een tijd gedaan. modeling inprikken in de eindversterker van een buizentop en dan door de 4x12. Klinkt uitstekend!!
Maar die 4x12 past zelfs niet in mijn auto... (laat staan dat ik 'm ging proberen 3 hoog omhoog te sjouwen.) dus die staat al tijden stof te verzamelen in mijn schuur en doet dienst als steun om de fiets tegenaan te zetten...

Ik speel nu met die tonelab LE via een tech 21 powerengine. Een transistor eindversterker met 1 celestion 1x12. Met een partij finetunen klinkt 't goed maar is mis nog steeds die lage oomph van een 4x12. Dat bedoel ik met concessie. Gulden middenweg vinden tussen goed geluid en je een breuk sjouwen.

telerocker
26 juli 2016, 00:42
Check ook de Atomic Amplifier:
http://atomicamps.com/amplifire-pedal/


https://www.youtube.com/watch?v=akDQPyc7lrk

herrieman
26 juli 2016, 09:42
Als je de interactie tussen gitaar en buizenamp met speakercab belangrijk vindt en het boeket van gitaarcabinet geluid je beter doet spelen zou ik wegblijven van het modeling gedoe. Voor thuis en studio kan het handig zijn.

Anderzijds het is jouw geld.

Overigens zal het inderdaad allemaal weinig lichter worden. Daar hoef je het niet voor te doen. Beter is dan een Lunchbox ampje te kopen met een 1x12 of 2x12

tmms
26 juli 2016, 17:15
Overweeg een Torpedo Cabs of die goedkopere. Nu is m'n vraag, wat heb ik nog nodig om te kunnen spelen over de pc? Heb een op zich redelijk up-to-date, met standaard geluidskaart. Moet er nog een interface tussen? Alvast thanks:).

rozh
26 juli 2016, 17:21
dit niks voor je? http://hughes-and-kettner.com/products/tubemeister/tubemeister-deluxe-edition/tubemeister-deluxe-20/
terug te schakelen naar 1 watt of zelfs 0 watt met emulated output..

tmms
26 juli 2016, 17:31
Lijkt me een mooi ampje, super, wat is er mooi spul op de markt. Mijn bedoeling is om via m'n effectpedaaltjes door een amp/cab simulator naar de pc. Dus omzeilen van de hele versterker. Zag wel een USB aansluiting op de Torpedo, lijkt me dat het rechtstreeks naar de geluidskaart kan, maar ik weet het niet zeker.

telecastermaster
26 juli 2016, 17:50
Ja, USB aansluiting op de Torpedo Cab is voor de laden van cab models, niet voor de transfer van audio.

Om je vraag te beantwoorden: wat je nodig hebt is dit: pedalen (drive of preamp) -> Torpedo Cab -> ruimtelijke effecten -> audio interface. Dat kan een geluidskaart zijn (ik weet niet wat je hebt) maarals je een hele simpele geluidskaart hebt zou ik wel een redelijk USB interface nemen. Zoiets: http://www.bax-shop.nl/focusrite-scarlett-2i2

telecastermaster
26 juli 2016, 17:52
Is dit niks voor de topic starter? Een head van 100 Watt, 1,2 kg.

http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm

(http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm)http://www.bluguitar.com/english/AMP1.html
(http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm)

tmms
26 juli 2016, 17:54
...... Zoiets: http://www.bax-shop.nl/focusrite-scarlett-2i2


Okee, dank je. Is dit specifiek een aanrader, of als voorbeeld?

telecastermaster
26 juli 2016, 18:00
Voorbeeld. Maar volgens mij wel een goede.
Zoek even '10 best audio interfaces' of zo.

rozh
26 juli 2016, 18:01
heb die zelf ook top ding is dat, zijn veel mensen die deze gebruiken.
heb zelf de solo versie gekocht, want die van de link was me te duur toen. nog steeds spijt van :P

Liquid_Metal
26 juli 2016, 19:04
Ik speel al jaren met een Axe-FX Ultra en sinds enkele maanden ook met een AX8. Het geluid bevalt me uitstekend, ik heb echt geen echte amp meer nodig.

tmms
26 juli 2016, 21:33
The hell with it and fuck 'm all:D, heb de focusride gekocht:rockon:. Zit daar een lawaaimaak-programma bij? Die zijn er ook gratis toch, met (matige) speakersimulatie, maar voorlopig goed genoeg denk ik om over de pc te spelen. Joepie:).

Ah, ja Ableton Live Lite, whatever that may be

rozh
26 juli 2016, 22:41
als je eens hier en daar op het ''piraten'' internet kijkt kan je veel leuks vinden voor mac en pc, denk aan guitar rig, logic etcetera.
als zulke programmas je bevallen kan je ze vervolgens kopen ;)

tmms
27 juli 2016, 00:51
Ja, inderdaad, kijk eerst even hoe het bijgeleverde bevalt, kan ik altijd verder kijken.

telecastermaster
27 juli 2016, 01:02
Met Audacity en Reaper kun je ook een heel eind komen en die zijn gewoon legaal en gratis.
Veel plezier ermee.

Brad
27 juli 2016, 03:30
Ach eigenlijk zou je zo een modeling ding eens uit moeten proberen , je hebt toch best kans dat jij de kwaliteit wel voldoende vind voor je gigs

Rechtstreeks inpluggen in de mengtafel is best handig

En dan houd je voor thuis en voor opnames die versterkers er gewoon bij

tnijland
28 juli 2016, 00:45
Je hebt wel een hele mooie setup. Als je gewend bent aan de pure sound van een buizen VOX AC30 via speakers dan krijg je dat helaas niet snel terug middels modeling. Dat wil overigens niet zeggen dat je met een modeler geen perfecte sound voor de PA in de zaal krijgt. Het PA geluid is met een Kemper, Axe-Fx of Line6 Helix prima en misschien zelfs beter te realiseren. Alleen het eigen monitor geluid en vooral de ontbrekende "feel" zijn minder als bij een buizenamp.

Mocht je dat accepteren en modeling of een hybride overwegen dan zou je eventueel ook eens wat producten van VOX zelf kunnen proberen aangezien ze op clean gebied wel vaak proberen om de eigen signature sound te reproduceren.

De eerdere suggestie van een compacte amp met een goede recording output zou denk ik mijn eerste keuze worden (bijv. Koch Studio).

telerocker
28 juli 2016, 02:24
Je hebt wel een hele mooie setup. Als je gewend bent aan de pure sound van een buizen VOX AC30 via speakers dan krijg je dat helaas niet snel terug middels modeling. Dat wil overigens niet zeggen dat je met een modeler geen perfecte sound voor de PA in de zaal krijgt. Het PA geluid is met een Kemper, Axe-Fx of Line6 Helix prima en misschien zelfs beter te realiseren. Alleen het eigen monitor geluid en vooral de ontbrekende "feel" zijn minder als bij een buizenamp.

Mocht je dat accepteren en modeling of een hybride overwegen dan zou je eventueel ook eens wat producten van VOX zelf kunnen proberen aangezien ze op clean gebied wel vaak proberen om de eigen signature sound te reproduceren.

De eerdere suggestie van een compacte amp met een goede recording output zou denk ik mijn eerste keuze worden (bijv. Koch Studio).

Of de Tubemeister/Grandmeister-serie. Red Box on board.

harrie-beton
28 juli 2016, 12:55
jongens toch, 32 antwoorden op iemand die 1 bericht heeft gepost en nog niet terug is gekeerd.

D3nnis
28 juli 2016, 13:10
Ghehehe, super behulpzaam forum toch? Dat siert ons met zijn allen ☺

Bert Smates
31 juli 2016, 11:52
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er nog niet uit. Misschien toch overstappen naar een minder zware versterker?
De komende week maar eens naar diverse gitaarwinkels om het een en ander te proberen.

Brad
31 juli 2016, 11:56
Ik ben benieuwd wat je straks kiest , laat het weten

Erik de Perik
31 juli 2016, 13:21
jongens toch, 32 antwoorden op iemand die 1 bericht heeft gepost en nog niet terug is gekeerd.

Hij heeft dit aantal inmiddels verdubbeld...!! :cherub:

En hij gaat binnenkort naar een aantal muziekzaken...!! :cherub: :cherub: :cherub:

Bert Smates
31 juli 2016, 15:06
Hij heeft dit aantal inmiddels verdubbeld...!! :cherub:

En hij gaat binnenkort naar een aantal muziekzaken...!! :cherub: :cherub: :cherub:

Hey Erik,

En nu zelfs verdrievoudigd. ;)

Iemand ervaring met de Hughes & Kettner Tubemeister 36? Ook voor clean?

Joost de Ruig
31 juli 2016, 18:28
Iemand ervaring met de Hughes & Kettner Tubemeister 36? Ook voor clean?

Wel een keer geprobeerd, maar toen gekozen voor de Engl Gigmaster 30.

arjanb01
31 juli 2016, 18:41
Ik zou ook voor de engl gigmaster gaan, zeker als je de scheur uit de amp haalt. Gebruik je pedalen zou je voor een koch studiotone kunnen kiezen, iets ander clean kanaal dan de engl. Beetje een smaak kwestie.

harrie-beton
31 juli 2016, 19:44
Is er niet een optie dat je de versterker ergens laat staan waarbij je de trappen niet op hoeft?

Brad
1 augustus 2016, 01:34
En als je ergens speelt waar de zaal boven is en er is geen lift ? Je hebt van die ballententen

Joost de Ruig
1 augustus 2016, 08:57
Tja, als je in problemen wilt denken, kun je natuurlijk altijd scenario's verzinnen die zelden voorkomen. Alleen al om veiligheidsredenen en brandweeervoorschriften zijn er nauwelijks zalen die niet op de begane grond zijn. In Amsterdam is er bv wel de zaal van het Odeon op een hogere verdieping, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 09:11
Tja, als je in problemen wilt denken, kun je natuurlijk altijd scenario's verzinnen die zelden voorkomen. Alleen al om veiligheidsredenen en brandweeervoorschriften zijn er nauwelijks zalen die niet op de begane grond zijn. In Amsterdam is er bv wel de zaal van het Odeon op een hogere verdieping, maar dat zijn echt uitzonderingen.
En twee man, of misschien 3 maken zelfs een zware Miele wasmachine licht.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
1 augustus 2016, 09:12
En twee man, of misschien 3 maken zelfs een zware Miele wasmachine licht.
Ff de eerste post vergeten. Thuiskomen in je eentje en moeten tillen is wel ruk.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Brad
1 augustus 2016, 14:10
Reden voor de eventuele overstap is dat ik op drie hoog woon zonder lift. Het is een hele klus om vooral de Vox 's nachts na een optreden in mijn eentje naar boven te sjouwen (ouwe rocker; 50+)



Het is toch duidelijk dat de topic starter alles behalve op de bank wil blijven zitten , en gewoon niet meer zo goed in staat is om zware spullen te sjouwen en dat geld misschien ook wel voor de andere bandleden

pimmetje
1 augustus 2016, 14:44
Ik heb wat posts verwijderd en ook wat berispt.
In OT heb ik al gewaarschuwd voor dit soort gezeik, dus hier buiten OT gaan we het al helemaal niet toleteren.

Voor degenen die hier op Brads post doken over trappen bij een zaal oid: lees de openingspost nog eens en/of tabula's laatste correctie en/of brads laatste citaat op dit punt.

Vragen => PM.

Da Vinci
1 augustus 2016, 19:09
Het idee is natuurlijk dat je gebruikmaakt van de PA en van de monitors die er al zijn.
Ik zou als ik zo zou spelen, zelf niet met een eigen monitor gaan zeulen, dan schiet je je doel wel een beetje voorbij.

.

Ik had toen ik met mijn Pod speelde altijd mijn monitor bij me. Helemaal op de wat kleinere podia is het aantal monitorgroepen vaak beperkt. En als gitarist ben je dan toch op zoek naar een andere mix als de zanger. Ik informeerde altijd eerst of ik een eigen monitor met dito mix had. En dan kom je erachter dat de organisatie daar niet zelden geen of een verkeerd antwoord op geeft ;)

En mijn Gigmaster is idd net zo zwaar als een fatsoenlijke actieve monitor.






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
1 augustus 2016, 19:39
Is dit niks voor de topic starter? Een head van 100 Watt, 1,2 kg.

http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm

(http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm)http://www.bluguitar.com/english/AMP1.html
(http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm)

Vind dit een heel gaaf concept. Die Taurus die D3nnis noemt kende ik niet, maar wat een tyfusmuziek in die demo's op hun site.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

harrie-beton
1 augustus 2016, 22:07
Je treft mij in een post modeling dip, je hebt nu een "Vox AC30 en TC-Electronic G-System". Ik denk niet dat jij gelukkig gaat worden van een modeling doos en een monitor.

telerocker
1 augustus 2016, 22:14
Ík heb het apparaat al genoemd, zie een paar posts terug, maar de Atomic Amplifier lijkt me bepaald niet verkeerd en is nog redelijk betaalbaar. Kan mee in je rugzak, dus het is geen backbreaker. On stage direct in de mixer en terug via de monitors of je 'in ears'. Wil je een gitaarbox, kies dan een lichtgewicht kast met een fullrange speaker. Enfin, genoeg over te lezen op internet.

denis.hermans
2 augustus 2016, 23:06
Er zijn wel niet zoveel dealers die die amplifire verkopen. Je moet dan al online bestellen bij Andertons.

Erik de Perik
2 augustus 2016, 23:21
Ik zou zo'n ding toch eerst even willen testen. Hangt op interweb ook een vreemd sfeertje rond het dat ding en z'n fabrikant.

denis.hermans
3 augustus 2016, 09:31
Wat bedoel je met " vreemd sfeertje" ?

telerocker
3 augustus 2016, 14:47
Op het BKP-forum heeft een member een Amplifier gekocht. Hij had zo'n BluAmp1, maar dat was het allemaal net niet. Over de Amplifire is hij wel tevreden.
Twee centen

Erik de Perik
3 augustus 2016, 22:48
Wat bedoel je met " vreemd sfeertje" ?

Heb een tijdje terug, naar aanleiding van berichten hier eens wat opgezocht en toen bleek er nogal wat gedoe te zijn tussen lui op een Kemper forum en de eigenaar van het bedrijf die Amplifier produceert. Maar goed, ik zou 'm eerst willen testen.

Pepe
3 augustus 2016, 23:04
Ik heb net die filmpjes van Brett Kingman beluisterd. Nee, niet voor mij, ik hoor gelijk een digitale signature in het signaal en als je dat eenmaal hoort krijg je hetr niet meer uit je hoofd.

NRJay
4 augustus 2016, 13:57
Nooit gedacht over een head + cab?

Je zet 1 cab boven (misschien een kleinere 1x12 ofzo), en 1 in de garage of het repetitiehok (2x12 of 4x12 ofzo) en je neemt gewoon je head mee elke keer. Dat is toch veel handzamer denk ik.
Plus als je toch op verplaatsing moet spelen staat de grote zware cab al klaar naast de auto om te vertransporteren...

telerocker
4 augustus 2016, 14:40
Ik heb net die filmpjes van Brett Kingman beluisterd. Nee, niet voor mij, ik hoor gelijk een digitale signature in het signaal en als je dat eenmaal hoort krijg je hetr niet meer uit je hoofd.

Het gaat natuurlijk nooit klinken als een oude Deluxe, maar voor dat geld vind ik het best een goede tool. Zegt iemand die alles analoog/met buizen heeft....


https://www.youtube.com/watch?v=b6IXF8yOaQ4

Erik de Perik
4 augustus 2016, 14:46
Ik vind het overdrive geluid niet mooi, klinkt kunstmatig.

telerocker
4 augustus 2016, 14:57
Ik vind het overdrive geluid niet mooi, klinkt kunstmatig.

Dat heb ik met zowat alle modelers. Ik voel nog geen aanvechting om mijn buizenbakken in te ruilen.

Brad
4 augustus 2016, 16:36
Ja die overstuurde geluiden zijn inderdaad het ergste , het doet een beetje aan een synthesizer denken , een DX 7 bijvoorbeeld

tnijland
4 augustus 2016, 17:18
Het gaat natuurlijk nooit klinken als een oude Deluxe, maar voor dat geld vind ik het best een goede tool. Zegt iemand die alles analoog/met buizen heeft....


https://www.youtube.com/watch?v=b6IXF8yOaQ4

Nou ik vind het best een aardige video die natuurlijk ook wel goed tot haar recht komt vanwege de spelers. Dat de thuisbeleving i.v.m. een buizen set met analoge pedalen anders zal uitpakken geloof ik ook wel. Maar heel veel beter krijg je het volgens mij ook weer niet op een audio of video opname...

telerocker
4 augustus 2016, 17:39
Nou ik vind het best een aardige video die natuurlijk ook wel goed tot haar recht komt vanwege de spelers. Dat de thuisbeleving i.v.m. een buizen set met analoge pedalen anders zal uitpakken geloof ik ook wel. Maar heel veel beter krijg je het volgens mij ook weer niet op een audio of video opname...

Ik had hem niet gepost als ik het volslagen ruk zou vinden. :satisfie:

harrie-beton
4 augustus 2016, 21:12
Deze video heb je niet zo veel aan, zo te zien is dit onder perfecte omstandigheden opgenomen. Kijk maar naar de omgeving.

Zoals ik eerder schreef, een modeling doos moet zich bij mij bewijzen met 4 filmpjes.
1. Thuis
2. Studio
3. Oefenruimte
4. Podium

Met name bij 3 en 4 wil ik filmpjes zien en horen. Daar valt (vind ik) elke modeling doos door de mand.

Hendrik1970
4 augustus 2016, 21:18
Als de omgeving in dit filmpje in jou beleving de perfecte omstandigheden zijn,
sta je erg ver van de muziek, en het instrument af.

Harald
4 augustus 2016, 21:35
Van het weekend hier in het dorp Phil Bee's Freedom gezien. Aan de gitaristen en hun spullen zal het niet gelegen hebben, dat zit wel snor. Maar als de geluidsman niet op het idee komt om een solo boven de band uit te laten komen maakt het geen zak uit waar je op speelt. Enige wat dat telt is dat jij senang bent met het geluid waar jijzelf op het podium mee te maken heeft.

Behalve bij de toegift lagen de solo's zo ontzettend diep in de bandmix dat je moeite moest doen om te horen wat de twee gitaristen speelden. Dan hoor je de finesses in de gitaarsound echt niet. Dat had net zo goed uit een Pod kunnen komen. Had voor het publiek geen verschil gemaakt.

harrie-beton
4 augustus 2016, 21:39
hendrik1970 ik snap niets van je opmerking. Heb je mijn post wel gelezen?

tnijland
5 augustus 2016, 00:08
Goede gitaristen halen zelfs met matige modeling apparaten nog een goede performance. Dat heeft meer met de muzikant te maken dan met het apparaat. Ik probeer het waarschijnlijk tevergeefs op te lossen met mijn spulletjes ;-)

Thuis: Als we het hebben over een perfecte sound (subjectief...), dan is er zeker wat te winnen. Ik ben niet voor niets over gestapt naar een analoog multi-fx (Vintage Revolution Pedalpro i.c.m. Eventide Eclipse in samenwerking met een goede buizen versterker set). Ik kan me dan ook wel vinden in de opmerkingen van Harrie-beton. High-end analoog is vaak duurder en heeft beperkingen in het aantal sounds maar klinkt ook puurder. En dat probleem is vergelijkbaar met een goede audio set die ook verschillende gradaties in kwaliteit kent. Probleem is vaak dat het niet echt robuust of portable wordt.

Studio: Modeling is op de goede weg (zeker voor opnames) maar is er nog steeds niet en daar word ik iedere dag aan herinnerd bij het gebruiken van mijn pedalboard direct in via de Two-Notes Torpedo CAB alhoewel de recording sound ervan best goed is. Het blijft echter portable en praktisch voor in-ear of studio opnames.

Oefenruimte en podium: Mijn podium amp is een compacte Lex Bos Buddy amp (50W EL34) i.c.m. een Superdrive en Eventide H9 en dat is pas een goede combinatie voor de live podium toepassingen.

Ik hou van alle drie ;-)

herrieman
5 augustus 2016, 10:49
Deze video heb je niet zo veel aan, zo te zien is dit onder perfecte omstandigheden opgenomen. Kijk maar naar de omgeving.

Zoals ik eerder schreef, een modeling doos moet zich bij mij bewijzen met 4 filmpjes.
1. Thuis
2. Studio
3. Oefenruimte
4. Podium

Met name bij 3 en 4 wil ik filmpjes zien en horen. Daar valt (vind ik) elke modeling doos door de mand.

Helemaal waar! En vergeet die uren/dagen van onnozel getweak niet bij 1 t/m 4.
Of nog erger FW updates die je uren aan onnozele tweakerij overhoop schoppen.

Bert Smates
6 augustus 2016, 12:01
Inmiddels heb ik het een en ander kunnen uitproberen, zowel qua modeling als lichtere gitaarversterkers.
Niks komt echter in de buurt van mijn AC30. Misschien ben ik er ook wel te veel aan gewend. Ik speel al meer dan 30 jaar op Voxen.
Ik ga nu een flightcase bestellen zodat ik mijn Vox in de box beneden kan laten staan. Misschien niet ideaal qua temperatuur in de winter, maar voor mij wel de beste oplossing denk ik.

Ed Kroket
6 augustus 2016, 13:00
Misschien heb ik de voorgaande berichten slecht gelezen, maar een losse speakerkast en versterker i.p.v. een combo?
Ik heb een tijd gehad dat ik de speakerkast in de kofferbak van de auto liet liggen.

Brad
6 augustus 2016, 13:01
Een losse AC 30 top is ook niet bepaald licht toch dacht ik ?

Ed Kroket
6 augustus 2016, 13:07
Tja, wat is licht? Ik denk dat in dit geval Bert dat mag bepalen. Maar voor m'n gevoel is mijn 50 watt Mesa versterker nog niet eens de helft van het gewicht van de 50 watt Marshall combo die ik heb gehad. En is de Mesa lichter dan m'n Marshall speakerkast.

Brad
6 augustus 2016, 13:14
Zo een AC 30 top weegt toch altijd nog 18 kilo . Er zijn comboversterkers die minder wegen

Maar wat je zegt het is altijd lichter met losse componenten al zijn die losse componenten vaak zwaarder dan je gehoopt had . Veel losse speaker kasten wegen nauwelijks minder dan een combo van hetzelfde merk

telerocker
6 augustus 2016, 16:24
Een AC15 dan? Trouwens ook nog retehard.

tnijland
6 augustus 2016, 22:10
Inmiddels heb ik het een en ander kunnen uitproberen, zowel qua modeling als lichtere gitaarversterkers.
Niks komt echter in de buurt van mijn AC30. Misschien ben ik er ook wel te veel aan gewend. Ik speel al meer dan 30 jaar op Voxen.
Ik ga nu een flightcase bestellen zodat ik mijn Vox in de box beneden kan laten staan. Misschien niet ideaal qua temperatuur in de winter, maar voor mij wel de beste oplossing denk ik.

Groot gelijk en dat is volgens mij ook het beste plan ;-)

Nils47
9 augustus 2016, 16:35
Ík heb het apparaat al genoemd, zie een paar posts terug, maar de Atomic Amplifier lijkt me bepaald niet verkeerd en is nog redelijk betaalbaar. Kan mee in je rugzak, dus het is geen backbreaker. On stage direct in de mixer en terug via de monitors of je 'in ears'. Wil je een gitaarbox, kies dan een lichtgewicht kast met een fullrange speaker. Enfin, genoeg over te lezen op internet.

Ik heb 'm nu een half jaar in gebruik. Besteld bij Andertons na veel reviews en youtube filmpjes te hebben bekeken (als vervanger van de Eleven Rack) Het koste me even tijd om mijn sound te vinden, pas toen ik aantal gekochte IR's van o.a. Ownhammer had ingeladen kwamen de amps in de amplifire pas echt tot leven. Ik vond de stock presets en die van The Amp Factory allemaal niet best... de Mbrit pack of die van user Freman (van TGP), zijn daarentegen stukken beter!

Tot nu toe vind ik 'm geweldig klinken. Lekker compact en vanaf de pedalboard rechtstreeks naar de in ear set. Binnenkort wil ik de amplifire ook live gaan gebruiken (rechtstreeks naar de mengtafel).

Ik vind vooral de prijs kwaliteit verhouding erg goed + prettig dat je een amp modeler en een footcontroller in 1 hebt.

herrieman
9 augustus 2016, 16:49
Inmiddels heb ik het een en ander kunnen uitproberen, zowel qua modeling als lichtere gitaarversterkers.
Niks komt echter in de buurt van mijn AC30. Misschien ben ik er ook wel te veel aan gewend. Ik speel al meer dan 30 jaar op Voxen.
Ik ga nu een flightcase bestellen zodat ik mijn Vox in de box beneden kan laten staan. Misschien niet ideaal qua temperatuur in de winter, maar voor mij wel de beste oplossing denk ik.

Inderdaad bezint eer gij met modeling begint. Goed besluit dus!

dorrus
14 september 2016, 12:41
Inderdaad bezint eer gij met modeling begint. Goed besluit dus!

Ik ben al drie jaar om en heb nog nooit spijt van mijn Kemper gehad, ook een goed besluit dus ;)
Niet beter dan origineel, maar zeker zo goed bruikbaar en veel gebruiksvriendelijker 'en breder inzetbaar.
Maar inderdaad niet voor iedereen, ik heb inderdaad ook mensen een echt shit-geluid uit een Kemper
zien halen, op zich wel knap vind ik ;) in dergelijke gevallen is de keuze voor een "real" amp misschien beter, al vraag ik me af of ze daar dan wel mee om kunnen gaan (geintje natuurlijk ;)
Check onderstaande link voor de twijfelaars
https://www.youtube.com/watch?v=INJ_H5PiuTE

arjanb01
14 september 2016, 13:13
Neuh, dit filmpje van peppie & cocky trekt me niet over de streep een Kemper aan te schaffen.
Volkomen doods, plat geluid. Zoals vele modelling amps gaan ze de mist in bij medium/low gain sounds, ook de Kemper.

Dutch66
14 september 2016, 13:26
'Kweetniet', toch wel benieuwd of ik het verschil zou kunnen horen/voelen/ervaren met
een Kemper variant van mijn setje. Het hele arsenaal aan knoppen op zo'n ding schrikt
mee ook een beetje af...

Ik ben ook niet zo van de knoppen, zeg maar...

dml
16 september 2016, 09:21
Neuh, dit filmpje van peppie & cocky trekt me niet over de streep een Kemper aan te schaffen.
Volkomen doods, plat geluid. Zoals vele modelling amps gaan ze de mist in bij medium/low gain sounds, ook de Kemper.

Op basis van YouTube is dit jouw conclusie?

Da Vinci
16 september 2016, 09:54
Dat staat er toch?

arjanb01
16 september 2016, 09:56
Op basis van YouTube is dit jouw conclusie?

Ja. Daarbij, al die knoppen en menu's schrikken me ook af, dus leg daarvoor geen 2K neer.

dml
17 september 2016, 10:34
Dan snap ik wat jouw referentiekader in deze is. Ik kan je in ieder geval met een gerust hart zeggen dat zeker de Kemper ook overtuigt in low en medium gain sounds. Het komt alleen neer op het goed profilen van de door jou gewenste sound, of dat nou low, medium, high of ultra high gain is. Heb van mijn Mesa zoveel verschillende profiles gemaakt waarmee ik praktisch iedere gainstage kan pakken.

Overigens zie ik het als een voordeel dat er zoveel knoppen op de Kemper zitten, iedere knop heeft een dedicated functie waardoor de menustructuur duidelijk is en je niet door tig pagina's binnen een menu hoeft te scrollen.

D3nnis
17 september 2016, 12:16
Dan snap ik wat jouw referentiekader in deze is. Ik kan je in ieder geval met een gerust hart zeggen dat zeker de Kemper ook overtuigt in low en medium gain sounds. Het komt alleen neer op het goed profilen van de door jou gewenste sound, of dat nou low, medium, high of ultra high gain is.


Ik vind dat een kemper best goed op je volumeknop reageert, dat vond ik echt knap gemaakt.

Maar verder ben ik het met Arjan eens, dat de Kemper als amp in the room niet heel erg overtuigt wat mij betreft.
Referentiekader: Soldano SLO over 4x12, vergeleken met een profiel gemaakt van dezelfde setting, met dezelfde gitaar bespeeld, vergeleken met de Kemper powered versie, over dezelfde speakerkast (speakersim op kemper uit uiteraard).
Voor opnames komt het best heel kort bij het opgenomen geluid (van in dit geval die SLO), dus als er ooit een kemper uit komt voor weinig, dan ben ik best geïnteresseerd,maar 2k om mijn eigen geluid in een live setting minder fijn te maken, nee bedankt.

dorrus
28 september 2016, 11:14
Kemper heeft de verkeerde indruk gegeven door te zeggen dat elke versterker perfect geprofiled kan worden en met die opmerking is ie te veel in de markt gezet is als een kopieermachine van je buizenamp. en dat is ie niet.
Het valt niet mee een exacte kopie te maken van je conventionele versterker, er zal vrijwel altijd een verschil te horen zijn maar een afwijking van 10 % wil niet automatisch zeggen dat het eindresultaat 10% minder is maar 10% anders, kan dus ook beter zijn nietwaar.?
Maar dat je er een verdomd goed geluid uit kan halen staat voor mij vast,De opmerkingen over een minder "amp in the room "sound en niet overtuigen van low en medium sounds zeggen mij persoonlijk meer over de kwaliteiten van de gebruikte profile en de gitarist in kwestie dan over de Kemper want dat kan ie wel degelijk. 'Even proberen" heeft bij een complex apparaat ook weinig tot geen zin en zoals gezegd staat of valt de kwaliteit met de gespeelde profile, is die niet goed dan is vergelijken zinloos. Nadelen zijn er ook, Ze zijn ze inderdaad erg duur, zou een stuk minder moeten kunnen voor een dergelijke 'computer" wat ie eigenlijk is. Zal wel te maken hebben met het feit dat ze nu al meer dan vier jaar als warme broodjes over de toonbank gaan, want dan gaan ze.
Speel je in een blues of rockband en heb je je geluid gevonden met je buizenversterker en voldoende aan een enkele clean en leadsound dan voegt de Kemper weinig tot niets toe dus waarom zou je dan switchen voor modeling? Zoals gezegd is het gebruik van de juiste profile erg belangrijk, maar vind die maar eens tussen alle shit die inmiddels uitgegeven is, in drie jaar heb ik mijn profiles bij elkaar en heb het inwendige arsenaal gereduceerd tot een 25 goede. Verder hebben bijna alle gitaristen iets met buizen toch? niets zo mooi als een oude buizenversterker met een stel gloeiende buizen,
Maar persoonlijk ben ik meer dan blij dat ik niet meer hoef te sjouwen met mijn 4x12 Bogner, niet meer heel internet af hoef te struinen naar "winged C tubes waar je een kapitaal voor neer moet leggen, me geen breuk meer til mijn zware xtc want die heb ik gelukkig nog redelijk kunnen verkopen na de aanschaf van mijn Kemper, mijn vaak problemen gevende effectenboard (want je vindt ze allemaal in de Kemper terug ) mijn warboel aan kabels, Dat ik geen extra versterker meer mee hoef te zuilen of nodig heb voor mijn akoestische Martin (want die klinkt ook fantastisch met een Fishman profile) En dat ik niet gebonden ben aan het enkelvoudige karakter van mijn Bogner want ik kan nu veel meer kanten op.
Mijn special Bogner Shiva el34 anniversary met os212 cab verkoop ik niet, niet alleen omdat ik minstens 2500 euro zou moeten laten vallen(hoezo schrijft digitaal spul hard af ? ) Maar omdat ik er geen afscheid van kan en wil doen, ik vind niet alleen mijn Kemper geweldig, mijn Bogner mag er ook zijn.

tnijland
9 oktober 2016, 21:10
Heb onlangs een Kemper amp mogen uitproberen t.b.v. in-ear monitoring. Eerste indruk was dat het toch redelijk vergelijkbaar is met Axe-Fx II (2 jaar gehad) en Helix (uitgeprobeerd op de Fr. Messe, toegegeven dat is iets wel te kort maar het was wel een eerste indruk). Conclusie, alles wordt toch weer behoorlijk vlak en de dynamiek is t.o.v. een goede buizenamp minder. IR effect blijft een equalizer effect en headroom is minder... Het klinkt allemaal een beetje als een variatie op mijn huidige PC VST plugins van Native Instruments, Amplitube, Scuffham etc. Ideaal voor recording en thuis spelen maar het speelgevoel is toch minder en daar zit het hem volgens mij in. Door een buizen amp + effecten en cabinet speel je vanwege de dynamiek kennelijk toch wat prettiger en dat wordt vervolgens opgenomen middels een microfoon. De bron moet dus goed zijn ;-)

Mijn Torpedo CAB power amp/speaker/microphone simulator i.cm. Eventide en Lex Bos SD geven qua dynamiek al wel een iets beter resultaat maar komt nog steeds niet in de buurt van wat mijn Lex Bos Buddy buizen amp met de SD doet. Datzelfde gevoel heb ik met de pre-fx effecten die door mijn VR Pedalpro gewoon beter worden gedaan dan wat dan ook. Alleen de convenience factor en stereo mogelijkheden blijven dan over...

Het blijft dus een heel moeilijk verhaal want anders was ik inmiddels allang over gegaan. Neig inmiddels naar het uitproberen van een Axe-trak speaker cabinet recorder om de Lex Bos ook zo goed uit de mengtafel te verkrijgen.

Erik de Perik
9 oktober 2016, 21:50
Het 'probleem' van dit soort apparaten zit 'm in de prijs en de complexiteit. Als je een multifx ding koopt, ben je ook een hele tijd druk met het in orde maken van soundjes, maar da's aan te leren en doe je al snel on-the-fly. Bij zo'n Kemper ben je een pak geld kwijt (koop ik meerdere auto's voor), moet je je installatie voor aanpassen en ben je ook nog eens een hele tijd aan het knutselen met je geluid.

Fusion
9 oktober 2016, 22:08
IR effect blijft een equalizer effect en headroom is minder...IR is volgens niet en EQ toch? Ik dacht dat dat alle lineaire karakteristieken ving. Dus ook reflecties, fase issues in hogere frequentie gebieden etc.

tnijland
9 oktober 2016, 22:22
IR is volgens niet en EQ toch? Ik dacht dat dat alle lineaire karakteristieken ving. Dus ook reflecties, fase issues in hogere frequentie gebieden etc.

Je hebt in zekere zin wel gelijk:

"When you apply an IR to a line out signal from your amp, you are not just applying a preset EQ curve to your amp’s signal, you are essentially applying the distinct sonic characteristics of a certain speaker, cabinet, mic, mic preamp, and any early reflections that also make it into the mic during the recording process.

Technically, an Impulse Response, or IR for short, refers to a system's output when presented with a very short input signal called an impulse. Basically, you can send any device or chain of devices a specially crafted audio signal and the system will spit out a digital picture of its linear characteristics. For speaker cabs, that means frequency and phase response, phase cancellation between multiple speakers, edge reflections, and other audible signatures wrapped up in the gnarly, old pieces of wood, paper, and glue that guitarists find so endearing. IRs will not capture non-linear stuff like distortion and compression.

When you're capturing an IR from a speaker cab, by necessity you are also sampling your D/A converter, power amp, the mic, mic preamp, your A/D converter, the cables you're using, and the room you are in. Basically, everything that comes in contact with the impulse as it makes it round-trip from your DAW and back again."

Aldus Premier Guitars. Het is dus meer dan een equalizer alhoewel deze ook vaak gebruikt worden voor de wat simpeler speaker emulators. Maar het blijft wel een snapshot van een input signaal response, vandaar dat ik het enigszins vergeleek met een equalizer bij gebrek aan andere vergelijkingen ;-)

Kemper doet dat overigens iets geavanceerder dan bijvoorbeeld Fractal Audio met hun tone match blok. Je zou dus een grote variëteit aan input signalen moeten samplen om meer in de buurt te komen van een realistische benadering.

Fusion
10 oktober 2016, 08:37
Nou ben ik best benieuwd aan t worden naar dat Kemper gedoe hèhè. Ach, voorlopig toch geen tijd voor gitaar helaas. Eens in de 6 weken spelen in de kerk, meer tijd heb ik niet. Later als ons dochtertje wat groter wordt misschien weer. Kijken hoe de techniek van modelling er dan voor staat :)