PDA

View Full Version : Losse trussrod door zomers weer?



Onkelpazuzu
25 juli 2016, 12:24
Opeens een raar rammeltje in de hals van mijn Strat. Bleek het de trussrod te zijn. Mijn eerste irrationele angst was dat 'ie spontaan gebroken was of zo. Maar even aandraaien hielp al meteen, en aan de in eerste instantie wel erg geringe speling te voelen zat hij gewoon erg los. Nu is alles weer in orde. Kan dit met het warme weer van de afgelopen dagen te maken hebben?

Heynis
25 juli 2016, 13:22
De actie op m'n tele is ook flink omhoog gekomen laatste maand, dus dat zou best het weer kunnen zijn.

Ik stel m'n halzen meestal eind van de lente en begin van de herfst allemaal opnieuw bij. Als het winter wordt kruipt de actie bij mij weer omlaag, dus moet de trussrod wat losser.

Riny
25 juli 2016, 13:31
Heb met mijn gitaren totaal geen probleem.
Dat een trussrod los zou komen lijkt mij onmogelijk, immers staat er altijd spanning op, maar zeg nooit, nooit,.
Merk ook in het geheel niets aan mijn actie(s) bij de gitaren.

Plant
25 juli 2016, 19:47
Bullet losgetrild, heb ik al eens eerder een topic over gezien dus het komt vaker voor.

pasqual
25 juli 2016, 19:57
Heb met mijn gitaren totaal geen probleem.
Dat een trussrod los zou komen lijkt mij onmogelijk, immers staat er altijd spanning op, maar zeg nooit, nooit,.
Merk ook in het geheel niets aan mijn actie(s) bij de gitaren.

Is zeker mogelijk. Mijn nmr. 1 strat zou eigenlijk iets holler moeten staan maar de halspen kán niet losser omdat dan de moer helemaal los komt. Dus ik heb de moer een minimum vastgedraaid om dit soort gevallen te voorkomen.

Onkelpazuzu
26 juli 2016, 20:01
Bullet losgetrild, heb ik al eens eerder een topic over gezien dus het komt vaker voor.

Ja, inmiddels denk ik ook dat het de bullet geweest is en niet de trussrod zelf. Hij zit nu in elk geval weer netjes vast; ik hoop niet dat het betekent dat afstellen van de hals moeilijker is geworden.

Tabula Rasa
26 juli 2016, 20:05
Da's hetzelfde. Als de bullit los zit, zit de pen zonder spanning.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Hotpepper01
26 juli 2016, 21:05
Hmm, dan zou de bullit al zeer minimaal vast hebben gezeten. Temperatuur stijgt, zowel rod als bullit zetten iets uit, bullit net iets meer dan de rod...doet me denken aan de middelbare school diep in de vorige eeuw.

https://www.youtube.com/watch?v=brlfVUYB6IA

Onkelpazuzu
26 juli 2016, 22:27
Hmmm. Dus... nog even na laten kijken, of niet nodig? Ik bedoel, ik heb hem weer (voorzichtig) vastgedraaid, en dan nog een klein stukje (kwart draai denk ik) verder. Alles lijkt nu goed. Toch nog even laten inspecteren, of kan ik ervan uitgaan dat alles goed is?