PDA

View Full Version : veiligheid gebruik buizenversterker zonder randaarde stopcontact



no 1 hops
24 juli 2016, 10:09
Nu ik nog niet zo lang een engl gigmaster heb als versterker komt mij het verhaal van singlecoil com in gedachten dat je een doodklap kan krijgen als er intern wat mis is met de versterker en deze je een bak stroom op je donder kan geven via de snaren.

in veel huiskamers is een randaarde stopcontact niet standaard, een aarde via een draad aan een radiator van de cv aansluiten is in mijn beleving ervoor zorgen dat als het mis gaat in de versterker je de radiators onder stroom zet ( maar dit is misschien een verkeerde aanname)

maar hoe zit dit nu, is er potentieel gevaar? en hoe kun je dit gevaar kleiner maken?
single coil.com komt met een gedeeltelijke oplossing die je in de gitaar kan inbouwen


All you need is a 0.001uf (=1nF) cap with a minimum rating of 500 volts
or higher and a 220k resistor. Wire both parts in parallel, solder a piece of
wire at both ends (1mm˛ diameter
or higher recommended) and wrap the
hole thing with insulating tape to make
it save from being shorted. Cut the
wire that grounds the strings and insert the wrapped "fuse" between the
both open ends

wat zijn jullie ervaringen, adviezen?

nico verduin
24 juli 2016, 10:49
Nu ik nog niet zo lang een engl gigmaster heb als versterker komt mij het verhaal van singlecoil com in gedachten dat je een doodklap kan krijgen als er intern wat mis is met de versterker en deze je een bak stroom op je donder kan geven via de snaren.

in veel huiskamers is een randaarde stopcontact niet standaard, een aarde via een draad aan een radiator van de cv aansluiten is in mijn beleving ervoor zorgen dat als het mis gaat in de versterker je de radiators onder stroom zet ( maar dit is misschien een verkeerde aanname)

maar hoe zit dit nu, is er potentieel gevaar? en hoe kun je dit gevaar kleiner maken?
single coil.com komt met een gedeeltelijke oplossing die je in de gitaar kan inbouwen



wat zijn jullie ervaringen, adviezen?Beetje vergezocht. Eigenlijk gewoon schijn veiligheid.Overigens ik repareer al jaren gewoon in de huiskamer, zonder randaarde. De eerste jetser daardoor moet nog komen. Wel een enkele keer een elko geraakt op volle spanning.... dat doet ff zeer..@#$%^&*&^%$#.. morgen weer verder

Dirk_Hendrik
24 juli 2016, 10:54
Apparatuur die gewoon is gebouwd volgens de veiligheidsnormen van de afgelopen 25 jaar behoren ook ongeaard veilig te zijn. DE randaarde geeft zeker extra veiligheid, bijvoorbeeld in geval van vocht, maar het ontbreken ervan mag zeker niet betekenen dat het apparaat van "veilig" naar "onveilig gaat. Voor oudere apparatuur durf ik niet automatisch aan te nemen dat het veilig is. Ook niet mét gebruik van randaarde.

Maar ook,
Negateve ervaringen halen altijd eerder het nieuws dan positieve. Probeer nu eens om verhalen te vinden van mensen die echt geelectrocuteerd zijn door hun versterker. Dat zijn er dus heeeeel weinig.