PDA

View Full Version : Les Paul model ligt me niet



Pagina's : [1] 2

tom1984
23 juli 2016, 18:27
Hallo, Ik ben inmiddels aan mijn 3de epi les paul. Momenteel speel ik op een Phelham blue Bonamassa sig. Hij klink fenomenaal maar speelt van geen *******###**** goed.

Ik speel lead in onze band en krijg zowat grijs haar van dat ding. Uiteindelijk zal ik moeten toegeven dat ik te zwak ben voor een les paul.

Mij strats daarentegen spelen als een droom maar klinken in een rock/ bluesrock setting toch iets te dun.

Als alternatief voor een humbucker gitaar welke zouden jullie overwegen.Voor alle duidelijkheid wij spelen geen shred of heavy metal.

Mogelijkheden zijn:

PRS
Chapman guitars
Ibanez
Fender tele met humbuckers
Hss strat
.....

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

grayfink
23 juli 2016, 18:41
Een humbucker in je strat frotten. :ok:
Ik heb zelf een strat met hotrail. Scheelt zagen en breken.

arjanb01
23 juli 2016, 18:45
Gewoon je strat met een hummie of een hotrails uit gaan rusten.
Combi 2x Texas specials plus Seymour duncan is de ultieme blues en rock combi in een strat vind ik.

tom1984
23 juli 2016, 18:50
de little 59 van seymour duncan in de brug dan?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Erik de Perik
23 juli 2016, 19:07
Wat bevalt je dan niet aan een LP?

tom1984
23 juli 2016, 19:33
Eerst en vooral dat ik niet goed bij de hoogste frets kan om te benden. het fretbord stropt erg alsof de frets te laag zijn. Hij is nu 2 keer bij een luthier geweest voor een setup en ook 09 geprobeerd in plaats van 010 snaren. Maar dan nog steeds speelt hij gewoon niet lekker.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Joost de Ruig
23 juli 2016, 19:35
Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent. Ondanks diverse pogingen (Gibson, PRS, Epiphone) ben ik ook tot de conclusie dat ik geen vriendjes wordt met een heuse LP. Wel ben ik recent enorm gehecht geraakt aan een LP Special VOS, maar dat is niet te vergelijke met een klassieke LP. Voor mij is het een combinatie van gewicht, balans, hals, scale en frets die mij gewoon niet ligt. En dit terwijl ik het een prachtige gitaar vind en velen er een te gekke sound uit weten te halen.

Ik denk dat een HSS Strat je wel eens het beste zou kunnen bedienen. Dat kan bv met een Little '59 van SD in de brug, of met iets zoals deze Fender LoneStar:

https://www.tfoa.eu/nl/shop-product/6949/fender-deluxe-lone-star-stratocaster-ocean-turquoise-mn?utm_campaign=Electrische+gitaren&utm_term=Fender%25u00ae+Fender+Deluxe+Lone+Star+St ratocaster%2C+Ocean+Turquoise%2C+MN&utm_content=Fender%25u00ae&utm_source=GoogleShopping&utm_medium=cpc&gclid=CIPNkY6Pis4CFVUo0wodKgUE4A


http://static.weloveshopping.com/shop/music-boulevard/Q10132.jpg

barno
23 juli 2016, 19:38
LP's zijn een stuk minder ergonomisch dan een strat, maar een beetje rock en roller laat zich daar niet door afschrikken. kwestie van wennen (en een Goede afstelling...)

arjanb01
23 juli 2016, 19:41
Ach gewoon spieren kweken in de sportschool dan kan je een lp wel aan. Stratjes zijn voor watjes 😂

telerocker
23 juli 2016, 19:47
Ik heb een custom strat (MXG) met een BKP Crawler (kan gesplit) en twee Irish Tours. Daar kan ik bijna alles mee. De Crawler is een pumped up PAF, vrij dik, maar ik kan hem ook enkelspoels schakelen. In een essen strat doet ie het erg fijn. Puristen gruwen van een HSS-strat, maar ik ben wel fan, want breed inzetbaar.

tom1984
23 juli 2016, 20:10
misschien inderdaad gewoon een SD in de bridge proberen. Kost hooguit 80€ en wat soldeerwerk. Daarna kan ik altijd nog uitkijken voor wat anders indien nodig.

Stratjes voor watjes? Ik ken er anders maar een paar die een strat echt tot zen recht hebben laten komen hoor!

Maar ik ben het eens met de stelling dat een LP gewoon een ongewillige teef is.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Tabula Rasa
23 juli 2016, 20:18
Probeer eens een DC. Ideale toegang tot de hoogste frets.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
23 juli 2016, 20:28
Ik speel door elkaar (ook live) op Strat, Tele en LP. Iedere gitaar heeft zo zijn eigen charme. M'n allereerste gitaar, een Gibson RD heb ik trouwens wel weggedaan vanwege z'n ongemakkelijke, brede en platte hals. En de pups piepten.

Mr.Fingers
23 juli 2016, 20:44
Gibson SG?

Pepe
23 juli 2016, 20:56
Het klinkt als een probleem maar het omgekeerde is het geval, je komt er langzaam achter wat je ligt en wat je tone of voice is en dat is ook min of meer het hele idee van zoveel verschillende modellen.

postbus31
23 juli 2016, 21:24
Klinkt als de hoogste tijd voor een Tele-Paul :cool:
http://www.gitaarnet.nl/showthread.php?t=171396

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160723/5aec3eb451286caad1c049830dfc52fc.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Duhsjaak
23 juli 2016, 21:37
Inderdaad. Er achter komen wat je ligt.
Persoonlijk heb ik schoenmaat 43. Een behoorlijk veel voorkomende maat en eindelijk eens iets waarmee ik aan de middelmaat voldoe.
Als iedereen nou maar hard roept dat schoenmaat 40 het hoogst haalbare is en max aan Mojo biedt, kan ik wel een stuk van de voorkant afzagen, maar een charmante peeptoe wordt het nooit.

Dus doe wat Pepe zegt. Ga na wat jouw ideale maat is. En als je dat weet, weet je ook tamelijk snel wat je fijne gitaargeluiden zijn.
En trek je van de papegaaienkooi niet te veel aan. Het mag dan aantrekkelijk lijken als je mooi vindt wat iedereen zegt dat mooi is, maar het werkt echt het beste als je een gitaar hebt die je met een debiele grijns op je hoofd uit het rek pakt.

Al het andere zijn foefjes en 'men vindt dat ik dit mooi moet vinden'. Met voeten van maat 43 zul je nooit met plezier de tango dansen in schoenen maat 40. Ook niet als ze om het hardst 'kijk sexy' roepen.

De lekkerste meiden zijn meiden die jij mooi vindt, en er is geen enkele reden waarom dat voor een gitaar anders zou moeten zijn.

Je bent goed bezig, er is nog genoeg anders dan de gevestigde namen.
Vriendelijke groet, Gus

cat's eyes
23 juli 2016, 21:56
Het klinkt als een probleem maar het omgekeerde is het geval, je komt er langzaam achter wat je ligt en wat je tone of voice is en dat is ook min of meer het hele idee van zoveel verschillende modellen.

:ok: Wat mij betreft is hier alles mee gezegd.

Hotpepper01
23 juli 2016, 22:03
Aan een gitaar die je niet goed ligt, heb je niets. En dat heeft niets te maken of er miljoenen anderen zijn die jouw gitaar fantastisch vinden. Het gaat er om dat JIJ een gitaar hebt waar je de speelbaarheid geweldig van vind. De sound, daar valt veel makkelijker wat aan de doen. Singlecoils in humbuckerformaat en humbuckers in singlecoilformaat, het kan allemaal. Legio amps en pedalen om mee te spelen. Maar de gitaar moet je echt liggen. Zo niet, wegdoen !! Ik heb het omgekeerde. Diverse strats en tele gehad. De tele, daar kon ik nog minder mee overweg dan de strat, En hoe gaaf ik ze ook vond en vond klinken, ik heb ze allemaal weggedaan. Amerikaans, Japans, Mexicaans whatever, ik kon er gewoon niet mee overweg.

JVGM-music
23 juli 2016, 22:36
Tik een Ibanez S op de kop....is volgens mij Mahonie...doe er een nette humbucker inzeten bij brug en nek en voila! Klinkt als een klok en weegt nog eens niks ook.

Zit wel zo,n rare Floyd rose (of zoiets) op maar ook dat went..

MikeD
23 juli 2016, 23:46
Hotpepper heeft gelijk.. als je een gitaar knudde vindt dan is dat voor jou zo en dus kies jij voor een Strat..(jammer voor jou dat die blauwe Epi JoBo het niet is...) ik kon juist niet met een strat overweg omdat ik niet lekker kon benden en vibreren op de krappe vintage radius en dat gaat me op de Les Pauls van Tokai en de SG van Gibson veel beter af.
maar wat element betreft: doe in je strat bij de brug een Seymour Duncan 59 custom hybrid trembucker (geen gewone want je hebt er een met F-spacing nodig)... zie http://www.seymourduncan.com/pickup/59custom-hybrid-trembucker

Ik hem m in m'n BaCH Flying V bij de brug zitten (met de serie-paralel-coil-cut schakeling) en ben d'r zeer enthousiast over.. alle humbucker-kleuren in huis en ook het singe coil Fender geluid kan je terugpakken al je dat wil. niet het goedkoopste element misschien maar wel lekker veelzijdig

apekop
24 juli 2016, 00:44
Dit nog iets voor je? een G&L Comanche; eigenlijk een strat met drie speciale humbuckers. Ik vind hem ontzettend tof en heb er wel een beetje GAS voor, een USA model dan wel. Alleen de USA modellen zijn in Nederlands niet goed of helemaal niet te krijgen voor zover ik weet (?).

http://glguitars.com/instruments/USA/guitars/comanche/index.asp

Ik ben trouwens helemaal niet kapot van een HSS strat. De combinatie humbucker en single coil vind ik niet lekker klinken, te groot verschil in sound tussen een humbucker en een single coil. Ook de tussenstandjes worden daardoor minder karakteristiek.

telerocker
24 juli 2016, 05:50
Geen klachten hier over de tussenstandjes. Maar ik herken het verhaal van TS wel. Vroeger Yamaha's SG en een Jem gehad. Dat speelde makkelijk, maar ik miste soms de attack en spank van een bolt-on. Toen ben ik overgestapt naar de tele en ik was meteen verkocht. Ik heb door de jaren heen ook de actie wat verhoogd. Het past bij beter mijn speeltechniek. Iets meer werken, waardoor je anders gaat/moet spelen. Gitaren blijven een ontdekkingsreis. Gelukkig maar, anders hadden we hier niks om over te bomen.

tom1984
24 juli 2016, 07:39
Ik zat ook nog tussendoor aan een tele te denken. Alleen begrijp ik niet waarom die met single coils dan wel zo stevig rockt!

Verder hele goeie tips, en ik ben eigenlijk blij dat ik niet alleen ben in dit verhaal.

Op mezelf speel ik vaker blues en jazzblues, maar in onze band heeft iedereen wat aan te brengen en spelen we ook enkele slash nummers. Ik kom er dan niet uit met een stratje qua sound.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Tabula Rasa
24 juli 2016, 08:29
Of zelf de boel opbouwen uit parts. Een Tele Paul is ook een te gekke optie. Ik heb er ook eentje en het is wel een beetje het beste van twee werelden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

no 1 hops
24 juli 2016, 09:07
waar ik niet aan kan wennen is de brug van een lp, al dan niet met staartstuk.
behalve de nighthawk gitaren hebben ze dan verder weinig te bieden.
en kijk de heren van status quo, die bouwen juist dit soort bruggen op hun tele's.

misschien zou je eens kunnen kijken naar musicmann gitaren, of zet een PRail pickup in je strat to have best of three worlds
https://youtu.be/0euR6KxzcH4

D3nnis
24 juli 2016, 09:29
Geen klachten hier over de tussenstandjes. Maar ik herken het verhaal van TS wel. Vroeger Yamaha's SG en een Jem gehad. Dat speelde makkelijk, maar ik miste soms de attack en spank van een bolt-on.



Maar een Jem is toch bolt on? Of je bedoelt geen ibanez jem?




Op mezelf speel ik vaker blues en jazzblues, maar in onze band heeft iedereen wat aan te brengen en spelen we ook enkele slash nummers. Ik kom er dan niet uit met een stratje qua sound.


Er bestaat een bandje met de naam Obituary. Valt in de categorie onleesbaar logo op albumhoes, vieze teksten en boze meneren.
Die ene gitarist speelt (speelde?) altijd op een strat. Met humbucker in de brug weliswaar.

Tupelo
24 juli 2016, 09:35
Probeer eens een DC. Ideale toegang tot de hoogste frets.
Lijkt mij ook waar je vanzelfsprekend over nadenkt dan. :dontgeti:

D3nnis
24 juli 2016, 09:54
Of een gebruikte gibson M3 op de kop zien te tikken. Setneck strat van gibson ☺

JGD
24 juli 2016, 10:03
Waarom niet een mooie dikke vette Explorer?
Ziet er ook veel beter uit dan zo'n bejaarde opa-gitaar als een Strat of Les Paul (:hide: :soinnocent: ;) )

tom1984
24 juli 2016, 10:32
Waarom niet een mooie dikke vette Explorer?
Ziet er ook veel beter uit dan zo'n bejaarde opa-gitaar als een Strat of Les Paul (:hide: :soinnocent: ;) )

HAHA das een goeie, nu ja, een strat vind ikzelf niet opa hoor.
Hendrix en SRV zouden nu wel al een pak in de 60 geweest zijn, maar in mijn hoofd zijn die nog steeds 27 :-).
Knopfler ok, maar die 3 zijn zowat de reden dat ik men eerste strat kocht en oja vergeet ik Mayer nog! Die is ook maar net 40.

Ik denk dat ik de strat laat voor wat hij is, ik ben er erg blij mee, heb er dan ook 4 in huis, oh crap!!!!!

Een London city, mijn eerste gitaar
Een 3/4 van mijn zoon van 4
Een mexicaanse standard
Een mexicaanse classic 60 player

Ik ga die les paul gewoon verkopen en ik zat te denken die mexicaanse standard ook.

Daarvoor wil ik in de plaats een PRS custom 24 of een Telepaul.
PRS'en kan ik testen aan de lopende band, alleen telepauls ligt iets moeilijker denk ik.

barno
24 juli 2016, 10:48
denk er ook aan dat het grootste verschil in feel (althans voor mij, de ergonomie maakt me niet zoveel uit) tussen fenders en LP de mensuur is icm de brug.

Hotpepper01
24 juli 2016, 10:55
Waarom niet een mooie dikke vette Explorer?
Ziet er ook veel beter uit dan zo'n bejaarde opa-gitaar als een Strat of Les Paul (:hide: :soinnocent: ;) )

Psst...weet je wel dat de explorer uit 1958 stamt?

Tupelo
24 juli 2016, 11:11
Fender Telesonic misschien iets ?
Heb je LP mensuur te pakken, mahogany body, en je pups daar kom je wel uit.
Dearmond 2K's doen het voldoende voor blues/bluesrock, maar je kan ze altijd nog vervangen.
Verder, exemplaar dat ik had was behoorlijk goed afgewerkt, vermoed dat je ze redelijk blind kunt kopen als je er eentje tegenkomt.
Dat laatste is wel een ding.
Er zijn mensen op MP die er 1000+ euro voor vragen, en dat is teveel van het goede, mijns inziens.
Kocht de mijne voor 800 euro.

Erik de Perik
24 juli 2016, 12:13
Psst...weet je wel dat de explorer uit 1958 stamt?

En, samen met de Flying V, bedoeld was voor de jazzgitarist.

Joost de Ruig
24 juli 2016, 12:16
En, samen met de Flying V, bedoeld was voor de jazzgitarist.


Net als de Jazzmaster. Met als optie de Strat uit productie te nemen :)

JGD
24 juli 2016, 12:59
T was natuurlijk maar een flauwigheidje.
Ik heb ook een Strat en ik ben nog een jonge aantrekkelijke sexy Rock-God :seriousf:
(nu ja, wel als ik 10 bier op heb)

De Explorer-tip bedoelde ik wel serieus.
"Hangt" prettig en je kan goed bij de hoge pinda's,....euhm.... noten.
Lekker ronkend geluid ook

barno
24 juli 2016, 13:04
En, samen met de Flying V, bedoeld was voor de jazzgitarist.

Dat heb ik nog nooit gehoord hoor. Wel dat het een (lichtelijk over the top) reactie was op het succes van de futuristische shapes van tele en strat om gibson snel mee op the modern wave te laten surfen

Pepe
24 juli 2016, 13:30
Dat was ook niet nodig, Gibson voorzag al genoeg in jazz gitaren. Fender niet dus hence de jazz master.

De futuristische modelen van McCarty waren Gibson's space age modellen om een graantje mee te pikken van het succes van de hippe Fenders.

tom1984
24 juli 2016, 14:45
Jammer dat op zondag geen gitaarwinkels open zijn :zz:.

D3nnis
24 juli 2016, 14:46
Maar wel goed voor de portemonnee!

JGD
24 juli 2016, 14:51
Ach, Internet is niet dicht hoor :dance:

tom1984
24 juli 2016, 15:05
Ik wil gewoon even wat gitaren uittesten hoor.

JGD
24 juli 2016, 15:41
Ben je mal, gewoon meteen kopen.
Hatsikidee!

tom1984
24 juli 2016, 16:35
naaaaaah dat heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook nooit doen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

telerocker
24 juli 2016, 17:19
Maar een Jem is toch bolt on? Of je bedoelt geen ibanez jem?


You're right, ik had moeten zeggen: F-style gitaren. Ik had een Jem FP 77. Basswood icm met een FR deed het niet meer voor de stijlen die ik ging spelen.

telerocker
24 juli 2016, 17:23
Ik zat ook nog tussendoor aan een tele te denken. Alleen begrijp ik niet waarom die met single coils dan wel zo stevig rockt!

Verder hele goeie tips, en ik ben eigenlijk blij dat ik niet alleen ben in dit verhaal.

Op mezelf speel ik vaker blues en jazzblues, maar in onze band heeft iedereen wat aan te brengen en spelen we ook enkele slash nummers. Ik kom er dan niet uit met een stratje qua sound.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Voor metal gaat dat hem dat meestal niet worden. Maar mijn tele op een Rockerverb 50 knalt wel.
Wat betreft de zoektocht: kijk ook eens naar Reverend gitaren. Korina bodies, met een basscontourknop om je sound dunner of dikker te maken. Ze hebben bolt-ons en setnecks. Je moet wel van de offset-bodyshapes houden. Ik vind ze cool.

D3nnis
24 juli 2016, 17:40
Voor metal gaat dat hem dat meestal niet worden. Maar mijn tele op een Rockerverb 50 knalt wel.




De band Raven gebruikte vroeger ook telecasters!

BorisA
24 juli 2016, 18:24
PRS zit je sowieso goed (wel core of S2 best) voor wat je zoekt.
Tele met hums ook.
Maar ook in overweging te nemen: gibson midtown. Fantastische access tot de hoge frets, maar dan zonder de 'zwabbernek' van een SG. Klank zit redelijk dicht tegen een LP aan. Musicstore had alleszins tot voor kort de standaard in de aanbieding (de customs worden helaas alweer een jaartje niet meer gemaakt).

Met alle 3 ga je er sowieso op vooruit ten opzichte van een Epi denk ik!

Joost de Ruig
24 juli 2016, 18:27
PRS heeft de non-USA serie in diverse varianten. Zowel onder als boven de SE-serie zit dus ook een range.



https://youtu.be/9QPrY4oQWow

D3nnis
24 juli 2016, 18:29
PRS zit je sowieso goed (wel core of S2 best) voor wat je zoekt.




Wel mooi veelzijdig, maar voor dat dikke lompe les paul geluid hoef je bij prs niet echt te zijn.

ar250artist
24 juli 2016, 18:48
Hoe kan ik met mijn nick anders zeggen dan: Ibanez Artist!. Heel andere feel dan een LP maar wel geheel mahonie en 2 Hb met een dun topje. De mijne is een heruitgave uit Korea uit 2000. Als je er een kan vinden gok ik tweedehands op 350-400 euri. Succes!

barno
24 juli 2016, 18:52
Wel mooi veelzijdig, maar voor dat dikke lompe les paul geluid hoef je bij prs niet echt te zijn.

PRS heeft gitaren met identieke specs als LP op 0,25" scalelengte na, waarom zou een PRS dan niet klinken als een LP? Bernie Madsen, eigenaar van een originele 59 LP speelt op prs, Santana doet op prs wat ie eerst op een gibson deed. toegegeven, prs scoort qua mojo ongeveer 0, maar dat jij dat hoort is straf hoor :)

jutter
24 juli 2016, 18:57
Wel mooi veelzijdig, maar voor dat dikke lompe les paul geluid hoef je bij prs niet echt te zijn.

Pardon??? Dan heb jij nog nooit een PRS McCarty gehad!

arjanb01
24 juli 2016, 19:02
PRS heeft gitaren met identieke specs als LP op 0,25" scalelengte na, waarom zou een PRS dan niet klinken als een LP? Bernie Madsen, eigenaar van een originele 59 LP speelt op prs, Santana doet op prs wat ie eerst op een gibson deed. toegegeven, prs scoort qua mojo ongeveer 0, maar dat jij dat hoort is straf hoor :)

No way dat een prs gelijk met een les Paul klinkt. Kijk naar de dikte van mahonie en maple in de body en daarmee heb je het verschil verklaard.
De reden dat Bernie met een prs speelt is de ergonomie en dat hij er een dikke bak geld voor krijgt omdat hij prs endorsed.
De Prs die het dichtste bij een les Paul komt is de McCarthy (die met die klusons). Jutter heeft deze in een grijs verleden ook gehad en kan dit beamen 🙈

D3nnis
24 juli 2016, 19:10
Pardon??? Dan heb jij nog nooit een PRS McCarty gehad!



Dat zou inderdaad kunnen, die heb ik nog nooit getest (maar als die meer als een LP klinkt moet ik dat zeker eens doen). Misschien dat de Tremonti singlecut nog een beetje in de buurt komt, maar de normale singlecut, de custom 22 én de custom 24 modellen in ieder geval alvast niet.

jutter
24 juli 2016, 19:16
Dat zou inderdaad kunnen, die heb ik nog nooit getest. Misschien dat de Tremonti singlecut nog een beetje in de buurt komt, maar de normale singlecut, de custom 22 én de custom 24 modellen in ieder geval alvast niet.

Ja, die zijn ook niet Gibson georienteerd hè!

D3nnis
24 juli 2016, 19:25
Ja, die zijn ook niet Gibson georienteerd hè!


Nee, maar als iemand een lp sound zoekt, maar worstelt met de lp zelf, zoals in dit topic het geval is -zo lees ik het althans-, dan is een prs adviseren wellicht niet de beste optie.

Joost de Ruig
24 juli 2016, 19:27
Ik heb een PRS single cut SE245 gehad en die wel eens naast een LP Studio gehouden. Met gain vond ik ze redelijk vergelijkbaar. Clean vond ik de LP wat warmer, maar ook wolliger klinken en de PRS wat strakker, maar iets minder diep.

tom1984
24 juli 2016, 19:52
Akkoord dat een PRS geen LP is, maar dat is ook niet helemaal de bedoeling. Ik heb de LP gekocht om rock muziek te kunnen spelen. Daar kan de PRS ook wel weg mee als ik een beetje mag geloven wat ik op youtube zie.

De ES custom 24 is misschien geen s2 maar met een setje Seymour Duncans zijn we dan toch gesteld denk ik. Althans dat zou het plan zijn.

Als de andere 2 verkocht zijn ga ik eens wat PRS en Tele modellen proberen in de winkel.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

D3nnis
24 juli 2016, 20:04
Was ook niet negatief bedoeld naar prs-en hoor. Ik vind ze schitterend en ook de sound kun je wel wat mee.
Maar zoals al gezegd, ook met een strat kun je rocken.

tom1984
24 juli 2016, 20:09
Was ook niet negatief bedoeld naar prs-en hoor. Ik vind ze schitterend en ook de sound kun je wel wat mee.
Maar zoals al gezegd, ook met een strat kun je rocken.
Daar heb je waarschijnlijk ook gelijk in. Maar ik hou momenteel liever mijn strat voor het stratwerk en mijn humbucker toekomstige geitaar voor het zwaardere werk.

Op de muziekschool spelen we vaker jazz en funk. Die bridge singlecoil kan ik daar wel goed gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

nickofzo
24 juli 2016, 20:24
Bedankt arjanb01!

barno
24 juli 2016, 21:00
Een PRS met min of meer zelfde specs en met dezelfde pickups als een LP, klinkt als een LP. Als je iets anders gelooft, luister je met je ogen. Dat doen gitaristen meestal en er is op zich niks fout mee, maar blind haal je ze niet uitmekaar. PS. ik vind PRS gitaren bijlange niet zo mooi als les pauls.

D3nnis
24 juli 2016, 21:07
Een PRS met min of meer zelfde specs en met dezelfde pickups als een LP, klinkt als een LP.

Zou best kunnen dat het met name de pickups zijn die het verschil maken.
Alleen jammer dat ik dat nog niet heb kunnen testen, er is nog geen shop geweest die even in een PRS van 4k andere pickups wilde zetten voor een test (maar meestal zou ik het ook niet durven vragen ;)


PS. ik vind PRS gitaren bijlange niet zo mooi als les pauls.

Ik wel; het zou een uitkomst zijn; ik zou er liever een PRS bij willen dan een Gibson, gebaseerd op uiterlijk, maar qua sound (zoals ik ze ken) niet.

D3nnis
24 juli 2016, 21:12
-->oeps, dubbele post, blijkbaar (kun je die niet weghalen??)

MikeD
24 juli 2016, 23:00
Waarom niet een mooie dikke vette Explorer?
Ziet er ook veel beter uit dan zo'n bejaarde opa-gitaar als een Strat of Les Paul (:hide: :soinnocent: ;) )

liefhebbers van pointy gitaren worden hier op GN Forum met scheve ogen bekeken en beschimpt....... dat weet je toch??? je moet Balls of Steel hebben om hier te bekennen dat je van Explorers en Flying V's houdt... net als in '58 loopt de massa om Explorers en Flying V's heen en dissed ze zonder ze ooit geprobeerd te hebben.... een Tele / Strat / LP / SG is 'lekker veilig' mainstream... (PS voor wie het niet weet... ik heb ook 2 Les Pauls en 2 SG's naast 2 V's; 1 thunderbird, 1 firebird en een Star..plus ene bejaarde Opa Yamaha SA 50...))

barno
25 juli 2016, 01:02
liefhebbers van pointy gitaren worden hier op GN Forum met scheve ogen bekeken en beschimpt....... dat weet je toch??? je moet Balls of Steel hebben om hier te bekennen dat je van Explorers en Flying V's houdt... net als in '58 loopt de massa om Explorers en Flying V's heen en dissed ze zonder ze ooit geprobeerd te hebben.... een Tele / Strat / LP / SG is 'lekker veilig' mainstream... (PS voor wie het niet weet... ik heb ook 2 Les Pauls en 2 SG's naast 2 V's; 1 thunderbird, 1 firebird en een Star..plus ene bejaarde Opa Yamaha SA 50...))

bwa kweet niet hoor. Denk dat de meesten wel de originele V's en Explorers diggen. Ik ben erg old school qua smaak en ik vind ze supervet. de eighties metaldingen die er wat op gebaseerd zijn daarentegen ...

telerocker
25 juli 2016, 01:32
Met V's heb ik niks, maar een - bij voorkeur naturel - Explorer vind ik een prachtige gitaar. Een Explorer schaar ik niet onder de (latere) pointy headstocks.

the sure thing
25 juli 2016, 07:49
Beste TS,

Ik heb ook jarenlang geworsteld met Les Paul gitaren. Ik kwam prima spelende exemplaren tegen, maar viel telkens terug op strat en tele gitaren.

Één ding: met een GOEDE buizenamp klinken strats DIK en VET. Het kost alleen ff tijd de goede spullen erom heem te vinden.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

tom1984
25 juli 2016, 08:04
Beste TS,

Ik heb ook jarenlang geworsteld met Les Paul gitaren. Ik kwam prima spelende exemplaren tegen, maar viel telkens terug op strat en tele gitaren.

Één ding: met een GOEDE buizenamp klinken strats DIK en VET. Het kost alleen ff tijd de goede spullen erom heem te vinden.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
Hey bedankt voor de tip!

Welke versterker gebruik jij daar dan bij?
Ik speel nu op een Fender bassbreaker 15 head en cab. Soms heb ik al spijt dat ik geen dsl40 of iets in die strekking kocht.

gr

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

cat's eyes
25 juli 2016, 08:43
Één ding: met een GOEDE buizenamp klinken strats DIK en VET. Het kost alleen ff tijd de goede spullen erom heem te vinden.



Hier ben ik het best wel mee eens, en groep geluidsgewijs misschien wel bepalender dan de gitaar op zich.

hefke
25 juli 2016, 08:55
Één ding: met een GOEDE buizenamp klinken strats DIK en VET.

helemaal mee eens.
Jarenlang op een transistorcombo gespeeld. de LP klonk goed, maar bij de strat miste ik toch wat. Moeilijk te omschrijven maar ik miste "power" het had geen "ballen" zogezegd.
Sinds enkele maanden weer eens na lange tijd in het bezit van een buizenamp. Wat een verschil! De strat klinkt eindelijk zoals ik het graag heb. "Vol" en "warm" en op het brugelement krijg ik eindelijk ook de snerpende maar toch vol klinkende toon eruit.

Da Vinci
25 juli 2016, 09:12
Pardon??? Dan heb jij nog nooit een PRS McCarty gehad!

Ik wel, en die week op twee punten behoorlijk af van mijn Gibson:
1. De McCarty was minder uitgesproken in het geluid. Minder fel in de brug, minder vol in de neck.
2. De McCarty bleef op stemming.

arjanb01
25 juli 2016, 09:38
Die ervaring met de mccarthy had ik ook. Een jaar of 4 geleden kort een prs ce24 gehad, en toen die mccarthy getest.
Doordat de body dunner is, en de top dunner heb je toch een ander geluid dan een les Paul.
Ik vond hem heel vlak klinken, miste rauwheid en openheid. Het klonk allemaal vol en rond maar miste die echte agressie en bite in de sound.

jutter
25 juli 2016, 09:50
Grappig, dan had ik zeker een zeer goed exemplaar in handen ;) Nu ben ik ook niet een enorme fan van Gibson Les Pauls, wat inhoudt dat ik al snel alles beter vind klinken dan een Gibson. Maar een LP heeft wel een aantrekkingskracht op mij helaas,want elke keer trap ik er weer in.

arjanb01
25 juli 2016, 09:53
Een les Paul heb je toch altijd wel een keer nodig. Voor steviger rockwerk en metal is dat ding onverslaanbaar. Maar sta ik 2,5 uur op het podium, is het toch lekkerder een Zwitsers zakmes als een super strat te hebben, en niet alleen vanwege het gewicht maar omdat je dan niet constant van gitaar hoeft te wisselen in een set. Bloed irritant is dat, daarom voor mij live veelzijdigheid het meest praktische. Voor repetities en korte sets, neem ik m'n tokai lp, heerlijk grommend, rauw en dik geluid.

Da Vinci
25 juli 2016, 09:58
Die ervaring met de mccarthy had ik ook. Een jaar of 4 geleden kort een prs ce24 gehad, en toen die mccarthy getest.
Doordat de body dunner is, en de top dunner heb je toch een ander geluid dan een les Paul.
Ik vond hem heel vlak klinken, miste rauwheid en openheid. Het klonk allemaal vol en rond maar miste die echte agressie en bite in de sound.

Dat laatste was inderdaad ook mijn conclusie. Heb daarna nog een Custom 22 gehad. Dat ging al een stuk meer de goede kant op, dus het zat 'm ook wel deels in de elementen. Is zelfs best een tijd mijn main axe geweest.
Maargoed, die LP bleef toch trekken en uiteindelijk daar ook even een switch gedaan. Heb ook behoorlijk moeten wennen aan de fysieke kenmerken van zo'n apartaat, dus om een beete ontopic te gaan; speel het komende half jaar alleen maar op je LP. Uiteindelijk is het toen bij bij wel gaan wennen en speel er nu met plezier op. Alleen dat ontstemmen blijft kut, maar dat moet wel beter kunnen. Ik vermoed dat de topkam een groot aandeel daar in heeft. Die heb ik een tijdje geleden al laten uitvijlen maar dat was nog zonder het gewenste resultaat. Ik laat 'm binnenkort een compleet nieuwe setup geven met nieuwe topkam etc. en hoop dat het dan op z'n minst te doen is ;-)

jutter
25 juli 2016, 09:58
Een les Paul heb je toch altijd wel een keer nodig. Voor steviger rockwerk en metal is dat ding onverslaanbaar. Maar sta ik 2,5 uur op het podium, is het toch lekkerder een Zwitsers zakmes als een super strat te hebben, en niet alleen vanwege het gewicht maar omdat je dan niet constant van gitaar hoeft te wisselen in een set. Bloed irritant is dat, daarom voor mij live veelzijdigheid het meest praktische. Voor repetities en korte sets, neem ik m'n tokai lp, heerlijk grommend, rauw en dik geluid.

Ja, die heb jij ook nodig. Maar speel je niet meer op je Luke? Die lijkt me namelijk meer op een Zwitsers zakmes.

Da Vinci
25 juli 2016, 10:00
Ik denk dat hij het over z'n Luke heeft Jut ;-)

jutter
25 juli 2016, 10:04
Ik denk dat hij het over z'n Luke heeft Jut ;-)

Ooowh, ik meende dat hij het over zijn LP had. Lekker vaag is Arjan dan weer; hij zal wel weer een ruig weekend hebben gehad en begint dan de dingen door elkaar heen te halen....:seriousf::seriousf:

arjanb01
25 juli 2016, 10:13
Met een superstrat bedoelde ik m'n luke. Ik heb vakantie en afgelopen weekend veel borrels gehad. 🙈

arjanb01
25 juli 2016, 10:15
Dat laatste was inderdaad ook mijn conclusie. Heb daarna nog een Custom 22 gehad. Dat ging al een stuk meer de goede kant op, dus het zat 'm ook wel deels in de elementen. Is zelfs best een tijd mijn main axe geweest.
Maargoed, die LP bleef toch trekken en uiteindelijk daar ook even een switch gedaan. Heb ook behoorlijk moeten wennen aan de fysieke kenmerken van zo'n apartaat, dus om een beete ontopic te gaan; speel het komende half jaar alleen maar op je LP. Uiteindelijk is het toen bij bij wel gaan wennen en speel er nu met plezier op. Alleen dat ontstemmen blijft kut, maar dat moet wel beter kunnen. Ik vermoed dat de topkam een groot aandeel daar in heeft. Die heb ik een tijdje geleden al laten uitvijlen maar dat was nog zonder het gewenste resultaat. Ik laat 'm binnenkort een compleet nieuwe setup geven met nieuwe topkam etc. en hoop dat het dan op z'n minst te doen is ;-)

Topkam uitvijlen en ik heb er 1 of ander doorzichtig goedje in laten spuiten in de gleufjes, werkt hetzelfde als grafiet. Of gewoon met een potlood grafiet erin krassen. Geen ontstemming meer.

jutter
25 juli 2016, 11:57
Met een superstrat bedoelde ik m'n luke. Ik heb vakantie en afgelopen weekend veel borrels gehad. ��

Zie je wel! Geniet er van kerel!

tom1984
25 juli 2016, 14:26
Ik heb inmiddels 3 les pauls gehad en echt op geen enkele heb ik het volgehouden. Deze heeft het het langste uitgehouden.

Ik zeg nu prs, maar dat kan als ik hem test evengoed tegenslaan. Een tele misschien, maar of ik daar grommend geluid uit ga krijgen? Ik lees dat de prs se 22 custom modderiger klinkt en de 24 opener. Ik zal het binnenkort wel gaan merken zeker.

De les paul wordt dadelijk opgehaald.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

arjanb01
25 juli 2016, 14:41
Ben benieuwd wat het wordt, staar je niet blind op prs, wat je moet liggen is die platte hals. Hou je van een c-vorm en ben je dat gewend, gaan prssen je tegenstaan.

Da Vinci
25 juli 2016, 14:54
Ik was sneller aan m'n PRS gewend dan aan m'n Gibson, maar dat is persoonlijk.

En toch denk ik nog steeds dat eerder genoemde Double Fat Telecaster met mahoganie body en maple top wel eens iets voor je kan zijn.

cat's eyes
25 juli 2016, 14:55
Ik zeg nu prs, maar dat kan als ik hem test evengoed tegenslaan. Een tele misschien, maar of ik daar grommend geluid uit ga krijgen? Ik lees dat de prs se 22 custom modderiger klinkt en de 24 opener. Ik zal het binnenkort wel gaan merken zeker.

De les paul wordt dadelijk opgehaald.



Blijkt die dan ook dun te klinken kan je op zoek naar een amp. :soinnocent:

tom1984
25 juli 2016, 16:58
Noooooooooooooooooooooooooooooooooo

the sure thing
25 juli 2016, 22:30
Ben benieuwd wat het wordt, staar je niet blind op prs, wat je moet liggen is die platte hals. Hou je van een c-vorm en ben je dat gewend, gaan prssen je tegenstaan.

Geheel mee eens. Ik vind PRS gitaren echt juweeltjes, maar die halzen kan ik écht niet aan wennen.

Voor de TS: amps waar strats al vrij snel VET en DIK op kunnen klinken zijn VOX versterkers. Wel even goed de tijd nemen om de toon in te stellen.

Marshall en strat vind ik niet zo'n combinatie, tenzij het een oudere Marshall is.

Fender amp en strat klinkt super, maar IMHO blijft er in een rockbans weinig van over (tenzij je een goede geluidsman hebt).

En..... Sinds ik Suhr V60 LP elementen in mn strat heb, is het geluid ook veel dikker geworden. Ideale elementen voor ROCK! niet geschikt voor de "twang" met belletjes.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

arjanb01
25 juli 2016, 22:37
Grappig, maar die suhrs vind ik dramatisch die heb ik destijds uit m'n haar strat die ik een aantal jaar geleden had eruit gelepeld en vervangen voor cs69ers.
Wil je veelzijdige strat pickups kan ik je van harte Texas specials aanraden! Dik voor mekaar voor rock, het brug element gaat erg goed om met oversturing.

Rhythm Machine
25 juli 2016, 23:57
ik vind PRS gitaren bijlange niet zo mooi als les pauls.

De mijne ook niet Karel? :makeup:

http://i39.photobucket.com/albums/e161/sixpackjay/null_zpsebe2d347.jpg?1469483662774&1469483663827&1469483667522

BTW, de andere gitarist in een van mijn bands heeft een Goldtop Les Paul Deluxe, ook met minihumbuckers dus, en die klinkt toch behoorlijk anders dan mijn McCarty. Mijn PRS is scherper, de LP Deluxe heeft meer body.

jutter
26 juli 2016, 00:02
De mijne ook niet Karel? :makeup:

http://i39.photobucket.com/albums/e161/sixpackjay/null_zpsebe2d347.jpg?1469483662774&1469483663827&1469483667522

O, o, o, wat een beauty en wat zou ik die graag willen vasthouden! Hoe klinkt hij? Heeft het nog iets met een LP te maken? Dit wordt weer een zeer onrustige nacht; bedankt voor de porno zo vlak voor het slapen gaan....

telerocker
26 juli 2016, 00:03
Grappig, maar die suhrs vind ik dramatisch die heb ik destijds uit m'n haar strat die ik een aantal jaar geleden had eruit gelepeld en vervangen voor cs69ers.
Wil je veelzijdige strat pickups kan ik je van harte Texas specials aanraden! Dik voor mekaar voor rock, het brug element gaat erg goed om met oversturing.

Dat is idd grappig, want ik vind die V60LP's één van de beste Suhr-single coils en Texas Specials juist weer niet zo heel geweldig (vergeleken bij mijn BKP Irish Tours). Smaken verschillen (gelukkig maar.)

Joost de Ruig
26 juli 2016, 07:11
O, o, o, wat een beauty en wat zou ik die graag willen vasthouden! Hoe klinkt hij? Heeft het nog iets met een LP te maken? Dit wordt weer een zeer onrustige nacht; bedankt voor de porno zo vlak voor het slapen gaan....


Môgge Jut. Fijn gedroomd van het Amerikaanse meisje met haar ranke vormen, haar gouden lokken en haar twee pluspunten die in dit geval iets kleiner zijn dan normaal, maar minstens evenveel genot geven?

arjanb01
26 juli 2016, 07:12
O, o, o, wat een beauty en wat zou ik die graag willen vasthouden! Hoe klinkt hij? Heeft het nog iets met een LP te maken? Dit wordt weer een zeer onrustige nacht; bedankt voor de porno zo vlak voor het slapen gaan....

Cool ding. Alles wat prs maakt is heel mooi. Logisch dat die custom van je bandmaat dikker klinkt, meer hout he? 😉

the sure thing
26 juli 2016, 07:37
Grappig, maar die suhrs vind ik dramatisch die heb ik destijds uit m'n haar strat die ik een aantal jaar geleden had eruit gelepeld en vervangen voor cs69ers.
Wil je veelzijdige strat pickups kan ik je van harte Texas specials aanraden! Dik voor mekaar voor rock, het brug element gaat erg goed om met oversturing.

Wat leuk een forum. Ik vind de texas specials vreselijk. De CS69ers vind ik ook goede elementen. Met name midden en brugpositie klinken lekker. Toch heb ik ze vervangen voor de Suhr elementen. Die vond ik strakker klinken bij het gebruik met vervormingspedalen. De Suhr elementen hebben wel minder "karakter". Voor een tribute Robbert Cray bandje zijn de Suhr elementen niet geschikt. Voor Rock IMHO wel.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

jutter
26 juli 2016, 10:35
Môgge Jut. Fijn gedroomd van het Amerikaanse meisje met haar ranke vormen, haar gouden lokken en haar twee pluspunten die in dit geval iets kleiner zijn dan normaal, maar minstens evenveel genot geven?

Nee, ik heb héél slecht geslapen..... :( Vandaag maar geen gitaarporno kijken.

tom1984
26 juli 2016, 12:31
Die elementen daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik speel op een 60 classic player strat => custom shop designed en Mexico made.
De custom wounds klinken in mijn oren heel goed, alleen niet voor rock.

PRS is goed voorradig bij keymusic. Ik haat het alleen dat daar geen geluidsdichte ruimtes zijn om te proberen.
Bij bax kan je je opsluiten voor 4 uur met 50 gitaren om te proberen, maar die doen niet aan PRS.

Nog andere aanbevelingen?

tom1984
26 juli 2016, 12:34
Jammer dat de SE custom 24 maar enkele kleuren beschikbaar heeft.
Ik ga mij toch ook eens wagen aan een Ibanez met een handvat ofzo.
Altijd al afgevraagd wat Steve Vai daar zo goed aan vindt!

Pepe
26 juli 2016, 12:48
Altijd al afgevraagd wat Steve Vai daar zo goed aan vindt!

De Jem is door Ibanez voor Vai ontwikkeld dus misschien ligt daar het antwoord.:D

arjanb01
26 juli 2016, 12:57
Die elementen daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik speel op een 60 classic player strat => custom shop designed en Mexico made.
De custom wounds klinken in mijn oren heel goed, alleen niet voor rock.

PRS is goed voorradig bij keymusic. Ik haat het alleen dat daar geen geluidsdichte ruimtes zijn om te proberen.
Bij bax kan je je opsluiten voor 4 uur met 50 gitaren om te proberen, maar die doen niet aan PRS.

Nog andere aanbevelingen?

Lepel gewoon die elementen uit die cp60 een vervang ze door een h-s-s setje, bijvoorbeeld de suhr landau set of een andere h-s-s set. Ben je goedkoper uit en je gitaar waar je het liefste op speelt is ook nog eens dik verbeterd!

D3nnis
26 juli 2016, 13:40
Als je dan een jem overweegt, zijn de gitaren van caparison misschien ook nog iets?

D3nnis
26 juli 2016, 14:21
PRS is goed voorradig bij keymusic. Ik haat het alleen dat daar geen geluidsdichte ruimtes zijn om te proberen.



Dijkmans in Breda hebben ook een aardig aassortiment. Of die geluidsdichte ruimtes hebben weet ik niet....Lekker boeien eigenlijk? ☺

tom1984
26 juli 2016, 14:23
Lepel gewoon die elementen uit die cp60 een vervang ze door een h-s-s setje, bijvoorbeeld de suhr landau set of een andere h-s-s set. Ben je goedkoper uit en je gitaar waar je het liefste op speelt is ook nog eens dik verbeterd!
Arjan, zou zo een mini humbucker dan zoveel verschil maken en evengoed zijn als een volwaardige?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

tom1984
26 juli 2016, 14:23
Als je dan een jem overweegt, zijn de gitaren van caparison misschien ook nog iets?
Nee hoor gewoon eens om op te spelen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Da Vinci
26 juli 2016, 15:01
Arjan, zou zo een mini humbucker dan zoveel verschil maken en evengoed zijn als een volwaardige?



Ik weet niet of je met een mini-humbucker een mini-humckucker of humbucker in slingle coil formaat bedoeld, maar ik heb beide in een telecaster zitten (mini-humbucker in de neck, single sized Little 59 in de brug en voor mijn gevoel maakt het wel uit ja. Het is een stuk steviger dan een single coil, maar toch ook weer wat minder vol dan een humbucker.

Maargoed, ik heb even terug gelezen en zie dat je je strat voor stratachtige dingen wil gebruiken en je Les Paul, of vervanger daarvan, voor "het zwaardere werk". Wat valt daar bij jou precies onder? Wat wat voor sommige al behoorlijk zwaar is, is voor de andere een beetje waar het allemaal begint zeg maar. Met die Little 59 in mijn Tele kan ik behoorlijk wat aan. AC/DC, Foo Fighters, Iron Maiden trekt ie allemaal prima. Maar als we echt een beetje richting Volbeat gaan, ja, dan pak ik toch even m'n Les Paul.

tom1984
26 juli 2016, 16:09
Ik weet niet of je met een mini-humbucker een mini-humckucker of humbucker in slingle coil formaat bedoeld, maar ik heb beide in een telecaster zitten (mini-humbucker in de neck, single sized Little 59 in de brug en voor mijn gevoel maakt het wel uit ja. Het is een stuk steviger dan een single coil, maar toch ook weer wat minder vol dan een humbucker.

Maargoed, ik heb even terug gelezen en zie dat je je strat voor stratachtige dingen wil gebruiken en je Les Paul, of vervanger daarvan, voor "het zwaardere werk". Wat valt daar bij jou precies onder? Wat wat voor sommige al behoorlijk zwaar is, is voor de andere een beetje waar het allemaal begint zeg maar. Met die Little 59 in mijn Tele kan ik behoorlijk wat aan. AC/DC, Foo Fighters, Iron Maiden trekt ie allemaal prima. Maar als we echt een beetje richting Volbeat gaan, ja, dan pak ik toch even m'n Les Paul.
Voor mij is het zwaardere werk, Ac Dc, Guns'n roses, radiohead, white stripes, Iron maiden gaat er al lichtelijk over :).

Ik bedoelde inderdaad een little 59 bijvoorbeeld. Mijn strat wil ik graag houden maar een tele, PRS, HSS strat kan mij allemaal bekoren. De beslissing zal in mijn oor liggen.

Wat voor een tele heb je dan? en met welke elementen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

arjanb01
26 juli 2016, 17:02
Een little 59 zal nooit kunnen tippen aan een hummie. Maar het zwakste punt van een strat vind ik vaak het brug element dus zonder hakken en boren gaat je brug geluid voor leads een stuk voller klinken. Ook het tussenstandje klinkt minder sprankelend, meer output.
En GAS is altijd aanwezig, in jou geval zou ik zeker een gitaar erbij kopen. Zoveel mogelijk testen en dan hou je bepaalde gitaren over waar je voorkeur naar uitgaat.
Misschien iets van Schecter testen? Voor het zwaardere werk misschien ook een optie? Een hellraiser of een eclipse, een lp model maar dan lichter en ergonomischer.

Da Vinci
26 juli 2016, 17:24
Wat voor een tele heb je dan? en met welke elementen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Ik heb een Kauffmann (Nederlandse gitaarshop met private label) Telecaster met SD mini humbucker en little 59.
Kan prima mee wat jij wil. Ik haal hier meer een AC/DC sound uit dan uit m'n LP bijvoorbeeld, die klinkt te zwaar. Guns 'n Roses gaat er ook prima mee, maar een LP doet dat uiteraard wat voller/zwaarder.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13255959_1221619127871353_4856599779588376503_n.jp g?oh=54aeca016f1f0f2884f29cd1a48fa129&oe=58149BE7

tom1984
26 juli 2016, 17:26
Ik heb net deze week 2 gitaren verkocht.
Wees maar zeker dat ik een bij moet kopen.

Die Ibanez Jem is wel cool eigenlijk maar past helemaal niet bij mij lol.
Ik kijk eens naar schecter.

the sure thing
26 juli 2016, 18:29
Ik heb de LIl59 van SD gehad in de brugpositie. Werkt uitstekend!! Kan je prima mee scheuren!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Rhythm Machine
26 juli 2016, 19:02
O, o, o, wat een beauty en wat zou ik die graag willen vasthouden! Hoe klinkt hij? Heeft het nog iets met een LP te maken? Dit wordt weer een zeer onrustige nacht; bedankt voor de porno zo vlak voor het slapen gaan....

Nee, is voor mij helemaal anders dan een LP. Over de sound kunnen we uren discussieren, maar de bespeelbaarheid van de McCarty is veel beter dan elke LP die ik al heb bespeeld. Hij weegt ook een stuk minder dan de doorsnee LP (zelfs minderdan mijn tele).

the sure thing
26 juli 2016, 20:10
Nee, is voor mij helemaal anders dan een LP. Over de sound kunnen we uren discussieren, maar de bespeelbaarheid van de McCarty is veel beter dan elke LP die ik al heb bespeeld. Hij weegt ook een stuk minder dan de doorsnee LP (zelfs minderdan mijn tele).

... Over de bespeelbaarheid kan je ook uren discussieren. Maar een LP60ties slim taper profile bespeelbaarheid ben ik op een PRS helaas nog nooit tegengekomen. Anders was ik morgen overgestapt op PRS


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

jutter
26 juli 2016, 22:42
Ik heb een Kauffmann (Nederlandse gitaarshop met private label) Telecaster met SD mini humbucker en little 59.
Kan prima mee wat jij wil. Ik haal hier meer een AC/DC sound uit dan uit m'n LP bijvoorbeeld, die klinkt te zwaar. Guns 'n Roses gaat er ook prima mee, maar een LP doet dat uiteraard wat voller/zwaarder.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13255959_1221619127871353_4856599779588376503_n.jp g?oh=54aeca016f1f0f2884f29cd1a48fa129&oe=58149BE7

Of zoiets als de mijne:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/RockoTelly/IMG_20160419_114656_zpsfcqnwlp4.jpg

tom1984
27 juli 2016, 09:51
Kan er mij iemand uitleggen wat bij PRS de SN betekend?

https://m.thomann.de/nl/prs_se_custom_24_tg_2016_sn.htm?ref=mrp_tn_0

Deze is ook 250€ goedkoper dan de niet SN versie.

Ik zat te denken aan satin neck, maar zou die lak nu 250€ meer kosten haha?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

lcvanderhelm
27 juli 2016, 10:10
Ik gok satin-nitro.Een beetje zoals de Gibson-faded serie.

jutter
27 juli 2016, 10:34
Dat is een mooie PRS SE!

tom1984
27 juli 2016, 11:23
vind gek da die nu zoveel goedkoper is.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Tankman
27 juli 2016, 11:47
Die Ibanez Jem is wel cool eigenlijk maar past helemaal niet bij mij lol.
Ik kijk eens naar schecter.


Waarom niet? Als jij hem cool vindt, dan is dat reden genoeg om die te checken?

postbus31
27 juli 2016, 12:36
Waarom niet? Als jij hem cool vindt, dan is dat reden genoeg om die te checken?
Idd, heb een Jem jr. Past ook niet bij mij, maar speelt wel heerlijk.

Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk

vulvasonic
27 juli 2016, 14:11
Je kunt idd een Little '59 o.i.d. in de brug gooien, maar je kunt ook eens een kijken naar een geschikt pedaal. Sommige pedalen werken uitstekend om uit een strat een waanzinnig vet geluid te toveren.

telerocker
27 juli 2016, 17:58
Je kunt idd een Little '59 o.i.d. in de brug gooien, maar je kunt ook eens een kijken naar een geschikt pedaal. Sommige pedalen werken uitstekend om uit een strat een waanzinnig vet geluid te toveren.

Bijvoorbeeld de Brunetti Mercury Box 2 doet dat. In de Marshall-sfeer: de Gurus 1959 Double Decker. Members zullen dit rijtje ongetwijfeld aanvullen met andere, mooie trapdoosjes.

postbus31
27 juli 2016, 20:48
RAT......

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

telerocker
27 juli 2016, 21:02
RAT......

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Mag ik dan daar nog de Emma Reezafratzitz en de Suhr Riot aan toevoegen.

the sure thing
27 juli 2016, 21:27
Je kunt idd een Little '59 o.i.d. in de brug gooien, maar je kunt ook eens een kijken naar een geschikt pedaal. Sommige pedalen werken uitstekend om uit een strat een waanzinnig vet geluid te toveren.

Juist. +1


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

tom1984
28 juli 2016, 08:42
Nu heb ik nog 1 probleem. Ik wil dit weekend wel eens een PRS gaan testen. Alleen geen enkele winkel heeft de se custom 24 op voorraad. enkel Thomann en music store. 2 uur rijden vind ik nogal lastig....... Iemand nog een idee?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Da Vinci
28 juli 2016, 08:49
Harder rijden?

D3nnis
28 juli 2016, 08:51
Bij maxguitar hebben ze een se custom 24. En een gebruikte S2 custom 24.
Bij dijkmans in breda hebben ze een se custom 24 met floyd, een se santana (wellicht ook interessant), en een se tremonti (altijd fijn als je wat kunt vergelijken).

humbucker
28 juli 2016, 10:22
Er staat ook een korina McCarty op 2dehands.be. Ken de verkoper verder niet, maar moest aan dit topic denken toen ik hem zag staan. Is misschien de moeite om eens te checken?

edit: linkje: http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/prs-mccarty-korina-birds-inlay-301304601.html

jutter
28 juli 2016, 10:23
Of deze, een USA PRS: https://www.maxguitarstore.com/products/prs-mira-x-sepia-burst/

D3nnis
28 juli 2016, 12:11
Die mccarty is wel mooi...
*ff koude douche nemen, anders ga ik bieden*

tom1984
28 juli 2016, 12:29
:strat:Jullie definitie van mooi is toch lichtelijk anders dan de mijne.

Da Vinci
28 juli 2016, 12:31
Ik vind er ook geen klap aan ;-)
Een PRS moet gewoon een killer-top hebben!

Joost de Ruig
28 juli 2016, 12:34
Die sepia PRS vind ik ultra lelijk, maar voor een usa-PRS wel betaalbaar.

arjanb01
28 juli 2016, 12:36
Ik vind die mira's ook niet mooi. Heel sober uitgevoerd om het betaalbaar te houden.
Wanneer ze quilted tops moeten gebruiken ben je zo 500-1000 euro duurder uit bij prs.

D3nnis
28 juli 2016, 12:41
Ik vind er ook geen klap aan ;-)
Een PRS moet gewoon een killer-top hebben!


Ja.
Maar ik vond die korina body gitaar wel mooi, weer eens wat anders.

humbucker
28 juli 2016, 13:04
:strat:Jullie definitie van mooi is toch lichtelijk anders dan de mijne.

Tja, dan niet. Lijkt me een prima gitaar voor je als ik het topic zo doorlees.

tom1984
28 juli 2016, 15:46
ja, ma spuuglelijk

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

humbucker
28 juli 2016, 16:53
Wat vind je dan wel mooi?

miyaru
28 juli 2016, 16:54
Wellicht al genoemd:

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fame-Forum-II-SD-TCHM-Transparent-Cherry-Satin/art-GIT0027632-000

Ik heb er over gespeeld in Keulen, en vond ze lekkerder spelen als een PRS SE, beter klinken en er mooier uitzien....... Ik speel bij voorkeur zelf ook op stratjes. Deze komen heel erg in de buurt qua hals, en gevoel.

Robin.

miyaru
28 juli 2016, 16:58
Oh en ze zijn er ook met tremelo brug.....

Robin.

tom1984
28 juli 2016, 17:33
https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Paul-Reed-Smith-SE-Custom-24-Trampas-Green/art-GIT0037436-000

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Paul-Reed-Smith-SE-Custom-24-Tobacco-Sunburst/art-GIT0037437-000

en_GB/EUR/Ibanez-JEM7V-Steve-Vai-Electric-Guita-r-/art-GIT0002528-002;pgid=6s5gaLecGxFSRp4O3XZUczr900004odM3oZo



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

miyaru
28 juli 2016, 19:06
Best heel mooi, maar als je daar heen gaat, test dan ook even de Fame gitaren - doe jezelf die lol......

Robin.

Brad
28 juli 2016, 19:09
Wat dacht je van een Fender Mustang met vaste brug en humbuckers ? Klein compact licht gitaartje , al willen ze nog wel eens verschillen van gewicht , maar je zult je er geen breuk aan sjouwen



https://www.youtube.com/watch?v=oEsfufSGZ-I

johanb
28 juli 2016, 21:54
Lijkt me toch een heel lastig probleem ,een gibson prachtig mooi vinden maar niet lekker spelen, en een strat niet mooi vinden maar wel lekker spelen. Iedereen raadt nu strats aan met een vet geluid. maar zijn er geen les paul achtige gitaren die de feel van een strat hebben.

Brad
28 juli 2016, 22:07
Daarom zeg ik ook dat andere modellen van Fender met humbuckers en vettere frets wel de Fender feel hebben en ook een vettere sound die meer de richting van Gibson uitgaat

Ik zelf vind de Jaguar en Mustang het lekkerst aanvoelen maar ik wil wel een vaste brug met humbuckers en geen iele vintage fretjes . Er zijn redelijk recent verschillende modellen uitgekomen met die eigenschappen . Nu kun je nieuw dus Mustang gitaren kopen met een vaste brug en humbuckers

Joost de Ruig
28 juli 2016, 22:12
Genoegzaam beknd dat ik van Tele's en Strats hou, en niet overweg kan met LP's. Toch heb ik zeg maar de Tele van Gibson, maar dan vetter: een LP Special VOS, dus met P90's. Daar was ik in de winkel al vriendjes mee: laag gewicht, prettige hals en instant r&r machine :)

arjanb01
28 juli 2016, 22:45
De oplossing voor de ts:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1073675819-telecaster-les-paul-hybrid.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=29

Joost de Ruig
28 juli 2016, 22:48
Hey, een heuse Dons! Das nooit verkeerd :)

D3nnis
29 juli 2016, 00:04
Hey, een heuse Dons! Das nooit verkeerd :)


Misschien niet, maar wat een lelijk ding.

postbus31
29 juli 2016, 00:05
Neem gewoon de eerder genoemde TelePaul 😎


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

telerocker
29 juli 2016, 00:46
Die Dons vind ik niet zo lelijk hoor, maar als ik de radius zo zie, is het niks voor mij, maar misschien wel voor onze TS.

D3nnis
29 juli 2016, 07:27
Ik weet het niet. Voor mjn gevoel klopt er iets niet aan de body vorm.
Of zou dat aan de slagplaat liggen?

tom1984
29 juli 2016, 09:21
Het is wel een mooie kleur!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

humbucker
29 juli 2016, 09:45
https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Paul-Reed-Smith-SE-Custom-24-Trampas-Green/art-GIT0037436-000

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Paul-Reed-Smith-SE-Custom-24-Tobacco-Sunburst/art-GIT0037437-000

en_GB/EUR/Ibanez-JEM7V-Steve-Vai-Electric-Guita-r-/art-GIT0002528-002;pgid=6s5gaLecGxFSRp4O3XZUczr900004odM3oZo


Ik denk dat die Korina een betere gitaar is, maar het oog wil ook wat. (Ik vind zelf PRS'en 3x niks, maar dat terzijde)

Ritje musicstore dan maar?

tom1984
29 juli 2016, 12:24
Neen, ritje key music st niklaas.

Op de testbank:

PRS SE custom 24 Floyd
Ibanez JEM Jr
Fender Tele
HSS/HSH strat

Tankman
29 juli 2016, 12:30
Als je toch Ibanez gaat checken, check voor iets meer budget ook de Premium series. Die zijn toch net fijner dan een Jem Jr.

Outrage
29 juli 2016, 12:38
Musicman heeft de Axis, die ook het midden houdt tussen een LP en een strat. Bestaat ook in goedkopere versies.

vulvasonic
29 juli 2016, 12:41
Ik zou toch gewoon een strat of tele nemen en daar een 'upgrade' op toepassen met twee humbuckers. Geen hond die echt het verschil hoort (niet in het publiek tenminste).

Da Vinci
29 juli 2016, 12:50
Geen hond die echt het verschil hoort (niet in het publiek tenminste).

Eens, maar als dat de doorslag moet geven zijn we allemaal met een setup van € 500,- het mannetje en dat kan natuurlijk nooit de bedoeing zijn ;-)

Brad
29 juli 2016, 13:25
Wat is daar mis mee ?

Da Vinci
29 juli 2016, 13:32
Wat is daar mis mee ?

Waarom zou daar iets mis mee zijn?

Brad
29 juli 2016, 13:34
Dat is aan jou om uit te leggen , jij beweerd toch dat het nooit e bedoeling kan zijn dat we allemaal met een set up van 500 euro het mannetje zijn

barno
29 juli 2016, 13:40
Dat is aan jou om uit te leggen , jij beweerd toch dat het nooit e bedoeling kan zijn dat we allemaal met een set up van 500 euro het mannetje zijn

Dan ben je alleen het mannetje als je goed kan gitaarspelen (en dan nog wil je toch wat onderscheid maken, esthetiek, smaken...) Dat sluit nogal wat hobbyisten uit hé. Een gitaar is echt wel meer dan een gebruiksvoorwerp. Er zit historiek in, image enz...

Da Vinci
29 juli 2016, 13:49
Dat is aan jou om uit te leggen , jij beweerd toch dat het nooit e bedoeling kan zijn dat we allemaal met een set up van 500 euro het mannetje zijn

Nou weet ik wel dat interpunctie niet bij iedereen op dit forum een sterk punt is (getuige onder andere de spatie voor de komma, het ontbrekende streepje tussen set up en het ontbreken van een punt aan het einde van de zin in bovenstaande quote), maar die puntkomma, gevolgd door een streepje en 'haakje sluiten' aan het einde van mijn zin staan daar niet voor niks Brad.

vulvasonic
29 juli 2016, 16:13
Even een weinig off topic

De topic titel i.c.m. de nu voorlaatst genoemde heer Da Vinci brengt me steeds direct terug naar de man in onderstaand clippie.
Ooooow, wat was ik jong en oooow, wat wilde ik graag zijn als Paul Da Vinci. Als ik er zo uitzag en zo mooi kon zingen en zo'n mooi lied kon schrijven, nou dan kon ik alle mooie meiden krijgen en dan zou ik ze helemaal aan gort neu....

Enfin...., na al die jaren denk ik er toch iets genuanceerder over. Oordeel zelf.


https://youtu.be/63oFLpR1Bzg



Maar hoe ik die kerel ooit mooi heb kunnen vinden is me nu al een tijd een groot raadsel. :dontgeti:

Brad
29 juli 2016, 16:18
Henk Pal wilde ook graag Paul da Vinci zijn


https://www.youtube.com/watch?v=momRf5EtCU4

Rhythm Machine
29 juli 2016, 16:21
Wat een rotkop! Wat een kutnummer!

vulvasonic
29 juli 2016, 16:21
Geweldig!!!! :seriousf:

Da Vinci
29 juli 2016, 16:36
EAls ik er zo uitzag en zo mooi kon zingen en zo'n mooi lied kon schrijven, nou dan kon ik alle mooie meiden krijgen en dan zou ik ze helemaal aan gort neu....


Als je een broek aan moet die strak genoeg zit om die hoogte te kunnen halen kan je iedere vorm van doorbloeding wel vergeten lijkt me.

vulvasonic
29 juli 2016, 18:42
Als je een broek aan moet die strak genoeg zit om die hoogte te kunnen halen kan je iedere vorm van doorbloeding wel vergeten lijkt me.


Ik was een kind en wist niet beter.....

Waar ken ik dat nou weer van? :eek:

D3nnis
29 juli 2016, 18:54
Musicman heeft de Axis, die ook het midden houdt tussen een LP en een strat. Bestaat ook in goedkopere versies.


Ik als -over het algemeen- Musicman liefhebber vind dit een zeer goede suggestie.
Maar wat een axis behalve de twee humbuckers met een les paul gemeen heeft moet ik nog achter komen geloof ik!

Outrage
30 juli 2016, 00:16
Ik als -over het algemeen- Musicman liefhebber vind dit een zeer goede suggestie.
Maar wat een axis behalve de twee humbuckers met een les paul gemeen heeft moet ik nog achter komen geloof ik!

Ik dacht dat het Van Halens bedoeling was het de sound van een Gibson te combineren met het speelcomfort van een Fender.

Pepe
30 juli 2016, 00:29
Ik weet niet wat er onder speelcomfort verstaan wordt. Er is een verschil van mensuur, fretdikte en van radius.
Comfort is niet meer dan een voorkeur voor het een of ander. Of hebben we het over de belly cut?

Pepe
30 juli 2016, 00:31
Ik was een kind en wist niet beter.....

Waar ken ik dat nou weer van? :eek:

WS. Ken uw klassiekers.

telerocker
30 juli 2016, 00:51
Iets met een tuinpad...

Brad
30 juli 2016, 01:10
Ik dacht dat het Van Halens bedoeling was het de sound van een Gibson te combineren met het speelcomfort van een Fender.

Ad van den Berg was daar ook mee bezig

Zie de Fernandes van den Berg en de Peavey van den Berg

telerocker
30 juli 2016, 01:13
Dan gaat het toch vooral om upper frets acces en een zwevende trem, en niet zozeer of de hals lekker speelt, lijkt me.

Brad
30 juli 2016, 01:22
Ik geloof dat Ad van den Berg de Les Paul lekkerder vond spelen maar e attack van de stratocaster ook zeker kon waarderen , daarom was hij op zoek naar een gitaar die beide eigenschappen had

Ik ben ook altijd op zoek geweest naar een gitaar die het beste van twee werelden in zich verenigde

telerocker
30 juli 2016, 01:38
Ik heb een Jem FP 77 gehad, maar veel attack moet je in zo'n FR equipped gitaar niet zoeken. Dat staat ver af van een tele of een strat.

Als je het beste van twee werelden zoekt, test dan eens een Reverend Buckshot, Flatroc of Double Agent. Korina body, geschroefde hals, stop tail piece of Wilkinson trem, 22 jumbo frets, 12 inch radius, en als kers op de cake, een basscontourknob.

tom1984
30 juli 2016, 12:36
Ibanez, Wat is dat!!! Daar breek ik men vingers op. De PRS voelde eerlijk erg kitch aan, net speelgoed. Een tele met 2 paf's WAAAAAAAAAW.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

D3nnis
30 juli 2016, 13:36
Foto's? ☺
Of niet gekocht?

Brad
30 juli 2016, 13:53
Ik heb een Jem FP 77 gehad, maar veel attack moet je in zo'n FR equipped gitaar niet zoeken. Dat staat ver af van een tele of een strat.

Als je het beste van twee werelden zoekt, test dan eens een Reverend Buckshot, Flatroc of Double Agent. Korina body, geschroefde hals, stop tail piece of Wilkinson trem, 22 jumbo frets, 12 inch radius, en als kers op de cake, een basscontourknob.

Bedankt voor de tip , wie weet . Voorlopig speel ik erg lekker op mijn Squier Jaguar met vaste brug

johanb
30 juli 2016, 14:14
Dat de hals onder een hoek in de gitaar steekt bij een LP vind ik ook een groot verschil met de rechte planken van strat en tele.Zijn de gitaren van VOX geen optie?

arjanb01
30 juli 2016, 17:12
Heeft de ts nu iets gekocht?
Als je iets niet bevalt moet je doorpakken en kopen en vooral foto's posten! Nu!!!!

tom1984
30 juli 2016, 18:52
Ja hallo, ik was om 14.00u bij bax en ben nu bijna thuis. Ik heb alles getest dat in de winkel hing en er 3 uit magazijn laten halen. Qua HH teles niet zoveel keuze maar ik heb een gekocht. als ik zo thuisben maak ik foto's.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

postbus31
30 juli 2016, 18:57
Spannond, toch een Fender FMT Tele HH misschien?


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

tom1984
30 juli 2016, 20:05
We letten niet op de puinhoop en slecjt belichting.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160730/ef09265609b46e349b3e4ccfef72173b.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160730/672ba4068a555ede9a3ae384d8e65121.jpg

Nog effe leutgemaakt bij bax

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160730/ce045dff540310995f7a41c152b2daf5.jpg

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

tom1984
30 juli 2016, 20:11
Ik heb ook op de Indonesische versies gespeeld. Laat me stellen dat de seymours goed waren. Maar de rest vond ik ee echt niet fijn uitzien.

Ik wil in deze ook nog seymours proppen en dan gaan met die banaan.
Hij kan in elk geval stevig rocken!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

postbus31
30 juli 2016, 21:47
Missie geslaagd dus. Mooie tele.


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

Brad
30 juli 2016, 22:39
Kun je ook uitleggen waarom je deze lekkerder vind spelen dan een Les Paul ?

johanb
30 juli 2016, 22:47
ik vind dat je de gitaar moet terugbrengen
De adviezen en besprekingen waren nog lang niet afgelopen en zo komt er veel te vroeg een einde aan dit topic

tom1984
30 juli 2016, 22:50
Ja, ik heb vandaag ook de esp hetfield lp en een Ibanez variant bespeeld. De hetfield klonk fenomenaal maar vanaf ik de hogere frets wil spelen heb ik een probleem met de afstand waar mijn duim blokkeerd. Dus waar de nek de body joined en waar ik mijn vingers fret.
Tot de body verbinding is er geen probleem met spelen maar verder is een ramp. probleem is ook dat de lp dunnere frets lijkt te hebben.Mijn vinger stropt op een of andere manier mijn bends enkel bij les pauls. Ik had hetzelfde probleem bij de Ibanez gitaren. Is het een 12 of vlakker radius die daarvoor zorgt? geen idee. Mijn classic 60 player heeft ook een 12 radius en daar speel ik zonder problemen op.

Ik weet gewoon niet wat het probleem juist is maar het werkt niet.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

vulvasonic
30 juli 2016, 22:51
Niks mis met de gitaar die je nu hebt. Gefeliciteerd. :)

D3nnis
30 juli 2016, 23:08
Mooie gitaar hoor, gefeliciteerd!

telerocker
30 juli 2016, 23:24
Gefeli! Soms staat iets naar je handen en soms niet.

johanb
31 juli 2016, 15:04
Ik denk dat jij je leven lang zal blijven proberen op alle LP's die je in handen krijgt, tot dat......:noob:

tom1984
31 juli 2016, 22:13
Totdat??????

Brad
31 juli 2016, 23:40
Het zijn neus uitkomt en definitief aan de telecaster gaat

arjanb01
1 augustus 2016, 07:51
Of totdat hij erachter komt dat een Tele toch een schelle Ikea tafel is en hij volwassen wordt en toch een les Paul koopt.

tom1984
1 augustus 2016, 08:37
Haha Arjan,

Een Tele met een dikke set Seymour Duncans is geen schelle Ikea tafel mijn gedacht :blast:.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar een les paul gaat me volgens mij nooit bij mij passen.
Zaterdag heb ik er zeker nog 10 geprobeerd van allerhande merken en geen enkele waar ik langer dan 2 minuten op speelde.
Net omdat ze allemaal hetzelfde ergonomische profiel hebben vanaf de +-17de fret.

Duhsjaak
1 augustus 2016, 08:43
Of totdat hij erachter komt dat een Tele toch een schelle Ikea tafel is en hij volwassen wordt en toch een les Paul koopt.

Iemand van GN-kunne heeft van een Ikea tafel een heerlijk klinkende gitaar gemaakt.
O ja, toonhout hè...
Maar ja, lekker klinkt ie toch.

En voor iedere kerel (en al helemaal als ie nog muziek maakt ook) geldt: ik hoop dat we nooit helemaal volwassen zullen worden.

En kijk eens: al meer dan 200 posts. Als het weer eens inkakt hier, dan post ik een draad over mijn afkeer van de standjes 2 en 4 op een strat. Is iedereen gelijk weer wakker.
Vriendelijke groet, Gus

arjanb01
1 augustus 2016, 08:46
Open daar eens een post over, Gus! Lijkt me een puik idee.
Les Pauls waren jarenlang ook niet m'n ding. Ik had altijd de pech dat ik die 60s slim taper necks bespeelde. Totdat ik er eentje met een 50s hals, m'n huidige dus, had. Dat was een eye opener voor mij. Zoveel rust in je linkerhand geeft dat.
Die Ikea tafel ken ik ja, was inderdaad hier op het forum weleens gepost.

tom1984
1 augustus 2016, 10:23
Arjan, Ik had nu de jb signature, een redelijke baseball knuppel. De dikte van nek maakt niet uit. Mijn duim zit vast na de neck joint en kan vervolgens niet aan de hoge frets, laat staan goed benden. over en uit met les pauls.

Als ik een draadje start over het feit dat les pauls in mijn ogen enkel goed zijn als brandhout, dan ga je pas mensen zien wakkerworden 😂.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

humbucker
1 augustus 2016, 10:24
Heb je ook een SG geprobeerd?

Midwolda
1 augustus 2016, 11:50
Maar wat is er nou ook te doen na de 17e fret dan? :???:

tom1984
1 augustus 2016, 11:57
SG is toch echt eennlelijke gitaar he 😀.
Maar ja ik heb een geprobeerd. niks sexy aan. solo starts at the 24th fret he 😂.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

jutter
1 augustus 2016, 11:58
Gewoon, Les Pauls zijn ouwe lulle bakken :D

postbus31
1 augustus 2016, 12:23
Gewoon, Les Pauls zijn ouwe lulle bakken :D

Gelukkig maar......... Die Les Paul's zijn hier op hun plaats dus ;)


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

Brad
1 augustus 2016, 12:35
Een Les Paul vind ik erg lekker spelen maar iedereen zit anders in elkaar

humbucker
1 augustus 2016, 13:14
SG is toch echt eennlelijke gitaar he ��.
Maar ja ik heb een geprobeerd. niks sexy aan. solo starts at the 24th fret he ��.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Ok, vind het gewoon een beetje vreemd dat je op een tele dan wel uit de voeten kan. Het is nu niet dat die echt bekend staan om hun ge-wel-di-ge upper fret access.

tom1984
2 augustus 2016, 11:06
Tja het is wat het is he, Ik ben er erg blij mee!

Nu de volgende discussie starten. Ik zoek een goede betaalbare multi effecten processor. Zal ik een nieuw draadje starten 😀.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Brad
2 augustus 2016, 11:42
Dag Tom ,

Wat voor frets zitten er op die Telecaster gitaar . Zijn dat dikke frets of van die dunne vintage fretjes ?

tom1984
2 augustus 2016, 12:35
Dag Tom ,

Wat voor frets zitten er op die Telecaster gitaar . Zijn dat dikke frets of van die dunne vintage fretjes ?

Een beetje tussenin lijkt me...

MikeD
2 augustus 2016, 14:50
SG is toch echt eennlelijke gitaar he 😀.
Maar ja ik heb een geprobeerd. niks sexy aan. solo starts at the 24th fret he 😂.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Helemaal niet.. ben jj even betoeterd.. kleur-afhankelijk dat wel (het traditionele 'cherry' kan me nie meer bekoren...) maar lelijk.. nee egnie....... en ergonomischer dan de Les-ouwe-lullen-bak-Paul.... (maar waar ik toch nog wel van kan houden... ook kleurstelling afhankelijk...)

telerocker
2 augustus 2016, 19:52
Helemaal niet.. ben jj even betoeterd.. kleur-afhankelijk dat wel (het traditionele 'cherry' kan me nie meer bekoren...) maar lelijk.. nee egnie....... en ergonomischer dan de Les-ouwe-lullen-bak-Paul.... (maar waar ik toch nog wel van kan houden... ook kleurstelling afhankelijk...)

Dat laatste klopt als een bus. Als het om ergonomie en looks gaat zou ik eerder voor een Explorer dan voor een SG kiezen. But, each to his own, zeggen ze zo mooi in Brexitland.

Tabula Rasa
2 augustus 2016, 20:07
Je zou er in de toekomst over na kunnen denken om een LP te laten bouwen (mocht je er later toch stiekem eentje willen). Er zijn manieren om de toegang tot de laatste frets beter te maken.

Bij mijn LP, en het kan nog veel extremer:


http://i63.tinypic.com/33xu5u0.jpg


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

johanb
2 augustus 2016, 21:02
Heeft een van de nieuwere series dat niet al standaard

Joost de Ruig
2 augustus 2016, 21:12
Smitty bouwt zijn LP's op verzoek met een diepere cutaway en afgeronde neckjoint. Persoonlijk vind ik die diepere cutaway niet mooi en eigenlijk ook een soort heiligschennis.

D3nnis
3 augustus 2016, 07:13
Hmm, interessant, ik wist niet dat die ook LP's deed.
Maar een diepere cutaway is wel wat lelijk...

Tabula Rasa
3 augustus 2016, 07:55
Hmm, interessant, ik wist niet dat die ook LP's deed.
Maar een diepere cutaway is wel wat lelijk...
Diepe cutaway vind ik zelf ook niet echt mooi, maar aan de achterkant is veel winst te behalen.

Kijk ook eens naar de LP's van Orpheo. Geen idee wat voor bedragen hij rekent, maar het ziet er erg goed uit en de achterkant heeft een mooie toegang tot de hogere frets.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Da Vinci
3 augustus 2016, 09:03
Gibson doet dat zelf natuurlijk ook gewoon met de Les Paul Axcess.
Krijg je er meteen een Floyd bij. Het ziet er natuurlijk niet uit maar met een beetje mazzel blijft je LP dan wel op stemming.

http://images.gibson.com/Files/704dbb36-3aee-4b8a-970b-02eea0c942ce.jpg

http://images.gibson.com/Files/44949af1-4dbd-4a39-85ff-6c2812334b9a.jpg

D3nnis
3 augustus 2016, 09:33
Ik vind een floyd best ok op een LP, vwb uiterlijk.

Joost de Ruig
3 augustus 2016, 11:01
Ronald Rosenau uit Bolsward bouwde na zijn berispingen door Gibson, bijna alleen nog maar LP's met een aangepaste headstock en een tremolo. Persoonlijk vind ik het geen gezicht.....

EdJ
3 augustus 2016, 11:11
Die van Rosenau zijn zijn eigen model,voor zover ik weet,en ik kan me er maar één herinneren met een tremolo.

MikeD
3 augustus 2016, 11:14
Tremolo's daar hou ik best wel van maar op een Les Paul steekt zo'n ding af als een zwerende vinger.. zelfs een Bigsby op een LP togmaarnie.... En toegang tot de hoogste frets......Lang leve de Flying V's (lekkâh puh?!)

tom1984
4 augustus 2016, 08:49
Fuck, waarom luister ik deze morgen ook naar Gary Moore in de auto.........

arjanb01
4 augustus 2016, 09:09
Lp aanschaffen, die halve Tele inruilen, kan nog binnen 2 weken na aanschaf😂
Gewoon naar de sportschool en spelen op die les Paul totdat je erbij neervalt. Net als Gary!🙈.... Slecht woordgrapje maar je snapt de strekking 😉

tom1984
4 augustus 2016, 10:00
Maar mijn budget, de epi reeks speelt echt niet fijn. misschien eens een jaar of 5 sparen voor the real deal.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

postbus31
4 augustus 2016, 10:23
Maar mijn budget, de epi reeks speelt echt niet fijn. misschien eens een jaar of 5 sparen voor the real deal.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Er zijn epi's die prima spelen hoor. Zo'n 1960 tribune plus bijvoorbeeld is niks mis mee.


Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

Brad
4 augustus 2016, 12:16
Ik vind een floyd best ok op een LP, vwb uiterlijk.

Heb jij nooit gedonder met een tremolo ? Vooral zo een zwevende kan vervelend zijn

Je drukt een not op en spel tegelijk een andere die je niet opdrukt en die klinkt dan vals . Ik heb die dingen wel zo een beetje afgezworen dan maar geen duikvluchten

MikeD
4 augustus 2016, 12:20
Maar mijn budget, de epi reeks speelt echt niet fijn. misschien eens een jaar of 5 sparen voor the real deal.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

trakteer zelf dan tussentijds ook eens op een proefrit met een MIJ Tokai Love Rock van een paar jaar oud..(de na- het -jaar-2000 exemplaren ) daar hoef je minder lang voor te sparen .... met een beetje mazzel vind je d'r ok nog een met pup-upgrades .. wordt je misschien wel vrolijk van.

tom1984
4 augustus 2016, 13:19
Wat denken jullie van deze in een HH tele?

http://www.bax-shop.nl/gitaar-elementen/seymour-duncan-hot-rodded-humbucker-sh-4-+-sh-2n-set/product-details.html

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Da Vinci
4 augustus 2016, 13:23
Is een behoorlijk geprezen combi volgens mij.
Let wel ff op de spacing.

telerocker
4 augustus 2016, 13:28
Je moet van de JB houden. 't Is niet my cup of tea, maar dat zijn veel Duncans niet. Heb je al een beetje geluisterd op YT om je te oriënteren?

tom1984
4 augustus 2016, 14:43
Ja wel geluistert maar het is moeilijk oordelen via een filmpje.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

tom1984
4 augustus 2016, 14:44
Is een behoorlijk geprezen combi volgens mij.
Let wel ff op de spacing.
Is die spacing niet zo een beetje standaard?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

MikeD
4 augustus 2016, 21:54
Is die spacing niet zo een beetje standaard?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

nee dus... zeker voor de brugpositie kan het zijn dat je een pup met F-spacing nodig hebt... zomaar een JB op gibson spacing in een tele proppen kan dus betekenen dat de snaren niet goed over de pooltjes lopen. .. even controleren dus wat er nu inzit..

D3nnis
5 augustus 2016, 08:15
zomaar een JB op gibson spacing in een tele proppen kan dus betekenen dat de snaren niet goed over de pooltjes lopen.


Is in mijn ogen alleen cosmetisch.
Niet dat je er niet op moet letten als je de mogelijkheid hebt, maar wat sound betreft zal het niet veel doen; als je een snaar opdrukt is je geluid immers ook niet meteen weg.

Brum
5 augustus 2016, 08:55
Maakt inderdaad heel weinig tot niets uit, behalve cosmetisch. Ik heb al zoveel elementen gewisseld in meerdere gitaren, f- spaced en Gibson afmeting, echt geen verschil. Of de snaar nou iets van z'n zijkant signaal afgeeft, of recht erboven, het maakt echt niet uit.

MikeD
5 augustus 2016, 10:53
okay so I'm a nitpicker...

D3nnis
5 augustus 2016, 11:01
okay so I'm a nitpicker...


Mwah, als je een element wilt kopen en je hebt de keuze om de juiste spacing te kopen, zou ik dat ook doen.
Als je een element hebt liggen met de verkeerde spacing, dan zou ik niet schromen om die erin te douwen.

EdJ
5 augustus 2016, 11:48
Om nog even op Rosenau uit Bolsward terug te komen;misschien is het geen raar idee om daar eens te kijken als je een les paul zoekt maar de gangbare(n)niet fijn vind spelen.Zijn eigen model heeft nogal wat weg van een lp.Hij maakte ze in diverse hout combinaties.

Erik de Perik
5 augustus 2016, 11:51
Om nog even op Rosenau uit Bolsward terug te komen;misschien is het geen raar idee om daar eens te kijken als je een les paul zoekt maar de gangbare(n)niet fijn vind spelen.Zijn eigen model heeft nogal wat weg van een lp.Hij maakte ze in diverse hout combinaties.

Dat is een raar idee:


Maar mijn budget, de epi reeks speelt echt niet fijn. misschien eens een jaar of 5 sparen voor the real deal.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

EdJ
5 augustus 2016, 12:54
Ja,dán is het een raar idee.

Brum
5 augustus 2016, 19:35
Mwah, als je een element wilt kopen en je hebt de keuze om de juiste spacing te kopen, zou ik dat ook doen.
Als je een element hebt liggen met de verkeerde spacing, dan zou ik niet schromen om die erin te douwen.

Precies. Zo kom ik ook aan wat f-spaced humbuckers en 'gewone'. Om ze vervolgens allemaal in andere gitaren te proppen.:D Zonder gein, het is volgens mij om het even qua prijs, dus ja, dan zou je inderdaad kunnen kijken naar f-spaced of niet.

Mitch
5 augustus 2016, 22:28
Ik zie het even niet zitten om 13 pagina's door te lezen :nervous: maar op zich is 'sparen voor the real deal' niet zo gek in dit geval. De halzen van Gibson zijn in mijn ervaring heel anders dan die van Epiphone. Ik heb zowel oudere Koreanen als moderne Chinezen en alles daartussen wel eens bespeeld en meestal waren die Epi's uitgerust met relatief smalle, maar dikke D shaped halzen. Speelt niet makkelijk, al went het wel (of niet natuurlijk). Bij Gibson is er veel meer variatie.

Erik de Perik
6 augustus 2016, 01:25
Ik moet ook maar weer eens op wat USA Gibsons spelen, want da's al weer even geleden. Laatst wel op een Greco gespeeld die een tijdje bij mij gelogeerd heeft en me weer naar Les Paul land heeft terug gelokt. Ik zou wel eens wat soundbites willen horen van de verschillende LP's die hier op GN rondzwerven.

MikeD
6 augustus 2016, 10:07
Ik moet ook maar weer eens op wat USA Gibsons spelen, want da's al weer even geleden. Laatst wel op een Greco gespeeld die een tijdje bij mij gelogeerd heeft en me weer naar Les Paul land heeft terug gelokt. Ik zou wel eens wat soundbites willen horen van de verschillende LP's die hier op GN rondzwerven.

van welk jaar was die Greco en hoe beviel die???