PDA

View Full Version : Bejaarde muzikanten: kwestie van geluk?



barno
19 juli 2016, 19:03
Muzikanten en hoge leeftijd... Bij sommige kan het, andere hebben minder geluk, want het is natuulijk ook een kwestie van sterke genen enz... en van over welk soort muzikant het gaat: straffe techniekers moeten op een bepaalde leeftijd snelheid door iets anders vervangen, het vehikel dat lichaam heet wil nu eenmaal op een bepaald moment niet meer.

Zag afgelopen weekend Buddy Guy, wordt 80... Had er niks van verwacht omdat ik al te veel muzikanten heb gezien die werden ingehaald door de ongemakken van vergevorderde leeftijd. Maar ik was fout: Wat een energie nog! En stem! humor, presence, zeer straf... Zijn gitaarspel was zeker ook nog op niveau, al heeft ie wel het geluk dat dat altijd al wat sloppy is geweest en minder accuraat dus minder vlug opvalt.

BB King had op dat vlak minder geluk...

Lofbetuigingen voor krasse knarren, laat maar horen

Joost de Ruig
19 juli 2016, 19:46
Buddy Guy is ook de allereerste die bij mij opkomt als het gaat om een krasse knar. Tony Joe White speelt nog goed gitaar, maar zijn stem is helemaal op. Willie Nelson daarintegen vind ik wel nog prima voor de dag komen, zo ook Aretha Franklin, maar die speelt piano en geen gitaar.

grayfink
19 juli 2016, 19:49
Kwestie van statistiek hé. Er zijn altijd uitersten aan de schaal. Sommigen hebben pech, sommigen geluk. Sommigen maken er een potje van en gaan snel dood zoals Jimi Hendrix, Bon Scott en noem ze maar op. Sommigen maken er een potje van en houden het toch lang vol zoals Keith Richards of Eric Clapton. Sommigen leiden een keurig leven en gaan toch dood aan een ongeluk of ziekte. Veel 80+ popmuzikanten zijn er nog niet omdat pop nog niet zo oud is. Paul McCartney en Mick Jagger zijn nog in de beste helft van de 70 geloof ik. Treden beide nog regelmatig op, McCartney's stem begint wel wat te haperen geloof ik afgaande op wat ik van de paar Pinkpopbeelden zag. Heb Bruce Springsteen nog twee keer live gezien de laatste paar jaar. Lijkt nog geen sleet op te zitten, maar zal ook een keer ophouden, heeft ook al de AOW gerechtigde leeftijd geloof ik.

arjanb01
19 juli 2016, 20:23
De muzikanten die zeker nog voldoen op hoge leeftijd zijn: Robben Ford, al bijna 70 en met het jaar wordt hij nog steeds beter, Larry Carlton, Bruce Springsteen en dan houdt het toch gauw op. Joni Mitchell misschien ? Of treedt die niet meer op?
Lastig verder maar dit zijn ze wel...

beruk
19 juli 2016, 20:36
ook al weer 70:

https://www.youtube.com/watch?v=JyQVRwqCvSE

Pepe
19 juli 2016, 21:11
Ik schuif Billy Joe Shaver naar voren die ik nog met zijn zoon Eddie, die vlak daarna een overdosis nam, zag in Paradiso. Billy Joe is een tijdje uit de running geweest wegens een schietincident (no one tells me to shut up) maar tourt er weer lustig op los. Shaver is van '39 dus ook al ruim over zijn pensioen.

Verder moet je Cohen, Berry en the killer natuurlijk wel noemen.

barno
19 juli 2016, 21:14
70 is niet meer hoogbejaard tegenwoordig. Jimmy Johnson (Magic Sam, Otis Rush, Freddy and Albert King...)schurkt tegen de 90 aan en schijnt nog altijd prima te spelen. Robert Jr Lockwood zag ik ooit solo met zijn 12 string toen ie ook al stuk in de 80 was en dat was steengoed. Toots Tielemans treedt niet meer op maar zijn harmonica spel was nog prima toen ie naar de 90 ging. Was wel al lang gestopt met gitaarspelen.
Aan de andere kant: Chuck Berry suckt al jaren behoorlijk qua gitaarspel. ik hoorde dat Dusty tegenwoordig live bijna geen bas meer speelt bij ZZ top, schijnt te bassen op een keyboard omdat de motoriek niet meer wil

Brad
19 juli 2016, 21:17
Je ziet wel bij sommigen dat het praten al wat moeilijk gaat

barno
19 juli 2016, 21:25
Gek hoe vaak absolute grootheid Dylan vergeten wordt. Hij heeft wel het voordeel dat hij vroeger ook al regelmatig slechte concerten speelde, dus moeilijk in te schatten of dat tegenwoordig (als het gebeurt) door leeftijd komt. maakt wel nog goede platen waarop ie beter dan ooit zingt

Pepe
19 juli 2016, 21:38
Ja, ik dacht even aan Dylan maar ik trek de grens bij 1940 want daarboven begint de English invasion en dan kan je wel bezig blijven.

barno
19 juli 2016, 21:49
Ja, ik dacht even aan Dylan maar ik trek de grens bij 1940 want daarboven begint de English invasion en dan kan je wel bezig blijven.

toch een vermelding voor john mayall dan, 82 en still going (strong? dat zou ik niet weten)

Pepe
19 juli 2016, 21:59
Mayall.. .goodie. Toevallig heb ik net een song van hem in mijn Trio + gelooped. Voor Mayall zelf ga je niet naar een concert maar wel voor zijn gitaristen en steeds die jonge aanwas houd zijn muziek nog fris. Zijn teksten zijn trouwens tenenkrommend dus daar stop ik ook mijn oren voor dicht.

Dippides
19 juli 2016, 21:59
Muddy Waters was 70 toen hij overleed in 1983. Die deed het daarvoor ook nog prima. Ik draaide hem vaak te hard in mijn ouderlijk huis. Mijn vader klaagde altijd over die "moderne" luide muziek, niet beseffend dat hij zelf maar vier jaar ouder was dan Muddy.

Plant
19 juli 2016, 23:01
Gek hoe vaak absolute grootheid Dylan vergeten wordt. Hij heeft wel het voordeel dat hij vroeger ook al regelmatig slechte concerten speelde, dus moeilijk in te schatten of dat tegenwoordig (als het gebeurt) door leeftijd komt. maakt wel nog goede platen waarop ie beter dan ooit zingt

Naar ik begrepen heb mag hij voor het geld wel iets langer optreden dan < anderhalf uur.
3,5 uur zoals Bruce Springsteen of Neil Young hoeft nou ook weer niet, maar een beetje waar voor je geld moet je nog wel kunnen leveren.

grayfink
19 juli 2016, 23:12
Springsteen 3 x live gezien. 10 uur dus. :) Twee jaar geleden bij Jimmy Fallon vertelde hij dat hij net in Finland een persoonlijk record gevestigd had. Meer dan vier uur. "Het publiek was helemaal kapot" hijzelf ook, vertelde hij met een big smile. :D

alien
19 juli 2016, 23:20
Paar weken geleden Ritchie Blackmore op youtube gezien met Rainbow op Monster of Rock. Als ik dan zie hoe hij de solo van Highway Star nog er uit perst... Dat kost mij nog wel wat oefenen.

Ik zie jongere mensen hier in de straat lopen achter een rollator..

Wilco

Brad
20 juli 2016, 00:09
Een aantal van die gasten hebben ook het geld om zich steeds te laten oplappen met allerlei kuren en andere behandelingen

Erik de Perik
20 juli 2016, 00:48
Een aantal van die gasten hebben ook het geld om zich steeds te laten oplappen met allerlei kuren en andere behandelingen

En ze zijn rechts Brad, vergeet dat niet ;)

telerocker
20 juli 2016, 03:47
Dat ome Keith nog leeft is een medisch wonder.

duckman
20 juli 2016, 08:13
Seasick Steve gaat nog lekker,dis is uit 1941:


https://www.youtube.com/watch?v=S-vSZFEWHlo

Joost de Ruig
20 juli 2016, 08:31
De resterende bezetting van de Buena Vista Social Club (circa de helft is niet meer onder ons).


http://www.classylife.nl/wp-content/uploads/2014/10/Buena-Vista-Social-Club.jpg

arjanb01
20 juli 2016, 08:39
Paar weken geleden Ritchie Blackmore op youtube gezien met Rainbow op Monster of Rock. Als ik dan zie hoe hij de solo van Highway Star nog er uit perst... Dat kost mij nog wel wat oefenen.

Ik zie jongere mensen hier in de straat lopen achter een rollator..

Wilco

Inderdaad klonk dat goed, maar man man wat stond hij er als een zoutzak bij, zag ik op YouTube. Alsof hij versleten heupen had ofzo.... Oud geworden die man.
En ja die gasten hebben wel minimaal 10x een kliniek bezocht, om over Clapton maar niet te zwijgen.
Maar volgens mij heeft hij chronische rugklachten die naar z'n vingers uitstraalt waardoor hij moeilijk kan spelen.

showband
20 juli 2016, 10:05
ooit ray charles live gezien. En third world.
Man oh man. Wat een genot die ouwe knarren!

Kim Wilson
20 juli 2016, 10:13
Ik heb Bo Diddley gezien, een paar weken voor zijn dood. Dat was geen genot om naar te kijken. Die was echt te oud.

showband
20 juli 2016, 10:18
ooit ray charles live gezien. En third world.
Man oh man. Wat een genot die ouwe knarren!

hier kan ik enorm van genieten
kijk naar fragment gitaarsolo op 29:24
De kern van de band tourt al 50 jaar......

http://www.youtube.com/watch?v=LKemgw6xNns&t=29m22s

Han S
20 juli 2016, 10:56
Ik heb een keer een week opgenomen met een bekende Amerikaanse rietenblazert van 82. Op een gegeven moment moest ik zijn stront van het douchegordijn halen.

Je moet op tijd stoppen en lekker voor jezelf gaan klooien.

Pepe
20 juli 2016, 10:58
Seasick Steve gaat nog lekker,dis is uit 1941:



Uit 1951. Ik dacht dat het zolangzamerhand wel bekend was dat ie alles bij elkaar verzonnen had?

Erik de Perik
20 juli 2016, 11:23
hier kan ik enorm van genieten
kijk naar fragment gitaarsolo op 29:24
De kern van de band tourt al 50 jaar......

Eerste deel van zijn solo doet me aan Santana denken, die inmiddels ook al weer 69 is met z'n drugsverleden.


Uit 1951. Ik dacht dat het zolangzamerhand wel bekend was dat ie alles bij elkaar verzonnen had?

Wel grappig, volgens de Engelstalige Wikipedia is hij van '40/'41 terwijl in de veel minder uitgebreide Nederlandstalige '51 en zijn deels verzonnen levensverhaal vermeld wordt.

Pepe
20 juli 2016, 11:51
Wel grappig, volgens de Engelstalige Wikipedia is hij van '40/'41 terwijl in de veel minder uitgebreide Nederlandstalige '51 en zijn deels verzonnen levensverhaal vermeld wordt.

Ik sluit niet uit dat de Engelstalige versie door hem zelf geredigeerd wordt. Of misschien wordt er onderscheid gemaakt tussen het personage Seasick Steve en de man er achter?

RB-1
20 augustus 2016, 21:31
Ik sluit niet uit dat de Engelstalige versie door hem zelf geredigeerd wordt. Of misschien wordt er onderscheid gemaakt tussen het personage Seasick Steve en de man er achter?Bedoel je daarmee dat hij zichzelf al 10 jaar voor zijn geboorte verzonnen had?:seriousf:

Pepe
20 augustus 2016, 22:15
Ja, knap he.

Joost de Ruig
20 augustus 2016, 22:22
Ik heb dat hier op GN moeten lezen, van de " lies of Steve".

Schrevel
20 augustus 2016, 22:55
Eric Burden is van eind 1941.
Toert nog steeds met z'n nieuwe Animals en zijn stem doet nog steeds wat hij wil.


https://www.youtube.com/watch?v=kBFhk8JqhgI

miyaru
22 augustus 2016, 23:58
Jan Akkerman wordt ook 70 dit jaar........ ook de jongste niet meer......

Robin.

Rinze
23 augustus 2016, 10:31
Jeff Beck! Al 72 en net een dijk van een plaat gemaakt. Venieuwt zich nog steeds en is een held.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Brad
23 augustus 2016, 10:48
Toen iemand aan Bryan Ferry vroeg hoe hij het flikte zolang door te gaan zei hij : I don ' t know . Mind over matter I guess