PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij samenstellen strat!



rhjgiesen
17 juli 2016, 18:27
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om met hulp mijn eigen strat samen te stellen. Ik ben op zoek naar dit geluid:

https://www.youtube.com/watch?v=ncZVZyBIQSw

spelen begint om 2.50

Na een beetje onderzoek te hebben gedaan ben ik erachter gekomen dat hij gebruik maakt van een classic stack pickup set van seymour duncan, gecombineerd met een 500k volumepot ipv een 250k.

Heeft iemand ervaring in het gebruiken van een 500k pot voor een singlecoil gitaar? Of heeft iemand nog meer tips om dit stratgeluid zo veel mogelijk te benaderen?

Thanks!

Gr Robin

Joost de Ruig
17 juli 2016, 18:59
Het benaderen van een dergelijk sound is van vele factoren afhankelijk. De belangrijkste is de gitarist zelf, zijn aanslag, vibrato, demping etc bepaalt in belangrijkse mate zijn sound. Dan de versterker, hij speelt over een Victory en bedenk dat dit een top is van al gauw €2000,- dat door een cabinet wordt gestuurd met een bepaald type speakers. Vervolgens maakt hij ook gebruik van bepaalde pedaaltjes (ik heb alleen een kort deel van de soundclip gehoord) maar een compressor, gainpedaal en delay is natuurlijk veel gebruikt.

De gitaar is een partscaster met waarschijnlijk een alder body en afgewerkt in nitro. Afijn, ga je dezelfde componenten en afwerking gebruiken voor jouw partscaster, dan kom je in de goede richting. Maar de versterker, pedaaltjes en jouw eigen spel zijn minstens zo'n belangrijke factor.

Joost de Ruig
17 juli 2016, 19:13
Ik krijg net een pb via FB, waarop ik niet kan antwoorden.... Ging dat over dit topic? Graag even een nieuwe pb.

benwave
17 juli 2016, 21:04
Dat groene ding ziet er A niet uit, en B klinkt het slechts van alle vier.

Tabula Rasa
17 juli 2016, 21:17
Iedere goeie strat geeft het zogenaamde stratgeluid.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

pasqual
17 juli 2016, 21:24
Dat groene ding ziet er A niet uit, en B klinkt het slechts van alle vier.

A: smaak:soinnocent: B: smaak :cheerup:

Duhsjaak
18 juli 2016, 09:02
De vraag van TS lijkt mij duidelijk.
Ik zal daarop proberen een aantal antwoorden te geven.

Joost noemt al een aantal punten die hout snijden.
Alhoewel ze niet in gelijke mate van invloed zijn.

Jij hebt zelf vermoedelijk ook ervaring met het laten lopen van single coils via 500 K potmeters. In de regel zijn alle gesplitte humbuckers in die categorie te plakken.

Je gaat teveel uit van het idee dat het samenstellen van een gitaar een godgegeven wetenschap is.
Ik heb P90's lopen via 500K pots. en tot tevredenheid. In de regel is een Jazzmaster uitgerust met 1000K potmeters.

Als je wilt weten wat voor jou, voor je gitaar en voor je pickups de ideale weerstand is, en je wilt niet alles hopeloos met soldeer onderkliederen gebruik dan gewoon kroonsteentjes. De hele bende met kroonsteentjes verbinden en een tijdje spelen om te zien hoe het bevalt. Kroonsteentje vastschroeven, een stukje aluminium folie van Albert Heijn, Blokker of de Action eromheen om brom tegen te gaan en gaan met dat ding. Wil je het heeeeel wetenschappelijk doen, dan leg je je folie aan aarde.

Mag natuurlijk niet van de gitaarpolitie die kroonsteentjes, maar dat maakt het er niet minder om.

Vriendje heeft zijn gitaar mooi rood gemaakt met een Action verfbus en met een pistool op mijn hoofd zou ik niet durven beweren dat we ook maar iets van andere klank hebben kunnen bespeuren. Dus welke lak je gebruikt voor je gitaar? Ik zeg: De lak die je mooi vindt.

En dat geldt dus ook voor of je kiest voor een blonde hals of juist een donkere. Natuurlijk maakt het allemaal in heel geringe mate verschil. Maar de smaakmakers?
- Dat ben jij met je handjes
- de pups
- of je de draadjes twist of afschermt
- versterker en speakers
- de weerstand van de potmeters inderdaad, goed gezien

en de rest is fraaie bijzaak. En een kwestie van poen en mojo. Oftewel tovenarij.
Een lekker klinkende en lekker eruitziende gitaar pak je met plezier op. Daar gaat het om toch?
Eerst maar eens genieten van samenstellen en bouwen, dan komt de rest vanzelf.
Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
18 juli 2016, 09:22
Ik kan me alleen maar volledig aansluiten bij Gus.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

vulvasonic
18 juli 2016, 10:14
Ik kan me alleen maar volledig aansluiten bij Gus.
Daar sluit ik me bij aan.