PDA

View Full Version : DEZE jaren '80 sound in een pedaal



the sure thing
16 juli 2016, 21:55
Hallo, ik zoek deze bepaalde jaren '80 sound in een pedaal: het sologeluid van Marillions Keleigh, Billy Oceans Loverboy of bijvoorbeeld black cat van Janet Jackson. Het geluid is gemakkelijk te verkrijgen met een EMG element in een Boss DS-1 en en dan in een Roland JC amp. Maar... die apparatuur heb ik niet. Is er een pedaal wat dit geluid kan nabootsen? Links naar soundbites (LET OP: GUILTY PLEASURE ALERT):

https://youtu.be/yVhE1j6vvSs?t=2m59s

https://youtu.be/OQ4oaLUilBc?t=1m46s

https://youtu.be/InuPaKzrTgc?t=2m50s

arjanb01
16 juli 2016, 22:01
Je amp op standje crunch icm een chorus effect niet te diep en subtiel afgesteld, plus reverb gaat die sound geven.

the sure thing
17 juli 2016, 08:20
En in t geval van Loverboy van Billy Ocean?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

JGD
17 juli 2016, 09:45
ik heb het idee dat daar een vleugje Phaser in zit.

JGD
17 juli 2016, 09:47
En eerder delay dan reverb hoor zou ik zeggen.
Dat dromerige zweverige krijg je IMHO niet met reverb.



En die Janet Jackson clip:
das weer wel reverb maar geen hall.

Ik zou je hoe dan ook heel warm de Boss Digital Metalizer willen aanraden.
jaren 80 in 1 pedal. Heel tof ding.

Dirk_Hendrik
17 juli 2016, 09:51
De Loverboy gitarist is Phil Hilborne en de distortion komt van een een Sessionette 75.

MikeD
17 juli 2016, 15:04
misschien vloeken in de kerk.. een KORG AX 3000 G multi-effect; drive / amp op 80's UK en vervolgens experimenteren met de modulatie- / delay- en / of reverb knoppen en -banken. Urenlang experimenteerplezier (of ergernis...). Als je jouw ideale geluid hebt gevonden, kan je dat opslaan en heb je 'm. Zo'n Korg kan je tweedehands voor 100 piek (of minder) wel vinden.

Erik de Perik
17 juli 2016, 18:01
De Loverboy gitarist is Phil Hilborne en de distortion komt van een een Sessionette 75.

Ja, kan ik me goed indenken. Destijds had Geoff Whitehorne bij Roger Chapmann ook zo'n sound.

Dirk_Hendrik
18 juli 2016, 10:13
Ja, kan ik me goed indenken. Destijds had Geoff Whitehorne bij Roger Chapmann ook zo'n sound.


Zo.... I stand corrected.... want met zulke soortgelijke namen moet ik even gaan checken....

Van de Award Session website

Geoff Whitehorn had the first two pre-production Sessionettes and used them on a session to record the guitar parts in Billy Ocean's 'Lover Boy' hit and album.


dank u!

wireman
27 juli 2016, 16:08
Voor Marillion (en JA we spelen de gehele A kant van Misplaced Childhood) gebruik ik een Boss CE-2 en een Buffalo FX Evolution OF een proco Rat.. Ligt aan mn bui.. Kan beiden.. De Evo is wat vetter.. De RAT wat meer '80's
Mn EMG SA strat klinkt hiervoor wel lekkerder dan mn K-Line met Chubtone's..

Voor 80's Marillion is een goede Chorus gewoon noodzakelijk. De CE-2 klinkt super.. Maar als je een Roland Jazz chorus heb, dan ben je er eigenlijk al...

the sure thing
27 juli 2016, 21:08
Hmmm.... Een Proco Rat icm een chorus had ik nog niet aan gedacht!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
28 juli 2016, 12:34
Zo.... I stand corrected.... want met zulke soortgelijke namen moet ik even gaan checken....

Van de Award Session website

Geoff Whitehorn had the first two pre-production Sessionettes and used them on a session to record the guitar parts in Billy Ocean's 'Lover Boy' hit and album.


dank u!

Heb 'm in die periode vaak live gezien. Speelde altijd op een strat-achtige gitaar met één humbucker en de Union Jack erop gespoten, 2 Sessionettes en een Boss CE-1 Chorus.

wireman
11 augustus 2016, 13:41
Hmmm.... Een Proco Rat icm een chorus had ik nog niet aan gedacht!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

En dat werkt ZEER goed.. Ik heb op de RAT de 'distortion' meestal tussen 01:00 en 02:00 uur. Eigenlijk vang ik dan net teveel feedback. De chorus lijkt dat ook te versterken.. Als je aan de kant van 01:00 uur gaat zitten, is het instant 'Kayleigh'

the sure thing
11 augustus 2016, 21:17
Dank! Ik ga op zoek naar een RAT (kloon)


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk