PDA

View Full Version : E mineur mol 5 of E dim ?



Brad
16 juli 2016, 18:37
Dag mensen ,

Ik heb vandaag een gitaar boek ingekeken waarin ik iets opvallends heb gelezen . Men had het over de zeven akkoorden die afgeleid zijn van de majeur ladder

Men ging daar uit van akkoorden die uit drie noten bestaan . Wat mij opviel is dat ze het zevende akkoord een dim akkoord noemen

Als je uitgaat van de toonaard F majeur hebben ze het dus over een E dim akkoord . Ik noemde een dergelijk akkoord gewoon een E mineur mol 5

Als je uitgaat van akkoorden die uit vier noten bestaan krijg je op de zevende trap toch een E mineur 7 mol 5

Wat me ook op viel dat ze een dim akkoord bestaande uit vier noten een dim 7 noemen

Ik kan mij herinneren dat hier iemand bij een ander topic al verschil maakte tussen en dim en een dim 7 akkoord

Hoe denken jullie hierover ?

Schrevel
16 juli 2016, 19:16
Vanwege duidelijkheid en efficiëntie.
De duidelijkheid gebied de tonen zoveel mogelijk te benoemen volgens de toonsoort waar ze in zitten (dus een gis in A-groot en een as in c-mineur) terwijl de efficiëntie gebied zo min mogelijk verhogingen en verlagingen toe te passen (kruizen en mollen).

Een 'mineur mol 5' akkoord suggereert dat de normale 5 uit de toonladder voor dit akkoord is verlaagd.
Bijvoorbeeld: in de toonsoort D-groot is de drieklank op de 3e trap B- d - fis, als je de fis verlaagd naar een f krijg je inderdaad je mineur mol 5. Maar de 7e trap in C-groot is al b - d - f, de f is niet verlaagd. En dan is het een dim akkoord.
Hetzelfde akkoord maar andere context dus andere naam, kwestie van conventie.

terrasbeest
16 juli 2016, 19:51
Klopt niet helemaal.Er is een verschil tussen een min7b5 en een dim7.....dat wel.

Het ' zevende akkoord' van de maj toonladder is een min7b5 zoals je zelf aangeeft , AKA ' half-diminished ' .VB Emin7b5 = E-G-D-Bb.

Er is een verschil met dim akkoorden afgeleid van de geharmoniseerde diminished toonladder. vb Edim7 = E G Db en Bb.

Brad
16 juli 2016, 23:39
Maar als je een akkoorden bestaande uit drie noten gebruikt , dus in het geval van het zevende traps akkoord word er op de grondtoon een kleine terts en een mol 5 gestapeld

Je hebt dan geen septiem , je kunt dan niet spreken van een mineur 7 mol 5

terrasbeest
17 juli 2016, 09:02
Maar als je een akkoorden bestaande uit drie noten gebruikt , dus in het geval van het zevende traps akkoord word er op de grondtoon een kleine terts en een mol 5 gestapeld

Je hebt dan geen septiem , je kunt dan niet spreken van een mineur 7 mol 5

Het is toch duidelijk dat met de voorbeelden die ik gepost heb, ik het over vierklanken heb ? Als je het hebt over drieklanken bevatten beide akkoorden dezelfde noten, maar het zijn 'andere akkoorden'. Ze zijn ' enharmonisch '( google dit maar even ) gelijk.

De verwarring bij jou zit 'm dat je het 7de akkoord van de majeur toonladder een DIM7 wou gaan noemen.

SloeGin
17 juli 2016, 10:03
Brad er zijn gewoon 3 soorten:

Diminished: 1 b3 b5
komende van C majeur toonladder

Half diminished: 1 b3 b5 b7
komende van C majeur 7 toonladder

Diminished 7: 1 b3 b5 bb7
komende van de harmonisch mineur toonladder

Brad
19 juli 2016, 21:10
Ik heb dat boek nog eens ingekeken

Het zevende trap akkoord van de majeur ladder als je uitgaat van een akkoord bestaande uit drie noten 1 b3 b5 noemen ze dim dus bijv Edim

Het zevende trap akkoord van de majeur ladder als je uitgaat van een akkoord bestaande uit vier noten 1 b3 b5 b7 , mineur7 b5 dus bijvoorbeld Em7 b5

En een akkoord bestaande uit vier gestapelde kleine tertsen 1 b3 b5 bb7 noemen ze een dim7 akkoord bijvoorbeeld Edim 7
. Wat in andere boeken gewoon als een dim akkoord word aangegeven

Wat dan opvallend is vind ik de dubbele mol die een groot septiem twee halve stappen doet verlagen , in feite is dat gewoon een grote sext

Maar erg interessant allemaal , zo heb ik ook geleerd uit dat boek dat je bijvoorbeeld een Edim 7 ook kan zien als een F7 b9 waarbij de grondtoon is weggelaten en dus als vervanging kunt spelen

Fusion
20 juli 2016, 22:22
F# niet F of D#, of A of C

Brad
20 juli 2016, 23:47
Je hebt gelijk dis bedoel ik . Fdim 7 kun je zien als E7 b9 zonder grondtoon , andersom dus

terrasbeest
21 juli 2016, 09:11
Min7b5 van hun kant bevatten dezelfde noten als 9 akkoorden zonder grondtoon,die je kan gebruiken als dominant/tussendominant.

(Min7b5 zijn enharmonisch ook gelijk aan het ii- min6akkoord. )

Fusion
21 juli 2016, 20:47
Een aap die geen bananen eet, das best een rare aap.

Gesualdo
22 juli 2016, 22:09
Hoe ik erover denk?

Dat je misschien de reacties moet lezen in topics die je zelf start notabene...

Lees jouw topic: 'hoe heet dit akkoord (of iets in die trant)?' eens door die 3 à 4 topics onder deze staat.

Ik vraag me dan af hoe geïnteresseerd je bent in wat anderen te vertellen hebben. In dit topic ga ik dat dus ook niet nog eens over doen, temeer terrasbeest een prima antwoord heeft gegeven én een heel duidelijk antwoord als je mij vraagt, wat dan toch weer niet goed begrepen wordt op één of andere manier.

Mij lijkt het extreem vermoeiend en vervelend als iemand je iets uitlegt en je dit 2 weken later weer vergeten bent. Maar dan spreek ik over mijzelf persoonlijk, aangezien ik van mezelf weet dat ik wel alle reacties lees. Al is het 'simpelweg' maar uit interesse hebben in de meningen van anderen en wat anderen te zeggen hebben.

Het fundament van een gesprek. Muziek is ook een gesprek, maar dan met instrumenten...

terrasbeest
23 juli 2016, 10:25
Keep your shirt on , man : dat er niet gereageerd word niet nieuw, en is ook geen exclusiviteit voor Brad. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, om het even op tafel te leggen.

Niet iedereen verwerkt zijn ' studiemateriaal' op dezelfde manier, of even succesvol. Het kan natuurlijk ook, dat Brad jouw ( of mijn ) antwoorden onzin vind....

Brad ???

Gesualdo
23 juli 2016, 16:48
Met dit weer trek ik liever m'n shirt uit ;)