PDA

View Full Version : RSI oplossing



De Teng
26 juli 2003, 15:45
He luitjes,

zoals veel bassisten heb ik zo af en toe ook last van spierverkramping, onderaan mijn onderarm. De buigers van je pols en vingers zijn dit. Ook kun je zelfs last van tintelingen krijgen etc, oftewel een zenuw is wat bekneld... Wat ook nog erbij komt, dat je pols afzwakt, je polsbanden worden zwakker, zodat je hem ook sneller verzwikt. Waardoor je minder gaat spelen...enfin, de vicieuze cirkel lijkt me duidelijk nu.

Nu heb ik onlangs een balletje gekocht bij de sportzaak, die moet als trainer dienen voor je spieren in je onderam. En zo'n ding werkt verdomt ook nog! Wat erin zit weet ik niet precies, maar het is materiaal wat in de originele stand weer terugkomt. Je krijgt er aardig wat power door na verloop van tijd. Ik oefen nou ook zo ongeveer een keer per dag en je armen plus polsen worden merkbaar sterker. Echt een aanrader. Het balletje kost € 8,50 en is bij de sportzaak gewoon verkrijgbaar onder 'The Gripp' made in USA.

Zet je Bush frustratie ff opzij en kopen dat ding! Geloof me, die RSI toestand is geen lolletje... :-(

= tip

http://www.onlinegolf.co.uk/ishop/images/8/ACCH001L.jpg

bathmutz
26 juli 2003, 15:58
Er moet inderdaad meer zorg aan besteed worden. De strekkers en/of buigers van de pols liggen niet in de boven arm maar in de onderarm.
En er is ook een ander product te koop waar ik van denk dat het beter zal werken.

Het betreft hier een bal ter grote van een tennisbal met een iets kleiner balletje erin. Die kun je met een veter aandraaien/trekken en dan gaat die draaien. Dit geeft veel weerstand als je rondjes draait met je pols.

Misschien ook een tip! :wink:

Clunk
26 juli 2003, 17:11
waarom krijgt iedereen hier last van rsi, ik had nooi tgedacht dat je armen van bassen zwakker worden..

gelukkig heb ik er *nog* geen last van :D

basswasp
26 juli 2003, 19:10
Wanneer ik lang octaafgrepen aanhoud, krijg ik er ook last van... en de laatste tijd gebeurd het ook steeds sneller. Misschien toch maar eens kijken :)

bassopotmus
26 juli 2003, 21:04
Ik heb een rollerbal in de bestelling, dat traint je armpies..ben benieuwd. Ik post mn bevindingen wel

De Teng
27 juli 2003, 10:40
Er moet inderdaad meer zorg aan besteed worden. De strekkers en/of buigers van de pols liggen niet in de boven arm maar in de onderarm.

Ik vertypte me even, natuurlijk liggen ze in je onderarm. Boven/onder.. in een zin... niet helemaal handig nee. :)

Venomer
28 juli 2003, 11:02
(knip)

Het betreft hier een bal ter grote van een tennisbal met een iets kleiner balletje erin. Die kun je met een veter aandraaien/trekken en dan gaat die draaien. Dit geeft veel weerstand als je rondjes draait met je pols.

Misschien ook een tip! :wink:

Bedoel je deze?

http://www.powerballs.com/

Ik heb er een en het is in elk geval verslavend...

In de gebruiksaanwijzing staat wel dat het niet bedoeld is als medische therapie. Als je er een tijdje mee bezig bent krijg je behoorlijk pijn in je arm. Misschien is dat een kwestie van oefening?

Jeremy B.
28 juli 2003, 13:39
mischien 's tijd om aandacht te besteden aan je houding???
J.

Jeremy B.
30 juli 2003, 13:49
zozo, ik heb mezelf nu zo'n rollerball eigen gemaakt!! wat een cool ding zeg!!! en dat voor maar 10 euro!!! ik begin 't nu al in m'n polsen te voelen (heb net ff 5 minuten zitten klooien) errug verslavend en goed voor de rsi bestrijding 8-)

ik kan 't iedereen zeker aanraden om zo'n ding 's tenminste uit te proberen!!!

J.

De Teng
30 juli 2003, 16:00
In mijn geval is dat niet echt een goed idee denk ik. Als je pols vrij gaar is, moet je niet gelijk met zo'n hevig ding proberen. In mijn geval verzwik ik mijn pols bijna. Als ik een tijdje oefen met dat balletje, dan komt er meer spanning op de polsbanden te staan (door de pezen die steeds aanspannen van je onderarm) en die raken daardoor dan ook extra 'opgerekt'. Door herstel krijg je ze dan weer heel en een beetje sterker. Als je ineens zo'n roterend kreng erop loslaat, dan kan ik twee weken mijn pols niet meer gebruiken...dus...

Jeremy B.
31 juli 2003, 12:11
tsss ehehe je hebt dat ding nog niet eens gezien, aangeraakt, gevoeld en weet dus ook niet wat 't met je polsen doet! lekker simpel hoor!

J.

De Teng
31 juli 2003, 13:00
Mijn huisgenoot heeft ook zo'n ding, dus weet ik wel wat het is. Beoordeel een ander niet in een regeltje tekst. Zelf trek je ook conclusies na dat balletje maar een paar keer in je handen te hebben gehad.

Over simpelheid gesproken.

http://www.ecrannoir.fr/stars/us/carrey/images/themask.jpg

Venomer
31 juli 2003, 14:17
AAAAH! :o

Nou heb ik ook spontaan RSI!

(Mag die Jim Carrey van m'n scherm?)

De Teng
31 juli 2003, 14:20
Haha (kom op, beetje humor..)

zo beter?

http://www.bodyweightloss.com/weight_loss_pics/bodyweightloss-sexy_woman.jpg

Yeti
31 juli 2003, 14:42
Hm, ook maar eens zo'n Gripp ding halen. Heb ook vaak last van verkrampte pols en vingers. Kan mijn spel ook verbeteren als m'n bas niet in de buurt is.
He, misschien mooi onderwerp voor nieuwe topic?? Wat doe je als je bas niet in de buurt is? Of is dit al een keer aan de orde gekomen??? :???:

De Teng
31 juli 2003, 15:41
Zou wel lachen zijn ja: in mijn geval... studeren of werken. Anders met mijn vriendin wat rondhangen. Die weet ook dat ik er twee heb (nou ja..eigenlijk vier- zijzelf, bas en beide gitaren.)

Begin de topic maar, aan jou de eer ;)

Clunk
31 juli 2003, 15:56
ik heb er eig geen last van, maa heb de laatste tijd wel een beetje een over vermoeide pols.. =tenminste, hij voelt slap.. en moe :D
ik speel de laatste tijd eig alleen maar :)

ghehe.. ik ben ook moe.. bah.. gister weer laat :(

moet ik nu ook zon ding kopen? :P *want straks is dit een begin fase van rsi :nervous:

De Teng
31 juli 2003, 16:18
Dat is het dus ja... zo begon het ook bij mij en ik maar koppig zijn dat het wel meeviel. onder neem nu actie.. :)

basswasp
31 juli 2003, 16:37
M'n dokter zegt over RSI dat sporten de beste manier is, en dan het liefst met je hele lichaam. Dan gebruik je ieder spier veel en dan schijnt 't niet zoveel uit te maken als je een paar spieren wat meer dan de rest gebruikt. Met zo'n bal sport je eigenlijk maar met een paar spieren en dat zal ook helpen, maar niet zoveel als met je hele lichaam (al gaat 't om die paar spieren).

Maarja, aangezien ik een rothekel heb aan sporten zal 't wel op een bal uitkomen als 't zover is.

De Teng
31 juli 2003, 16:56
Tja... leuk bedacht hoor, maar als je voor de rest in prima conditie bent en aan sport doet, maar toch last van je arm hebt, dan kun je weinig anders. Fysiotherapie is het best naar het schijnt, ik moet eens een afspraak gaan maken. Al kan ik je wel zeggen, dat sinds ik die bal heb, ik van alles meer en langer kan dan daarvoor!

Clunk
31 juli 2003, 17:24
heey hallo, ik voetbal nu ook al vanaf me 5e , en mn conditie is dus niet zo slecht.. maar mn arm begint nu wel irri te doen :(

De Teng
31 juli 2003, 17:32
Haha... juist, dat bedoel ik dus. Zwemmen zal daarentegen meer helpen.

Chris Wolstenholme
31 juli 2003, 17:39
clunk dat komt bij jou ergens anders door denk ik ;)


:D

Clunk
31 juli 2003, 18:36
eey.. werd ik bijna zenuwachtig dat het van het bassen was :D

thanx, ik ben eruit.. :)
ik hoef me dus niet meer druk te maken over rsi :P

bassopotmus
31 juli 2003, 20:31
als me bas er niet is, ik ga eens zon gripmaster ding kopen, moet je met je vingers die dingen induwen dat door een veertje omhoog word gehouden (duidelijk he?) Schijnt ook wel te werken.

Ik krijg pols rsi van dat plaatje De Teng!

De Teng
31 juli 2003, 21:00
Haha, ik heb wel smaak! (wie dat nou niet RSI bevorderlijk vindt, die snapt helemaal niks van't leven)

Zo'n veertje doe je het maar 1 richting uit, als je je vingers ietwat schuin hebt dan is het niet echt ok. Terwijl het ook juist om de cominaties gaat.

AntY
31 juli 2003, 23:13
waar kan je zon bal eigenlijk kopen in de winkel?

De Teng
1 augustus 2003, 09:18
Het balletje kost € 8,50 en is bij de sportzaak gewoon verkrijgbaar onder 'The Gripp' made in USA.

Zie topicstart, hier dus.

AntY
1 augustus 2003, 12:01
ik bedoelde zon gyroscopisch ding... wat is eigenlijk beter?

De Teng
1 augustus 2003, 12:18
Ik denk dus dat balletje... zie een paar berichten terug van me. (bericht 10)

basswasp
1 augustus 2003, 12:20
Ik denk het ook. Ergens zegt me dat het beter is zelf kracht uit te oefen in plaats van alleen tegenkracht aan de ronddraaiende bal te geven. Ook wekt dat draaiding een beetje de indruk van een nutteloos hebbedingetje.

niels_r
1 augustus 2003, 12:35
Volgens mij is een hele hoop ellende te voorkomen door de volgende twee dingen:

1) Een goede houding. Je bas op je knieën staat misschien wel stoer :???:, maar het is echt heel slecht. In de Music Maker van vorige maand stond hier ook nog iets over in.

2) Even een beetje opwarmen. Ik speel zelf altijd gewoon even een paar simpele opwarmdingetjes (toonladders, standaard vingeroefeningen). Dus niet meteen als je je bas oppakt iets als Master of Puppets gaan spelen.

Geen balletjes en andere anti-RSI dingen voor mij dus.

Groeten Niels

AntY
1 augustus 2003, 13:01
Dus niet meteen als je je bas oppakt iets als Master of Puppets gaan spelen.


aaaaaaaaaaaaah dus dat doe ik fout! :P

Clunk
1 augustus 2003, 13:04
eey, opwarmen :D dat ken ook nog :D ghehehe, alleen heb ik altijd het gevoel dak er geen ruk mee opschiet :P

niels_r
1 augustus 2003, 13:30
Opwarmen werkt zeker.. sporters doen toch ook een warming up voordat ze beginnen? Het is echt niet overbodig!

En vingeroefeningen doen of toonladders spelen kan nooit kwaad toch?

Groeten Niels

Clunk
1 augustus 2003, 14:55
vingeren ken geen kwaad :D

en jah, ok, wij doen ook warming up, i guess yur right

bassopotmus
1 augustus 2003, 18:59
Yow me heeft een rollerbal, ik maak als die rolt een slap beweging dat natuurlijk veel moeite kost omdat je zon rollerbal in je vuist hebt. Hopelijk bouw ik wat uithoudings vermogen hiermee op!

Iemand nog meer tips? Hoe houd je em aan het rollen?

Clunk
2 augustus 2003, 12:12
bedoel jij 2 van die balletjes die je moet rollen zonder dat ze elkaar aanraken?? :evil: die dingen zijn in het begin fucking frustrerend :evil:

bassopotmus
2 augustus 2003, 22:25
Nee zon rollerball, met zon bal erin, en ik heb em nu door, man voel me arm goed!!

Clunk
3 augustus 2003, 00:30
ik ga denk ook maar eens zon ding aanschaffen, gewoon voor de heb, en dan gaat ik dat lekker op school zitten doen als ik me weer eens verveel :)

bassopotmus
3 augustus 2003, 16:50
Note: Het maakt wel geluid, bewegend balletje, wrijving, dat maakt herrie. Zal je niet onopvallend lukken. Maar goed, jou zaak!

De Teng
3 augustus 2003, 16:52
zo'n balletje is dan weer geluidloos :)

bassopotmus
3 augustus 2003, 18:48
die schaffen we ook nog eens aan. review maken? Balletje vs. Rollerball haha

Clunk
3 augustus 2003, 19:07
dacht jij dat het ooit stil is in een school dan :D::D:D:D

naja, anders zon knijpding :P
*maakt mij het uit *

AntY
12 augustus 2003, 13:27
zozo, ik heb mezelf nu zo'n rollerball eigen gemaakt!! wat een cool ding zeg!!! en dat voor maar 10 euro!!! ik begin 't nu al in m'n polsen te voelen (heb net ff 5 minuten zitten klooien) errug verslavend en goed voor de rsi bestrijding 8-)

ik kan 't iedereen zeker aanraden om zo'n ding 's tenminste uit te proberen!!!

J.


waar hbe jij die rollerball dan voor 10 euro weten te scoren?

Jeremy B.
12 augustus 2003, 13:51
bij Hotwheels in Den Helder (een trend/skateshop). Ik kreeg 'm voor 10 euro, maar hij ligt daar voor 16 euro te koop.

J. :o

AntY
12 augustus 2003, 14:02
en welke heb je dan?>

je heb powerball, dynabee, gyrotwister, dyna-flex etc......

en de powerball schijnt t beste zijn, die is voor 23 euro bij je thuis

Jeremy B.
12 augustus 2003, 14:42
ik heb de RollerBall, maar die is 't zelfde als de powerball!

J. :lol:

AntY
13 augustus 2003, 12:51
maar dan van mindere kwaliteit (kan minder hard draaien, valt eerder uit mekaar -> trillingen in de bal ) ?

Jeremy B.
13 augustus 2003, 15:34
nee voor zover ik weet is 't exact dezelfde... w8, hier een pic van 't doosje, de bal ligt nog in m'n auto ehehe!

http://www.insane.nl/foto/rollerball.jpg

J. :)

bassopotmus
13 augustus 2003, 19:37
Die hebben we ook, ik geen em toch een magere 7. Echt werken..?

hoofd
15 augustus 2003, 17:31
Ik heb maar een "The Gripp II" aangeschaft, nogal veel last de laatste tijd. Nu heb ik een vraagje, wat is verstandig om ermee te doen? Logisch lijkt me dat ik het op moet bouwen, heeft iemand tips of weet iemand sites met tips en advies?

hoofd
16 augustus 2003, 09:57
Come on mensen, help me out here!

bump ;)

bassopotmus
16 augustus 2003, 20:24
wat issut precies?

hoofd
17 augustus 2003, 01:01
Dat balletje waarmee het topic begon...The Gripp, made in USA...alleen dan aflevering 2 daarvan (precies hetzelfde volgens mij, kostte ook evenveel).