PDA

View Full Version : Rekken snaren of is de wikkeling niet strak genoeg



sparrow
16 juli 2016, 12:35
Het is geen belangrijke vraag, maar ik wil het gewoon weten. Vroeger leerde ik dat een snaar in het begin rekt. Laatst las ik ergens dat de snaar niet rekt, maar dat de wikkeling strakker wordt. Voor beide gevallen is een aannemelijke verklaring te geven, maar waarschijnlijk is één de juiste; welke?
In beide gevallen zou dit toch een keer op moeten houden.
Wie weet het?
Grtz,
Eric

jplm
16 juli 2016, 13:08
Je wikkeling-theorie kunnen we voor wat betreft de drie hoge snaren al aan de kant schuiven; dat zijn gladde snaren. Verder: ook metaal rekt, niet veel mensen weten bijvoorbeeld dat je een bout uitrekt als je de moer aandraait. Snaren rekken dus ook, al zal na verloop van tijd de meeste rek eruit zijn als ze lang onder spanning staan, dus in dat opzicht lijken snaren weer op mensen :-).

Groet, Jan.

sparrow
16 juli 2016, 13:40
Even voor de goede orde jplm, het is niet mijn theorie, maar ook de gladde snaren kunnen niet strak gewikkeld zijn.
Eén van de argumenten was ook dat staal niet rekt onder een relatief lage spanning. Ik weet uiteraard dat dat wel het geval is (dat van die bout wist ik trouwens niet, of ik heb er nooit over nagedacht), maar ik moet na verloop van tijd nog steeds vrij regelmatig stemmen.
By the way: snaren reageren ook behoorlijk op temperatuur. in de zomer met warme dagen en koelere nachten moet ik mijn gitaar vaak twee maal daags stemmen.
Grtz

jplm
16 juli 2016, 14:02
maar ook de gladde snaren kunnen niet strak gewikkeld zijn.

Bedoel je met "strak gewikkeld" hoe de snaar om de as van de spansleutel gedraaid zit?

Groet, Jan.

sparrow
16 juli 2016, 15:26
Ik heb het ook niet bedacht Jan, maar ik denk dat ze bedoelen dat er ruimte zit tussen de wikkelingen en niet dat de snaar niet strak genoeg zit.