PDA

View Full Version : Lijmlaagvraag...



Frits van Mourik
15 juli 2016, 22:47
Hallo mannen,

Iemand heeft -jaren geleden- gaffatape op een plastic ondergrond aangebracht, om bij TV-optredens
de logo's af te plakken.Nu wil ik de gaffa verwijderen. Het linnen weefsel gaat er moeiteloos af,
maar de inmiddels antieke uitgedroogde lijmlaag blijft achter.
Ik heb geprobeerd het spul te verwijderen met achtereenvolgens spiritus, isopropylalcohol, lampenolie en WD40. Alles ruim aangebracht, met plasticfolie afgedekt en zo telkens 'n paar uur laten weken.
Resultaat, helaas: Nada, noppes, nothing!!

Heeft iemand voor mij de Gouden Tip??

zjanke
15 juli 2016, 23:07
Schrapen met een (los) stanleymesje? Is het plastic hard? Als het zacht is loop je ook nog de kans dat de oplosmiddelen in de tape er voor gezorgd hebben dat de twee lagen "versmolten" zijn. Dan krijg je het nooit meer netjes weg.

Erik de Perik
15 juli 2016, 23:31
Wasbenzine of terpentine doen het goed volgens mij maar......... er wordt ook beweerd dat plantaardige olie goed werkt.

Stanleymesje haalt vaak meer weg dan de bedoeling was.

Han S
15 juli 2016, 23:37
Voorzichtig wegkrabben met een............................................... .................................................. .................................................. .................................................. ..............................jawel: plectrum.

Sander-H
16 juli 2016, 00:39
En als je het is huis hebt werkt contact cleaner super op plakresten. Gebruik ik altijd om stickers te verwijderen.

Plant
16 juli 2016, 01:53
Verse gaffatape erover plakken en de oude plaklaag mee eraf trekken?

Ik krijg hier bv. wel eens van die cd-doosjes waar nog een oud (prijs)stickertje op zit. Die sticker krijg je wel heel weg, maar vervolgens zit de plaklaag er nog op. Dan neem ik een rol van die goedkope plakband, druk dat over de plaklaag en trek het eraf. Herhalen met regelmatig een een nieuw stuk en dan zie je dat de oude plaklaag aan het plakband blijft zitten en van het doosje verdwijnt.

Dirk_Hendrik
16 juli 2016, 09:09
Goede ervaringen met gewone smeerolie. Laten weken en voorzichtig wegpeuteren. Monnikenwerk. Dat wel.

Tabula Rasa
16 juli 2016, 09:12
Boter.(+10 tekens,)


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

no 1 hops
16 juli 2016, 16:53
zou wasbenzine gebruiken en daarbij dan een vochtige lap gedrenkt in een sopje met vloeibare zeep met glycerine.
waarom dat laatste?
als je het met wasbenzine eraf krijgt zit de agressieve werking evt nog wel op/in de lak en dat neutraliseer je dan met de iets vettige glycerine.

Frits van Mourik
18 juli 2016, 15:46
Nou, 't is me uiteindelijk toch gelukt met lampenolie. 48 uur in de week & toen schrappen met een oud bankpasje.
Dank jullie wel voor het meedenken!!