PDA

View Full Version : ik word gek van mijn buizen(amp)



ptrvnmgn
15 juli 2016, 17:24
Hallo allemaal,

Ik zit onwijs te kloten met mijn buizen en amp en ik kom er onderhand niet meer uit.Hopelijk hebben jullie hier een verklaring voor.
In de v4 heb ik een NOS 5751 zitten. Deze lijkt microfonisch. Wanneer ik speel heb ik daar niet zo zeer last van, maar als ik met een potlood tegen dat buisje tik hoor ik die tik over de speakers. Dit hor ik bij andere buizen niet wanneer ik daar voorzichtig tegenaan tik. Nu heb ik via een online winkel NOS 12AT7's gekocht. Wanneer ik deze in de v5 en/of v6 stop, krijg ik constant een storingsgeluid wanneer ik de amp van de standby afhaal. Dit heb ik bij alle drie de buizen. Eerst dacht ik dus dat het aan deze buizen lag, maar het lijkt me wel erg sterk dat drie, door de winkel geteste buizen, alle drie kapot zijn. Wanneer ik een van die buizen in de v4 stop (dus in plaats van die 5751) doet ie het wél gewoon. Niks aan de hand. Alleen wanneer ik er dan weer met het potloodje tegenaan tik, hoor ik tóch weer dat getik over de speakers! Ik heb ook nog wat andere 5751's. Wanneer ik die in de v4 stop hoor je dat tikken ook over de speakers. Het lijkt net alsof het niet uitmaakt wat je er in stopt! Wat ik ook in de v4 stop, als je er tegenaan tikt is dat hoorbaar over de speakers, terwijl de versterker dan verder wel goed werkt. Daarnaast krijg ik dus constant een storing wanneer ik die 12AT7's in de v5 of v6 doe wanneer de 5751 in de v4 zit, terwijl er met die 12AT7-buizen volgens mij niks mis is.

Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? Kan het de combinatie zijn of kan het aan mijn versterker liggen? Wanneer ik de voorversterkerbuizen in mijn amp stop, kan (moet) ik ze wel iets heen en weer bewegen om ze er goed in te krijgen.

Hopelijk kan iemand mij helpen..

cluseau
15 juli 2016, 20:24
Om te beginnen zijn alle buizen microfonisch, of het nou merk a of merk b is, chinees, NOS of overgestempeld getest of door welke mangel ook gehaald. Er zit alleen verschil in de mate van microfonie.

Dan is het ook nog afhankelijk over welke amp we praten. Zitten de buisvoeten in een print gelast dan kan na een aantal keren buisjes wisselen het laswerk al scheuren.

Maar ook de normale in het chassis geschroefde buisvoeten worden niet vrolijk van het continu buisjes wisselen. Een 50 jaar oude fender bv waarvan de eigenaar nooit helemaal tevreden is over zijn geluid (gitaristen kenmerk) heeft bij een dergelijke gebruiker na al die jaren heel wat buisjes moeten slikken. In dat geval is de kans groot dat de buisvoet gewoon rot is.

Algemeen gesproken is het eerste buisje altijd hoorbaar met de volumeregelaar open, op die positie is niet één buis helemaal stil maar spreken we van een acceptabel niveau. Ook de totale gain van de amp is bepalend voor de mate van microfonie.

muziekschuur
17 juli 2016, 15:08
Buisvoet klemmetjes bijbuigen?

ERK
17 juli 2016, 18:59
gewoon een transistor amp kopen

AC3D
17 juli 2016, 21:41
om welke specifieke amp gaat t hier?

FruscianteFan
18 juli 2016, 12:19
Tussen alle problemen door lees ook ook dat je er tijdens het spelen geen last van hebt. Dan zou ik vooral meer spelen en minder tegen de buizen tikken ;)

ptrvnmgn
18 juli 2016, 13:31
om welke specifieke amp gaat t hier?
Vibro king, vandaar dat ik t steeds over de v4 heb, de eerste drie buizen zijn van de reverb tank


Tussen alle problemen door lees ook ook dat je er tijdens het spelen geen last van hebt. Dan zou ik vooral meer spelen en minder tegen de buizen tikken ;)
Haha daar zit ook zeker wat in. Die 5751 in combinatie met de stock buizen geeft geen enkel probleem, ook al lijkt deze dus microfonisch als ik er tegenaan tik. Maar net wat je zeg, niet meer tegenaan tikken dan. Alleen die 5751 in combinatie met de 12at7's geeft dus een storing...

FruscianteFan
18 juli 2016, 13:49
Deze Vibro King?

http://intl.fender.com/en-NL/series/custom/vibro-king-20th-anniversary-edition-black-230v/

Weet je zeker dat die 12at7's wel geschikt zijn voor in je versterker? Ik bedoel, ik heb zelf een 12ay7 ipv 12ax7 in de V1 van mijn Blues Jr (12at7 wordt daarvoor afgeraden). Er is wel ruimte voor experiment, maar dan moet je wel ongeveer weten wat je doet.

Gearjunkie
18 juli 2016, 21:38
Volgens het schema gebruikt de VK een el84 en een 12ax7 voor de reverb.
Een 12at7 is niet zomaar uitwisselbaar, laat staan met een el84.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ptrvnmgn
19 juli 2016, 16:30
Mijn Vibro-King is het model van voor de 20th anniversary editie, maar dat komt volgens mij op hetzelfde neer. Ik dacht dat je X en Y en T voorversterkerbuizen gewoon met elkaar kon verwisselen?

Pepe
19 juli 2016, 16:40
De 12AX/AU/AT's kan je gewoon onderling verwisselen, hebben enkel een andere gain factor. Maar een 9pin powertube is geen goed idee.