PDA

View Full Version : G-force versus G-major 2



janhaakma
13 juli 2016, 19:56
Hi guys,

Kortgeleden heb ik besloten dat ik terug ga in de tijd: ik ga weer met een rackje spelen. Geen top en fancy pedalboards meer, gewoon een preamp, eindtrap en goeie effectprocessor.

Preamp en eindtrap zijn inmiddels binnen en ik dacht 'gewoon weer' voor de Gforce te gaan. Maar nu ik even iets verder kijk zie ik dat ik een nieuwe Gmajor 2 voor hetzelfde geld kan kopen als een gebruikte Gforce (van 10 jaar oud ofzo).

Toen ik een jaar of tien geleden stopte met rack gear was het algemeen bekend dat de gforce een stuk beter was dan de gmajor. Betere converters, krachtiger processor, etc. Maar hoe is dat nu? Is TC gewoon met de technologische ontwikkelingen mee gegaan en zijn de converters en processoren in de Gmajor 2 inmiddels beter dan die van een tien jaar oude Gforce?

Ik weet dat de Gforce wat meer opties heeft, vooral qua routing, maar dat heb ik niet nodig. Het gaat me puur om de kwaliteit van het geluid en dat valt of staat met converters en processors.

Weet iemand hier hoe dit zit?

D3nnis
13 juli 2016, 20:02
Goede keuze, 19" is niet dood :)
Wetenschappelijk weet ik niet hoe het zit, maar als ik nu mocht kiezen, zou ik de g force nemen. Al is het maar vanwege de intelligent pitch shifting!

Heb je misschien ook overwogen om de G system aan te schaffen en de fx unit onder het board uit te trekken en die in je rack te schroeven? Volgens mij zou je dan de mogelijkheid hebben om je filter effecten voor je preamp te zetten, en je time based effecten na je preamp.

janhaakma
13 juli 2016, 20:11
Ik zag dus net dat de Gmajor 2 ook de intelligent pitch shifting heeft en die schijnt zelfs verbeterd te zijn t.o.v. de Gforce. Punt is alleen dat ik geen intelligent pitch shifting zal gebruiken, gaat mij puur om reverb, delay, (tri-)chorus en dergelijke. Redelijk rechttoe rechtaan dus :-)

De Gsystem heb ik niet overwogen, ik heb de controller niet nodig en vind het display van de Gmajor 2 overzichtelijker. Daarnaast is de Gsystem nogal een stukje duurder, voor dat geld liever een gebruikte Eventide Eclipse...

tnijland
13 juli 2016, 20:16
Ik ben ook een voorstander van de G-Force omdat het een bewezen succes is. Maar de G-Major 2 is inderdaad wel gebruikersvriendelijker. Aan de andere kant, als je voornamelijk delay, reverb en chorus gebruikt lijkt me dat niet echt een issue. Een G-Force is 2e hands regelmatig voor een aantrekkelijke prijs te vinden.

D3nnis
13 juli 2016, 20:30
voor dat geld liever een gebruikte Eventide Eclipse...

Geweldig apparaat, ik hem 'm zelf ook....
Maar als het over gebruiksvriendelijkheid gaat, is het geen winnaar :-)

janhaakma
13 juli 2016, 20:44
Ik ben ook een voorstander van de G-Force omdat het een bewezen succes is. Maar de G-Major 2 is inderdaad wel gebruikersvriendelijker. Aan de andere kant, als je voornamelijk delay, reverb en chorus gebruikt lijkt me dat niet echt een issue. Een G-Force is 2e hands regelmatig voor een aantrekkelijke prijs te vinden.

Dat bewezen succes is misschien wel relatief, aangezien er destijds inderdaad weinig betere multi effects waren. Maar aangezien de Gforce al een aantal jaren niet meer gemaakt (en dus verbeterd) wordt, vraag ik mij dus af hoe deze zich verhoudt tot de nieuwe Gmajor 2.

Een nette gebruikte Gforce is altijd minimaal 5 jaar oud en kost zo rond de 400 euro. Een Gmajor 2 zou me 360 kosten (excl. btw). Dus price wise inderdaad nagenoeg gelijk al zal ik bij verkoop natuurlijk iets verliezen op de Gmajor. Het gaat me daar dus niet om, ben puur geïnteresseerd in de geluidskwaliteit, welke van de twee tast mijn basisgeluid (CAE 3+ SE / VHT eindtrap) het minst aan.

D3nnis
13 juli 2016, 21:07
Dat geluid aantasten doet in mijn ervaring zowel de g major als de g force. De door mij geliefde eventide eclipse ook trouwens.
Ik zou bij al deze apparaten dan ook kiezen voor een mixer, met de fx unit 100% wet.

janhaakma
14 juli 2016, 18:27
Heb een behoorlijk uitgebreide en duidelijke reactie van TC ontvangen op deze vraag, lijkt me wel interessant ook voor anderen hier:

"Difficult to say which one select: It depends a bit on what you need - On a sound quality point of view, both units are equal, so it is more on what each unit offers that you'll base your choice:

- G-Major 2 is the newest unit, based on the G-Force, then first G-Major qualities : It has the latest algorithms (univibe, TZF effect, modulated delays etc..) - It is faster to switch preset than the G-Force (which is important on stage) . It is also much easier to program and has more flexibility in the levels programming. It also has an editor that allows fast programming and user banks maintenance.
It still has wide possibilities in term of controllable parameters in real time.

- G-Force is a unit for those who like to experiment. All effect routing is totally flexible, and each effect blocks has lots of parameters. Lots of possibilities of control also.

Both units will respond to your MIDI board and both units will work best in a serial loop, but if you prefer a parallel loop, they have a kill dry function.

The main difference is the routing flexibility and the higher numbers of external modifiers. In the G-Force, you can set the routing of your blocks as you like (in any order, serial and /or parallel)
Imagine it as many effect pedal that would connect in any possible order, giving all kind of sonic results... On G-Major 2 we have limited this to 4 different routings, where the order of the effects in the chain is always the same. If you are on the "sound design" side, and want to create unconventional effect sounds, the G-Major 2 is probably a bit conservative.

The G-Force also has a more complex modifier system - Modifiers are used to alter or change effect parameters in real time, via expression pedal, switches - (this also exists on G-Major 2 though). On the G-force, beside the usual expression pedals, you can also use internal LFO 's to change the parameters and the sound. These features are also more for the Sound designer than the traditional guitarists.
The "plus" side of the G-force is really in the programming flexibility - Probably more for sound engineers..

In general the G-force does not sound better than the G-Major 2 - The audio quality is equal on both units.
I hope this information has been helpful. If you should have any additional questions, please feel free to update this ticket and i will be happy to assist you further.

I wish you a nice evening.

Best regards, Thierry - TC Electronic Support"

LordRiffenstein
15 juli 2016, 11:50
GForce.

De GMajor2 is een wat opgeleukte versie van de originele GMajor en klinkt gewoon niet zo goed als de GForce. Ik gebruik al jaren een GForce en heb zowel een GMajor als Gmajor2 gehad en beiden verkocht of terug gestuurd. Ik heb de GForce naast de GMajor2 in mijn rack gehad. Ik dacht de GMajor2 te kunnen gebruiken zonder mixer maar helaas kleurde hij de sound behoorlijk veel. Dan GF en GM2 in een mixer gehangen en vergeleken en dan klonk de GF gewoon beter dan de GM2. Ik heb enkele dagen gespendeerd om presets te copieren en te vergelijken en heb uiteindelijk de GM2 teruggestuurd.

Mijn GForce is zeker 15jaar oud en werkt nog steeds prima, geen enkel probleem, ondanks dat die ooit in een 10HE rack zat dat van een 2m hoog podium flikkerde. De GMajor die ik had, gaf problemen binnen de 2jaar van aankoop en de GMajor2 voelde wat dat betreft niet beter aan.

Nog even iets toevoegen, sneller preset switchen? Volgens mij schakelt de GF onmiddellijk dus sneller lijkt me sterk, misschien enkele ms maar dat hoor je echt niet.

arjanb01
15 juli 2016, 11:56
Ik gebruik al 14 jaar lang een gmajor 1, nog gemaakt in Denemarken. De gmajor 2 is in het verre oosten gemaakt volgens mij. Goedkopere componenten dan de 1. Als je een 1 tegen het lijf loopt, meteen kopen. Die dingen klinken top en zijn onverwoestbaar. Paar weken geleden de midi kabel moeten vervangen want hij schakelde niet meer. Dat was het enige wat ik ermee had qua issues.

Brad
15 juli 2016, 12:09
Wat ik me afvraag , ga je dan ook met een voorversterker spelen die met midi is uitgerust ?

D3nnis
15 juli 2016, 12:13
Die dingen klinken top

Nee



en zijn onverwoestbaar.
Nog eens nee


Lang antwoord: G major klinkt naar mijn mening niet beter dan de g force. En blijkbaar ben ik niet de enige die dat vind.
De chorus vind ik helemaal ruk, maar dat kan iets als smaak zijn.
Prima unit, maar niet "top".

De g major 1 die ik had, had problemen met de draaiknoppen. Dus onverwoestbaar valt ook nogal mee. Ik had deze nieuw gekocht in 2002.

arjanb01
15 juli 2016, 12:43
Dan heb ik al bijna 15 jaar mazzel met m'n gear en jij pech, lieve Dennis😉
Ach what the f.... alle units waar de ts interesse in heeft gewoon testen en de voor jou gevoel en smaak nuttigste kiezen is het beste advies wat je hier gaat krijgen.

dml
15 juli 2016, 17:29
Over slechte user interface gesproken: Lexicon MPX G2?

D3nnis
15 juli 2016, 18:02
Dan heb ik al bijna 15 jaar mazzel met m'n gear en jij pech, lieve Dennis😉




Ja dat is wel opvallend. Jouw g major zou zomaar hetzelfde bouwjaar kunnen hebben als de mijne had.

arjanb01
15 juli 2016, 19:11
Misschien opeenvolgend serie nummer ?
In 2008 trouwens de interne batterij moeten vervangen trouwens, issue 2😉
Reparatie en update software: 140 eu destijds. Daar heb je nu net tegenwoordig 1 delay pedaaltje voor🙈

janhaakma
16 juli 2016, 16:21
GForce.

De GMajor2 is een wat opgeleukte versie van de originele GMajor en klinkt gewoon niet zo goed als de GForce. Ik gebruik al jaren een GForce en heb zowel een GMajor als Gmajor2 gehad en beiden verkocht of terug gestuurd. Ik heb de GForce naast de GMajor2 in mijn rack gehad. Ik dacht de GMajor2 te kunnen gebruiken zonder mixer maar helaas kleurde hij de sound behoorlijk veel. Dan GF en GM2 in een mixer gehangen en vergeleken en dan klonk de GF gewoon beter dan de GM2. Ik heb enkele dagen gespendeerd om presets te copieren en te vergelijken en heb uiteindelijk de GM2 teruggestuurd.

Mijn GForce is zeker 15jaar oud en werkt nog steeds prima, geen enkel probleem, ondanks dat die ooit in een 10HE rack zat dat van een 2m hoog podium flikkerde. De GMajor die ik had, gaf problemen binnen de 2jaar van aankoop en de GMajor2 voelde wat dat betreft niet beter aan.

Nog even iets toevoegen, sneller preset switchen? Volgens mij schakelt de GF onmiddellijk dus sneller lijkt me sterk, misschien enkele ms maar dat hoor je echt niet.

Dit vind ik echt opvallend. Ik vind het raar dat een DSP en converter van 15 jaar oud beter klinkt dan die van tegenwoordig. Ik ga het inderdaad gewoon proberen (desnoods met een line mixer), voor mij is het gebruiksgemak namelijk ook niet onbelangrijk en ik heb alle extra functies van de Gforce niet nodig.

Ik ga hem overigens in de fx loop van mijn Fryette Power Station hangen.

janhaakma
16 juli 2016, 16:23
Wat ik me afvraag , ga je dan ook met een voorversterker spelen die met midi is uitgerust ?

Nee ik gebruik een CAE 3+ SE preamp. De kanalen schakel ik met de Gmajor (via presets), voor de EQ heb ik een gewone footswitch op mijn board, die programmeer ik niet mee maar wil ik 'on the fly' kunnen bedienen. Ik kan er ook voor kiezen om te gaan schakelen met mijn MusicomLab switcher, maar aangezien de Gmajor bij de CAE in het rackje komt is het makkelijker om met te TC te schakelen. Scheelt weer een lange kabel :-)

janhaakma
16 juli 2016, 16:26
Nee



Nog eens nee


Lang antwoord: G major klinkt naar mijn mening niet beter dan de g force. En blijkbaar ben ik niet de enige die dat vind.
De chorus vind ik helemaal ruk, maar dat kan iets als smaak zijn.
Prima unit, maar niet "top".

De g major 1 die ik had, had problemen met de draaiknoppen. Dus onverwoestbaar valt ook nogal mee. Ik had deze nieuw gekocht in 2002.


Hij hoeft voor mij ook niet beter te klinken dan de Gforce, dat verwacht ik ook niet. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat de nieuwe Gmajor (i.t.t. een oude Gforce met de nieuwste techniek) net zo goed (= transparant) klinkt.

Hardwarewise: ik heb een jaar of twaalf geleden een gmajor 1 gehad en een jaar of tien geleden een gforce. Ik herinner mij nog goed dat de hardware van de Gforce een stuk degelijker aanvoelde! Ik hoop dat dit met de Gmajor 2 vergelijkbaar is met de Gforce.

LordRiffenstein
18 juli 2016, 14:00
Dit vind ik echt opvallend. Ik vind het raar dat een DSP en converter van 15 jaar oud beter klinkt dan die van tegenwoordig. Ik ga het inderdaad gewoon proberen (desnoods met een line mixer), voor mij is het gebruiksgemak namelijk ook niet onbelangrijk en ik heb alle extra functies van de Gforce niet nodig.

Ik ga hem overigens in de fx loop van mijn Fryette Power Station hangen.

Een Eventide H3000 klinkt ook beter dan een Eclipse en die is ook een stuk ouder.
Heb mijn GForce ook met een Power Station gebruikt (slechts enkele keren) maar ook daar via een MarkL Mini Mixer.

harrie-beton
18 juli 2016, 14:47
Ik gebruik een G major 2 en dat is gewoon een heel goed apparaat die niet hoorbaar kleurt. Ik heb hem ook aangesloten op een computer via midi om de settings te kunnen bewerken. Ik gebruik de schakeling in de G major 2 om mijn versterker van kanaal te laten wisselen.
Niet makkelijk te programmeren.

D3nnis
18 juli 2016, 17:14
Ik gebruik een G major 2 en dat is gewoon een heel goed apparaat die niet hoorbaar kleurt.


Is die daarop verbeterd tov versie 1 dan?

arjanb01
18 juli 2016, 17:51
Werkt hetzelfde ook qua kleuring. Maat van me heeft de 2 en die kleurt net zo weinig als de 1.
Nu moet ik zeggen dat m'n gmajor 1 in 2008 ge-update is, maar zolang je delay en chorus spaarzaam in de mix gebruikt kleurt de boel niet of nauwelijks.
Wil je niet te diepe chorussen of delays maar subtiel gebruiken, is de gmajor voldoende, zeker voor live. Wil je meer en diepere effecten moet je inderdaad voor eventide of strymon pedalen gaan. Prijzig maar uitgebreid en heel mooi en diep.

D3nnis
18 juli 2016, 19:14
Arjan, gebruik jij je g major in een seriële fx loop, of parallel met de g major 100% wet?

harrie-beton
21 juli 2016, 09:43
@D3nnis,

De Major 2 is een verbeterde versie, je hebt een Univibe en pitch shifter extra, en voor die prijs is het een no-brainer.

arjanb01
21 juli 2016, 11:51
Arjan, gebruik jij je g major in een seriële fx loop, of parallel met de g major 100% wet?

Ik gebruik hem in een parallelle fx loop, in 100% wet modus in de consumer mode. Al jaaaaren. Gooi je hem in een seriële fx loopt, heb je en tone suck en teveel volume verschillen, werkt dramatisch.

D3nnis
21 juli 2016, 12:58
Als je hem 100% wet gebruikt in een parallelle loop kan ik me de "liefde" inderdaad nog wel voorstellen. Jammer dat niet alle amps een parallelle loop hebben.

arjanb01
21 juli 2016, 13:15
De meeste amps ook die van jou hebben een parallelle fx loop. Ook die Rover van jou hoor.

D3nnis
21 juli 2016, 13:27
Nee, mijn rover heeft niks. Alleen in en uit. Maar dat is goed, want die zit in de pre loop van de pedalpro.
Verder heeft mijn mesa een seriële.

arjanb01
21 juli 2016, 13:37
Vaag. Zulk high end spul en geen parallelle fx loop.
M'n gitaar leraar had een rover pre amp en een mesa 2:95 en die had beide, serieel en parallel.
Jammer anders was de gmajor voor jou de beste en meest praktische optie geweest.

D3nnis
21 juli 2016, 13:40
Meest praktische als tweede set misschien wel ja ☺
Maar op zich is serieel niet verkeerd. Tremolo effecten parallel slaat bv nergens op.

arjanb01
21 juli 2016, 14:03
Klopt, wah, tremolo en phaser of flangers altijd rechtstreeks. Delays, chorussen, reverbs in de loop parallel.

tmms
21 juli 2016, 15:51
Flanger serieel kan goed, maar wil ook mooi parallel.

harrie-beton
21 juli 2016, 18:06
Ik heb de gehele G Major in de loop van mijn Carvin Legacy 100, heb een losse Vox wah wah.

arjanb01
21 juli 2016, 18:10
Ik heb dezelfde set up qua effecten, gmajor in de loop, cry baby, true bypass rechtstreeks vanuit gitaar naar input. Wel via een draadloos systeem.

janhaakma
23 juli 2016, 11:26
De Gmajor nu een week getest met mijn CAE/VHT setup: geen enkele tonesuck wanneer je de levels goed inregelt. Ik heb de nieuwste versie van de Gmajor 2, dus zonder de SPDIF connectoren. Werkt perfect, de hardware (knoppen e.d.) is sterk verbeterd t.o.v. de eerste versie. Tuner die altijd aan staat in het schermpje is ook ideaal!

Toch heb ik besloten de Gmajor te verkopen, ik houd het bij mijn pedalen. Niet omdat de Gmajor niet goed klinkt, maar het is gewoon dat ik hooguit 3 effecten gebruik (Delay, reverb, chorus) en dat kan ik prima met mijn pedaaltjes af. Ik heb daarvoor een Chrono delay van Providence, Anadime chorus van Providence en Neunaber Wet reverb. Aangezien ik dus zeer weinig fx gebruik is de Gmajor voor mij overkill en wat minder overzichtelijk dan mijn pedaaltjes. Daarnaast kan het rackje nu 4he in plaats van 5he :-).

Mocht er dus iemand geïnteresseerd zijn: ik heb een werkelijk in nieuwstaat verkerende Gmajor 2 te koop.

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=196940