PDA

View Full Version : tascam dp 24 sd ervaringen ?



denis.hermans
13 juli 2016, 11:33
Ik wil me weer wat bezighouden met opnemen van mijn muziekbezigheden.

Ik heb me wel wat beziggehouden met DAW's maar dit is toch niet echt mijn ding.
Ik zit al de hele dag voor de computer voor het werk... Bovendien hou ik wel van "hardware". Tenslotte veroudert in het computerwereldje alles zo snel..


Nu heb ik de tascam dp 24 sd opgemerkt. Heeft hier iemand ervaring mee ? Hoe is de kwaliteit van de preamps ? (Ik heb al een aantal voorbeelden op youtube gehoord en die waren wel goed. )Wat is de levensduur van zo'n apparaat ?

Overigens mijn bedoeling is om gewoon op een behoorlijke manier te kunnen vastleggen wat ik speel zonder te veel poespas en 10-tallen menu's te doorbladeren.
Mijn bedoeling/plezier ligt vooral in het spelen en dus niet zozeer in het "bewerken en ineenknutselen" van de tracks.

Wat ik wil opnemen : vb. akoestische gitaar (via micro) + zang (via voicelive gtx effectmoduletje) eventueel aangevuld met backingtracks .
Elektrische gitaar via kemper.
Voor backingtrack gebruik ik ook wel eens midifiles die ik laat afspelen via een module (dus op zich geen probleem dat de tascam geen midi ondersteunt.)

De Zoom r 16 heb ik ook opgemerkt maar ik ben niet overtuigd van de kwaliteit daarvan ( lijkt wel heel licht gebouwd)

Alle reacties zijn welkom.

Mvg,

Denis

tnijland
16 juli 2016, 13:47
Waarom neem je de 24 sporen versie als je toch maar een beperkt aantal sporen opneemt. Is dat speciaal voor de extra effecten?

Anders zou je ook wel een kleinere versie kunnen nemen...

denis.hermans
18 juli 2016, 00:02
Deze kan tot 8 sporen tegelijkertijd opnemen. Bij de kleinere is dit vaak beperkt tot 2 of 3 sporen. Als ik via mijn kemper vb elektrische gitaar ga opnemen met nog een micro voor zang en mijn beat buddy pedaalen/of midi module is dat vaak te weinig. Bovendien neemt deze direct in wave files op en ben je dus minder afhankelijk van conversieprogramma's. Ik heb de recorder inmiddels en ik denk dat het een goede aankoop is !

tnijland
18 juli 2016, 11:27
Goed om te horen. Veel speel- en opname plezier gewenst!

harrie-beton
18 juli 2016, 15:01
Kan maar 8 sporen tegelijk opnemen, zou ik ver vandaan blijven!!! Daar heb je niets meer aan.

Kijk eens naar mijn zoektocht, ik vond de Cymatic Audio LR16 en de Utrack24 beste bang voor a buck.
Beide kunnen 16 en 24 sporen opnemen ZONDER computer.

Mixen doe je wel op een DAW, als je dat niet wilt dan kom je uit op outboard effecten, en dat is enorm duur.

denis.hermans
18 juli 2016, 17:45
Harrie Beton : 8 sporen is voor mij genoeg. Ik heb jouw draadje overigens voor mijn aankoop al goed doorgelezen !

denis.hermans
18 juli 2016, 17:45
Tnijland : bedankt !

Han S
18 juli 2016, 18:06
Hangt af van wat je wilt opnemen. Voor een drumstel gebruik ik 11 a 12 sporen.

denis.hermans
18 juli 2016, 18:28
Ik heb enkel een yamaha dd 65 tabeltop figitaal drumstel met een roland module eraan gekoppeld dus da's voor mij echt overkill 😊! Maar idd. alles hangt van de concrete situatie af .

raabje
25 augustus 2016, 15:52
2 dingen, een Ipad met de juiste app en interface is misschien ook wel een hele flexibele recorder.

En ik heb een oude Roland VS recorder, mooie van deze is dat de recorder midi clock signaal kan uitsturen, dan kan je synths, of een computer met softsynths syncen aan je recorder.

Als de recorder geen midi clock uitstuurt, dan wordt in een latere fase drums e.d. toevoegen of vervangen nog beste lastig, denk ik.

miyaru
29 augustus 2016, 15:03
De vocaliste, waar ik geregeld mee werk, heeft een DP24 SD. Fijne betrouwbare machine, die lekker simpel werkt. Dit houd wel in dat ie ook niet veel mogelijkheden biedt, wellicht voor jou voldoende. Ze zijn ook spotgoedkoop!

Zelf ben ik meer van Cubase, omdat het voor mij beter werkt, maar dat is qua kostprijs niet te vergelijken met een DP24SD.

Je kunt je er geen buil aan vallen, en houd ie er na een jaar of vijf mee op, heeft het je op jaarbasis nog weinig gekost!

Robin.

harrie-beton
30 augustus 2016, 13:12
Je moet niet de nadruk op de recorder leggen. Een nummer van 4 minuten kan ik wel 6 uur mee mixen. Een machine die kan opnemen is dan maar een deel van de hoeveelheid werk. Bovendien is het vind ik, juist een hele toer om het mooi op een machine te krijgen. Het gaat dan om het toepassen van microfoons, plaatsing enzovoort. De recorder is een kleine schakel in het geheel en een computerprogramma maakt het je gemakkelijk. Met de hand mixen is bijna net zo lastig als een instrument bespelen, je komt soms vingers te kort.
Ik heb daarom juist een pure, goede 24 sporen recorder gekozen die simpel werkt. De computer is een onmisbaar element in het proces erna.

RednoiZ
30 augustus 2016, 13:48
voordeel van de tascam is wel dat ie 8 microfoonvoorversterkers heeft.
Ik heb zelf de tascam dp32sd en ben er erg blij mee na jaren met een korg d3200 gewerkt te hebben.Door de sd kaart perfect stil voor microfoonopnames .Je kunt alle sporen exporteren via usb of rechtstreeks van de sd kaart.
Dus voor verdere produktie in de pc/mac heel goed te gebruiken.
Enige nadeel is geen midi sync maar dat is makkelijk op te lossen met een clicktrack.
De cymatic staat ook op mijn lijstje maar er zitten volgens mij geen microfooninputs op , kijk ook eens naar de x-air serie van behringer/midas de xr18 kan 16 sporen opnemen en is te bedienen via wifi met een ipad of laptop.Wel iets duurder maar dezelfde engine als de x32 mixer compleet met alle effecten.

miyaru
30 augustus 2016, 16:08
@ Harrie-Beton: ik gebruik Cubase als recorder, en natuurlijk om te mixen. Ik vind het zo makkelijker gaan, maar in een ver verleden had ik gewoon een Fostex D108 hd recorder met 8 sporen en een Yamaha O1v mixer erbij, met een ADAT kaart erin. Daarna kwam een Roland VS 2480CD. Tussendoor heb ik altijd wel Cubase gebruikt, maar vroeger was het allemaal niet zo stabiel, vandaar de HD recorders die ik gehad heb. Nu is mijn systeem stabiel, en gebruik ik uitsluitend Cubase nog.

Ik vind de all in one oplossing van audio en midi wel handig, alhoewel ik nog een oude hardware sequencer heb (Yamaha RM1x). Die is wel grappig om mee te werken qua bediening.

Robin.

Fenderfan
1 september 2016, 17:49
Kan maar 8 sporen tegelijk opnemen, zou ik ver vandaan blijven!!! Daar heb je niets meer aan

Wil niet veel zeggen Harrie...maar met 8 sporen neem je simultaan een complete band op hoor.
En dan kun je alsnog overdubben.

Ik denk dat jij zo.n gevalletje "verwend met oneindig aantal sporen" bent.
Ik ook trouwens.

harrie-beton
1 september 2016, 18:38
Ik ben begonnen in de jaren 90 met 4 sporen en later 8 maar dat is gewoon weinig als je een live opname wilt maken. Thuis is 8 sporen prima. Hangt er dus vanaf of je de komende jaren live wilt opnemen.