PDA

View Full Version : John 5



Static-M
26 juli 2003, 14:16
Het is alweer een poosje geleden maar in de laatste Total Guitar stond een stuk over John 5 (John Lowery), de gitarist van Marilyn Manson. Ik had al eerder gehoord dat hij stiekem een zeer goede gitarist is, maar dat hij zo goed was... Er zat een CD'tje bij met een liedje van hem erop met de David Lee Roth-band, album DLR Band, waarvan hij enkele nummers heeft geschreven...

Download Slam Dunk! maar eens. Vet cool man!

Theije
26 juli 2003, 21:43
Hij is idd wel degelijk een goeie gitarist, heb idd ook al dingen van uhm gehoord naast MM.
Maar dat ie in MM vrij simpele riffjes speelt zegt natuurlijk ook niks over zijn kunnen als gitarist, MM is gewoon straight forward glamrock daar moet je geen ellenlange solo's of andere friemel stukjes in gooien dat werkt gewoon niet en dan verliest het ook z'n kracht.

Static-M
27 juli 2003, 14:29
Klopt, maar het lijkt me als gitarist zijnde wel vervelend als je veel kan en dan een beetje powerchords staat te pakken.

Theije
27 juli 2003, 17:39
Klopt, maar het lijkt me als gitarist zijnde wel vervelend als je veel kan en dan een beetje powerchords staat te pakken.

Nou weet ik niet, ik zelf kan ook wel meer dan alleen powerchords, toch speel ik het liefst gewoon lekkere gedowntunede 1 vinger powerchords, simpelweg omdat ik het een vet geluid vind en je er dingen mee kunt wat je anders niet kan met standaard akkoorden.
Tis ook maar net wat voor stijl je wilt spelen, zo is niet elke nieuwe stijl metal gitarist per definitie slecht, wellicht houd ie wel van de stijl en is dat wat ie wil spelen.

Kitaarhiero
31 juli 2003, 13:07
Powerchords klinken gewoon goed. Een goed powerchord riff zegt mij in ieder gevalveel meer dan een zeer technische solo.

Theije
31 juli 2003, 23:42
Helemaal mee eens!

moretel
1 augustus 2003, 09:43
"Uit interview met Marty Friedman"

De Ramones???

Ja!

Daar kijk ik van op. De Ramones zijn toch alleen maar met een noodgang barree-akkoorden op en neer aan het schuiven?

Ja, maar dat is ontzettend moeilijk! Daar leer je heel veel van.

Hmmm, zo heb ik de Ramones nog nooit bekeken.

Bekijk ze wel zo. Is erg goed voor je gitaartechniek.


en zo is het maar net,
maar met alleen powerchords spelen beperk je erg veel harmonische mogelijkheden.
Diatonische triads zijn ook erg leuk en erg veelzijdig.

Negative K3 fan
1 augustus 2003, 15:54
op www.guitar.com staat een groot interview met john 5. Best interessant, hij is gewoon een mega veelzijdige sessiemuzikant die bij Marilyn Manson is beland.

lupoloco
1 augustus 2003, 16:57
http://www.guitar.com/cda/ColumnCorner/article_display.aspx?sSection=TL&sPath=8100000A8778000000010000791F00000000

Kitaarhiero
2 augustus 2003, 20:36
"Uit interview met Marty Friedman"

De Ramones???

Ja!

Daar kijk ik van op. De Ramones zijn toch alleen maar met een noodgang barree-akkoorden op en neer aan het schuiven?

Ja, maar dat is ontzettend moeilijk! Daar leer je heel veel van.

Hmmm, zo heb ik de Ramones nog nooit bekeken.

Bekijk ze wel zo. Is erg goed voor je gitaartechniek.


en zo is het maar net,
maar met alleen powerchords spelen beperk je erg veel harmonische mogelijkheden.
Diatonische triads zijn ook erg leuk en erg veelzijdig.

Met powerchords kun je in een bandsituatie juist heel veel bijzondere harmonische dingen doen, vooral met 2 gitaristen.
voorbeeld:
een gitarist speelt de hele tijd Ab5
de andere speelt de volgende noten daar over heen (elke noot acht 8en):
C#+G#, C+G#, C+G, C+G#.
Dan speel je samen Absus4, Ab, Ab6 en Ab.

moretel
3 augustus 2003, 23:34
Maar dat zijn allemaal A acoorden,
als je triads speelt dan kan de bassist een ander accoord maken met de zelfde triad.
Punt is dat je dan als gitarist geen basnoten moet spelen.

Texter
21 augustus 2003, 15:26
"Uit interview met Marty Friedman"
Ja, maar dat is ontzettend moeilijk! Daar leer je heel veel van.


Dave Mustaine heeft destijds een flinke dobber eraan gehad om Friedman een beetje strak ritme mee te laten spelen. Maar ja...luister naar Cacophony en je weet waarom haha... :lol: