PDA

View Full Version : p90 die klinkt zoals een oude



heavy-metal-thunder
12 juli 2016, 15:58
Hallo

Ik heb onlangs mijn les paul 54 ri vergeleken met een jaren 50 goldtop. Akoestisch was het niet zo een verschil, maar mijn p90 had heel wat meer output en was agressiever dan de vintage les paul. Welke pick ups komen dichtst bij de oude p90?

fred dons
12 juli 2016, 16:04
voor een echt "blaffende" sounds kan ik de staple p90's van Thorn en van Seymour Duncan aanraden, voor "gewone" p90 de Fralins .
alledrie niet echt goedkoop maar alledrie een wereldsound

heavy-metal-thunder
12 juli 2016, 16:24
voor een echt "blaffende" sounds kan ik de staple p90's van Thorn en van Seymour Duncan aanraden, voor "gewone" p90 de Fralins .
alledrie niet echt goedkoop maar alledrie een wereldsound

ik zoek een P90 zoals in de 55 Goldtop van mijn makker. Mijn Les Paul R4 klinkt niet slecht en die P90 ook niet, maar de oude klonk muzikaler, minder agressief.

hulst
12 juli 2016, 16:50
Misschien toch eerst andere alnico magneten proberen?

Daar zijn op het Seymour Duncan forum hele pagina's over volgeschreven.
Ik vind zelf een alnico 2 bijvoorbeeld erg muzikaal klinken.
(volgens mij zitten in jouw P90's alnico 5 magneten, die zijn inderdaad behoorlijk "aanwezig")

Erik de Perik
12 juli 2016, 17:13
Misschien toch eerst andere alnico magneten proberen?

Daar zijn op het Seymour Duncan forum hele pagina's over volgeschreven.
Ik vind zelf een alnico 2 bijvoorbeeld erg muzikaal klinken.
(volgens mij zitten in jouw P90's alnico 5 magneten, die zijn inderdaad behoorlijk "aanwezig")

Kan je uit (humbucker) ervaring vertellen dat dit echt wat oplevert! En dat voor nog geen 12 EUR. :)

Pepe
12 juli 2016, 17:33
Voor een "muzikale" p90 zou mijn keus een Lollar '50's wind of een Duncan antiquity zijn.
Voor een goldtop prima keus, voor een junior zou het wat mij betreft een onsje meer mogen zijn.

Joost de Ruig
12 juli 2016, 17:46
Voor een "muzikale" p90 zou mijn keus een Lollar '50's wind of een Duncan antiquity zijn.
Voor een goldtop prima keus, voor een junior zou het wat mij betreft een onsje meer mogen zijn.


Die Duncan ken ik helaas niet, maar zo'n Lollar heb ik wel eens gehoord in een Special: mooi! Natuurlijk minder crunchy dan de P90's in mijn Special, maar die kon wel is degene zijn die je zoekt.

fred dons
12 juli 2016, 17:55
ik zoek een P90 zoals in de 55 Goldtop van mijn makker. Mijn Les Paul R4 klinkt niet slecht en die P90 ook niet, maar de oude klonk muzikaler, minder agressief.
dat klinkt als de Thorn, ik heb er 1 in een hamer Studio met een SD p90 in de brug en de SD klinkt dun en schel waarbij de Thorn warm, vol en wat meer "3D" klinkt (om een cliche te gebruiken) maar niet hij is niet agressief hij is meer "Gregor Hilden" dan "Dave mustain" ;)

cat's eyes
12 juli 2016, 18:21
Meest muzikaal transparante P90s (bij mijn weten) zijn Kloppmann SB52s.

Tabula Rasa
12 juli 2016, 18:25
Meest muzikaal transparante P90s (bij mijn weten) zijn Kloppmann SB52s.
Wel erg prijzig. Oigun schijnt ook hele lekkere p90 te wikkelen en zeker weten betaalbaarder.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

cat's eyes
12 juli 2016, 18:31
Wel erg prijzig.


Minder duur als degene die in die jaren '50 goldtop zitten, denk ik? :soinnocent:

Tabula Rasa
12 juli 2016, 18:35
Minder duur als degene die in die jaren '50 goldtop zitten, denk ik? :soinnocent:
Dat dan weer wel. :)

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

telerocker
12 juli 2016, 19:35
Genoemde Lollar, Kloppmann en de Bare Knuckle Blue Note zijn allemaal goede pickups voor wat TS zoekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

heavy-metal-thunder
12 juli 2016, 20:34
Kan je uit (humbucker) ervaring vertellen dat dit echt wat oplevert! En dat voor nog geen 12 EUR. :)

Geen idee welke P90 er in zit. De gitaar is van 2003 en ik veronderstel dat het de originele Gibsons zijn.

Duhsjaak
12 juli 2016, 20:58
Ik lees allemaal heel prettige suggesties.
Persoonlijk zou ik even een stap inlassen, voordat ik zou gaan concentreren op oplossingen en merken.

Voor 1974 (of zo) waren de pups identiek. Dat wil zeggen, dat ze pas na die tijd onderscheid zijn gaan maken tussen hetere en minder hete pups voor gebruik bij de hals en bij de brug.

Vooral als je beide elementen tegelijk gebruikt maakt dat verschil. De oude pups zijn sowieso veel minder heet dan wat wij nowadays zijn gewend. Levert een veel fluweliger geluid op. Om maar eens iets objectiefs te roepen.
Dus ik zou (in jouw schoenen) graag weten of ze identiek zijn en welke impedantie ze hebben.

Conrad Amsterdam heeft in maart (?) van dit jaar een rest partij P90's opgekocht van een Duitse fabrikant die ze voor ca €30 per paar aan je opsturen. Ik speel vrijwel dagelijks erop en ben er nog niet op uitgekeken. Maar ik ben dan ook een erkend P90-ofwel, dus ja... Dan weet je het wel. Even bellen of op de site kijken of ze nog voorradig zijn?

Kan zijn dat je het niks vindt, in dat geval zal je neefje van 15 ze graag gratis van je aanvaarden. En heb je je risico beperkt.
In welk geval je alsnog de knip kunt trekken voor serieuze bedragen.

The Creamery in da UK windt ze graag geheel naar jouw wensen. Je hebt ze dan binnen een week of drie in huis.

Het puzzelen met dit soort vragen is op zich al leuk.
Vriendelijke groet, Gus

Lexvandoef
12 juli 2016, 21:02
Cool p90's :). Ik heb zelf een underwound en overwound van Lollar in een les paul zitten, heel erg dynamisch setje en mooie lage output op de neck en minder agressief dan de Gibson p90's die er eerst in zaten.

MikeD
13 juli 2016, 18:09
Kan je uit (humbucker) ervaring vertellen dat dit echt wat oplevert! En dat voor nog geen 12 EUR. :)


alnico II (of 2) magneet voor je P 90 kan je bestellen bij stewmac...
http://www.stewmac.com/Pickups_and_Electronics/Pickup_Kits_and_Parts/P-90_Pickup_Kits_and_Parts/Alnico_Bar_Magnet.html


lees dan ook dit even
http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Guitar_Pickups_and_Electronics_and_Wir ing/Fixing_and_breaking_a_1957_Gibson_P-90_pickup.html


en noteer dat volgens Stewmac de polariteit 'south up' hoorde te zijn maar dat men ze bij Gibson ook wel eens 'omdraaide' (dus 'north up'). Ik weet niet of dat nou verantwoordelijk kan zijn voor een 'ander' geluid... maar wanneer je alle verhalen over de magie van de PAF humbuckers leest, dan kan de klank-magie van vintage elementen zo'n beetje aan alles worden toegeschreven. Overigens waren de magneten anno jaren 50 doorgaans wat grover gegoten, niet geschuurde gevallen en paste Gibson pas ergens in 58/59 geschuurde gladdde (en kortere) magneten toe (in de PAF's ... en als ik me een jaartje vergis.. sorry.. ik heb m'n boekjes niet open naast me liggen terwijl ik dit schrijf en mijn geheugen taant ook al) ...

Edit: mijn tanend geheugen had gelijk maar ik schreef het nog niet.. in vroege P90's zaten alnico III (3) magneten... ik sluit niet uit dat net als bij de vroege PAF's, er ook bij P90's magneten ingingen die voorhanden waren; of dat nou alnico 2, 3 of 5 was. Het geluid dat je zoekt, kan dus ook daarin zitten (plus in het 'demagnetiseren' van de oude magneten.. ook daarover zijn hele fora reeds volgekalkt...)

Sander-H
13 juli 2016, 19:48
Conrad Amsterdam heeft in maart (?) van dit jaar een rest partij P90's opgekocht van een Duitse fabrikant die ze voor ca €30 per paar aan je opsturen. Ik speel vrijwel dagelijks erop en ben er nog niet op uitgekeken. Maar ik ben dan ook een erkend P90-ofwel, dus ja... Dan weet je het wel. Even bellen of op de site kijken of ze nog voorradig zijn?

Kan zijn dat je het niks vindt, in dat geval zal je neefje van 15 ze graag gratis van je aanvaarden. En heb je je risico beperkt.
In welk geval je alsnog de knip kunt trekken voor serieuze bedragen.

Yep, zijn nog op voorraad. Maar sinds vijf minuten geleden twee minder :)
Ik zal ze eens in mijn el cheapo Harley Benton schroeven en kijken of het wat is.

Bedankt voor de tip!

heavy-metal-thunder
14 juli 2016, 09:41
Ik lees allemaal heel prettige suggesties.
Persoonlijk zou ik even een stap inlassen, voordat ik zou gaan concentreren op oplossingen en merken.

Voor 1974 (of zo) waren de pups identiek. Dat wil zeggen, dat ze pas na die tijd onderscheid zijn gaan maken tussen hetere en minder hete pups voor gebruik bij de hals en bij de brug.

Vooral als je beide elementen tegelijk gebruikt maakt dat verschil. De oude pups zijn sowieso veel minder heet dan wat wij nowadays zijn gewend. Levert een veel fluweliger geluid op. Om maar eens iets objectiefs te roepen.
Dus ik zou (in jouw schoenen) graag weten of ze identiek zijn en welke impedantie ze hebben.

Conrad Amsterdam heeft in maart (?) van dit jaar een rest partij P90's opgekocht van een Duitse fabrikant die ze voor ca €30 per paar aan je opsturen. Ik speel vrijwel dagelijks erop en ben er nog niet op uitgekeken. Maar ik ben dan ook een erkend P90-ofwel, dus ja... Dan weet je het wel. Even bellen of op de site kijken of ze nog voorradig zijn?

Kan zijn dat je het niks vindt, in dat geval zal je neefje van 15 ze graag gratis van je aanvaarden. En heb je je risico beperkt.
In welk geval je alsnog de knip kunt trekken voor serieuze bedragen.

The Creamery in da UK windt ze graag geheel naar jouw wensen. Je hebt ze dan binnen een week of drie in huis.

Het puzzelen met dit soort vragen is op zich al leuk.
Vriendelijke groet, Gus

Viel het mee om die Conrad's te plaatsen? ik lees dat er geen bevestigingstoebehoren bij zitten (alhoewel dit bij een LP rechtstreeks in de body wordt geschroefd, ik zie het probleem dus niet echt). Heb je die al vergeleken met de Gibson P90?

Die oude Goldtop van mijn gitaarmaatje klinken inderdaad fluweliger, mijn P90 is agressiever. Die poeiert harder dan de WCR's in mijn 59 ri.

Orpheo
14 juli 2016, 13:01
ik opteer ook voor de Lollar p90's of de Seymour Duncan antiquities. zoveel dynamischer dan de 'gewone' p90's van SD.

humbucker
14 juli 2016, 15:51
+1 voor Lollars.

Die staken in mijn heritage LP en dat klonk heel erg goed.

Duhsjaak
14 juli 2016, 19:39
Viel het mee om die Conrad's te plaatsen? ik lees dat er geen bevestigingstoebehoren bij zitten (alhoewel dit bij een LP rechtstreeks in de body wordt geschroefd, ik zie het probleem dus niet echt). Heb je die al vergeleken met de Gibson P90?

Die oude Goldtop van mijn gitaarmaatje klinken inderdaad fluweliger, mijn P90 is agressiever. Die poeiert harder dan de WCR's in mijn 59 ri.

Niet vergeleken 1 op 1 met de oude Gibbies. Heb een tijdje gespeeld met een gitarist die altijd op een heel oude LP speelde met zo'n groot stuk metaal achter de kam. Geen vibrola of hoe heet dat. Nu een vermogen waard en toen als errug ouwbollig afgedaan door veel gitaristen. Ik vond het beeld schoon. Heel lage impedantie.
Maar geheugen is een lastig ding.

Wel vergeleken met de 7 gitaren met P90's die ik in het rack heb en waarop ik regelmatig speel.
En (persoonlijke smaak/wansmaak) ik ben happy met mijn Conrad P90's.

Bevestigingsschroeven gekocht bij een aardige mevrouw van Custom World Guitar Parts op Noorder Gitaardag in Zuidbroek. Die schroeven kosten uit het hoofd €4,50 of zo.

Ik doe er dan een dun plakje hard schruimrubber onder. Maar ik hoor ook van gitaristen die dat maar maf vinden.

Errug subjectief allemaal. Geef ik grif toe.
Vriendelijke groet, Gus

MikeD
16 juli 2016, 13:19
V

Die oude Goldtop van mijn gitaarmaatje klinken inderdaad fluweliger, mijn P90 is agressiever. Die poeiert harder dan de WCR's in mijn 59 ri.

op het gevaar af dat het weer zo'n "bomen en bos" verhaal wordt; Volgens menig gitaar-guru die zegt dat hij het weten kan, zit 't geluid niet alleen in de pups maar ook in de bedrading. Google maar even op 'les paul / fifties wiring' want ik ben niet zo'n techneut; ik kan ternauwernood een goed gevloeide soldeerverbinding braden. 't zit m onder meer in een andere aansluiting van de toonpots en in de condensatoren. Je kunt ook kant en klare setjes kopen maar als je zelf kan solderen, koop je gewoon de goede onderdelen

Edit:
komt er op neer dat de toon-pot via de cap vanaf de middelste pool van de volume-pot wordt aangesloten en niet via de buitenste pool van de volume-pot waarop ook de hot-lead binnenkomt . (vanaf de middelste pool van de volume -pot loopt de bedrading verder naar de selector-switch)

Sander-H
16 juli 2016, 15:13
Voor de mensen die er over denken de P90 bij Conrad te bestellen; hierbij even een korte review.
Ik heb ze in een Harley Benton GT P90 geplaatst.

Vandaag de P90's binnen gekregen en de afwerking is prima. De kapjes zien er netjes uit en bedrading is lang genoeg voor een LP type gitaar, hoewel je van de nek pickup niet heel veel draad overhoud.
Grondplaat is netjes geaard. Er zitten geen schroeven bij of foam voor eronder maar als je pickups vervangt kun je natuurlijk de oude schroeven gebruiken en wat foam is altijd wel ergens te vinden in huis.
Pickups meten 5,94 en 5,95KOhm.

Geluid:
Ik kan ze momenteel alleen vergelijken met de verschrikkelijk goedkope ceramische pickups die er in zaten dus dat ze beter klinken lijkt me duidelijk :)
Warmer, voller etc etc bla bla bla. Is allemaal afhankelijk van je gitaar, potmeters, pedalen, versterker, haarkleur, schoenmaat etc dus ik kan alleen zeggen dat ze beter klinken dan die Chinese troep die Harley Benton erin geschroefd heeft.
De komende tijd zal ik eens wat met de hoogte van de pickups spelen om wat te finetunen maar die 3 tientjes was het zeker waard.

http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/HB%20P90%20GT/IMG_3087_zpsjkrjpdym.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/HB%20P90%20GT/IMG_3087_zpsjkrjpdym.jpg.html)

http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/HB%20P90%20GT/IMG_3088_zpsvuvclrlt.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/HB%20P90%20GT/IMG_3088_zpsvuvclrlt.jpg.html)

http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/HB%20P90%20GT/IMG_3090_zpsprw8qrll.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/HB%20P90%20GT/IMG_3090_zpsprw8qrll.jpg.html)

http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/HB%20P90%20GT/IMG_3091_zpspifjgvk8.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/HB%20P90%20GT/IMG_3091_zpspifjgvk8.jpg.html)

In mijn geval moest ik wel even met wat schuurpapier net iets meer ruimte maken in de body maar dat zal in de meeste gitaren geen probleem zijn.
Zeker een aanrader voor het geld en als ze niet bevallen; cadeautje of Marktplaats.

Joost de Ruig
16 juli 2016, 15:23
P90 onder 6 Ohm??? Ik wist niet dat die bestonden. Ik meen dat een P90 een opgepimpte SC is en vaak zo rond de 9 Ohm zit.... :dontgeti:

Sander-H
16 juli 2016, 15:31
P90 onder 6 Ohm??? Ik wist niet dat die bestonden. Ik meen dat een P90 een opgepimpte SC is en vaak zo rond de 9 Ohm zit.... :dontgeti:

De output is alvast wat ik verwachte en zit boven de SC's in de rest van mijn gitaren.
Zal ook met het type magneet en sterkte daarvan te maken hebben. De oude zitten wel rond de 9.

Plant
16 juli 2016, 16:38
op het gevaar af dat het weer zo'n "bomen en bos" verhaal wordt; Volgens menig gitaar-guru die zegt dat hij het weten kan, zit 't geluid niet alleen in de pups maar ook in de bedrading. Google maar even op 'les paul / fifties wiring' want ik ben niet zo'n techneut; ik kan ternauwernood een goed gevloeide soldeerverbinding braden. 't zit m onder meer in een andere aansluiting van de toonpots en in de condensatoren. Je kunt ook kant en klare setjes kopen maar als je zelf kan solderen, koop je gewoon de goede onderdelen

Edit:
komt er op neer dat de toon-pot via de cap vanaf de middelste pool van de volume-pot wordt aangesloten en niet via de buitenste pool van de volume-pot waarop ook de hot-lead binnenkomt . (vanaf de middelste pool van de volume -pot loopt de bedrading verder naar de selector-switch)

Wat ik dan weer niet wist is dat er van modern en fifties ieder ook weer 2 varianten zijn:

http://i1121.photobucket.com/albums/l516/FFXIhealer/Wiring%20Diagrams/WorkInProgress_zps15368d60.png

MikeD
17 juli 2016, 14:19
P90 onder 6 Ohm??? Ik wist niet dat die bestonden. Ik meen dat een P90 een opgepimpte SC is en vaak zo rond de 9 Ohm zit.... :dontgeti:

Inderdaad.... beetje lage impedantie.. zeker als ik de Wiki-pagina ook mag geloven (https://en.wikipedia.org/wiki/P-90).. 't zal me niet verbazen dat dat de reden is dat deze partij van die grote fabrikant bij Conrad is terecht gekomen want het zou zo maar kunnen dat deze partij niet de specs matchte die de gitaarfabriek aan de elementen-fabrikant had opgegeven (...) Zou voor mij juist een reden zijn om ze te kopen (als ik een setje goedkope P 90's wilde) want zoals ik al schreef; de vroege P90's hadden Alnico 3 magneten en budgetterend voor een beetje 6 decennia de-magnetisering... ik word nieuwsgierig..... zal ik ze eens in m'n SG special proppen???

MikeD
17 juli 2016, 14:31
Eerlijk gezegd had ik niet de varianten voor ogen die Plant aanlevert, maar deze:

http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/wiring50s.jpg

Als je het nog gekker wil maken, kan je ook de toggle (3-standen) switch anders bedraden met een jump lead ..... kan het schema zo snel niet terugvinden... als ik t terugvindt plaats ik t erbij

MikeD
17 juli 2016, 15:09
overigens stuitte ik op JouwBuis op deze presentatie van een Conrad P90 pick-up transplantatie.....

https://youtu.be/J2TRTbzaquI

weet niet of ik nou goeie reclame voor die dingen maak... :soinnocent: overigens: op mijn beeldscherm is het beeld op zwart.... sound only... wie weet wie MrBogieboy01 is????

MikeD
17 juli 2016, 18:44
By the way de magneet in deze pups schijnt van Ferriet te zijn

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/300000-324999/300042-da-01-ml-P_90_Soapbar_de_en.pdf

Duhsjaak
17 juli 2016, 19:23
De pups destijds hadden allemaal een akelig lage output. De Hilo's die bijna 50 met mij mee zijn gereisd, waren vergelijkbaar qua impedantie en output. En ook identiek met een marge van <5%.

Dus so far so good.
vriendelijke groet, Gus

Plant
17 juli 2016, 20:03
Eerlijk gezegd had ik niet de varianten voor ogen die Plant aanlevert, maar deze:

http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/wiring50s.jpg

Wat is hier het nut / de klankverandering van? Ik bedoel dat van de tone potmeters de middelste pootjes (lopers) aan ground zitten en de condensators aan de buitenste pootjes i.p.v. de buitenste pootjes aan ground zitten en de condensators aan de lopers?

De potmeters zijn geschakeld als regelbare weerstand en dan maakt het niet uit wat wat is. De tone regeling is een serieschakeling van de condensator en de potmeter als regelbare weerstand, zelfs het geheel zou je andersom mogen schakelen (condensator aan ground en tone potmeter aan de volume regelaar) zonder enig funktioneel en hoorbaar verschil.

Sander-H
17 juli 2016, 20:22
By the way de magneet in deze pups schijnt van Ferriet te zijn

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/300000-324999/300042-da-01-ml-P_90_Soapbar_de_en.pdf

Maar daar staat ook dat de 300042 rond de 8k weerstand moet hebben....
Het zal me worst wezen wat er wel of niet in zit eigenlijk. Het geluid is goed en aangezien ze ik in een gitaar van 130 euro heb zitten is de prijs/kwaliteitsverhouding prima :)

MikeD
18 juli 2016, 08:26
Wat is hier het nut / de klankverandering van? Ik bedoel dat van de tone potmeters de middelste pootjes (lopers) aan ground zitten en de condensators aan de buitenste pootjes i.p.v. de buitenste pootjes aan ground zitten en de condensators aan de lopers?

De potmeters zijn geschakeld als regelbare weerstand en dan maakt het niet uit wat wat is. De tone regeling is een serieschakeling van de condensator en de potmeter als regelbare weerstand, zelfs het geheel zou je andersom mogen schakelen (condensator aan ground en tone potmeter aan de volume regelaar) zonder enig funktioneel en hoorbaar verschil.

De vraag stellen is één ding, hem te beantwoorden, is een tweede.... mag ik verwijzen naar MyLesPaul.com?? http://www.mylespaul.com/forums/showthread.php?t=558

Tabula Rasa
18 juli 2016, 09:25
Het verschil dat Plant noemt zie ik ook niet echt. 50-ties vs 60-ties is wel heel duidelijk. Tone op netto of bruto uitgangssignaal... fifties is veel interactiever naar mijn mening. Veel bruikbaarder, met name met 1 pickup.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.