PDA

View Full Version : Buizenversterker.



Ties van Woerkom
12 juli 2016, 11:04
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje op zoek naar een goede 3 (of 4) kanaals buizenversterker voor 7 tot 800 euro die ook nog in huis kan worden gebruikt.
Nou zijn die er niet volgens mij.
Ik heb wat gekeken en ik vind de blackstar ht venue serie van blackstar erg goed.
Nou is er een aanbieding voor de blackstar ht 60 soloist (Ong €200 korting) en ik vind 'm te gek.
Alleen denk ik dat 'ie voor in huis veel te hard gaat.
Wat denken jullie daarvan?,

jutter
12 juli 2016, 11:11
Ligt er aan wat voor huis je hebt.

tmms
12 juli 2016, 11:20
Powersoak. Klinkt tamelijk kut, maar je kunt wel horen wat de versterker probeert voort te brengen.

raabje
12 juli 2016, 12:26
3 of 4 kanalen, dat lijken me grote/zware versterkers.

Ik heb een 30 watt marshall thuis, en die blaast de ramen eruit als ik deze vol opendraai. Ik heb een V3 pre-amp buis met hele lage gain er in gezet, dan wordt in mijn geval de master volume minder gevoelig. En met speakers die minder efficient zijn (lagere db, 94-95) kan ik de amp ook wat verder opendraaien. De eindbuizen kleuren het geluid niet echt in mijn amp, dus verder opendraaien geeft geen warmere klank, of meer buizenvervorming. Een powersoak heeft dan ook weinig zin.

Lang verhaal, maar als een amp een master volume heeft, en de eindbuizen het geluid niet echt kleuren, dan kan je een zwaardere amp ook thuis gebruiken, kan misschien wat tam of mat klinken. IMHO.

Als ik nu een nieuwe amp zou zoeken, dan lijkt me een de kleinste Fender Bluesbreaker me wel wat. Of iets van Peavy.

Braml
12 juli 2016, 12:26
Powersoak. Klinkt tamelijk kut, maar je kunt wel horen wat de versterker probeert voort te brengen.

Dat kost ook weer een hoop geld toch?

Treed je op op Ties? Moet hij dus voor thuis én voor optredens goed zijn?

Ties van Woerkom
12 juli 2016, 17:11
Dat kost ook weer een hoop geld toch?

Treed je op op Ties? Moet hij dus voor thuis én voor optredens goed zijn?

Ja, ik treed op maar niet erg veel. In de toekomst ga ik waarsch meer optreden en aangezien ik deze versterker lang wil houden moet ie dus ook voor optredens goed zijn.

Ties van Woerkom
12 juli 2016, 17:12
3 of 4 kanalen, dat lijken me grote/zware versterkers.

Ik heb een 30 watt marshall thuis, en die blaast de ramen eruit als ik deze vol opendraai. Ik heb een V3 pre-amp buis met hele lage gain er in gezet, dan wordt in mijn geval de master volume minder gevoelig. En met speakers die minder efficient zijn (lagere db, 94-95) kan ik de amp ook wat verder opendraaien. De eindbuizen kleuren het geluid niet echt in mijn amp, dus verder opendraaien geeft geen warmere klank, of meer buizenvervorming. Een powersoak heeft dan ook weinig zin.

Lang verhaal, maar als een amp een master volume heeft, en de eindbuizen het geluid niet echt kleuren, dan kan je een zwaardere amp ook thuis gebruiken, kan misschien wat tam of mat klinken. IMHO.

Als ik nu een nieuwe amp zou zoeken, dan lijkt me een de kleinste Fender Bluesbreaker me wel wat. Of iets van Peavy.



Bedoel je een Marshall bluesbreaker of een fender bassbreaker��

tmms
12 juli 2016, 17:31
Dat kost ook weer een hoop geld toch? ......

Jet City Jettenuator is in de aanbieding bij Thomann voor 100 euro. Klinkt een beetje blikkerig, maar super handig. Gebruik 'm met een 5W versterker want die zijn ook veuls te luid voor thuis.

Joost de Ruig
12 juli 2016, 17:37
De Gigmaster van Engl is weliswaar tweekanaals, maar heeft twee extra standen: Mid-boost en Gain-boost. Beide zijn schakelbaar met de footswitch. Amp is 30 watt en gebruik ik zowel thuis, in de oefenruimte, als on stage. Tuurlijk is een laag-watter fijner voor thuis, maar die zijn vaak niet breed inzetbaar. Net als ik, heeft Da Vinci hem ook, en die is er ook blij mee!


http://www.audiopro.al/img/p/2/8/6/9/2869.jpg

The Lo Lands
12 juli 2016, 18:03
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje op zoek naar een goede 3 (of 4) kanaals buizenversterker voor 7 tot 800 euro die ook nog in huis kan worden gebruikt.
Nou zijn die er niet volgens mij.
Ik heb wat gekeken en ik vind de blackstar ht venue serie van blackstar erg goed.
Nou is er een aanbieding voor de blackstar ht 60 soloist (Ong €200 korting) en ik vind 'm te gek.
Alleen denk ik dat 'ie voor in huis veel te hard gaat.
Wat denken jullie daarvan?,

Die Blackstar is voor thuis veel te luid! Een versterker tussen de 1 en 5 watt is voor thuis meeer dan genoeg. Als je vier kanalen zoekt ga je met je huidige budget niet veel goeds vinden, eventueel tweedehands en een opknapper. Je zou ook kunnen overwegen een 1 of 2 kanaals versterker aan te schaffen en je overige 'kanalen' te maken met losse pedalen of een multi effect!

Da Vinci
12 juli 2016, 18:40
Het scheelt een beetje hoe hard je thuis kan spelen, maar als er wel wat mag kom je met een buizenversterker wel redelijk uit de voeten hoor.

Die Engl Gigmaster is idd een prima versterker. Van clean tot behoorlijk ver in gain. Ik kom er vrij goed mee uit de voeten om mijn coverband met oa. Nederpop, poprock, classic/hardrock en zelfs wat moderner spul zoals Volbeat.

Enig nadeel vind ik dat de vele opties nauwelijks instelbaar zijn. Midboost, gainboost, volumeboost gaat allemaal met vaste waarde. Om die reden zou ik nog wel eens wat meer willen, maar dat ga je voor dat geld iig niet vinden mits je nieuw koopt. Zo'n Gigmaster moet 2e hands wel lukken onder de 400 euro. Houd je nog wat geld over voor wat pedaaltjes waarmee je ook wat extra gain/volume mee kan krijgen en die je beter kan instellen. Ik doe dat oa met 2 Harley Benton pedalen voor, hou je vast, 30 euro per stuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ties van Woerkom
12 juli 2016, 19:08
Weten jullie hoe erg t geluid achteruit gaat met zo'n attenuator (powersoak)?

Ties van Woerkom
12 juli 2016, 19:14
Het scheelt een beetje hoe hard je thuis kan spelen, maar als er wel wat mag kom je met een buizenversterker wel redelijk uit de voeten hoor.

Die Engl Gigmaster is idd een prima versterker. Van clean tot behoorlijk ver in gain. Ik kom er vrij goed mee uit de voeten om mijn coverband met oa. Nederpop, poprock, classic/hardrock en zelfs wat moderner spul zoals Volbeat.

Enig nadeel vind ik dat de vele opties nauwelijks instelbaar zijn. Midboost, gainboost, volumeboost gaat allemaal met vaste waarde. Om die reden zou ik nog wel eens wat meer willen, maar dat ga je voor dat geld iig niet vinden mits je nieuw koopt. Zo'n Gigmaster moet 2e hands wel lukken onder de 400 euro. Houd je nog wat geld over voor wat pedaaltjes waarmee je ook wat extra gain/volume mee kan krijgen en die je beter kan instellen. Ik doe dat oa met 2 Harley Benton pedalen voor, hou je vast, 30 euro per stuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


T'zelfde met de blackstar ht club 40, daarom dacht ik aan de 60.( vanwege 't boost/3e kanaal )

telerocker
12 juli 2016, 19:17
Gewoon een Tubemeister 20, 36 of 40 testen. Kun je terugdraaien naar 1 wattje.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ties van Woerkom
12 juli 2016, 19:26
Gewoon een Tubemeister 20, 36 of 40 testen. Kun je terugdraaien naar 1 wattje.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zat k ook al aan te denken, (de 36) staat nu op marktplaats voor 750 volgens mij.
Vind m alleen niet echt mooi ofzo, (de tops wel) maar das weer zo duur.

ateng
12 juli 2016, 23:02
Waarom een 3 of 4 kanaals versterker als het voornamelijk voor thuis is? En ga voor "tone" ongeacht hoe de versterker er uit ziet en werk met pedaaltjes... das mijn mening dan :)

telerocker
13 juli 2016, 02:13
Wat ik van Ties begrijp, is dat de amp niet uitsluitend voor thuisgebruik is bedoeld.

Ties van Woerkom
13 juli 2016, 03:13
Wat ik van Ties begrijp, is dat de amp niet uitsluitend voor thuisgebruik is bedoeld.

Helemaal waar.

telerocker
13 juli 2016, 04:00
Tubemeister 20 (666 euro, beetje pingelen 600) nieuw aanschaffen en een gebruikte 1x12-box scoren. 20 watt is nog verbijsterend hard.

Braml
13 juli 2016, 07:55
Je wilt dus wel echt scheuren? Anders was een Hotrod Deluxe van Fender misschien wat? Krijg je waarschijnlijk een geweldige clean met je telecaster uit. Tis alleen niet zo'n fijne scheuramp denk ik.

Heb zelf een Fender Bassbreaker 15 combo. 15 wattjes gaat hard zat voor thuis, en ook voor optredens. Amps worden bij optredens toch gemiced, dus dan hoeft hij maar een tikje harder dan thuis te staan.

almarvk
13 juli 2016, 08:32
De combinatie buizen met 3/4 kanalen, podium vs. thuis is gewoon een combinatie die niet te doen is.

De opties van Engl die aangedragen worden zat ik zelf ook al over na te denken. Zo'n gigmaster lijkt me zelf ook te gek.

Dutch66
13 juli 2016, 08:56
Hou ook een beetje rekening met de mogelijke inruilwaarde van je nieuwe amp..
Ik schat zo in dat dit je eerste 'echte' versterker gaat worden, en de praktijk leert
nu eenmaal dat zoiets zelden ook je laatste versterker is.

The Lo Lands
13 juli 2016, 10:16
Weten jullie hoe erg t geluid achteruit gaat met zo'n attenuator (powersoak)?

Powersoak is goed bruikbaar tot maximaal een -6 dB instelling. Ga je lager dan degradeert je geluid erg snel en hou je een dof geluid met weinig sparkle en attack/dynamiek over.

Je hebt tegenwoordig wel goede re-ampers! Dit zijn attenuators op basis van een solid state of buizen versterker. Deze plaats je net als een powersoak tussen je speaker output (versterker) en je cabinet. Je versterker kan op vol volume en de reamper regelt je volume maar heeft niet de nadelen van een attenuator! Je hebt een solid state versie, de Two Notes Reload en een buizen versie, de Fryette Power Station. Beiden units zijn ook bruikbaar voor opnemen met bijvoorbeeld Impulse Responses. Alleen zijn deze units net zo duur als de prijs die je voor een versterker wilt uitgeven ;-)

Ed Kroket
13 juli 2016, 12:22
Powersoak is goed bruikbaar tot maximaal een -6 dB instelling. Ga je lager dan degradeert je geluid erg snel en hou je een dof geluid met weinig sparkle en attack/dynamiek over.


Hallo een goeiedag,
Ik wil het topic niet kapen, excuses voor het geval het teveel off-topic is.
Thuis gebruik ik een Single Rectifier Solo Head van Mesa Boogie met een Koch Loadbox (LB 120 II).
Voor metal vind ik het geluid echt helemaal te gek. Ook met hoofdtelefoon via de geluidskaart van m'n computer.
Maar clean lukt het me nooit echt om een echt fijn geluid te krijgen. Vooral via de hoofdtelefoon is het niet geweldig.

Mooi om te zien dat er alternatieven zijn voor de loadbox. Wel jammer dat die dus nog behoorlijk prijzig zijn.

Als veel geluid een probleem is (net als bij mij), dan is een transistor versterker misschien meer geschikt?
Dan moet je er wel rekening mee houden dat een niet al te zware in een bandsituatie bijzonder tegen kan vallen (volgens mij).

hefke
13 juli 2016, 13:19
De combinatie buizen met 3/4 kanalen, podium vs. thuis is gewoon een combinatie die niet te doen is.
Ben ik niet helemaal met je eens.
Ligt er toch ook een beetje aan welke versterker je hebt.
Ik heb een ENGL Invader 2 en die doet het op laag volume thuis prima. Maar ik heb wel de indruk (ik kan me vergissen) dat ENGL één van de weinige is die op huiskamervolume nog goed klinken, dit i.t.t. bijv. Marshall.

Nellyrocks
13 juli 2016, 13:34
Waarom wil je eigenlijk vier kanalen. Doe gewoon twee en koop een booster. Heb je ook vier sounds.
Het kan mij ontgaan zijn maar wat voor een sound zoek je eigenlijk?

almarvk
13 juli 2016, 14:52
Ben ik niet helemaal met je eens.
Ligt er toch ook een beetje aan welke versterker je hebt.
Ik heb een ENGL Invader 2 en die doet het op laag volume thuis prima. Maar ik heb wel de indruk (ik kan me vergissen) dat ENGL één van de weinige is die op huiskamervolume nog goed klinken, dit i.t.t. bijv. Marshall.

Ligt er ook aan wat je onder huiskamerniveau verstaat. Standje 10 kan prima werken thuis :)

Marshall is in mijn ogen echt een versterker die je moet open draaien om het karakter tot leven te wekken. Een moderne versterker als Engl heeft dat anders en klinkt op laag volume ook al top, al zou men het als meer klinisch kunnen omschrijven. Naast een Engl zou bijv. Koch ook goed thuis kunnen werken.

rozh
25 juli 2016, 21:52
Tubemeister 20 (666 euro, beetje pingelen 600) nieuw aanschaffen en een gebruikte 1x12-box scoren. 20 watt is nog verbijsterend hard.

Doe dit gewoon, heb ik ook gedaan. zeker geen spijt van echt een top amp! heb wel de tubemeister deluxe 20, deze is nieuwer en beter dan de t18
op mn orange 1x12 klinkt ie top! zitten 2 kanalen en een boost op, dus eigenlijk heb je er dan 3..

zit ingebouwde powersoak in voor 0-1-5-20 watt en zelfs een emulated out via xlr voor pa of recording, kan je ook een 4x12 mee emuleren, klinkt best nice.
hij is ook zeer draagbaar qua formaat en gewicht. had ik al gezegd dat ik er blij mee was? :)

arjanb01
25 juli 2016, 22:12
Moderne amps met een master volume en gain regelaar klinken op laag volume prima, mits ook goeie speaker(s). Engl, Koch of een moderne marshall als de sl5, die ik erg nice vind met 1 el34 en 5 watt uit 1 12 inch speaker. Nadeel is dat hij geen fx loop heeft dus je moet alles rechtstreeks inpluggen als je fx gebruikt. Ook een dsl40 of dsl15 klinkt op laag volume top vind ik, prima voor thuis.