PDA

View Full Version : Welke delay voor aandikken sologeluid



D3nnis
10 juli 2016, 14:58
Ik zit met de gedachte te spelen om toch weer een eenvoudig compact pedalboard samen te stellen, voor thuisgebruik, en voor kleinere settings met de band.
Hiervoor ben ik oa aan het kijken naar een delay, maar er is zó veel aanbod dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Wensen:
-delay om de solo sound wat aan te dikken, dus u2 delay toestanden niet nodig, herhalingen hoeven ook niet zo helder te blijven, mogen best wat dikkig klinken, maar geen bijzondere eisen vwb hóe de delay zou moeten uitsterven, en 600ms is volgens mij genoeg delaytijd
- goed werkend in combinatie met distortion
- geschikt voor in de fx loop, en ook geschikt voor vrij hoge fx send levels
- analoog of digitaal maakt me niet uit
- tap tempo zou mooi zijn, op het pedaal zelf of via een externe switch

Ik vergeet nu denk ik best een hoop, maar heeft iemand enig idee in welke richting ik voor zo'n no nonsense delay zou moeten zoeken?
Zag wat filmpjes van de mad professor deep blue delay, daar denk ik wel wat mee te kunnen, maar is dat ook zo?

Sjtevel
10 juli 2016, 15:44
Als je tap tempo wilt, kan ik je de EHX memory boy deluxe en de TC electronic flashback aanraden.

Joost de Ruig
10 juli 2016, 15:51
Kijk eens bij Thomann naar de T-Rex Play Back voor €89,-. Mij bevalt hij prima. Tap tempo en een klein prijsje :)

Brad
10 juli 2016, 15:56
Als je een echte warme delay wilt dan zou ik toch voor de analoge Carbon Copy van MXR gaan

Hij is redelijk compact , gaat tot 600 mili seconden en klinkt super warm , helaas geen tap tempo

Han S
10 juli 2016, 15:59
Een Lexicon MPX100/110 kan ook stereodelay geven, multitap en gaat tot bijna 6 seconden. Worden nieuw niet meer geleverd, maar 2dehands tussen 50 en 100 euro wel te vinden.

the sure thing
10 juli 2016, 16:08
+1 voor de Trex delay voor €89


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

dml
10 juli 2016, 16:31
Als je een echte warme delay wilt dan zou ik toch voor de analoge Carbon Copy van MXR gaan

Hij is redelijk compact , gaat tot 600 mili seconden en klinkt super warm , helaas geen tap tempo

Je kan net zo goed zeggen dat de Carbon Copy heel erg dof klinkt en totaal geen helderheid heeft. Sommigen verwarren dat met warmte.

Brad
10 juli 2016, 16:41
Ja en je hebt ook mensen die warmte verwarren met dofheid . Het is maar waar je van houd en hoe je hetgeen je hoort kwalificeert

the sure thing
10 juli 2016, 16:51
Kijk ook eens bij de Digitech hardwire series


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
10 juli 2016, 17:20
Bedankt voor de reacties zo ver, ik ga ze checken. Die t rex had ik ook al op het vizier.

Het "doffe" van de carbon copy is misschien wel "opgelost" met de carbon copy bright (of hoe dat ding ook heet)?

@han, die lexicon is 19" toch? Lijkt me lastig op een pedalboard, al zal de prijs kwaliteit verhouding lastig te evenaren zijn!

Han S
10 juli 2016, 17:53
Die Lex heeft wel een aansluiting voor een pedaal en als gitarist zou ik (persoonlijk hoor) liever een 19" rekje hebben dan zo'n bak vol stompboxen op de vloer.

arjanb01
10 juli 2016, 18:07
Kom je toch weer terecht bij de gmajor.
Ik gebruik hem al 14 jaar.
335 ms en 425 ms voor m'n solo's voor delaytijden. In de loop gooien en presets maken... Werkt altijd en voor mij al zowel thuis als on stage de beste oplossing.
Sorry Dennis, een betere tip heb ik niet voor je 😉

D3nnis
10 juli 2016, 19:38
Ik ben het helemaal eens met han en arjan. Daarom bevat mijn main set dan ook de vintage revolution pedalpro én de eventide eclipse en dat blijft ook zo.
Maar, ik zou graag een klein handzaam bordje samenstellen voor thuis, voor de kleinere festivallen waar ik mijn grote set niet mee naartoe wil slepen, en misschien zelfs gewoon op een andere amp in wil prikken.
Een bordje met een (voor het geval dat) drive, een a/b box voor richting amp of richting tuner, een tuner, een wah, een chorus en een delay.
En ik heb alles werkeloos in de kast liggen, behalve een chorus en delay.
Nog een 19" unit heeft daarom niet mijn voorkeur in eerste instantie....maar ik houd hem nog wel in het achterhoofd...ik zie het principe zoals bij de tc electronics g system voor me, en je hebt met een oud model rackunit wel goede delay en chorus etc voor weinig...

Brad
10 juli 2016, 20:55
Wel goed opletten mocht je voor een van de Carbon Copys kiezen , die heldere klinkt heel anders

Erik de Perik
10 juli 2016, 21:07
Wat mij bij de demo's van beide MXR's opvalt, is dat ze zo nu en dan vervormen. Tenminste in de YT filmpjes dan. Vind ze ook nogal aan de prijs.

Brum
10 juli 2016, 21:40
Het "doffe" van de carbon copy is misschien wel "opgelost" met de carbon copy bright (of hoe dat ding ook heet)?

De gewone Carbon Copy werkt in ieder geval, vind ik, heel erg fijn op versterkers met veel mid-hoog en hoog. Marshalls o.a. Ik persoonlijk hoef dan echt niet zo'n heldere delay voor alleen aandikken, dat zit veel te veel in de weg. Om die reden ben ik wel fan van een Carbon Copy in ieder geval.

Een delay die hetzelfde trucje ook goed doet; Ibanez AD9.

Han S
10 juli 2016, 21:52
Ik ben nogal gek van Lexicon, dat zul je wel gemerkt hebben en ik heb er drie, waarvan er een is waar ik indertijd bijna 8000 gulden voor heb betaald. Maar dat klinkt dan ook waanzinnig goed. Er zitten galmen in van de St Paul en de St Peter en je kunt bepalen in welke rij stoelen je zit.

Maar als je een delay wilt zoals de Shadows gebruikten, dan heb je een delay nodig welke lijkt op een tapedelay met vijf koppen en waarvan je de derde kunt uitschakelen.

vulvasonic
11 juli 2016, 00:24
Boss TE-2 Tera Echo
Maar dan vooral omdat ik 'm zelf zo koel vind. :D

telerocker
11 juli 2016, 01:34
Ik heb de Maxon AD-9 Pro. Klinkt warm, maar toch helder en is erg stil. Gaat tot 450 msec. Voor mij genoeg, maar voor de TS misschien te weinig.

Dutch66
11 juli 2016, 09:40
Ik kon helemaal niets met de CC, prachtig hoor die warme (analoge) repeats, maar uh....
waar is mijn geluid nu?,.... :seriousf:

Ook de 'bright' versie was een tegenvaller, inderdaad ietsjes helderder, maar verder voor
mij nagenoeg onbruikbaar. (Er staat er trouwens 1 op MP voor EUR. 100,==)

Ach, het is een kwestie van smaak denk ik dan maar.

The Lo Lands
11 juli 2016, 10:24
Ik kon helemaal niets met de CC, prachtig hoor die warme (analoge) repeats, maar uh....
waar is mijn geluid nu?,.... :seriousf:

Ook de 'bright' versie was een tegenvaller, inderdaad ietsjes helderder, maar verder voor
mij nagenoeg onbruikbaar. (Er staat er trouwens 1 op MP voor EUR. 100,==)

Ach, het is een kwestie van smaak denk ik dan maar.

Inderdaad! Ik heb een JHS Panther Cub liggen. Tot 1 seconden analoge delay met instelbare modulatie, tap tempo, etc. Daarnaast heb ik de Strymon El Capistan (digitale tape echo sim). Die laatste gebruik ik toch het liefste en de JHS ligt inmiddels lekker uit te rusten in zijn doosje. Ik heb voor delay toch liever een digitale versie, mag best een analoog karakter hebben maar dan moet ik die tekortkomingen van de analoge variant wel zelf kunnen instellen.

En er zijn inmiddels zoveel bruikbare delays te vinden van de kleine Mooer pedalen tot de duurdere Strymons, Eventide (H9), etc.

Brad
11 juli 2016, 10:31
En deze analoge delay heb je ook nog . De oorspronkelijke ging tot 300 mlii seconden . In een bepaalde setting gaat deze tot 600 mili seconden

http://cdn.roland.com/assets/images/products/gallery/dm-2w_top_gal.jpg

The Lo Lands
11 juli 2016, 10:42
En deze heb je ook nog . De oorspronkelijke ging tot 300 mlii seconden . In een bepaalde setting gaat deze tot 600 mili seconden

Heb je met deze delay ook (speel)ervaring of vind je het plaatje gewoon mooi?

vulvasonic
11 juli 2016, 17:52
Heb je met deze delay ook (speel)ervaring of vind je het plaatje gewoon mooi?
Ik heb nog de originele ouwe gehad. Nog steeds spijt dat ik 'm ooit verkocht heb. Hetzelfde geldt voor de CE2 en de OC2. Wat ben ik toch een idioot! :(

Brum
11 juli 2016, 18:33
Ik kon helemaal niets met de CC, prachtig hoor die warme (analoge) repeats, maar uh....
waar is mijn geluid nu?,.... :seriousf:

Ook de 'bright' versie was een tegenvaller, inderdaad ietsjes helderder, maar verder voor
mij nagenoeg onbruikbaar. (Er staat er trouwens 1 op MP voor EUR. 100,==)

Ach, het is een kwestie van smaak denk ik dan maar.

Kwestie van smaak uiteraard en een kwestie van de som der delen. Wat op de ene set niet werkt, werkt op de andere set fantastisch.

D3nnis
11 juli 2016, 18:36
Maxon klinkt op youtube best goed, maar vind hem wel prijzig; een chorus erbij in dezelfde prijsklasse, en ik kan al beter een eventide h9 aanschaffen dan.

Die TE-2 van boss klinkt heel gaaf (ik hoorde best complexe sounds), maar niet voor wat ik ermee wil doen.
Boss zou ik ook niet blind bestellen denk ik.
Heb een tijdje een boss PS-6 gehad, voor de pitch effecten. Goede sound en tracking dat ding (moest wel via een true bypass switcher), maar dat ding kon niet overweg met de fx loop levels van 2 van mijn amps. Is deze "belastbaarheid" bij alle boss pedalen hetzelfde?

telerocker
11 juli 2016, 21:37
Maxon klinkt op youtube best goed, maar vind hem wel prijzig; een chorus erbij in dezelfde prijsklasse, en ik kan al beter een eventide h9 aanschaffen dan.

Die TE-2 van boss klinkt heel gaaf (ik hoorde best complexe sounds), maar niet voor wat ik ermee wil doen.
Boss zou ik ook niet blind bestellen denk ik.
Heb een tijdje een boss PS-6 gehad, voor de pitch effecten. Goede sound en tracking dat ding (moest wel via een true bypass switcher), maar dat ding kon niet overweg met de fx loop levels van 2 van mijn amps. Is deze "belastbaarheid" bij alle boss pedalen hetzelfde?

Maxon is zeker niet de goedkoopste, maar als je hem 20 jaar op je bordje laat staan, valt het wel weer mee. Ik vond hem in een directe vergelijking met de Boss DM-2 ook beter klinken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

D3nnis
12 juli 2016, 12:44
De gewone Carbon Copy werkt in ieder geval, vind ik, heel erg fijn op versterkers met veel mid-hoog en hoog. Marshalls o.a. Ik persoonlijk hoef dan echt niet zo'n heldere delay voor alleen aandikken, dat zit veel te veel in de weg. Om die reden ben ik wel fan van een Carbon Copy in ieder geval.


Nou heb ik eens wat filmpjes beluisterd op youtube, en wat me opvalt aan de MXR carbon copy, is dat ie clean eigenlijk mooi lijkt te mengen met je signaal, ten opzichte van bijvoorbeeld een flashback, maar zo'n beetje elk filmpje in combinatie met distortion laat een heel erg "mushy" sound horen, té "mushy", iets meer hoog mag wel, zeg maar. Lijkt wel een beetje op wat hier in dit topic reeds opgemerkt werd over dit pedaal dus eigenlijk.
Maar clean is ie best aardig in die videootjes; mooier dan een TC flashback in stand analoog, naar mijn smaak (in youtube videootjes dan...).

Dutch66
12 juli 2016, 13:06
Kwestie van smaak uiteraard en een kwestie van de som der delen. Wat op de ene set niet werkt, werkt op de andere set fantastisch.

Smaak = zeker, helemaal mee eens!

Qua set eigenlijk niet echt, want je kunt van amp wisselen tot je een ons weegt, de repeats vanuit een analoge (BBD) delay hebben gewoon (aanmerkelijk) minder hoog dan het originele signaal, dat is inherent aan hun werking...

Dat kan je ding zijn, prima, maar waar je zo'n pedaal ook plaatst, of in combi met welk ander pedaal dan ook, hij blijft je hoog opvreten...

Speeddemon
12 juli 2016, 15:48
Ik speel al een behoorlijke tijd live met een Carbon Copy, die een Ibanez DE7 heeft vervangen.

Wat Brum al eerder zei, de CC werkt erg goed met de wat meer Marshall-esque amps, hij zit je directe sound niet in de weg, en maakt je sound zeker breder/voller.
Qua zelf-oscillatie is het overigens geen held; dan kun je beter een Boss DM-2/Ibanez AD9/Mooer Ana Echo hebben.

Thuis speel ik over een Line 6 Echo Park, TC Alter Ego V2 en Flashback Mini en af en toe een DM-2 en Ana Echo, voor de totale beeldvorming.

Brum
12 juli 2016, 17:48
Smaak = zeker, helemaal mee eens!

Qua set eigenlijk niet echt, want je kunt van amp wisselen tot je een ons weegt, de repeats vanuit een analoge (BBD) delay hebben gewoon (aanmerkelijk) minder hoog dan het originele signaal, dat is inherent aan hun werking...

Dat kan je ding zijn, prima, maar waar je zo'n pedaal ook plaatst, of in combi met welk ander pedaal dan ook, hij blijft je hoog opvreten...

Hij vreet geen hoog, da's onzin. De herhaling is wat 'doffer', als je het zo wilt noemen, het oorspronkelijke signaal doet niets dan wat ie anders deed. En dat vinden veel gitaristen wenselijk. In mijn geval zeker met een Marshall, anders krijg je je oorspronkelijke signaal een aantal keer hard voor je bakkes terug en dat vind ik persoonlijk niet mooi. Het dikt in dat geval je signaal ook niet mijns inziens, maar herhaalt alleen en ik begreep van Dennis dat ie nu juist z'n geluid wat wil aandikken met delay. Daarvoor vind ik de CC meer dan geschikt, omdat ie subtiel is en met een milde instelling ook echt alleen maar je signaal aandikt. Vooral voor solowerk vind ik dat erg fijn zo nu en dan. Mushy vind ik dan ook niet het goeie woord. Dof ook niet, maar da's interpretatie. Ik heb 'm wel in m'n fx-loop. Dat maakt ook nogal uit. Kan me namelijk wel voorstellen dat ie voor de versterker wel mushy klinkt.

D3nnis
12 juli 2016, 19:07
en ik begreep van Dennis dat ie nu juist z'n geluid wat wil aandikken met delay. Daarvoor vind ik de CC meer dan geschikt, omdat ie subtiel is en met een milde instelling ook echt alleen maar je signaal aandikt. Vooral voor solowerk vind ik dat erg fijn zo nu en dan. Mushy vind ik dan ook niet het goeie woord.


In dit filmpje, achteraan, waarbij het distortionpedaal aan staat hoor je misschien wat ik bedoel.

https://m.youtube.com/watch?v=7XeQa42d0-w

Clean vind ik de carbon copy prima,maar met vervorming lijk ik -in dit filmpje- een voorkeur voor de maxon te hebben, die is net een tikje helderder of zo.
Reden om ze allebei eens te testen; de delaytijd van de mxr past me beter.

Analoog (klinkend) en tap tempo zie je niet vaak volgens mij.

Speeddemon
12 juli 2016, 19:09
Analoog (klinkend) en tap tempo zie je niet vaak volgens mij.
U vraagt...

http://www.premierguitar.com/ext/resources/archives/423ada07-4753-4390-addc-aa68fda08ba1.JPG

arjanb01
12 juli 2016, 19:18
Da's een oldschool ding zeg! Wel gaaf pedaal, maar zou wel knetter duur zijn.

Brad
12 juli 2016, 19:27
Ik heb deze gehad , De danelectro Wasabi AD 1 een analoge delay met een dealy tijd van een seconde dacht ik en tap tempo . Ik heb hem verkocht omdat je bij langere delaytijden het ruimtelijke effect kwijtraakte



Rond de 300 mili seconden had je dat ruimtelijke effect wel . Dat ding is wel lijvig

Is alleen nog tweedehands te krijgen als je hem vind

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMXrcENJKbfgFrmq5ZEz7TV7iRGWImd rpTy1ZEIDRSOPC4GzSU

Dirk_Hendrik
12 juli 2016, 20:06
Da's een oldschool ding zeg! Wel gaaf pedaal, maar zou wel knetter duur zijn.
Definieer duur.
http://www.bax-shop.nl/reverb-pedal-delay-pedal/ibanez-es2-echo-shifter

arjanb01
12 juli 2016, 20:12
Valt mee idd.
Dus Dennis is eruit ? 2 van die dingen kopen en je bent klaar.

Brum
12 juli 2016, 20:52
In dit filmpje, achteraan, waarbij het distortionpedaal aan staat hoor je misschien wat ik bedoel.

https://m.youtube.com/watch?v=7XeQa42d0-w

De tering, je zoekt ook even een fijne uit zeg. Heb je de rest van zijn filmkes wel 's gezien?;)

Die Ibanez Echo Shifter doet mij voor het eerst sinds heel erg lang ook wel enige gasaanval geven. Die lijkt me echt erg tof. Kut...:dontgeti:

Han S
12 juli 2016, 21:01
Een Roland Space Echo is wel knifterig.

Joost de Ruig
12 juli 2016, 21:16
Die Ibanez delay lijkt mij best een tof pedaal. In dit filmpje grotendeels complimenten, behalve dat de tap-tempo als onbetrouwbaar wordt gezien.



https://youtu.be/ocLhYGPu61s

Speeddemon
12 juli 2016, 22:41
Een Roland Space Echo is wel knifterig.
De digitale versie heb ik naast m'n MXR CC staan;
erg fijn. De 'Twist' functie is zeker bruikbaar; tap tempo ingedrukt houden en hij spint in zelf-oscillatie, met een toenemende 'warble' totdat je de taptempo los laat.

Anyway, die Echo Shifter van Ibanez is ook voor 't eerst in lange tijd een pedaal dat me even extra doet opletten, zeker gezien z'n prijsstelling, die tenminste niet de IMHO erg dure Strymon/Eventide pedalen achterna gaat.

telecastermaster
13 juli 2016, 00:27
Merkwaardig dat de TC Flashback nog niet genoemd is. Ik vind het een uitstekende allrounder. Tap tempo gaat via de snaren maar werkt wel.

D3nnis
13 juli 2016, 07:07
De tering, je zoekt ook even een fijne uit zeg. Heb je de rest van zijn filmkes wel 's gezien?;)



Hahaha, jazeker, maar als je de Maxon zo vergelijkt met de CC dan is het weliswaar allebei niet veel, maar het vergelijk is relatief best eerlijk toch?

The Lo Lands
13 juli 2016, 10:02
Hahaha, jazeker, maar als je de Maxon zo vergelijkt met de CC dan is het weliswaar allebei niet veel, maar het vergelijk is relatief best eerlijk toch?

Las nog even je openingspost en hoewel 'aandikken' van solo's met een delay wat discutabel is in de zin dat een delay eerder maskeert maar je sound niet echt 'dikker' maakt denk ik dat iedere delay wel het gewenste effect kan geven. Een erg fraaie delay blijft nog altijd de T-Rex Replica en één die daar in de buurt komt is de Strymon El Capistan. Die laatste heeft genoeg instellingen om bijvoorbeeld de low end te regelen waardoor de delay niet teveel in de weg gaat zitten. Pedalen van TC vind ik persoonlijk niet echt goed, vrij steriel, is smaak, je moet van de sound van TC houden. Anderen zullen namelijk roepen dat Strymon vrij steriel klinkt. Persoonlijk zou ik niet gaan voor een analoge delay maar eerder een digitale waarmee je de analoge sound prima kunt maken zonder de ongemakken!

Dutch66
13 juli 2016, 10:48
Hij vreet geen hoog, da's onzin. De herhaling is wat 'doffer', als je het zo wilt noemen, het oorspronkelijke signaal doet niets dan wat ie anders deed. etc. etc.

Mooi toch altijd dat gegoochel met woorden; 'doffer', 'mushy' of in het geval van de CC 'darker', allemaal (handige) synoniemen voor iets wat eigenlijk gewoon degradatie heet, (nogmaals) een fenomeen inherent
aan een BBD...

En nee, natuurlijk doel ik dan niet op het oorspronkelijke signaal, volgens mij gaf ik ook duidelijk aan dat het
om de repeats ging... Noem het zoals je wilt, maar die degradatie manifesteert zich voornamelijk in het verlies
aan hoog, dat is geen 'onzin' maar een wezenlijk onderdeel van hoe zo'n pedaal werkt...

Heel belangrijk aspect is wel dat de individuele repeats hierdoor 'wat minder in de weg' lijken te zitten.
Het gaat weliswaar ten koste van de definitie van wat je speelde, maar kan zeker bij gainy situaties wat bijdragen aan de bruikbaarheid. Maar goed, dat is dan het stukje wat ik 'smaak' noemde, omdat IMO
een digitale delay waarbij ik zelf de mate van 'repeat dofheid' bepaal gewoonweg beter vindt klinken...

Dutch66
13 juli 2016, 11:18
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMXrcENJKbfgFrmq5ZEz7TV7iRGWImd rpTy1ZEIDRSOPC4GzSU


Weer niet Brad....., wederom 'Diegietaaaal' :seriousf:

D3nnis
13 juli 2016, 12:39
Las nog even je openingspost en hoewel 'aandikken' van solo's met een delay wat discutabel is in de zin dat een delay eerder maskeert maar je sound niet echt 'dikker' maakt denk ik dat iedere delay wel het gewenste effect kan geven.


Aandikken is misschien niet het goede woord, maar weet niet hoe het dan te omschrijven, dat is altijd lastig.
Het gaat er me met name om dat ik niet per se een delay zoek ie keiharde dezelfde herhalingen heeft, waarbij de manier van degradatie per pedaal wel wat verschilt.
Zo lijk ik naar mijn smaak de carbon copy wat snel dof te vinden (met distortion), maar in de videootjes van de TC flashback vind ik dat pedaal in alle standen "hard".

Voor wat betreft het karakter van de herhalingen vind ik uit de tips in dit topic de Ibanez es2 en ook de t rex playback erg mooi (en dat zijn zowat het goedkoopst....).
Ik ga zeker die ibanez eens testen.

arjanb01
13 juli 2016, 12:44
Ik hoor die verschillen niet die jij aangeeft, hooguit thuis. In een bandmix hoor je het verschil tussen harde delays en subtiele delays niet of nauwelijks.
Ligt de subtiliteit van delay gewoon niet puur aan hoeveel delay je in je amp geluid mixt? M'n gmajor stel ik altijd op dynamic delay in en zet de mix op maximaal 35%. Delay zat en niet te.

The Lo Lands
13 juli 2016, 13:12
Aandikken is misschien niet het goede woord, maar weet niet hoe het dan te omschrijven, dat is altijd lastig.
Het gaat er me met name om dat ik niet per se een delay zoek ie keiharde dezelfde herhalingen heeft, waarbij de manier van degradatie per pedaal wel wat verschilt.
Zo lijk ik naar mijn smaak de carbon copy wat snel dof te vinden (met distortion), maar in de videootjes van de TC flashback vind ik dat pedaal in alle standen "hard".

Voor wat betreft het karakter van de herhalingen vind ik uit de tips in dit topic de Ibanez es2 en ook de t rex playback erg mooi (en dat zijn zowat het goedkoopst....).
Ik ga zeker die ibanez eens testen.

Je wilt een delay die goed blend in de mix, maar zeker met solo's wil je niet dat de repeats teveel in de weg zitten? Een dynamic delay werkt zeer goed voor deze toepassing. Bij drukke passages nauwelijks delay en bij rustige passages juist meer, werkt dus met je dynamiek van je spel. TC had de Nova delay met een dynamic delay setting.

Met de MXR heb je gewoon weinig controle over de repeats. En dat is eigelijk met veel analoge delays zo. Dit heeft uiteraard ook grotendeels te maken met hoe dit principe van analoge bucket brigade chips nou eenmaal werkt. Daarom zou ik je adviseren een digitale delay te nemen waarbij je meer controle heb over de repeats. Als budget een issue is kijk ook eens naar de Mooer delay pedalen!

The Lo Lands
13 juli 2016, 14:12
Deze bijvoorbeeld van T-Rex is een dynamic delay:


https://www.youtube.com/watch?v=FpTTwT7sQ2Q

D3nnis
13 juli 2016, 14:52
Je wilt een delay die goed blend in de mix, maar zeker met solo's wil je niet dat de repeats teveel in de weg zitten? Een dynamic delay werkt zeer goed voor deze toepassing.



Hmm, goeie!
Wist helemaal niet dat dat bestond in pedaalvorm.
Ik heb met "heldere" delays vaak het probleem dat ik ze vrij zacht moet zetten om het niet te laten overheersen.
Met uitstervende delays zoals veel bbd varianten lijk ik daar minder last van te hebben.

The Lo Lands
13 juli 2016, 15:48
Hmm, goeie!
Wist helemaal niet dat dat bestond in pedaalvorm.
Ik heb met "heldere" delays vaak het probleem dat ik ze vrij zacht moet zetten om het niet te laten overheersen.
Met uitstervende delays zoals veel bbd varianten lijk ik daar minder last van te hebben.
BBD delays zijn tof als het werkt zoals je voor ogen hebt, maar het blijft vaak wel een 'one-trick-pony'. Er zijn wel duurdere bbd pedalen met iets meer controle over de repeats maar daar betaal je ook voor.

Ik heb de T-rex Duck Tail zelf nooit gehad dus weet niet of het wat voor je is maar je zou deze kunnen uitproberen? Pedaal is ook wel netjes geprijsd. Ik zag dat er tevens twee andere delay types schakelbaar zijn wat het wel een divers delay pedaal maakt. Misschien heeft iemand op dit forum ervaring met de T-rex Duck Tail?

telecastermaster
13 juli 2016, 16:39
Je kunt ook gaan voor een Zoom MS-70 CDR. Dan heb je gelijk 26 delays in een doosje, waaronder kopieën van Eventide TimeFactor, MXR Carbon Copy, Maestro Echoplex EP-3, Line6 M9 TubeEcho, TC Electronic Flashback, strymon TimeLine, en Boss DD-20. Plus nog een hele zooi andere effecten. En van goede kwaliteit. Echt de grootste knal voor de euro dit pedaaltje. Gaan tweedehands voor 60-70 euri.

https://www.zoom-na.com/products/guitar-bass-effects/multistomp/zoom-ms-70cdr-multistomp-chorus-delay-reverb-pedal



http://www.usedgt.co.kr/shop/data/editor/Product_DB/Guitar/effects/guitareffect/zoom/ms70cdr/9.jpg
(https://www.zoom-na.com/products/guitar-bass-effects/multistomp/zoom-ms-70cdr-multistomp-chorus-delay-reverb-pedal)

tmms
13 juli 2016, 17:34
Mooi dingetje idd, wist niet dat het deze modellen zijn. De ducked delay werkt ook goed ervan. En de vibe, wat een freaky setting, even rate naar links draaien en spacen maar:).

Da Vinci
13 juli 2016, 18:37
Thx voor de tip, ik heb wel interesse in dat ding. Zoek een delay maar weet niet precies wat :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
14 juli 2016, 19:13
https://www.youtube.com/watch?v=it8sxtYvvQQ

D3nnis
14 juli 2016, 20:27
€68,- die D-seed. Hoe krijgen ze het gemaakt.
Lijkt nog niet eens heel beroerd in het filmpje.

tnijland
14 juli 2016, 23:14
Dennis, ik zou voor een echte 2290 gaan ;-) en als dat niet lukt een Eventide H9...

Dutch66
15 juli 2016, 08:44
https://www.youtube.com/watch?v=it8sxtYvvQQ

Heel veel delay voor 'weinuug' maar de tap functie van het pedaal zelf is een drama..

The Lo Lands
15 juli 2016, 09:11
Heel veel delay voor 'weinuug' maar de tap functie van het pedaal zelf is een drama..

Dus dit is gewoon troep ;-) Voor de zolderkamer-gitarist met weinig budget een leuk 'starterspedaal', meer niet.

Dutch66
15 juli 2016, 12:56
Dus dit is gewoon troep ;-) Voor de zolderkamer-gitarist met weinig budget een leuk 'starterspedaal', meer niet.

Oh nee, zeker niet!, op zich prima (diegietaaale) delay, maar ja, die 'tap functie' werkt niet of nauwelijks,
je krijgt maar 1 keer de kans om je tempo aan te geven, serieus...

Wel leuk dat je een preset kunt saven, zodat je 2 (dual) delay's onder de knoppen hebt zitten...

The Lo Lands
15 juli 2016, 13:59
Oh nee, zeker niet!, op zich prima (diegietaaale) delay, maar ja, die 'tap functie' werkt niet of nauwelijks,
je krijgt maar 1 keer de kans om je tempo aan te geven, serieus...

Wel leuk dat je een preset kunt saven, zodat je 2 (dual) delay's onder de knoppen hebt zitten...

Slecht ontwerp dus met een bug :-) Voor live compleet waardeloos, als je de tap tempo niet kunt gebruiken, althans één keer. Ik zou medemuzikanten dit pedaal niet aanraden. Koop dan een Mooer voor nagenoeg dezelfde prijs, alleen zonder tap tempo ;-)

WillemdaGuide
15 juli 2016, 14:03
Ik ben altijd nog wel gecharmeerd van de Marshall Echohead. kost niet veel, klinkt toch goed en zo uit mijn hoofd aan aansluiting voor tap-tempo pedaal.

Erik de Perik
15 juli 2016, 17:15
Naha, ik denk die Joyo te gaan kopen, kan nog ff vragen wat m'n broer voor z'n TC Electronics Nova Delay wil hebben, maar die heb ik wel eens geleend en vond ik niet erg prettig in gebruik op het podium.

telerocker
15 juli 2016, 18:06
@Erik Goedkoop kan duurkoop zijn, want na een tijdje ga je balen van de manke taptempo-functie.

Speeddemon
15 juli 2016, 21:51
De TC Nova Delay heb ik nooit gebruikt, maar de Nova Repeater wel, en ik wist niet hoe snel ik daar van af moest. Heeeeeeeele saaie delay. Je zou zeggen, ducking+tone knop en tap tempo moet wel iets bruikbaars opleveren, maar ik vond hem totaal niet inspirerend en z'n analoge emulatie was zwak en karakterloos.
Nu hebben TC delays in mijn ervaring geen echt bruikbare zelf-oscillatie, maar de Nova Repeater was in z'n basissounds ook echt bleh.

TC Alter Ego v2 en m'n Mini Flashback gebruik ik wel met plezier (maar niet voor zelf-oscillatie).

Erik de Perik
15 juli 2016, 22:27
Ik denk dat die 2 niet veel verschillen van elkaar. Heb die lui van TC altijd erg aardig gevonden, maar hun apparaten eigenlijk niet. Ook die G-major en soortgelijk rackspul heeft mij nooit kunnen bekoren. Leuk voor gasten die mee wilden doen met Lukather, Landau, Huff, etc. destijds, maar mij te koud.
Wordt toch die Joyo denk ik :D

Da Vinci
15 juli 2016, 23:06
Dat gekke Joyo ding geeft toch een aardig geluid in de demo van die kale Duitser.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
15 juli 2016, 23:21
Dat gekke Joyo ding geeft toch een aardig geluid in de demo van die kale Duitser.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Precies ja, ik heb een Harley Benton chorus. Die klinkt prima, true bypass en ruist niet. Gitaristen zijn meestal corksniffers, maar blind beoordelend wordt het al moeilijker. Jaren terug al meegemaakt met mijn nepstrat van Peer en recenter met m'n schijtgoedkope en mooie Chinese LP.

The Lo Lands
16 juli 2016, 00:27
ik heb een Harley Benton chorus. Die klinkt prima, true bypass en ruist niet. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een ruisende chorus gehad, en ik heb er diverse gehad van analoog tot digitaal! Ruis is meer iets voor overdrives, distortions, etc pedalen of een zeer slecht ontwerp. Maar even zonder dollen, als die tap tempo van die kloyo niet werkt neem dan gewoon een el cheapo Mooer, en die ruisen ook niet ;-)

En een Nova delay heb ik gehad. Best een knappe delay met nadeel dat deze niet true bypass is wat inhoud dat je pure signaal altijd door een AD/DA convertor gaat.

Erik de Perik
16 juli 2016, 00:41
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een ruisende chorus gehad, en ik heb er diverse gehad van analoog tot digitaal! Ruis is meer iets voor overdrives, distortions, etc pedalen of een zeer slecht ontwerp. Maar even zonder dollen, als die tap tempo van die kloyo niet werkt neem dan gewoon een el cheapo Mooer, en die ruisen ook niet ;-)

En een Nova delay heb ik gehad. Best een knappe delay met nadeel dat deze niet true bypass is wat inhoud dat je pure signaal altijd door een AD/DA convertor gaat.

Dan ben je jonger dan ik...... back in the old days wilde een chorus nog wel eens ruisen en je basissound naar de klote helpen.

Ik snap de logica niet om de Joyo met een slechte tap delay niet te kiezen om dan een andere te kopen zonder tap.......maar ik ben ook niet zo handig in dit soort dingen.... praktisch een wijf :cheerup:

D3nnis
16 juli 2016, 10:42
Dan ben je jonger dan ik...... back in the old days wilde een chorus nog wel eens ruisen en je basissound naar de klote helpen.



Niet alleen chorus!
Ik had ooit een maestro phaser, zo'n ding dat eruit ziet als een roltrap. Ruis, ploppen, knarsen....en toch was het een leuk ding ☺

The Lo Lands
16 juli 2016, 10:54
Dan ben je jonger dan ik...... back in the old days wilde een chorus nog wel eens ruisen en je basissound naar de klote helpen.

Ik snap de logica niet om de Joyo met een slechte tap delay niet te kiezen om dan een andere te kopen zonder tap.......maar ik ben ook niet zo handig in dit soort dingen.... praktisch een wijf :cheerup:

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik kom uit de jaren 70 :-) Ik geloof best dat in de early days effecten de nodige ruis konden geven maar tegenwoordig mag je er vanuit gaan dat digitale effecten een stuk stiller en ruis arm zijn. Als dat niet zo is dan is het een slecht ontwerp. Maar als single coil strat speler ben ik wel wat gewend met bijgeluiden enzo dat een beetje ruis mij niet stoort...

Logica? Waarom zou je een fiets met versnellingen kopen als de versnellingen niet werken. Koop dan een fiets zonder versnellingen haha

Da Vinci
16 juli 2016, 10:54
Ik snap de logica niet om de Joyo met een slechte tap delay niet te kiezen om dan een andere te kopen zonder tap.......

Omdat die duurder is en dus beter klinkt ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
16 juli 2016, 11:34
Als aanstichter van het 'tap drama' met de D-Seed, laat helder zijn dat dit geen
'bug' o.i.d. betreft, want de functie werkt gewoon zoals beschreven.

Je activeert de tap door beide switches tegelijk in te drukken, en door vervolgens
op de linker switch te klikken stopt de tap functie, de tijd die daar dan tussen zat,
is dan je delay tijd... Tja, zoiets moet je eigenlijk geen tap-functie noemen, iets
van 'ballpark tap' had dan beter geweest :)

Wel leuke optie is de externe (latching) switch input, waarbij ik via mijn GLAB looper,
tussen de beide de presets kan switchen.

Los van de tap-functie, vind ik de D-Seed verder gewoon een prima pedaal.
(pffff...., voordat ik de joyo-squad over me heen krijg...)

Brad
16 juli 2016, 13:40
Niet alleen chorus!
Ik had ooit een maestro phaser, zo'n ding dat eruit ziet als een roltrap. Ruis, ploppen, knarsen....en toch was het een leuk ding ☺

Ik was eens in een Amsterdamse winkel met behoorlijk onbeschoft personeel . Er kwam een man uit Purmerend of zo speciaal met de auto nadat hij per telefoon gehoord had van de baas dat ze een flanger in de aanbieding hadden voor slechts negentig gulden

Maar wat blijkt de goedkoopste flanger koste honderd en tachtig . Die vent kwaad natuurlijk maar zei laat ik dat ding maar even proberen . Die flanger ruiste alsof het een lieve lust was en die vent werd alsmaar kwader

De verkoper zei ook nog , er kan misschien wel wat van de prijs af waarop die man zei , laten we elkaar niet voor de gek houden en ging kwaad weg zonder wat te kopen

De baas zei toen tegen die verkoper , we hebben toch dat ene ding voor negentig euro ? Toen zei die verkoper , ja maar dat is een phaser

Leuk als je speciaal met de auto naar Amsterdam gaat

D3nnis
16 juli 2016, 14:36
Hahaha, dat is een leuke!

D3nnis
25 augustus 2016, 12:43
Klein bumpje, voor de volledigheid van dit topic.
Nog lang niet alles getest, onmogelijk ook tegelijkertijd, maar tot nu toe vind ik de Strymon Brigadier echt heel vet.
Vind alleen €300,- voor een delay "voor erbij" wat veel.
En hij is nog digitaal ook 😉

arjanb01
25 augustus 2016, 12:46
Strymon heeft qua delays over de hele linie vette shit! Maar je moet veel muntjes meenemen inderdaad.
Heb je al iets van Harley Benton, joyo of mooer getest? Voor erbij misschien interessanter. Die hb/joyo pedalen zijn ook nog eens true bypass, dus voor die 3 tientjes hoef je het niet te laten !

D3nnis
25 augustus 2016, 13:00
Ja, ik heb een Mooer Reecho getest. Eigenlijk behoorlijk goed, zeker voor €82,-. Omdat ik wel tap tempo zou willen zou ik dan de pro versie (twin pedal) moeten hebben, die is €150,- of zo.
Maar damn, die strymon Brigadier is toch wel gaaf hoor.
Op zich is het van 1 kant wel lekker dat ik niet een specifieke sound zoek, maar gewoon een delay waar ik lekker mee speel. Aan de andere kant is het niet gemakkelijk om een preselectie te maken.

The Lo Lands
25 augustus 2016, 14:10
Klein bumpje, voor de volledigheid van dit topic.
Nog lang niet alles getest, onmogelijk ook tegelijkertijd, maar tot nu toe vind ik de Strymon Brigadier echt heel vet.
Vind alleen €300,- voor een delay "voor erbij" wat veel.
En hij is nog digitaal ook 

Tip: om dat digitale eraf te halen heeft EHX de Analogizer uitgevonden :crazyhappy:

D3nnis
25 augustus 2016, 14:37
Hahaha, ja, die had ik gezien!
Maar maakt mij verder niet uit of iets digitaal is of niet hoor, als het doet wat ik wil is het voor mij goed ☺

D3nnis
1 september 2016, 12:12
En deze analoge delay heb je ook nog . De oorspronkelijke ging tot 300 mlii seconden . In een bepaalde setting gaat deze tot 600 mili seconden

http://cdn.roland.com/assets/images/products/gallery/dm-2w_top_gal.jpg


Deze heb ik vanmorgen getest.
En ook maar meteen mee naar huis genomen want klonk erg lekker, en vwb prijs niet te gek.

Meteen geen gas meer voor een maybach lester, scheelt weer €1800,- of zo ☺

Brad
1 september 2016, 14:38
Veel plezier er mee , ik vond hem ook lekker klinken bij het uitproberen

D3nnis
1 september 2016, 15:03
Thanks! Nooit gedacht dat ik nog eens iets van Boss zou kopen; verschillende boss pedalen gehad, ook allemaal weer weg gedaan, maar vond deze behoorlijk goed te pruimen!

arjanb01
1 september 2016, 15:46
Deze heb ik vanmorgen getest.
En ook maar meteen mee naar huis genomen want klonk erg lekker, en vwb prijs niet te gek.

Meteen geen gas meer voor een maybach lester, scheelt weer €1800,- of zo ☺

Geen Lester? Ik dacht dat je anti les Pauls was😂?
Volgend jaar dan maar je vakantie geld stuk slaan, zal je vrouw prima vinden 😉
Lekker pedaaltje in ieder geval.

D3nnis
1 september 2016, 16:43
Ik ben niet anti les Paul. Dat wil zeggen, ergonomisch blijven het kutgitaren, maar mijn Burny les Paul custom is toch al anderhalf tot twee jaar mijn main gitaar.

Maar heb dus even met een lester gepield (niet eens echt gespeeld omdat ik meer met de delay bezig was), en -onder voorbehoud omdat de snaren oud waren- ik ben niet onder de indruk.
Prima gitaar zal vast wel, maar dat zijn mijn burny, mijn music mans, mijn parker etc. ook.
Ik vond het niks aparts, en al helemaal niet "custom shop goed".
En dan klagen mensen over dat gibson kut is. Ik begrijp er niks van, had hoge verwachtingen, en die zijn niet waargemaakt.
Als ik op mijn burny een open G akkoord aansla dan word ik door elkaar gerammeld, en bij de maybach gebeurde er helemaal niks. Jammer.

arjanb01
1 september 2016, 16:47
Gek is dat inderdaad. Datzelfde heb ik met prssen, mooie kunstwerken maar zowel geluid als ergonomie niet m'n ding en zeker niet 2,5 k of meer waard.

D3nnis
1 september 2016, 16:51
Ja ik was eigenlijk heel erg verbaasd omdat je er zo veel goeds over leest.
Ik heb het overigens niet over de bespeelbaarheid, die was verder prima, maar puur de sound en resonantie.


Het zou nog aan de oude snaren kunnen liggen; mijn Parker klinkt ook nergens naar met oude snaren.


Zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik liever een gibson les Paul studio (zoals ik ze ken) hebben dan dit maybach lester machien.


Misschien komt er nog een herkansing ooit, maat als dit het moet zijn, dan neuh ☺



Maar misschien heb ik gewoon geen gevoel voor kwaliteit, dat kan ook.

arjanb01
1 september 2016, 16:57
Je hebt musicmans en zodra je musicmans gewend bent, is bijna alles minder. Ik ben ook verwend wat dat betreft 😜
Dat het geen oog voor kwaliteit maar verwendheid 🙈

D3nnis
1 september 2016, 17:13
Het leuke is, die Burny kostte me €750,- of zoiets, en is qua toon misschien nog wel beter dan mijn MM's, maar vooral wel anders natuurlijk.

Als ik er een LP bij koop moet ie wel beter zijn, niet slechter.

Tijdje terug nog op een LP gebouwd door Patrick Koopman gespeeld. Dan pleur je echt van je stoel af.

Bij de maybach bleef ik netjes zitten.

Maar hij had wel nitro lak, en dat schijnt heul goed te klinken 😁😁

Maar ach, ik zal ook eens leren spelen..