PDA

View Full Version : Wat te doen tegen vergeelde bindingen.



sparrow
9 juli 2016, 20:43
Hallo,
Na een aantal jaren zijn de bindingen van mijn gitaar ernstig vergeeld. Nu lijkt deze vernieuwen me een te ingrijpende klus.
Weet iemand een methode om ze weer (in elk geval enigszins) toonbaar te maken.
Bij voorbaat dank.
Eric

jutter
9 juli 2016, 20:51
Laat even wat foto's zien.

sparrow
9 juli 2016, 21:10
Ik krijg er geen foto bij.
Maar je weet wel, geel in plaats van wit.

arjanb01
9 juli 2016, 21:10
Mooi zo laten, veroudering is cool en geeft Mojo !

vulvasonic
10 juli 2016, 11:06
De bindingen om mijn Gibson ES-347 zijn zo geel als een kanarie. Op sommige stukken zelfs bruin. De meeste gasten hier vinden dat nou juist mooi. Maar goed, als je ze weer wit wilt hebben zou je ammoniak kunnen proberen. Of bleek. Maar ik durf geen enkele garantie te geven dat je hiermee de lak van je gitaar niet aantast. Dus kijk uit!!!

VERGEET ALLES WAT IK HIERBOVEN HEB GESCHREVEN!!!!!

Ik lees zojuist onder DIT (http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?170797-How-to-remove-quot-aged-yellow-quot-from-binding) linkje dat het vergelen komt door het vergelen van de 'clear coating' op je gitaar. Het weghalen hiervan zou betekenen dat je niet alleen de bindingen, maar de gehele gitaar moet afschuren en opnieuw laten lakken. Dus da's dan mooi kut voor jou (bij wijze van spreken). :dontgeti:

MikeD
10 juli 2016, 11:32
Mooi zo laten, veroudering is cool en geeft Mojo !

PLUS 1.. vergelen is een kwestie van natuurlijke veroudering; als je niet van een natuurlijk verouderd uiterlijk houdt (van een gitaar dan..).. gewoon die natuurlijk ge-age-de gitaar verkopen aan een van de vele liefhebbers hier en met de opbrengst een andere / nieuwe kopen. (geintje)

Remork1970
10 juli 2016, 13:09
Kunnen de Willie Wortels van de chemische industrie nou niet 's een kleurstof uitvinden die ongevoelig is voor vergeling door zonlicht?
Zou gouwe handel zijn!

Erik de Perik
10 juli 2016, 13:46
Ik zou gewoon een leuke bijpassende jurk kopen.

Joost de Ruig
10 juli 2016, 14:11
Vergeelde bindingen = karakter, lekker zo laten dus.

D3nnis
10 juli 2016, 14:16
Kunnen de Willie Wortels van de chemische industrie nou niet 's een kleurstof uitvinden die ongevoelig is voor vergeling door zonlicht?

Zou gouwe handel zijn!


Jawel, maar de meeste gitaristen blijven maar doortobben met nitro en zo ☺

Plant
10 juli 2016, 15:12
vergelen is een kwestie van natuurlijke veroudering

Precies. Mijn oude gitaren kleuren mooi bij m'n tanden :D Aan beide ga ik dus mooi niks doen.

Hendrik1970
10 juli 2016, 15:23
Kunnen de Willie Wortels van de chemische industrie nou niet 's een kleurstof uitvinden die ongevoelig is voor vergeling door zonlicht?
Zou gouwe handel zijn!

Is er al ZWART.

Riny
10 juli 2016, 15:38
Vergeling en cracks vind ik wel wat hebben bij een gitaar op leeftijd, zeker wanneer ze goed bespeelbaar zijn.
Persoonlijk zou ik er niets aan doen want het zou toch zonde zijn iets te verzieken, en ja dan ben je verder van huis. (spreekwoordelijk).

Plant
10 juli 2016, 15:41
Precies een omgekeerde relic. Een nieuwe gitaar oud maken is nep en is niet mooi, een oude gitaar nieuw eruit laten zien ook.

Duhsjaak
10 juli 2016, 16:51
Kunnen de Willie Wortels van de chemische industrie nou niet 's een kleurstof uitvinden die ongevoelig is voor vergeling door zonlicht?
Zou gouwe handel zijn!

Ja, dan kan. En die bestaat al lang.
Er is gewoon parketlak in de handel die niet vergeelt.

Veel sterker dan gewone clear coating, niet duurder en bovendien in
- glans
- half glans
- ei glans
- totaal mat

Ik heb met de matte versie mijn tafel gedaan. Ik ben anti onderzettertjes, dus iedereen zet/schuift zijn mok, haar zelf gebakken keramiek etc zo op die tafel.
En hij geeft nog steeds geen krimp. Wordt ook niet glimmend.

Nadeel: de bindingen vergelen niet.
En dat willen wij, zeggen zij.
Dus roep maar even als ik het blik moet uitgraven en op de foto moet zetten. Made in NL ook nog.
Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
10 juli 2016, 16:56
Maar bovenstebeste Gus, verpest ik met parketlak niet de resonatie van mijn gitaren, want daar zijn ze stuk voor stuk op uitgezocht.

Tabula Rasa
10 juli 2016, 16:59
Ja, en hoe klinkt je tafel nu met die lak en hoe klonk ie voor de parket lak

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Duhsjaak
10 juli 2016, 17:17
Ja, da's ook een nadeel. Daaraan was ik even voorbij gegaan.
Mijn tafel klinkt nu beter dan mijn gitaar.
Maar ja, wil mooi wil zijn.....

Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
10 juli 2016, 17:32
Ik heb op een aantal gitaren Rustins plastic coating zitten, en die lijkt tot nu toe nog niet zo te verkleuren.
Fijn spul. Vooral goed vergevingsgezind bij fouten ☺

vulvasonic
11 juli 2016, 16:50
O maar zelfs Gibson gebruikt voor sommige series een laksoort dat niet verkleurd. En dat geldt ook voor enkele vintage reissue series uit de Custom Shop (dat valt allemaal te lezen onder de toegevoegde link in mijn vorige post). Het is niet 'vintage correct', maar wat boeit het? Als iemand nou per sé witte bindingen wilt...

Maar nogmaals (en laat dat even goed tot je doordringen): Als je je huidige gitaar terug wilt brengen naar het moment dat de bindingen nog spierwit waren, dan zul je DE HELE GITAAR moeten afschuren en voorzien van een nieuwe laklaag. Liefst één die NIET verkleurd, of zo goed als niet!

En anders wordt het ruilen. :eek:

barno
11 juli 2016, 17:02
Er zit op zo'n gitaar best wel wat lak, je kan dus de vergeelde lak wegschuren / schrapen, je zit niet dadelijk door de lak dan (ik heb het even geprobeerd want ik heb genoeg nicotine drenched binding gitaren staan) maar het is een tricky klus, zeker de bovenkant.

zo, nu ik een bruikbaar antwoord heb gegeven, mag ik ook even melden dat ik het een belachelijk idee vind :)

Erik de Perik
11 juli 2016, 17:10
Ben het met je eens Barno, jammer dat mijn suggestie niet serieus werd genomen.