PDA

View Full Version : EHX-pedalen of toch (ooit nog) de Boss SY-300...?



hega
7 juli 2016, 19:55
Heb al een tijdje de Boss SY-300 op het oog, maar vind deze (nog steeds) erg prijzig.
Tevens lees ik daarnaast ook erg goede verhalen over de Electro-Harmonix-pedalen MEL9 en KEY9.
Wellicht zou ik in de toekomst deze allebei wel willen gaan aanschaffen; wat altijd nog voordeliger is dan de SY-300.
Tevens ben ik ook nog wel geinteresseerd in de Electro-Harmonix Ravish.


Zijn er wellicht nog andere alternatieven oid (het liefst zonder element)?

En wie heeft ervaring met bovengenoemde modellen?

Erik de Perik
7 juli 2016, 21:56
Allereerst..... ik heb totaal geen ervaring met deze apparaten :D

Maar uiteraard wel een mening. Ik denk dat je die Boss nauwelijks kunt vergelijken met die EHX pedalen.

Waar je wel rekening mee moet houden is, dat als je via een gitaar piano gaat spelen, het niet zomaar als een pianist klinkt. Wel misschien qua geluid, maar niet qua frasering en aanslag bijvoorbeeld.
Synthesizer geluiden via de gitaar klinken in het begin echt te gek, het immers niet te vergelijken met een normale gitaar sound. Maar dan moet je er uiteindelijk ook muziek mee gaan maken en dit is minder gemakkelijk.

hega
7 juli 2016, 22:11
Heel erg bedankt voor je reactie.
Vind deze zeer nuttig.


Ben trouwens ook nog deze twee tegengekomen;

http://www.bax-shop.nl/synth-effect/electro-harmonix-hog-2-gitaar-synthesizer-effectpedaal.html

http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/crumar-gsi-burn-module



Wie kent deze eigenlijk (was mij nog niet echt bekend eigenlijk)?

edje kadetje
7 juli 2016, 23:40
Ik heb de mel9 getest en niet gekocht. Ik vond de tracking tegenvallen.

Ik heb het voornemen om het nog eens te gaan proberen, met m'n eigen gitaar. Ik vind die mel9 op youtube-filmpjes nl wel erg gaaf klinken. En zonder element is wel erg handig. Nu werk ik nog een beetje met zo'n roland element, met GM70. Trage tracking maar wel over de hele hals mooie klanken uit m'n synth-module.

fred dons
8 juli 2016, 09:18
ik heb de c9 en geen tracking Problemen (ik heb ook een Roland synth en die heeft dat duidelijk wel) de fishman tripple play is sneller qua tracking dan de Roland (en hij is draadloos) maar ik heb gemerkt dat hij beter geschikt is voor opnamen dan voor live spelen (live moet je een Laptop mee zeulen)
http://www.fishman.com/products/series/tripleplay/

schizo910
8 juli 2016, 09:43
Ik heb de C9 gehad en dat ding werkte prima, tracking ook meer dan in orde. Ik heb hem verkocht omdat ik hem in bandsituatie te weinig gebruikte. Track probleem heb ik wel eerder gehoord, mensen die dit ondervonden konden het eenvoudig oplossen met een compressor o.i.d.

mountainman
9 juli 2016, 13:55
Ik heb de Ravish en de Mel9. Ze doen prima wat ze moeten doen maar na een tijdje is de lol van zo'n gimmick er wel af. Ik gebruik ze nog maar heel zelden. De Ravish is al van mijn pedalboard af en de Mel9 volgt waarschijnlijk binnenkort.

En wat schizo910 zegt. Als je live speelt dan gebruik je zo'n simulator misschien een paar minuten in net dat ene nummer. Zonde om daarvoor een best wel prijzig EHX pedaal aan te schaffen.

Een gitaarsynth lijkt me veelzijdiger al kan ik zelf daarvoor ook gewoon mijn oude Korg MS-20 uit de kast halen. Die SY-300 heeft echter ook effecten aan boord die je gitaar nog steeds als een gitaar laten klinken. Dat lijkt me dan wel weer fijn.

Brad
9 juli 2016, 15:16
ik heb de c9 en geen tracking Problemen (ik heb ook een Roland synth en die heeft dat duidelijk wel) de fishman tripple play is sneller qua tracking dan de Roland (en hij is draadloos) maar ik heb gemerkt dat hij beter geschikt is voor opnamen dan voor live spelen (live moet je een Laptop mee zeulen)
http://www.fishman.com/products/series/tripleplay/

Die Fishman triple play , kun je daar ook natuurlijk klinkende slides mee maken ? En ook hammer ons en pull offs ? Ik heb het even bekeken en het lijkt er op dat wanneer je dat losse apparaat erbij koopt je die Fishman triple play op elk keyboard voorzien van midi aan kan sluiten

duckman
10 juli 2016, 10:04
De BURN is een leslie speaker simulatie met wat extras, maar geen synth/keys sounds van zichzelf.



Heel erg bedankt voor je reactie.
Vind deze zeer nuttig.


Ben trouwens ook nog deze twee tegengekomen;

http://www.bax-shop.nl/synth-effect/electro-harmonix-hog-2-gitaar-synthesizer-effectpedaal.html

http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/crumar-gsi-burn-module



Wie kent deze eigenlijk (was mij nog niet echt bekend eigenlijk)?

fred dons
10 juli 2016, 10:08
Die Fishman triple play , kun je daar ook natuurlijk klinkende slides mee maken ? En ook hammer ons en pull offs ? Ik heb het even bekeken en het lijkt er op dat wanneer je dat losse apparaat erbij koopt je die Fishman triple play op elk keyboard voorzien van midi aan kan sluiten

ja dat kan. maar ik heb hem eerlijk gezegd nooit ergens anders op aan gesloten dan als op zijn eigen software, het schijnt dat tracking op andere apparatuur slechter is (maar dat heb ik dus alleen van horen zeggen)

hega
10 juli 2016, 23:27
Bij mij maakt wellicht de Mel9 een goede kans.

Ben ook wel benieuwd naar de Electro-Harmonix Hog2.
Wie heeft daar eigenlijk ervaring mee?
En/of wellicht met de Hog(1)?

apekop
12 juli 2016, 11:33
Het zijn 2 totaal verschillende apparaten. De een modeled een mellotron en de ander is echt een gitaar synth. Ik ben overigens niet kapot van die geluiden van de Boss. Bij bijna alle demo's vind ik de geluiden niet mooi. Bijna alles is gericht op solo en scifi geluiden en weinige mooie soundscape geluiden of strings etc. Maar met flink wat tweaken zou het best een leuk ding kunnen zijn. Het idee dat je geen aparte synth pickup nodig hebt spreekt me wel aan, al zal het nog wel verder ontwikkeld worden voor nog betere resulaten en hopelijk betere geluiden wat die Boss betreft.

Dutch66
12 juli 2016, 12:33
Het punt is ook een beetje dat je op zich best uiteenlopende pedalen/synth's aankaart,
zonder echt duidelijk aan te geven welke toepassing je nu precies voor ogen hebt.

Ik 'stoei' hier al een tijdje met de EHX C9, wat echt een gaaf pedaal is, maar wezenlijk
zo anders dan bijvoorbeeld een POG, en al helemaal anders dan de BOSS SY-300.
(De laatste heb ik trouwens geen ervaring mee).

Misschien als je wat duidelijker kunt aangeven wat je uiteindelijk met zo'n apparaat
zou gaan doen, het ook makkelijker is om meer op maat advies te geven!

hega
12 juli 2016, 16:35
Het punt is ook een beetje dat je op zich best uiteenlopende pedalen/synth's aankaart,
zonder echt duidelijk aan te geven welke toepassing je nu precies voor ogen hebt.

Ik 'stoei' hier al een tijdje met de EHX C9, wat echt een gaaf pedaal is, maar wezenlijk
zo anders dan bijvoorbeeld een POG, en al helemaal anders dan de BOSS SY-300.
(De laatste heb ik trouwens geen ervaring mee).

Misschien als je wat duidelijker kunt aangeven wat je uiteindelijk met zo'n apparaat
zou gaan doen, het ook makkelijker is om meer op maat advies te geven!


Goed dat je gereageerd hebt en dit hebt aangegeven.
Dit geeft voor mij ook aan dat ik nog wat meer moet verduidelijken.
Zelf zou ik met een gitaarsynth verschillende sounds willen gebruiken, zoals pads, choirs, strings, organ, sitar etc (ook icm met de Zoom G1Xon).
Qua muziekstijlen zou ik willen gaan spelen; rock/metal, wereldmuziek/ethnic/ethno, electro, klassieke invoeden etc.
Invloeden zijn ondermeer uitéénlopend; Depeche Mode, Ghost, Nine Inch Nails, Ozric Tentacles, Banco de gaia, Leftfield etc

Dutch66
13 juli 2016, 09:15
Goed dat je gereageerd hebt en dit hebt aangegeven.
Dit geeft voor mij ook aan dat ik nog wat meer moet verduidelijken.
Zelf zou ik met een gitaarsynth verschillende sounds willen gebruiken, zoals pads, choirs, strings, organ, sitar etc (ook icm met de Zoom G1Xon).
Qua muziekstijlen zou ik willen gaan spelen; rock/metal, wereldmuziek/ethnic/ethno, electro, klassieke invoeden etc.
Invloeden zijn ondermeer uitéénlopend; Depeche Mode, Ghost, Nine Inch Nails, Ozric Tentacles, Banco de gaia, Leftfield etc

Kijk, that narrows it down too.... :seriousf:

Maar zonder gekheid, ik denk dat je dan inderdaad 'gewoon' een gitaarsynth moet overwegen,
simpelweg omdat je daarmee een heel arsenaal aan geluiden in huis haalt..
(Bovendien zou je dan later ook nog externe synth-modules via midi kunnen aansturen)

Succes!

apekop
13 juli 2016, 09:23
Inderdaad de geluiden die jij noemt zijn standaard voor een 'normale' gitaar synth met GK element of een Fishman Tripleplay. Die geluiden zitten niet in de Boss SY en ook niet in de EHX. Of je moet al die EHX '9' kastjes bij elkaar hebben en dan wordt het een dure bedoeling. Je kan tweedehands voor weinig een Roland GR1 kopen bijvoorbeeld.

hega
13 juli 2016, 12:02
Bedankt voor jullie reacties.
Zelf overweeg ik (ook na jullie adviezen) wellicht een aanschaf van de Roland GR-30 of GR-33.
Wat zijn eigenlijk de specifieke verschillen tussen deze twee gitaarsynths?

Wat ik nog wel wat lastig vind, is dat er op mijn gitaar een GK-element geplaatst zou moeten gaan worden.
Ben ook wat huiverig voor beschadigingen oid.

edje kadetje
13 juli 2016, 15:29
Bedankt voor jullie reacties.
Zelf overweeg ik (ook na jullie adviezen) wellicht een aanschaf van de Roland GR-30 of GR-33.
Wat zijn eigenlijk de specifieke verschillen tussen deze twee gitaarsynths?

Wat ik nog wel wat lastig vind, is dat er op mijn gitaar een GK-element geplaatst zou moeten gaan worden.
Ben ook wat huiverig voor beschadigingen oid.

Ik plak zo'n element gewoon met kauwgom op mijn gitaar. Dat gaat prima en levert geen beschadigingen op. 't Is er ook zo weer vanaf.

(Nou ja, met buddies dan)

mountainman
23 juli 2016, 13:30
Misschien ook interessant voor je en een stuk goedkoper dan zo'n Boss. De Digitech Dirty Robot.


https://www.youtube.com/watch?v=4da9vheycZg