PDA

View Full Version : Welke basgitaar zal ik als beginner gaan kiezen?



hega
7 juli 2016, 14:47
Ben momenteel erg zoekende naar een geschikte electrische basgitaar.
Vooral van de Ibanez GSR-200 ben ik erg gecharmeerd; maar deze is voor mij redelijk prijzig.
En wat is eigenlijk het verschil tussen de BK en WNF?


Kwam onlangs ook deze tegen;
www.thomann.de/nl/harley_benton_b_450_black_progressive_series.htm

Heeft iemand ervaring met deze?

Rogueny
7 juli 2016, 17:58
Wat betreft de ibanez, volgens mij is enkel de kleur verschillend. BK staat waarschijnlijk voor BlacK en WNF voor WalNut Finish.

Wat betreft de harley benton: Harley Benton is het huismerk van Thomann. Ervaringen van gebruikers verschillen nog wel eens, maar over het algemeen kunnen het best redelijke gitaren zijn. Het is wel echt goedkoop, daar is de kwaliteit dan ook wel een beetje naar vaak. De tuners kunnen bijvoorbeeld slecht zijn, waardoor je telkens voor dat je gaat spelen weer je gitaar moet stemmen. Wel zijn ze vaak slecht afgesteld. Het kan ook goed zijn dat de snaren direct vervangen moeten worden. Kan dus wat risky zijn, je kunt ze nergens testen.

Wat betreft je eerste bas, ga naar een winkel en test daar een paar. Zo kun je voelen wat het beste in je handen ligt, het beste klinkt, etc. Je zult wellicht online een paar tientjes kunnen besparen, maar bedenk dat wanneer je online koopt, de gitaar misschien wel erg knudde is afgesteld en je nooit van te voren zult weten hoe hij speelt. Dan moet je hem laten afstellen en ben je de tientjes alsnog kwijt. Bij de aankoop in de winkel kun je er vaak wel een afstelbeurt bij in onderhandelen.

Erik de Perik
7 juli 2016, 18:05
Jack & Danny van Music Store. Echt prima basjes voor rond 100 EUR. Laatste die ik voor iemand bestelde moest ik wel de halspen een kwart slag lossen, maar daarna prima.

https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Baesse/4-Saiter/cat-BASS-BASEB4

Brad
7 juli 2016, 18:07
Zijn dat de Yamaha Pacifica ' s van de basgitaren ?

Erik de Perik
7 juli 2016, 18:20
Zijn dat de Yamaha Pacifica ' s van de basgitaren ?

Nee, de Jack & Danny's van Music Store.

MikeD
7 juli 2016, 18:25
voor een vriend die graag een beginners-bas wilde heb ik deze als cadeau gekocht (hij had mij ergens keigoed bij geholpen): https://www.thomann.de/nl/ibanez_gsr180_bs.htm
Keurig ding en met alle respect for Harley Benton en Jack & Danny... "ik heb een Ibanez" 'klinkt' net ff beter dan 'ik heb een Harley Benton/Jack&Danny"

Erik de Perik
7 juli 2016, 19:09
voor een vriend die graag een beginners-bas wilde heb ik deze als cadeau gekocht (hij had mij ergens keigoed bij geholpen): https://www.thomann.de/nl/ibanez_gsr180_bs.htm
Keurig ding en met alle respect for Harley Benton en Jack & Danny... "ik heb een Ibanez" 'klinkt' net ff beter dan 'ik heb een Harley Benton/Jack&Danny"

Klopt, maar als je gewoon een ruggengraat hebt, ga je je daar niet druk over maken, toch?

hega
7 juli 2016, 19:39
Bedankt voor jullie reacties; krijg hierdoor toch wel wat meer inzicht etc.

MikeD
8 juli 2016, 12:37
Klopt, maar als je gewoon een ruggengraat hebt, ga je je daar niet druk over maken, toch? misschien heb je wel heel erg gelijk maar (a) merkengeilheid is onuitroeibaar en (b) het was een kado-tje voor een vriend en die kende wel Ibanez maar niet J&D of HB....

Rutger Molenberghs
17 juli 2016, 22:42
Misschien trap ik hiermee een open deur in: kijk ook eens tweedehands. De laatste jaren zijn de prijzen op de tweedehandsmarkt gekelderd. Als je €200 te besteden hebt, dan kan je hele leuke basgitaren kopen. Nieuw blijf je voor die prijs altijd rond de instapmodelletjes hangen.

telecastermaster
17 juli 2016, 22:59
"ik heb een Ibanez" 'klinkt' net ff beter dan 'ik heb een Harley Benton/Jack&Danny"

Maar "Ik heb een Yamaha" klinkt net ff beter dan 'ik heb een Ibanez'.....
Althans in mijn oren.

Maar goed, mijn twee eurocenten.