PDA

View Full Version : Verschil in oversturing



Brad
6 juli 2016, 12:14
Dag mensen ,

Ik heb bij een bijeenkomst twee exact dezelfde versterker toppen naast elkaar uitgeprobeerd en het viel me op dat de ene eerder de break up sound gaf dan de andere en ze zijn allebei vrij nieuw

Ligt dat aan de buizen die per exemplaar verschillen ?

groeten

Little Jay
6 juli 2016, 12:37
Dat zou goed kunnen. En wellicht een anders ingestelde bias.

FruscianteFan
6 juli 2016, 12:56
heb laatst een tweede Squier SP-10 gekocht, omdat het kan. Voor het opnemen hebben we ze ge-ab'd. Wereld van verschil!

Moet je natuurlijk wel bij bedenken dat dit een combo'tje is waarvan mijn eerste al 13 jaar in gebruik is, dus de speaker zal al wat verschil geven. Maar het was echt opmerkelijk.

The Lo Lands
6 juli 2016, 17:10
Dag mensen ,

Ik heb bij een bijeenkomst twee exact dezelfde versterker toppen naast elkaar uitgeprobeerd en het viel me op dat de ene eerder de break up sound gaf dan de andere en ze zijn allebei vrij nieuw

Ligt dat aan de buizen die per exemplaar verschillen ?

groeten

Mogelijk verschil in buizen en bias afstelling!

Thiez
6 juli 2016, 18:53
Kan ook tolerantie verschil zijn van componenten. Even extreem voorgesteld kan de ene top alle toleranties bovenin hebben en de andere alles onderin de tolerantie. Krijg je twee andere sounds

Erik de Perik
6 juli 2016, 18:59
Welke tops heb je geprobeerd dan?

Als je toppen hebt geprobeerd....... beetje reggae en chill mattie, JWZ

Rick trodat
7 juli 2016, 10:47
Meest logisch wordt dat veroorzaakt door de speakers. Die kunnen de grootste verschillen maken ( als er 1 ouder is)

Brad
7 juli 2016, 10:49
Nee ze deden dat op verschillende cabinets , op de ene cabinet reageerden ze precies hetzelfde als op de andere daar zat vrijwel geen verschil tussen

Het zal in dit geval waarschijnlijk niet aan de speakers gelegen hebben

Brad
7 juli 2016, 11:25
Welke tops heb je geprobeerd dan?

Als je toppen hebt geprobeerd....... beetje reggae en chill mattie, JWZ

Ik noem niet graag specifieke namen en types als het om negatieve zaken gaat . In zijn algemeenheid wil ik in die context wel over bepaalde apparatuur praten zoals over digitale en analoge apparatuur

FruscianteFan
7 juli 2016, 11:30
ahh dus je wilt je medeforummers niet beschermen van een gigantische miskoop?

Tenzij het digitale apparatuur is natuurlijk.

Brad
7 juli 2016, 11:43
Nee hoor is zal nooit snel zeggen van dat digitale apparaat van dat merk is waardeloos , van apparatuur die niet nieuw meer te verkrijgen is doe ik dat soms voorzichtig wel

Wel geef ik soms mijn mening of ik iets koud of niet mooi vind klinken , omdat toch iedereen daar anders over denkt

FruscianteFan
7 juli 2016, 11:46
ik maakte een grapje. Doe eens niet zo vaag man...

Brad
7 juli 2016, 11:48
Goed dan , alle digitale apparatuur is zwaar klote , zo goed ? -)

Han S
7 juli 2016, 14:15
Gozer, ik had een volledig analoge studio met twee analoge 24 sporen machines met tapes er op van 325 euro per stuk die in 16 minuten vol zijn. Een geautomatiseerde analoge mengtafel met 92 ingangen van 225.000 euro en master machines met analoge tape. Alleen al die recorders hebben nieuw bij elkaar zo'n 150.000 euro gekost.

En een snelle computer kan 1000 sporen aan met Cubase, ProTools of dergelijke digitale meuk. Een harde schijf van vier terabite kost 100 euro en je kunt alles doen met zo'n opnameprogramma.

En het belangrijkste is dat jij het verschil niet zal horen tussen dezelfde opname op die gruwelijk dure analoge set, of die opname in Cubase. En als je verschillen hoort dan zijn die kwantitatief en niet kwalitatief, dat waren ze in 1992, maar in 2016 niet meer.

Dus als beide opnamen gelijk worden gecalibreerd qua volume en EQ, dan hoort vrijwel niemand het verschil in een blinde test en degene die het wel hoort heeft gouden oortjes en kan veel geld verdienen met die flapjes naast het hoofd.

Lexvandoef
7 juli 2016, 14:31
Maarreuh, om welke amps gaat het nou? Misschien kan je dat toelichten en kunnen andere mensen dan onderschrijven dat ze die ervaring ook hebben ;). Of ontkrachten natuurlijk. Beetje duidelijkheid en openheid wordt een mens alleen maar wijzer op toch?

Tabula Rasa
7 juli 2016, 15:31
Kan ook tolerantie verschil zijn van componenten. Even extreem voorgesteld kan de ene top alle toleranties bovenin hebben en de andere alles onderin de tolerantie. Krijg je twee andere sounds
Mooi voorbeeld Thiez!

Stel je hebt een versterker, die noemen we A. Versterker B is dezelfde, maar de voedingstrafo heeft primair net meer wikkelingen dan secundair of net andersom. Dan wordt de 230 v uit de muur bijvoorbeeld 278 v ipv 280 of juist 282. Na gelijkrichten is dat rond de 400 volt, (x 1.4 grofweg) dus het verschil wordt ook groter. Als dan de weerstanden in de voeding, een voor een allemaal 3% hoger of lager uitvallen, dan wordt het verschil nog groter als dan de anode en cathode weerstanden per buis ook nog eens 3% afwijken...... ga zo maar door. Zie het als twee identieke riviertjes waarbij bij de ene net minder diep is bij de stroomversnellingen.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Brad
7 juli 2016, 17:41
Dus als beide opnamen gelijk worden gecalibreerd qua volume en EQ, dan hoort vrijwel niemand het verschil in een blinde test en degene die het wel hoort heeft gouden oortjes en kan veel geld verdienen met die flapjes naast het hoofd

Kun je een voorbeeld geven van hoe zo iemand met gouden oren zijn gave in geld omzet ?

Erik de Perik
7 juli 2016, 18:09
Kun je een voorbeeld geven van hoe zo iemand met gouden oren zijn gave in geld omzet ?

Iemand die bijvoorbeeld de versterker noemt waarbij hij onderling geluidsverschil hoort.

Tabula Rasa
7 juli 2016, 18:39
Iemand die bijvoorbeeld de versterker noemt waarbij hij onderling geluidsverschil hoort.
Wtf? Is dat na 2 pagina's nog niet bekend?

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Erik de Perik
7 juli 2016, 19:07
Wtf? Is dat na 2 pagina's nog niet bekend?

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Natuurlijk niet! :cheerup:

AoDf
7 juli 2016, 19:20
Nope, 2 pagina's vol lullen over een geluidsverschil maar de amp in kwestie niet willen noemen.

Ik doe een suggestie:

Wellicht een hersenspinsel van TS over het hoe en waarom van identieke versterkers die verschillend kunnen klinken, maar dan verpakt in een fictief verhaal over een bijeenkomst waarbij bovenstaande geconstateerd wordt. Bij navraag naar de amp in kwestie een rookgordijn opwerpen onder het mom van "negatieve ervaringen over zaken niet willen noemen". Alsof het een ampfabrikant aan hun reet zal roesten dat mijnheer Brad een geluidsverschil heeft kunnen opmerken tussen amp X1 en X1.

Het is maar wat je belangrijk vind.

Erik de Perik
7 juli 2016, 19:27
Nope, 2 pagina's vol lullen over een geluidsverschil maar de amp in kwestie niet willen noemen.

Ik doe een suggestie:

Wellicht een hersenspinsel van TS over het hoe en waarom van identieke versterkers die verschillend kunnen klinken, maar dan verpakt in een fictief verhaal over een bijeenkomst waarbij bovenstaande geconstateerd wordt. Bij navraag naar de amp in kwestie een rookgordijn opwerpen onder het mom van "negatieve ervaringen over zaken niet willen noemen". Alsof het een ampfabrikant aan hun reet zal roesten dat mijnheer Brad een geluidsverschil heeft kunnen opmerken tussen amp X1 en X1.

Het is maar wat je belangrijk vind.

Vergis je daar niet in. De industrie houdt zijn adem in momenteel...!!

Tabula Rasa
7 juli 2016, 20:18
Nope, 2 pagina's vol lullen over een geluidsverschil maar de amp in kwestie niet willen noemen.

Ik doe een suggestie:

Wellicht een hersenspinsel van TS over het hoe en waarom van identieke versterkers die verschillend kunnen klinken, maar dan verpakt in een fictief verhaal over een bijeenkomst waarbij bovenstaande geconstateerd wordt. Bij navraag naar de amp in kwestie een rookgordijn opwerpen onder het mom van "negatieve ervaringen over zaken niet willen noemen". Alsof het een ampfabrikant aan hun reet zal roesten dat mijnheer Brad een geluidsverschil heeft kunnen opmerken tussen amp X1 en X1.

Het is maar wat je belangrijk vind.
Klinkt plausibel.

Maar zonder merk of type heb je natuurlijk nog niets. Misschien is er van hetzelfde model wel een versie 2.0 geweest met een iets andere print, waar je aan de buitenkant niets van ziet.

Misschien waren het wel twee trainwreck expresses van Ken Fisher naast elkaar. Die zijn ook identiek totdat je ze open maakt.

Hook is volgens mij ook zo'n merk dat een model steeds blijft verbeteren/aanpassen, maar dat weet ik niet 100% zeker, is hearsay.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Erik de Perik
7 juli 2016, 21:45
Was vroegâh ook met Kitty Hawk. Daar werd ook veel 'verbeterd'. Mooiste modificatie was op een Supreme, waar ze de impedantie met viltstift aangepast hadden. Eindtrafo vond dit wat minder. Toen een speaker met de juiste impedantie er in gezet werd, klonk hij minder en was de lol er snel vanaf.

Brad
8 juli 2016, 00:46
Ik vind het totaal niet relevant om het type en het merk te noemen , wat in het algemeen de oorzaak kan zijn van een dergelijk fenomeen daar gaat het om

Beide tops waren overigens uit dezelfde serie en slechts een paar maanden oud . Ook wij hebben rekening gehouden met de mogelijkheid dat het om een andere serie ging , maar dat was dus niet zo

Brad
8 juli 2016, 01:05
Ik doe een suggestie:



Dat is geen suggestie maar pure speculatie maar jij mag geloven wat jij wilt hoor , ook daar ben je gelukkig helemaal vrij in

Ik ben me overigens bewust van het zeer geringe effect van een negatieve beoordeling van een versterker op deze site

Maar het is gewoon een kwestie van principe :supercool:

Tabula Rasa
8 juli 2016, 05:11
Zonder merk en type slaat dit nergens op. Thiez heeft het correcte antwoord al gegeven in post nummer 3 ofzo.

Slotjuh!

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Kim Wilson
8 juli 2016, 09:05
Nope, 2 pagina's vol lullen over een geluidsverschil maar de amp in kwestie niet willen noemen.

Ik doe een suggestie:

Wellicht een hersenspinsel van TS over het hoe en waarom van identieke versterkers die verschillend kunnen klinken, maar dan verpakt in een fictief verhaal over een bijeenkomst waarbij bovenstaande geconstateerd wordt. Bij navraag naar de amp in kwestie een rookgordijn opwerpen onder het mom van "negatieve ervaringen over zaken niet willen noemen". Alsof het een ampfabrikant aan hun reet zal roesten dat mijnheer Brad een geluidsverschil heeft kunnen opmerken tussen amp X1 en X1.

Het is maar wat je belangrijk vind.
Dit heb ik bij een eerder lulverhaal van hem ook al eens gezegd. Het zou me niets verbazen.

Kim Wilson
8 juli 2016, 09:08
Ik vind het totaal niet relevant om het type en het merk te noemen , wat in het algemeen de oorzaak kan zijn van een dergelijk fenomeen daar gaat het om
Als je het merk en type noemt, kunnen de mensen die het weten zeggen of het mogelijk aan de kwaliteit van de top ligt of ergens anders aan. Goedkopere merken gebruiken grotere toleranties en goedkopere componenten. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Heb je een goed merk amp, zijn de toleranties kleiner en is dat minder van invloed.

Dus ja, het is wel degelijk van belang het merk en type van de versterker te weten.

The Lo Lands
8 juli 2016, 10:37
Zonder merk en type slaat dit nergens op. Thiez heeft het correcte antwoord al gegeven in post nummer 3 ofzo.

Slotjuh!
Mee eens! Sluiten dit topic, gaat dus nergens over.

the sure thing
8 juli 2016, 11:05
Mee eens! Sluiten dit topic, gaat dus nergens over.

Precies. Ultieme vorm van aandacht vragen: ergens over beginnen maar beestjes niet bij de naam noemen. Wat een baggertopic dit.



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Baker
8 juli 2016, 11:10
Ik noem niet graag specifieke namen en types als het om negatieve zaken gaat . In zijn algemeenheid wil ik in die context wel over bepaalde apparatuur praten zoals over digitale en analoge apparatuur

:seriousf:

Lekker vaag hee

the sure thing
8 juli 2016, 11:27
:seriousf:

Lekker vaag hee

... Is gewoon aandachtvragerij


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

WillemdaGuide
8 juli 2016, 12:02
Dat iemand überhaupt nog op hem reageert, geef hem toch geen podium dan is het snel genoeg over.

Brad
8 juli 2016, 12:49
... Is gewoon aandachtvragerij


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Ja ik zit vooral op jouw aandacht te wachten

Kim Wilson
8 juli 2016, 12:54
Goeie reactie! En nu weer inhoudelijk:

Als je het merk en type noemt, kunnen de mensen die het weten zeggen of het mogelijk aan de kwaliteit van de top ligt of ergens anders aan. Goedkopere merken gebruiken grotere toleranties en goedkopere componenten. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Heb je een goed merk amp, zijn de toleranties kleiner en is dat minder van invloed.

Dus ja, het is wel degelijk van belang het merk en type van de versterker te weten.

Brad
8 juli 2016, 12:54
Als je het merk en type noemt, kunnen de mensen die het weten zeggen of het mogelijk aan de kwaliteit van de top ligt of ergens anders aan. Goedkopere merken gebruiken grotere toleranties en goedkopere componenten. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Heb je een goed merk amp, zijn de toleranties kleiner en is dat minder van invloed.

Dus ja, het is wel degelijk van belang het merk en type van de versterker te weten.

Mooie uiteenzetting Wilson , als je dat nou gewoon meteen zegt . Maar ook jij mag vermoeden wat je wilt hoor , keep on rocking in the free world

Ik vraag me zelf ook nog steeds af wat hoe iemand met een gezin , een baan , die huiselijke klusjes zelf doet , die ook nog actief is voor de kerk de ruimte kan vinden om hier zo vaak te zijn

Is die hele presentatie van jou een facade ?

Kim Wilson
8 juli 2016, 12:56
Mooie uiteenzetting Wilson , als je dat nou gewoon meteen zegt . Maar ook jij mag vermoeden wat je wilt hoor , keep on rocking in the free world

Ik vraag me zelf ook nog steeds af wat hoe iemand met een gezin , een baan , die huiselijke klusjes zelf doet , die ook nog actief is voor de kerk de ruimte kan vinden om hier zo vaak te zijn

Is die hele presentatie van jou een facade ?
Daar heb jij geen reet mee te maken, en je ontwijkt weer. Reageer nou gewoon ontopic.

Brad
8 juli 2016, 13:00
Ik ben al duidelijk geweest wat betreft het wel of niet noemen van het merk en type , als je daar moeite mee hebt dan laat je dit topic toch gewoon aan je voorbij gaan ?

En Wilson , als je vind dat ik daar geen reet mee te maken heb , bemoei je dan ook niet met mijn zaken

Kim Wilson
8 juli 2016, 13:05
Ik bemoei me ook niet met jouw shit, ik reageer gewoon op je vraag. Ik heb duidelijk aangegeven waarom het merk en type wel van belang is. Maar dat geef je niet, dus ben je blijkbaar niet geïnteresseerd in een goed antwoord. Dus wek je de schijn van een fictieve situatie en een vraag om aandacht.

the sure thing
8 juli 2016, 13:05
Ik ben al duidelijk geweest wat betreft het wel of niet noemen van het merk en type , als je daar moeite mee hebt dan laat je dit topic toch gewoon aan je voorbij gaan ?

En Wilson , als je vind dat ik daar geen reet mee te maken heb , bemoei je dan ook niet met mijn zaken

Serieus: wat bezielt je nou om een topic te beginnen zonder verder inhoudelijk te willen reageren?

De meeste mensen hier die een vraag stellen willen een antwoord. Het doel van een antwoord is dat ze WIJZER worden. Wat is jouw doel dan?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Han S
8 juli 2016, 13:06
Mooie uiteenzetting Wilson , als je dat nou gewoon meteen zegt . Maar ook jij mag vermoeden wat je wilt hoor , keep on rocking in the free world

Ik vraag me zelf ook nog steeds af wat hoe iemand met een gezin , een baan , die huiselijke klusjes zelf doet , die ook nog actief is voor de kerk de ruimte kan vinden om hier zo vaak te zijn

Is die hele presentatie van jou een facade ?


Ik ben al duidelijk geweest wat betreft het wel of niet noemen van het merk en type , als je daar moeite mee hebt dan laat je dit topic toch gewoon aan je voorbij gaan ?

En Wilson , als je vind dat ik daar geen reet mee te maken heb , bemoei je dan ook niet met mijn zaken

Brad, je gaat hier zeer ernstig ad hominem en wat KW persoonlijk allemaal uithaalt gaat je geen reet aan. En als je dit topic gaat gebruiken om je 'vijanden' te bestoken met onvriendelijkheden, dan hebben we een gigantisch hangslot klaarliggen.

Brad
8 juli 2016, 13:16
Nou ja , ik wilde even laten voelen hoe irritant het is als mensen allemaal dingen gaan zitten insinueren

Ik heb overigens al voldoende antwoorden op mijn vraag gekregen , voor mij is dit topic klaar

Kim Wilson
8 juli 2016, 13:18
http://vignette2.wikia.nocookie.net/songpop/images/8/8d/Johnny-Cash.jpg/revision/latest?cb=20130701141032

Tabula Rasa
8 juli 2016, 13:19
Het topic kan leuk en leerzaam zijn. Een aantal mensen hebben hun best gedaan om een lange, inhoudelijke reactie te geven op de vraag in de openingspost.

Wanneer iemand een onderwerp begint met een vraag, er inhoudelijk goeie reacties komen, en ts wel verder geen cruciale info verschaffen die noodzakelijk is voor een uitgebreider antwoord, dan vind ik dat niet getuigen van respect naar degene die de moeite nemen om inhoudelijk te reageren.

Zonder verdere info verliest dit topic eigenlijk zijn bestaansrecht al na de post van o.a. Thiez op de eerste pagina.

Voor een bitchfight is het natuurlijk nog wel geschikt maar eigenlijk heeft Brad het topic, zijn eigen topic al morsdood geslagen door niet inhoudelijk te willen reageren, om welke wazige, voor normale mensen ondoorgrondelijk redenen dan ook.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!