PDA

View Full Version : Gehoor



sebass
26 juli 2003, 03:02
Ik vroeg me af wie er hier een goed gehoor heeft en of jullie dat ook trainen.
Ik ben nu zelf weer een beetje begonnen met solfege enzo. Het is wel een ellende maargoed ik denk dat het het proberen wel waard is. Ik ben nu bezig met intervallen en daarna ga ik akkoorden en cadences. Scales ga ik daarna ook doen. Ik ben al een tijdje bezig en het gaat al steeds beter. Ik merk nu tijdens improvisaties ook dat ik beter uit de voeten kan en mijn ideen beter tot expressie kan laten komen.

http://www.good-ear.com/

http://www.musictheory.net/downloads.html

Dat zijn wel goede sites.

Maar hoe zit het met jullie?


p.s.: er was wel een ander topic hierover maar dat was al meer dan een jaar geleden vandaar even een nieuwe.

Nemesis
26 juli 2003, 09:42
ik ben de laatste tijd veel bezig met akkoorden, ik heb the guitar grimoire chord encyclopedia besteld, daarin staat hoe je akkoorden goed kan gebruiken(intervallen enzo) nou maar wachten...pfffff

taylor
26 juli 2003, 11:11
ik heb aantal jaar geleden solfege lessen gehad was er vrij goed in na en poos.

ik heb voornamelijk les gehad in het begin akkoorden kunnen onderscheiden en benoemen, daarna intervallen op het gehoor ,daarna ladders op gehoor.enz

je hebt er zeker veel aan gewoon om dingen(muziek) uitezoeken ect.

je gehoor is eigenlijk het belangrijkste instrument wat er is dus..........

sebass
26 juli 2003, 11:26
ik ben de laatste tijd veel bezig met akkoorden, ik heb the guitar grimoire chord encyclopedia besteld, daarin staat hoe je akkoorden goed kan gebruiken(intervallen enzo) nou maar wachten...pfffff

Ja dat heb ik ook gedaan. Ik bedoelde eigenlijk het horen wat voor soort akkoord het is en wat voor soort scale er word gespeeld. Dat is erg makkelijk in een band, zodat je hoort welke progressie ze spelen of cadens.
Akkoord theorie is niet zo moeilijk je moet wel een goede fretbord kennis hebben, dan kun je binnen de kortste keren zelf alle akkoorden bedenken op alle plaatsen op de hals. Zeker een aanrader voor die jazz akkoorden, want daar sla je ook niet zoveel snaren aan en is het handig om dat te weten waar je de nadruk op legt.

sebass
26 juli 2003, 11:29
ik heb aantal jaar geleden solfege lessen gehad was er vrij goed in na en poos.

ik heb voornamelijk les gehad in het begin akkoorden kunnen onderscheiden en benoemen, daarna intervallen op het gehoor ,daarna ladders op gehoor.enz

je hebt er zeker veel aan gewoon om dingen(muziek) uitezoeken ect.

je gehoor is eigenlijk het belangrijkste instrument wat er is dus..........

Ja muziek op gehoor uitzoeken vind ik wel lastig, vooral de akkoorden. Soli en dergelijke heb ik geen problemen mee tenzij ze debiel snel zijn (dan is het toch handig om te weten in welke scale en toonsoort die speelt)

Is het logisch om te beginnen met akkoorden en daarna intervallen? Lijkt mij namelijk makkelijker andersom.

Ik denk namelijk ook dat gehoor een belangrijk instrument is in de muziek.

Ic3gl0vE
26 juli 2003, 11:41
of je eerst akkoorden en dan intervallen moet doen heeft denk ik te maken met wat je beter ligt en welke kant je er mee op wilt. Jazz akkoorden zijn een stuk moeilijker op gehoor te doen dan traditionele akkoorden bijvoorbeeld. Maar een akkoord bestaat natuurlijk altijd uit intervallen, dus als je de akkoorden oefent, kun je meteen de intervallen oefenen

sebass
26 juli 2003, 12:03
of je eerst akkoorden en dan intervallen moet doen heeft denk ik te maken met wat je beter ligt en welke kant je er mee op wilt. Jazz akkoorden zijn een stuk moeilijker op gehoor te doen dan traditionele akkoorden bijvoorbeeld. Maar een akkoord bestaat natuurlijk altijd uit intervallen, dus als je de akkoorden oefent, kun je meteen de intervallen oefenen

Ja daarom leek het mij logischer om als beginstap eerst de intervallen te leren horen en dan later breid je ze uit tot hele akkoorden en dan in de moeilijkste fase de jazz akkoorden.

moretel
27 juli 2003, 00:40
Wat is solfege ?

Ik ben ook veel bezig met intervallen en accoordopbouw, inversies e.d., in mijn opwarm routine zit dat dagelijks.
Ook veel bezig met harmonisatie van de majeurschaal en alle verschillende mogelijkheden,

Op gehoor kan ik ondertussen veel meer uitzoeken dan vroeger maar het kost me altijd aardig wat tijd, alhoewel ik nu in 1 week wel tien nummers kan uitwerken en instuderen (m.b.v. tabs op internet die niet altijd compleet zijn), dat haalde ik een aantal jaren terug niet.
De theorie gaat bij mij in stapjes maar tijdens jammen doe ik het meeste op gehoor. Even zoeken naar de juiste toonsoort, het wordt lastig als medemuzikanten daar geen benul van hebben, speel maar wat in D is dan al lastig voor ze.

taylor
27 juli 2003, 11:50
solfege is puur alleen trainen op gehoor zonder insrtument(gitaar)

dus je zit met en leraar bij de piano ofzo het kan tegenwoordig ook met computers(software),ik zelf heb allebij gehad.

ik begon met akkoorden maar dan heel simpel dus eerste les moest ik majeur van mineur van overmatig ect kunnen onderscheiden en benoemen

niet bv dat het 1 min7 was ofzo dat kwam later(na intervallen en ladders),het kan echt heel ver gaan dat je zelf aan moet geven welke inversie het is van het (jazz)akkoord

sebass
27 juli 2003, 13:42
Ja ik ben er een tijd geleden aan begonnen maar het is een beetje weggezakt dus ik ben nu met behulp van de programma's en sites die ik in de openingspost heb gegeven aan het oefenen. Lukt al weer aardig.

moretel
27 juli 2003, 21:33
Mijn muziekleraar op de mideelbare school deed ook zoiets,
moest je raden of 1, 2 of 3 noten had aangeslagen.

Valt zoiets onder solfege ?

sebass
27 juli 2003, 23:42
Mijn muziekleraar op de mideelbare school deed ook zoiets,
moest je raden of 1, 2 of 3 noten had aangeslagen.

Valt zoiets onder solfege ?

Het lijkt mij wel.

Heb je verder nog iets aan solfege gedaan?

moretel
28 juli 2003, 02:51
Nee
Zou eerlijk gezegd niet weten hoe,
zegt me niet zoveel, staat er ergens een stukje over op internet ?

sebass
28 juli 2003, 12:26
Nee
Zou eerlijk gezegd niet weten hoe,
zegt me niet zoveel, staat er ergens een stukje over op internet ?

Het is training van het gehoor zodat je ook op je gehoor dingen uit kan zoeken en ook dingen die je in je hoofd hebt zitten qua melodien of progressies zo kan spelen op de gitaar of componeren zonder gebruik van instrument. Ik neem aan dat Beethoven dat ook zo heeft gedaan toen hij doof was.

Volg de links maar in de openingspost. De een is een oefening op internet. En de ander is een programma, echt een aanrader. Dat programma is ook voor het leren lezen van noten, het vinden van de noten op de gitaar of een ander instrument etc.

Ic3gl0vE
28 juli 2003, 14:41
mensen als beethoven schreven altijd zonder instrument erbij alle partijen toch? echt knap hoor...

taylor
29 juli 2003, 11:03
ja idd.

dat is het ultieme solfege zeg maar,dan krijg je dus perfect pitch met je gehoor.

ik geloof dat vai ook veel van zijn muziek eerst uitschrijft(op computer).

dat van die 1, 2 of 3 noten das niet echt solfege das meer middelbare school :) maar het is 1 begin.

je moet voor solfege lessen minimaal de basis aan theorie weten dus 3 en 4 klank akkoorden alle trapen ect,teminste toen ik daar heen ging wel.

sebass
29 juli 2003, 13:43
ja idd.

dat is het ultieme solfege zeg maar,dan krijg je dus perfect pitch met je gehoor.

ik geloof dat vai ook veel van zijn muziek eerst uitschrijft(op computer).

dat van die 1, 2 of 3 noten das niet echt solfege das meer middelbare school :) maar het is 1 begin.

je moet voor solfege lessen minimaal de basis aan theorie weten dus 3 en 4 klank akkoorden alle trapen ect,teminste toen ik daar heen ging wel.

Ja de theorie moet je inderdaad wel weten anders heeft het eigenlijk ook niet zo heel veel zin om te doen, want je kunt niet zeggen wat voor interval het is wat voor akkoord etc.

Bijvoorbeeld als je goed het verschil hoort tussen majeur en mineur dat weet je dus wat het verschil in de terts uitmaakt voor het geluid en kun je dat weer beter toepassen in de muziek en zo gaat het met de rest ook.

Ic3gl0vE
29 juli 2003, 17:21
ik geloof dat vai ook veel van zijn muziek eerst uitschrijft(op computer).


Maar dat doe je met een sequencerprogramma als Cubase of Logic, en dan kun je dus meteen horen wat je opschrijft.

taylor
29 juli 2003, 23:39
nee hij gebruikt en programma wat normaal en muzikant op papier schrijft dus hij schrijft puur noten op.

of hij laat dat doen door iemand van papier in de computer

dus geen logic geen cubase.

daarnaast zo die ook wel veel ideen gewoon recorden maar dat werkt die allemaal uit op papier (in de computer)en hij kan dat als geen ander want hij was ook transcriptor voor frank zappa op zeer jonge leeftijd geloof 15 jaar was die toen.

Luca P
6 augustus 2003, 23:56
Ik heb de mazzel dat ik kan horen in wat voor toonaard een nummer staat. Waarom ik dat hoor weet ik niet. Absoluut gehoor??
En of er een capo wordt gebruikt.
Of welke vingerzetting er voor een akkoord wordt gebruikt.
Da's wel zo handig als er van een nummer akkoorden uitgezocht moeten worden.

taylor
7 augustus 2003, 13:17
misschien en natuurtalent :)

willem1940
7 augustus 2003, 15:13
Ik kan voornamelijk afstanden/intervallen horen, beslist geen absoluut gehoor.

Harry
7 augustus 2003, 15:21
Ik heb de mazzel dat ik kan horen in wat voor toonaard een nummer staat. Waarom ik dat hoor weet ik niet. Absoluut gehoor??
En of er een capo wordt gebruikt.
Of welke vingerzetting er voor een akkoord wordt gebruikt.
Da's wel zo handig als er van een nummer akkoorden uitgezocht moeten worden.

klinkt als een absoluut gehoor. Is ook een kwestie van training, klopt dat in jouw geval?.

Luca P
7 augustus 2003, 16:43
klinkt als een absoluut gehoor. Is ook een kwestie van training, klopt dat in jouw geval?.

Geen idee.
Als ik een nummer op de radio hoor zoek ik in mijn hoofd gewwon de toonaard op. Dat doe ik al sinds ik gitaar speel.
Dan 'hoor' ik "Rock around the clock" in m'n kop die in A staat en vandaar uit zoek ik via de toonladders de juiste toonsoort op.

Vreemd he?

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 17:21
als je van jongs af aan al opgroeit met muziek (en da n niet alleen puur radio lusiteren ofzo maar ook andere dingen) dan komt het vaak voor dat mensen op latere leeftijd een heel goed gehoor krijgen voor muziek. Ik ken op internet een paar mensen m et absoluut gehoor en die zeggen allemaal dat ze op hun 3e ofzo al piano leidjes hebben l;eren spelen van hun ouders en dat soort dingen. Misschien dat je op die leeftijd nog vrijg evoelig bent voor dat soort dingen?