PDA

View Full Version : Gitaarleraren



BossToneS
5 juli 2016, 10:51
Hoi,

Wat is na aanleiding van jullie ervaringen de beste gitaarleraar in Midden Nederland voor de al iets gevorderde gitarist.
Wie is het best, waar moet je wezen....
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Rick trodat
5 juli 2016, 11:01
Miele is de beste. Er is geen betere.

arjanb01
5 juli 2016, 11:16
Wij van wc eend adviseren wc eend 😂

BossToneS
5 juli 2016, 11:33
Dat zijn nog eens waardevolle toevoegingen,
Misschien moet ik het anders formuleren, wie staat er erg goed bekend en/of heeft een goede reputatie.

Tabula Rasa
5 juli 2016, 11:38
Justin Sandercoe, ook in midden Nederland

vulvasonic
5 juli 2016, 11:49
Midden Nederland is een enorm groot gebied. Zeker als je je realiseert dat er in iedere straat wel een gitaarleraar woont.
En je moet je er ook van bewust zijn dat de beste gitaristen niet per sé de beste docenten zijn. De beste docent voor jou zou zomaar eens een wijk verderop kunnen wonen met zijn thuispraktijkje. Probeer je vraag iets meer te specificeren. Waar woon je, hoeveel kilometer ben je bereid te gaan reizen voor je leraar, wat mag het kosten, hoeveel tijd kun je investeren in je gitaarspel, ben je een echte beginner, kun je een leuke deun spelen, of ben je retegoed en zoek je een echte masterclass-figuur, wil je je vooral richten op jazz (bebop), of ga je helemaal uit de plaat van Steve Vai (zo heb ik een retegoeie bebop gitarist als docent gehad die als een 'beginneling' zat te prutsen zodra iemand tijdens een sessie een distortion pedaaltje intrapte).......

m.a.w., maak even een profielschets van jezelf en stel de vraag dan nog eens. Heel misschien krijg je dan een antwoord waar je iets aan hebt.

BossToneS
5 juli 2016, 12:08
Dank je voor je antwoord Vulvasonic,

Ik ben geen beginner (ook geen topper), ik ken mijn scales & chords, kan improviseren etc..
Ik wil vooral verkeerd aangeleerde technieken afleren en improvisatie vermogen verbeteren. voorkeur gaat richting Rock, blues, etc, ik zoek geen acoustische les. Stijlen die mij aanspreken zijn : Rory Ghallager, SRV, Bonamassa, die richting, persoonlijk houd ik niet zo van Steve Vai en consorten, knap wat ze doen, maar niet mijn ding.
Afstand is geen probleem, ik ben zelf woonachtig in de omgeving wijk bij Duurstede, dus met midden nederland bedoel ik de provincie Utrecht, wellicht deel Gelderland, Arnhem, maakt mij niet zoveel uit.
Ik zoek de best mogelijke leraar, iemand met een hele goede reputatie, er is aanbod genoeg, maar nergens vindt ik ervaringen met leraren en/of deze goed bekend staan.
Kosten zijn ook geen issue en de tijd die ik naast mijn drukke baan investeer aan oefenen is gemiddeld denk ik zo ongeveer 15 uur per week gemiddeld genomen.

grayfink
5 juli 2016, 12:18
Je zou Mario Driessen in Nijmegen kunnen proberen. :ok:

Tabula Rasa
5 juli 2016, 12:22
Je zou Mario Driessen in Nijmegen kunnen proberen. :ok:
Nee joh, da's niets.

Han S
5 juli 2016, 12:32
Die staat niet met beide benen op de grond. (Mario kan wel tegen foute grappen)

Tabula Rasa
5 juli 2016, 12:33
Moeite met pedalen intrappen. Op dat moment is ie niet heel evenwichtig.









Sorry Mario

Dutch66
5 juli 2016, 12:39
Wat ook belangrijk is, is dat je een 'klik' met zo'n gast hebt, een goede gitarist is immers niet per definitie
ook een goede leraar, zei hij.... ;)

JVGM-music
5 juli 2016, 12:40
De gitaarleraar van mijn zus was blind. En als mijn zus zat te spelen zei hij altijd dat hij het jammer vond dat hij ook niet doof was.

Hotpepper01
5 juli 2016, 14:35
Grappige antwoorden, maar niet dat wat de vragensteller bedoelde. De beste leraar is degene datgene kan wat jij nog leren wil en het ook nog eens aan je kan overbrengen en waarmee je idd een klik hebt. Probleem is dat daar geen webpagina's over bestaan. Een kwestie van gitaarleraren opzoeken, aanschrijven, proefles nemen. Bereid je maar voor op een lange zoektocht.

BossToneS
5 juli 2016, 15:00
Dank je voor je antwoord Hotpeper01,

Ik was inderdaad al een beetje bang dat het een zoektocht gaat worden.
Ik was in de hoop dat de meer "ervaren" gitaristen hier op het forum wellicht op de hoogte zouden zijn van leraren met een goede reputatie. Ik ben op dit moment al leraren aan het uitproberen, maar nog niet geheel tevreden. hoopte de zoektocht enigszins te versnellen.
En wat sommige reacties betreft, tja, het blijft het internet he...gelukkig zijn er ook bruikbare reacties, zolang ze hun eigen tijd verspillen kan ik er wel om lachen. thanks!

Brad
5 juli 2016, 15:04
Lullige reacties hier en daar . Jammer dat ik je niet verder kan helpen . Ik weet een hele goede maar die geeft geen privéles meer en woont volgens mij ook nog steeds in Amsterdam

BossToneS
5 juli 2016, 15:07
Ik werk overigens op Schiphol-rijk, dus ergens langs de lijn Amsterdam - Utrecht zou ook nog een optie kunnen zijn.
Mocht er iemand iets weten hoor ik dat graag, bij voorbaat dank!

Han S
5 juli 2016, 15:37
Lullige reacties hier en daar . Jammer dat ik je niet verder kan helpen . Ik weet een hele goeie maar die geeft geen privéles meer en woont volgens mij ook nog steeds in Amsterdam

Jouw reactie is veruit de grappigste in dit topic, al snap je zelf niet waarom.

Kim Wilson
5 juli 2016, 15:52
Jouw reactie is veruit de grappigste in dit topic, al snap je zelf niet waarom.
Het feit dat die net zo nutteloos is als de 'lullige' reacties is inderdaad grappig, of meer ironisch. De reactie op zich is zo zuur en zouteloos als wat. De andere waren wél grappig, en derhalve zelfs nuttiger.

Hendrik1970
5 juli 2016, 16:00
Zoooo,
allemaal weer even het territorium afgebakend door een plasje te doen?
Ga lekker ergens anders zeiken zeg.

Brad
5 juli 2016, 22:39
:seriousf: zo is het Hendrik

Han S
5 juli 2016, 22:50
Ik vrees dat Hendrik het ook niet snapt en ik ga het niet uitleggen.

Da Vinci
5 juli 2016, 23:08
Ik ben het met Brad eens. Niet normaal dat jullie allemaal antwoorden geven waar TS niks aan heeft.

@TS
Ik ken een hele goede leraar. Hij gaf Duits op middelbare school in Nieuwegein. Na zijn pensioen is hij verhuisd naar Sittard waar hij vier jaar geleden is overleden. Z'n naam weet ik niet maar dat kan je ff googlen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
5 juli 2016, 23:11
Kon je het toch niet laten om ook nog even je plasje te doen ?

Da Vinci
5 juli 2016, 23:26
Nope :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MikeD
6 juli 2016, 10:03
op het gevaar af dat dit als een plas wordt uitgelegd.. ik zou wel benieuwd zijn naar de didactische vaardigheid van vulvasonic; hij gaf tenminste een reactie waaruit blijkt dat hij over de uitgangspunten (....wat is voor jou een goede gitaarleraar....) heeft nagedacht en volgens mij kan ie ook best wel een aardig potje gitaarspelen plus heeft hij voldoende theoretische kennis in huis... hij is misschien wat breedsprakig maar dat drukt de pret meestal niet.... de beste docenten zijn wat mij betreft degenen die hun les met humor en mooie voorbeelden kunnen doorspekken.

Tabula Rasa
6 juli 2016, 10:30
Ik denk dat ik alleen maar zou ouwehoeren met hem tijdens de les. Ben wel overtuigd dat hij de kennis en vaardigheden bezit.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

BossToneS
6 juli 2016, 11:08
Wis dit topic maar, dacht een antwoord te kunnen krijgen op een gitaar forum, maar dit is vrij kansloos, ik probeer elders wel info te krijgen. dank voor de normale antwoorden en succes allemaal.

Kim Wilson
6 juli 2016, 11:37
Jeetje zeg. Je komt zelf met een vraag waar we niet veel mee kunnen, wat voor antwoorden verwacht je? Als je je vraag wat meer specifiek maakt, wat Vulvasonic al voorzichtig aangaf, kunnen we je ook specifieker helpen. Er zit hier heel veel kennis, maar we houden ook van ouwehoeren. En we hebben één stoorzender. Daar hoef je toch niet voor te vluchten?

Tabula Rasa
6 juli 2016, 11:40
Wis dit topic maar, dacht een antwoord te kunnen krijgen op een gitaar forum, maar dit is vrij kansloos, ik probeer elders wel info te krijgen. dank voor de normale antwoorden en succes allemaal.
Geef het nou nog ff een paar dagen de tijd. Je hebt duidelijk je wensen en het gebied beschreven, er komt mogelijk nog wel iemand voorbij die in die omgeving net iemand kent.

Je hebt net de pech dat er 1 iemand reageert en een ander een goeie voorzet geeft voor een insider joke.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Brad
6 juli 2016, 11:40
Jeetje zeg. Je komt zelf met een vraag waar we niet veel mee kunnen, wat voor antwoorden verwacht je? Als je je vraag wat meer specifiek maakt, wat Vulvasonic al voorzichtig aangaf, kunnen we je ook specifieker helpen. Er zit hier heel veel kennis, maar we houden ook van ouwehoeren. En we hebben één stoorzender. Daar hoef je toch niet voor te vluchten?

Ik neem aan dat je mij bedoelt met die stoorzender ? Ik dacht niet dat hij voor mij gevlucht was en als je geen antwoord hebt op zijn vraag dan kun je toch in off topic de lolbroek uit gaan hangen ?

beruk
6 juli 2016, 11:43
Probeer het eens op het conservatorium in Utrecht?

Kim Wilson
6 juli 2016, 11:44
Ik neem aan dat je mij bedoelt met die stoorzender ? Ik dacht niet dat hij voor mij gevlucht was en als je geen antwoord hebt op zijn vraag dan kun je toch in off topic de lolbroek uit gaan hangen ?
Heb jij hem dan een antwoord gegeven waar hij wat aan had? Nee, maar ondertussen levert die ene opmerking van jou weer 4 of 5 offtopic reacties op.

Brad
6 juli 2016, 11:46
Blijkbaar was mijn opmerking dan wel erg raak . Hij was overigens specifiek genoeg over het gebied waar hij een leraar zocht

BossToneS
6 juli 2016, 11:53
misschien iets te snel met mn reactie, heb een ietwat kort lontje vandaag,

ik dacht niet dat het een heel moeilijke vraag was, ik heb na het antwoord van vulvasonic meer info verstrekt...
Er zijn hier veel mensen met ervaring, regelmatig optreden, zich in het circuit begeven.
Er zijn slechte leraren, goede leraren, ik neem aan dat de namen van leraren met een goede reputatie dan regelmatig vallen en naar die namen ben ik op zoek, niet naar Pietje uit Appelscha die toevallig de buurman les geeft.
Een paar 'grappige antwoorden prima, lachen, maar bij 3 pagina's ga ik mij afvragen of ik hier aan het juiste adres ben met mijn vraag. ik wacht af...

Tabula Rasa
6 juli 2016, 11:59
Je bent wel aan het juiste adres denk ik, maar nog net niet iemand tegen gekomen met de juiste info. Er moet iemand zijn die je wel iemand kan aanraden.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

pimmetje
6 juli 2016, 12:09
Het grappige (en het wás grappig :D) is nu wel ff genoeg geweest.
Dat soort gein houden we voor Off Topic. In de andere subfora graag ietsje inhouden.

Nu dus gewoon wachten tot/of er meer mensen met wat bruikbaars voor BossToneS komen.
Dus hier niet verder grappig doen, gram halen, etc...

Vragen => PM.

vulvasonic
6 juli 2016, 14:33
misschien iets te snel met mn reactie, heb een ietwat kort lontje vandaag,

ik dacht niet dat het een heel moeilijke vraag was, ik heb na het antwoord van vulvasonic meer info verstrekt...
Er zijn hier veel mensen met ervaring, regelmatig optreden, zich in het circuit begeven.
Er zijn slechte leraren, goede leraren, ik neem aan dat de namen van leraren met een goede reputatie dan regelmatig vallen en naar die namen ben ik op zoek, niet naar Pietje uit Appelscha die toevallig de buurman les geeft.
Een paar 'grappige antwoorden prima, lachen, maar bij 3 pagina's ga ik mij afvragen of ik hier aan het juiste adres ben met mijn vraag. ik wacht af...

Er is tóch nog wel een probleempje hoor. Het is iig minder makkelijk dan het lijkt. Ten eerste wordt er eigenlijk nooit geschreven over 'bijzonder goede docenten met een zekere reputatie'. Aan mijn post count kun je zien dat ik hier al lang verblijf en me daarbij vrij intensief inlees op zoveel mogelijk gebieden. En ik kan je verzekeren dat ik nog nooit namen van gitaardocenten heb gelezen die zich in mijn hersentjes wilden nestelen. 'Iedereen' heeft een andere leraar en soms bevalt ie en soms niet, maar namen worden er niet genoemd. Daar komt nog eens bij dat wat voor de ene persoon werkt, voor de andere persoon een nutteloze tijdsbesteding blijkt. M.a.w., je kunt er geen peil op trekken.

Als ik lees waar jij zegt te staan in je ontwikkeling en hoeveel tijd je kunt investeren, dan vraag ik me sowieso af of je goed af bent met één of andere gitaargod. De meeste die onder díe categorie vallen zullen je al snel overspoelen met info en oefeningen waar je helemaal geen tijd voor hebt. Ik schat je in als iemand van tussen de 30 en 50 (heb ik gelijk?). Dat lijkt een brede groep, maar er zijn vele overeenkomsten. Ze zijn in 99% van de gevallen heel moeilijk om te coachen. Denk aub NIET dat je met een geweldige leraar vanzelf beter wordt. Beter worden doe je helemaal zelf.
Alles in ogenschouw genomen denk ik dat je wellicht nog het meest gebaat bent bij de optie die al door Beruk werd genoemd. De gitaarstudenten van het Utrechts' conservatorium staan te springen om leerlingen. Waarschijnlijk bespaar je daar ook nog een heleboel geld en tijd mee uit. Tijd die je kunt besteden aan gitaarspelen i.p.v. naar Arnhem op en neer te rijden.

Enfin, dat is mijn advies. Ik hoop dat je er je voordeel mee kan doen. En misschien komt iemand hier nog met een naam. Succes! :)

Harald
6 juli 2016, 14:52
Denk aub NIET dat je met een geweldige leraar vanzelf beter wordt. Beter worden doe je helemaal zelf.


Hear hear!

En dingen afleren is grotendeels een mentaliteitsdingetje. Letterlijk genomen zo goed als onmogelijk, en in veel gevallen niet nodig als je het over gitaarspelen hebt. Wat in het ene geval verkeerd is kan in een andere partij juist heel goed werken. Er zijn best mensen bij wie het koppie zo werkt dat ze het oude niet zo goed werkende patroon moeten afleren, maar in de meeste gevallen is het handiger een nieuw patroon ernaast (of eroverheen) te leren.

Een oud patroon overschrijven gaat nog wel lukken, maar wissen? Geen idee hoe dat zou moeten...

vulvasonic
6 juli 2016, 15:34
Hear hear!

En dingen afleren is grotendeels een mentaliteitsdingetje. Letterlijk genomen zo goed als onmogelijk, en in veel gevallen niet nodig als je het over gitaarspelen hebt. Wat in het ene geval verkeerd is kan in een andere partij juist heel goed werken. Er zijn best mensen bij wie het koppie zo werkt dat ze het oude niet zo goed werkende patroon moeten afleren, maar in de meeste gevallen is het handiger een nieuw patroon ernaast (of eroverheen) te leren.

Een oud patroon overschrijven gaat nog wel lukken, maar wissen? Geen idee hoe dat zou moeten...
Nogmaals hear hear!
Want ik ben daar het perfecte voorbeeld van. Ik zal je de redenen van mijn 'afwijking' besparen, want ik krijg zo bezoek :D , maar i.t.t. vrijwel iedere andere gitarist begin ik op de één zeer regelmatig (vroeger altijd!) met een upstroke i.p.v. een downstroke. Vóór en óp het cons hebben meerdere docenten hun uiterste best gedaan mij dit af te leren, tot mijn leraar in mijn examenjaar tegen me zei: "Je speelt maar gewoon zoals je het doet, want het klinkt goed en vrij uniek."
Mooi toch? :D

BossToneS
6 juli 2016, 16:46
bedankt voor je reactie Vulvasonic, zeker bruikbaar!
Je hebt het goed ingeschat, 45j en een pro ga ik nooit worden, maar ben gedreven, hou niet van half werk en wil het best mogelijke om te verbeteren en dat mag best enige tijd duren, ik kom nu eenmaal niet om in de tijd...
Ik dacht een lijst namen te verzamelen van goed bekend staande leraren om mij daar vervolgens in te verdiepen en uit te vogelen wie of wat mij het beste past.
Maar als de meer ervaren mensen in en rond het circuit geen goed bekend staande kennen, tja, dan houd het op denk ik, dan kost het maar iets meer tijd om een schifting te maken en tot een keuze te komen....of niet, en het dan gewoon zelf doen, het is ook niet zo dat ik niks kan, er is na 30 jaar pielen wel iets blijven hangen :D
thanks!

maxdb
6 juli 2016, 18:59
Het blijft persoonlijk zoals al gesteld, maar ik heb een allergie ontwikkeld voor gitaar leraren omdat ze altijd (2x) mijn intrinsieke motivatie wisten te vermoorden. Maar na 25 jaar zelf alles uitzoeken zag ik dat er in de buurt een kleine school zat, en daar heb ik nu al 2 jaar 2 wekelijks les met bijzonder veel plezier en gewenst resultaat: ik heb er gevonden wat ik nodig had en ben absoluut beter gaan spelen.
Je zal er voor moeten rijden want hij zit in Naaldwijk:
Vinnies Gittar School, http://www.vinniesgittarschool.nl/wordpress/
Kost wat maar dan heb je individueel les op de persoon gesneden.
Succes!

MikeD
7 juli 2016, 08:43
of via de site van gitaarschool nederland http://www.gitaarschoolnederland.nl