PDA

View Full Version : Pentode/Triode switch in EL34 P/P amp zinvol?



Dutch66
4 juli 2016, 10:20
Ik ben mijn (zelfbouw) 2204 kloon aan het 'omtoveren' naar een versterkertje wat
met name als platform voor mijn pedalboard moet gaan functioneren.
(De verschillende 'scheurtjes' komen nu dus volledig vanuit de pedalen...)

Omdat een 2204 als 'clean' amp natuurlijk niet of nauwelijks functioneert, heb ik
de preamp inmiddels aangepast naar meer Fender-like specificaties, en ondanks dat
ik nog e.e.a. aan de tonestack wil/moet veranderen, ben ik leuk onderweg...

Omdat de versterker nu toch 'open' op de tafel staat, vroeg ik mij af of voor de
beoogde toepassing een pentode/triode switch zinvol zou kunnen zijn.
Op zich 'begrijp' ik de werking, en is het relatief simpel toe te passen, maar ik ben
een beetje klaar met allerlei switches op mijn bouwsels, die ik praktijk toch niet
gebruik, less is more, zeg maar...

Zoals altijd zijn de meningen over het nut van zo'n schakeling op het net nogal
verdeeld, dus ik dacht ik gooi 'm er op GN maar even in. ;)

Hier alvast een picje van de amp, volop aan het testen..

http://i65.tinypic.com/qyin9d.jpg

Pepe
4 juli 2016, 10:24
Ik ben ook voor weinig knoppen maar ergens een pentode/triode en schakelbare NFB loop switch lijkt me dan wel weer nuttig als een set & forget ding.

Tabula Rasa
4 juli 2016, 10:32
Als set & forget heb ik een pot voor de negatieve feedbackloop en een cutcontrole aan de achterzijde van het chassis geplaatst. Een keer instellen en lekker zo laten.

humbucker
4 juli 2016, 11:05
Ik heb er 1 op mijn AC30 zitten. En hoewel dat een heel andere amp is gebruikte ik hem nooit. Sterker nog, ik heb hem eruit laten halen en een PPIMV in de plaats laten zetten. Dat is tenminste bruikbaar.

Dutch66
5 juli 2016, 12:33
Het punt is, dat vrijwel alle switches die ik op eerdere bouwsels heb aangebracht uiteindelijk
een 'Set & Forget' status hebben gekregen :)

Maar goed, zo heel veel werk is niet, dus zowel de P/T switch, als een NFB kill gaan we proberen...

Dutch66
8 juli 2016, 11:43
Nou, beide hebben dus de 'forget' status gekregen.. :seriousf:


De pentode/triode switch deed met de huidige configuratie van de amp eigenlijk vrij weinig, inderdaad
ietsjes minder vermogen, maar daar hielt het dus eigenlijk wel mee op... Kon me voor de (clean) toepassing
ook eigenlijk geen bruikbare situatie bedenken, dus let's cut the crap, weg ermee.

Ook de aanpassing(en) aan de NFB loop leverde eigenlijk ook niet echt (bruikbare) toepassingen op,
de kill-switch resulteerde in een soort raar 'los' geluid, met (te) weinig hoog, en uiteraard betekende dit
ook het einde van de presence regeling.

Met een (250k) pot i.p.v. de 'normale' 100 K weerstand net naar de UGT, kon ik inderdaad wel het 'Hifi' karakter van de NFB loop wat tempereren, maar voor de beoogde toepassing bleef ik toch steeds rond dezelfde waarde hangen. Dus heb ik de 100 k weerstand vervangen voor 82k, en denk dat ik het verder maar zo laat,
het versterkertje klinkt prima zo.

Nu tijd voor een net kastje!

Tabula Rasa
8 juli 2016, 12:23
Ik merk bij mijn versterker verschil met de negatieve feedback loop vooral op oorlogssterkte.

Wat ook een leuke mod kan zijn is de tonestack loskoppelen van de massa.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Dutch66
8 juli 2016, 17:14
Ik merk bij mijn versterker verschil met de negatieve feedback loop vooral op oorlogssterkte.



Tuurlijk, het verschilt sterk per ontwerp, neem bijvoorbeeld een AC30, geen slecht versterkertje dacht ik zo!