PDA

View Full Version : Absoluut gehoor



Pepe
4 juli 2016, 01:33
Niet te verwarren met relatief gehoor.



https://www.youtube.com/watch?v=OrSHnYN2RDU

barno
4 juli 2016, 12:54
damn!! but can he sing tha blues?

Pepe
4 juli 2016, 13:07
Nah, daar moeten eerst nog een paar kratten whisky en gemene bitches over heen, dat heb wat tijd nodig.

Erik de Perik
4 juli 2016, 19:50
Ik vind dat jochie ook niet slecht hoor!

Schrevel
4 juli 2016, 20:01
Mensen met een 'absoluut' gehoor zijn altijd leuke slachtoffers voor experimenten.
Schotel ze een moppie kwarttoonmuziek voor en hun gehoor raakt in de war :)
Daaruit blijkt overigens dat een absoluut gehoor in werkelijkheid een heel goed relatief gehoor is.
Dat blijkt ook als mensen ziek worden en koorts krijgen, dan verandert hun toonwaarneming.

Joost de Ruig
4 juli 2016, 20:31
Wtf, niet normaal......

Remork1970
4 juli 2016, 20:44
Ik word een beetje moe van al die wonderkinderen die op hun vierde al geblinddoekt hele stukken van Mozart achteruit op de piano kunnen spelen, Satriani en Morse derderangsprutsers doen lijken, en nu ook dit weer!

Brad
4 juli 2016, 22:34
Het heeft ook zijn goede kanten . Er zijn inmiddels zoveel supersnelle shredders , wonderkinderen die technisch verbluffend goed zijn dat niemand daar meer om geeft

Het doen van uitsluitend acrobatische kunstjes op een instrument dat is niets bijzonders meer , het gaat de mensen om de muziek . Niets mis met techniek , een beetje vuurwerk is prima

Maar de snelheidswedstrijd om te kijken wie de snelste is boeit weinig mensen meer

Kim Wilson
4 juli 2016, 22:39
Ik word een beetje moe van al die wonderkinderen die op hun vierde al geblinddoekt hele stukken van Mozart achteruit op de piano kunnen spelen, Satriani en Morse amateuristische prutsers doen lijken, en nu ook dit weer!
Allemaal jaloezie, jonguh!


Ik heb namelijk precies hetzelfde. Erg demotiverend...

Han S
5 juli 2016, 00:06
Ik heb een goed relatief gehoor, ook behoorlijk getraind, maar ik kan je vertellen dat het geen groot genoegen is om elke kleine onzuiverheid aan te moeten horen.

Het voordeel is dan weer wel dat ik zelf de vleugel kan stemmen.

Pepe
5 juli 2016, 00:08
Ik vind dat jochie ook niet slecht hoor!

:seriousf:

showband
5 juli 2016, 12:24
wel eens met een pianist gespeelt die absoluut gehoor had.
Als je dan de transposeknop veranderd op de electronische piano, dan kon hij ineens niet meer spelen. hahaha
De piano was "kapot". Als er "verkeerde geluiden" uit de toetsen kwamen kon die er ineens niets mee.
;)

Dutch66
5 juli 2016, 12:48
Handig als je tuner naar de klote is...

Fusion
5 juli 2016, 15:16
Mensen met een 'absoluut' gehoor zijn altijd leuke slachtoffers voor experimenten.
Schotel ze een moppie kwarttoonmuziek voor en hun gehoor raakt in de war :)
Daaruit blijkt overigens dat een absoluut gehoor in werkelijkheid een heel goed relatief gehoor is.
Dat blijkt ook als mensen ziek worden en koorts krijgen, dan verandert hun toonwaarneming.
Waarom is volgens jou een absoluut gehoor een heel goed relatief gehoor?

Schrevel
5 juli 2016, 16:04
Waarom is volgens jou een absoluut gehoor een heel goed relatief gehoor?

Het gehoor zou absoluut zijn als een (op zich duidelijk waarneembare) toon in alle omstandigheden op dezelfde manier wordt waargenomen. Dat blijkt in deze gevallen niet het geval te zijn.

Vergelijk het met de waarneming van een letter. Om de letter R te herkennen hoef je hem niet per se tussen de E en de T te zien staan zoals op een QWERTY-toetsenbord of tussen de Q en de S zoals in het alfabet, de letter is herkenbaar op zichzelf. Mits duidelijk afgebeeld anders kan hij op een A lijken bijvoorbeeld. Zelfs als je ogen slechter worden of als je ziek bent, dan nog kun je de letter herkennen.

Dat is met een toonhoogte niet het geval, die moet je relateren aan een andere toonhoogte in je geheugen of je gevoel om hem te kunnen plaatsen. Dat blijkt uit het feit dat je dat relateren makkelijk in de war kunt schoppen.

Overigens vind ik het altijd beperkt om bij 'een goed gehoor' alleen maar te denken aan deze toonherkenning. Alsof het herkennen van klanken (stemmen, instrumenten), ritmes en samenklanken (harmonieën) er niet toe doen.

Fusion
5 juli 2016, 16:10
Volg3ns mij klopt 't niet wat je zegt. E3n absoluut gehoor is precies dat: absoluut. Wel kan 't gestoord worden door Idd bijvoorbeeld ziekte en zakt volgens mij de toonbank met de ouderdom.

Fusion
5 juli 2016, 16:13
Een persoon met absoluut gehoor zal dus een A2 altijd als A2 herkennen. En horen als ie er naast zit.

Kim Wilson
5 juli 2016, 16:14
Het gehoor zou absoluut zijn als een (op zich duidelijk waarneembare) toon in alle omstandigheden op dezelfde manier wordt waargenomen. Dat blijkt in deze gevallen niet het geval te zijn.

...

Overigens vind ik het altijd beperkt om bij 'een goed gehoor' alleen maar te denken aan deze toonherkenning. Alsof het herkennen van klanken (stemmen, instrumenten), ritmes en samenklanken (harmonieën) er niet toe doen.
Wat betreft het eerste deel: er wordt hem gevraagd een C-flat aan te geven. Op dat moment heeft hij nog geen noot gehoord. Al zit er ook wel een kern van waarheid in. Ik ben een tijdje vrij intensief met een liedje bezig geweest, en toen kon ik redelijk zuiver de begintoon oproepen.

Wat betreft het tweede deel: er wordt nergens beweerd dat een absoluut gehoor een goed gehoor is. En het herkennen van klanken e.d. heeft weinig met gehoor te maken, maar meer met het toepassen van opgedane kennis.

Pepe
5 juli 2016, 16:35
Wat fusion zegt, absoluut is absoluut. Als dat ook maar enigszins aan iets gekoppeld is noemen we het geen absoluut.

Of deze knaap relatief of absoluut hoort kan je uit het filmpje niet opmaken, we moeten het maar aannemen. En misschien kan ie voor geen noot piano spelen of is ie belabberd met tafeltennis, dat heeft er allemaal niks mee te maken.

Schrevel
5 juli 2016, 16:59
Wat fusion zegt, absoluut is absoluut. Als dat ook maar enigszins aan iets gekoppeld is noemen we het geen absoluut.

We noemen het absoluut als iemand een toon kan herkennen zonder dat je hem eerst een referentietoon hoeft te laten horen.
In de praktijk blijkt hij een innerlijke referentietoon te horen.
Absoluut is relatief.

Pepe
5 juli 2016, 17:33
Ah, dan bestaat zoiets als absoluut niet volgens jou aangezien je je hersenen niet kan uitsluiten?
Dat is ook een opvatting. Niet wat de rest van de mensheid aanhoud maar wel heel eigen.

RB-1
5 juli 2016, 19:45
Een persoon met absoluut gehoor zal dus een A2 altijd als A2 herkennen.Ik herken die aan het opschrift van de hectometerpaaltjes. Verder ken ik de omgeving enigszins.:seriousf:

En horen als ie er naast zit.Nou.. afhankelijk van de snelheid denk ik dat ik dan ook wel iets voel....:seriousf::makeup::grouphug:

D3nnis
5 juli 2016, 20:12
We noemen het absoluut als iemand een toon kan herkennen zonder dat je hem eerst een referentietoon hoeft te laten horen.
In de praktijk blijkt hij een innerlijke referentietoon te horen.
Absoluut is relatief.


Maar dit geld voor de door jou aangehaalde letter R als absoluut zijnde toch ook?
Je hoeft hem niet tussen twee andere letters te zien om hem te herkennen, maar je hersenen vergelijken de getoonde R toch ook min of meer met hoe je die ooit hebt opgeslagen?

Brad
6 juli 2016, 01:53
Er zijn gitaristen die niet alleen afzonderlijke noten kunnen herkennen maar zelfs akkoorden , die kunnen gewoon gaan improviseren zonder ook maar iets van tevoren af te spreken

Het is geen garantie voor goede muziek maar het is wel bijzonder handig als je dat kan

FruscianteFan
6 juli 2016, 13:56
We noemen het absoluut als iemand een toon kan herkennen zonder dat je hem eerst een referentietoon hoeft te laten horen.
In de praktijk blijkt hij een innerlijke referentietoon te horen.
Absoluut is relatief.

Tsjah, ik heb ook regelmatig dat als ik een gitaar van nieuwe snaren voorzie en geen stemapparaat bij de hand heb (vraag me niet hoe, maar dat gebeurt soms), ik behoorlijk in de buurt kom van A=440. Maar dat is omdat ik na honderdmiljoen keer een gitaar stemmen inmiddels goed in mijn hoofd heb hoe dat moet klinken. En omdat de muziek die zich in mijn hoofd afspeelt ook wel pitch-correct is.

Maar: dat jij en ik geen absoluut gehoor hebben, maar een geheugen, dat wil niet zeggen dat niemand een absoluut gehoor heeft. Ik weet niet of dat zo is, maar ik vind het nogal stellig om te zeggen dat omdat JIJ je niet kunt inleven, niemand dat heeft.

Tabula Rasa
6 juli 2016, 13:59
Eerste twee noten van Tears in Heaven helpen me altijd om in iedergeval goed in de buurt te komen.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!