PDA

View Full Version : Gibson 1959 ES-335 TD historic VOS



Warroo
3 juli 2016, 19:31
Al eerder opende ik een topic over een Gibson es-335.

Een Dave Grohl. Heel cool allemaal, maar met de nodige problemen aan de lak.

Die gaat helaas terug. Nu heb een Gibson 1959 ES-335 TD historic VOS op het oog. Wat is een normale prijs (winkelprijs EUR 6000) voor zo'n gitaar wanneer hij ongeveer een half jaar oud is?

Deze heeft na productiedatum er twee jaar over gedaan om bij een eigenaar te komen vanuit de winkel. Als daar niks van te zien of horen is, prima, maar zijn dit soort doorlooptijden normaal?

Hoor graag van de kenners!

Erik de Perik
3 juli 2016, 19:42
Al eerder opende ik een topic over een Gibson es-335.

Een Dave Grohl. Heel cool allemaal, maar met de nodige problemen aan de lak.

Die gaat helaas terug. Nu heb een Gibson 1959 ES-335 TD historic VOS op het oog. Wat is een normale prijs (winkelprijs EUR 6000) voor zo'n gitaar wanneer hij ongeveer een half jaar oud is?

Deze heeft na productiedatum er twee jaar over gedaan om bij een eigenaar te komen vanuit de winkel. Als daar niks van te zien of horen is, prima, maar zijn dit soort doorlooptijden normaal?

Hoor graag van de kenners!

Ik snap jouw 'probleem' dus niet. Je wilt een bepaalde gitaar, bent bereid om een volslagen idioot bedrag ervoor te betalen maar accepteert niet de problemen die er bij horen?

Maar goed, ik zou zeggen 5.200 minimaal en die doorlooptijden zijn normaal ja. Horen bij de belachelijke prijs.

Tupelo
3 juli 2016, 19:45
Koop zelf nooit in dat segment, maar over het algemeen geldt, ergens tussen een derde en een vierde van de nieuwwaarde (tussen de 4000 & 4500 euro dus), op een tweedehandsmarkt, en ik ben mezelf niet bewust van redenen, waarom dat voor duurdere gitaren niet zou gelden.
Kan me voorstellen dat er alleen maar minder bieders zijn, voor gitaren van dergelijke bedragen, dat zou mij ervoor hoeden, de idioot te zijn, die niet gebruik maakt van de situatie, en minimaal biedt.

Tupelo
3 juli 2016, 19:48
Zit je met die 6000 beetje hoog, vind je zelf niet ? (https://reverb.com/item/2392683-gibson-memphis-1959-es-335td-vos-historic-burst)

Joost de Ruig
3 juli 2016, 20:01
Een kennis van mij heeft nog geen half jaar geleden een nieuwe VOS 345 bij Tonica gekocht voor rond de €3800,- . De bedragen die ik hierboven lees zijn wel erg hoog. Hoe reeel ze zijn weet ik niet.

Erik de Perik
3 juli 2016, 20:03
Zit je met die 6000 beetje hoog, vind je zelf niet ? (https://reverb.com/item/2392683-gibson-memphis-1959-es-335td-vos-historic-burst)

TS heeft het over een nieuwe.... nahja eentje die 2,5 jaar oud is. In dat segment verwacht ik een topinstrument en dat is zelden het geval.

Tupelo
3 juli 2016, 20:07
Zelf koop ik nooit in dat segment.
Maar ik vraag mezelf nu wel af of die tussen *0.66 & *0.75 voor 2ehands, die eigenlijk voor willekeurig welk Thomann product van enigzins modaal te veroorloven waarde geldt, ook voor tweedehands gitaren in een hoger segment geldt.
Je zou denken dat de hoeveelheid mensen die hun beurs kunnen trekken kleiner is, en dat je met een *0.66 langer op je lauweren kunt blijven rusten, omdat er niet snel iemand zal zijn om je te overbieden.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Warroo
3 juli 2016, 20:08
Wat bedoel je Erik? Ik ga geen EUR 6000 betalen, maar overweeg een tweedehands te kopen. Vraag is wat een acceptabele prijs zou zijn voor een tweedehands. Ik heb geen "probleem".

Hotpepper01
3 juli 2016, 20:10
Als ik voor een dergelijk hoog bedrag een 335 zou zoeken, zou ik kiezen voor een echt vintage exemplaar (jaren 60-70) in plaats van een nieuw exemplaar wat visueel op de oude lijkt. En dan neem ik alle lakbeschadigingen, deuken en krassen graag op de koop toe.

denis.hermans
3 juli 2016, 20:12
Ik vind het wel raar dat de gitaar al na een half jaar verkocht wordt door de eerste eigenaar. Je zou toch verwachten dat binnen dit segment aankopen doordacht zijn. Natuurlijk kunnen er financiële redenen zijn.

Joost de Ruig
3 juli 2016, 20:12
Ik heb het idee dat duurdere instrumenten harder afschrijven dan goedkopere instrumenten. Als je een customshopper van €8000,- kan betalen en je gaat voor een 2de handsje, is het gat weliswaar veel geld, maar met 25% afschrijving kom je op €6000,- en wil je in dat geval geen nieuwe? Met jouw exacte specs en zonder slijtage.

dorrus
3 juli 2016, 20:13
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1061225482-gibson-custom-shop-es-335-td-es335-historic-vos-1959-2013.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=3

hier staat er een op marktplaats met n prijs van 3850 euro, lijkt mij persoonlijk aan de hoge kant maar nieuw kosten ze inderdaad 5999 euro
Maar ook deze gitaar heeft celluloselak wat bijna zeker scheurtjes zal gaan vertonen na verloop van tijd, dat is nou eenmaal inherent aan cellulose lak.

Erik de Perik
3 juli 2016, 20:15
Wat bedoel je Erik? Ik ga geen EUR 6000 betalen, maar overweeg een tweedehands te kopen. Vraag is wat een acceptabele prijs zou zijn voor een tweedehands. Ik heb geen "probleem".

Waarom wil je zo'n gitaar aanschaffen? Gaat het om een verzamelobject wellicht? Want dan kan ik me voorstellen dat je 'm in mint condition wil.

Erik de Perik
3 juli 2016, 20:16
Ik heb het idee dat duurdere instrumenten harder afschrijven dan goedkopere instrumenten.

Net als met auto's dus.

Joost de Ruig
3 juli 2016, 20:20
Net als met auto's dus.


Zeker! Hoewel het met auto's en boten nog veel harder gaat. De eerste 15% is al afgeschreven op het moment dat je de garage uit rijdt.

episua
3 juli 2016, 20:31
Nieuw 4280 bij Thomann: http://www.thomann.de/nl/gibson_1958_es_335_58_burst.htm?ref=search_prv_1_2

Ander es335 model maar met mooiere prijs/kwaliteit verhouding: http://www.thomann.de/nl/gibson_es_335_1963_tdc_60th_cherry.htm?ref=search_ prv_5_2

Joost de Ruig
3 juli 2016, 20:33
Oei, die zijn beide ook erg fraai Willem!

the sure thing
3 juli 2016, 20:44
Welke doorlooptijd bedoel je? 2 jaar voordat ie bij een eerste eigenaar is? Of dat de 1e eigenaar hem na een half jaar weer weg doet?

Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
3 juli 2016, 20:51
Oei, die zijn beide ook erg fraai Willem!

Jazeker, maar da's wat Gibson doet. Ze gooien een ongelooflijke hoeveelheid VOS, CS, reissues, signature, etc. gitaren op de markt. Bijna als een Chinese fabriek :hide:

Pepe
3 juli 2016, 21:05
Niet alleen Gibson, het is hoe productie werkt.
Men maakt een basic body/neck en de afwerking bepaald het type.
De prijzen van Gibson zijn redelijk opgetrokken. Een paar jaar geleden was het instap 335 model 1700 euro en de duurste de TD met bound headstock enzo 3400. Als je dus daar een 2e hands model van vind heb je kans de de verkoper zijn nieuwprijs aanhoud. Ik zag ze toen wel voor 2200 2e hands voorbij komen maar iets zegt me dat die kan nu vrij klein is.

Erik de Perik
3 juli 2016, 21:13
Niet alleen Gibson, het is hoe productie werkt.
Men maakt een basic body/neck en de afwerking bepaald het type.
De prijzen van Gibson zijn redelijk opgetrokken. Een paar jaar geleden was het instap 335 model 1700 euro en de duurste de TD met bound headstock enzo 3400. Als je dus daar een 2e hands model van vind heb je kans de de verkoper zijn nieuwprijs aanhoud. Ik zag ze toen wel voor 2200 2e hands voorbij komen maar iets zegt me dat die kan nu vrij klein is.

Vandaar mijn referentie aan China, Pepe.

humbucker
4 juli 2016, 11:24
Let ook op het verschil tussen Memphis en Nashville. Alle "standaard"-modellen worden in Memphis gebouwd, maar de customshop zit in Nashville. Zo kan de prijs van 2 gitaren die er hetzelfde uitzien toch nog flink uit elkaar liggen.

Verder kan het wel even duren voordat dure gitaren verkocht geraken.

Ik kocht een Gretsch van bouwjaar 2008 in een winkel in 2011. Nieuw.
Niks mis mee, maar die gitaren zijn nu eenmaal niet zo gewild bij de massa.

Wat betreft tweedehands waarde:
Rond 2/3 van de nieuwprijs is een eerlijke prijs. Gezien er geen -verborgen- mankementen zijn (electronica, getordeerde nek etc) of reparaties (kopbreuk, bindingen etc) zijn gebeurd.