PDA

View Full Version : reverb/dealy pedaal met midi



WillemdaGuide
1 juli 2016, 14:56
Hallo!

Ik ben me aan het ori๋nteren op een nieuw reverb/delaypedaal welke ik via midi moet kunnen schakelen. So far kom ik niet verder dan een Eventide H9 (ja ik weet het, niet een specifiek delay/reverb pedaal, maar die kan tenminste wat ik wil.)

Wat moet hij kunnen.
Overtuigende delay en reverb sounds, programmeerbaar, paar delays, paar reverbs is voldoende, en dit moet via midi op te roepen te zijn. Een hardwire bypass als in de factor pedalen van Eventide is wel erg nice maar kan eventueel door een minimix van Suhr lopen. Enigzins beperkte footprint ivm ruimte op pedalboard is gewenst.

Welke opties zijn er allemaal?

The Lo Lands
1 juli 2016, 16:34
Je wilt dus een compact multi effect pedaal want anders zou midi overbodig zijn. De H9 is volgens mij de meest compacte in zijn soort. Andere zijn van Strymon maar dan zou je al twee units moeten aanschaffen. Zoom heeft nog een compact pedaal met meerdere modulatie/time based effecten aan boord maar volgens mij geen midi. Ik zou gaan voor de H9 in jouw geval.

10us
2 juli 2016, 09:42
Zoom ms70cdr heeft het maar; midi gaat via usb. Kan je makkelijk modden voor echte midi, ik heb nog een aangepaste liggen ;)
Line6 m5 zou ook kunnen maar dan geen reverb en delay tegelijk

tnijland
2 juli 2016, 09:42
Ik heb de Eventide H9 en het is echt een perfect pedaal dat een zeer goede kwaliteit digitale effecten biedt. Als het simpeler (zonder midi en veel instellingen) mag dan zou je nog de Dispatch Master van Earthquaker Devices kunnen overwegen.

Zoom is idd ook een goede oplossing maar die legt het wel af tegen de kwaliteit van de Eventide.

Je mag de H9 ook rustig een keertje uitproberen bij mij thuis.

D3nnis
2 juli 2016, 10:28
Lijkt me ideaal, een wah, een drive, en een H9, en klaar is je board.
Nu lees je vaak dat strymon beter is dan eventide vwb delays, maar ik ben echt erg gecharmeerd van eventide.

Dus eigenlijk in het kort: +1 voor de H9. Moet er ook tegelijk delay en reverb zijn? Ik weet ff niet of je met de H9 twee algoritmes tegelijk kunt draaien, anders worden het al 2 H9's (1 core en 1 max); weer een serieuze aanslag op de portemonnee.

tnijland
2 juli 2016, 14:12
Nee hoor, de Eventide werkt met zogenaamde algoritmes ipv aparte effecten. Een algoritme kan dus in sommige gevallen meerdere effecten bevatten. Er zijn verschillende algoritmes waar reverb en delay worden gecombineerd (zelfs met modulatie of dual delay etc.).

Ik heb ook de Eclipse en de H9 is wel beperkter dan de Eclipse maar heeft gewoon hele goede effecten.

D3nnis
2 juli 2016, 14:21
Ja, maar je kunt dus niet zoals bij de eclipse twee algoritmes combineren?

tnijland
2 juli 2016, 18:27
Nee, dat kan dan weer niet ;-) en is de reden dat ik de Eclipse aanhou voor mijn stereo rack setup (in de parallelle loop van de Vintage Revolution Pedalpro).

De Eventide H9 gebruik ik voornamelijk met de met de mono Lex Bos buizenamp en een Lex Bos Superdrive of als alternatief met de torpedo CAB ipv de buizenamp.

apekop
3 juli 2016, 00:23
Nu lees je vaak dat strymon beter is dan eventide vwb delays, maar ik ben echt erg gecharmeerd van eventide.


Kwestie van smaak denk ik. Ik heb zelf ook een H9 en vind het een multi-inzetbaar apparaat. Handig om los mee te nemen en in verschillende settings kun je hem naar gelang aanpassen en inzetten. Even een paar presets programmeren en klaar. Ik vind zelf aan de Strymon delays (en ook de reverbs) een bepaald klinisch randje in het hoog zitten wat ik niet mooi vind.

vulvasonic
3 juli 2016, 01:05
De Boss DD 500 is het vetste wat ik in tijden heb gezien en gehoord. Wel meer gericht op delay dan op reverb, maar man...... wat een geweldig ding. Het kost alleen ook niet te weinig.
Kijk voor de lol naar deze link: http://youtu.be/5XWdhREo2rU

WillemdaGuide
4 juli 2016, 14:58
Dank voor jullie reactie allemaal. H9 wel weer de duurste optie, maar die kan dan misschien ook direct mijn modfactor vervangen. Kan die H9 meerdere algoritmes tegelijk draaien? stel ik wil chorus, delay en reverb tegelijk, kan die dat? mijn modfactor is namelijk beperkt tot 1 effect. Zal die Boss ook een bekijken, ben benieuwd of die ook echt als reverb kan dienen.

apekop
4 juli 2016, 15:11
Kan die H9 meerdere algoritmes tegelijk draaien? stel ik wil chorus, delay en reverb tegelijk, kan die dat?

Nee, zie eerder reacties dit topic. Het Spacetime algoritme heeft wel de combinatie van chorus en delay en reverb die jij zoekt. Heel tof algoritme!

WillemdaGuide
4 juli 2016, 15:24
ja precies, maar dat is dan ้้n algoritme per keer dus, ondanks dat hier meerdere effecten in verwerkt zitten.

harrie-beton
4 juli 2016, 15:58
Is het niet iets om een bv een G Major in de loop? Goede delay en reverb..

apekop
5 juli 2016, 10:21
ja precies, maar dat is dan ้้n algoritme per keer dus, ondanks dat hier meerdere effecten in verwerkt zitten.

Inderdaad. Maar de toekomst van de H9 ligt volgens mij wel in de gecombineerde algos met meerdere effecten ineen. Zo heeft de nieuwe Sculpt (2 weken uit) een distortion gecombineerd met een compressor en envelope filter. De H9 is duur maar als je drie boutique pedalen van dezelfde kwaliteit koopt ben je dat zelfde geld ook kwijt.

Hier nog een filmpje wat ik ooit gemaakt heb met het Spacetime algo. Het is gitaar en H9 mono rechtstreeks in de geluidkaart. Bij het tweede fragment zit er nog een drive voor:


https://www.youtube.com/watch?v=PgLInyYnGOI

harrie-beton
5 juli 2016, 10:25
H9 heeft ook geen midi?

tnijland
6 juli 2016, 17:25
Jawel hoor, er zijn zelfs tutorials over H9 MIDI settings op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7VN8IGHw_7c

Maar veel leuker is de demo: https://www.youtube.com/watch?v=2V5Hl29MgxI

Erik de Perik
6 juli 2016, 18:25
Jawel hoor, er zijn zelfs tutorials over H9 MIDI settings op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7VN8IGHw_7c

Maar veel leuker is de demo: https://www.youtube.com/watch?v=2V5Hl29MgxI

Ik ben misschien een hele zure zak, maar ik vind echt geen klap aan die demo......


Verklaring: een hele hoop (live) nutteloze geluidjes, die je in een studio met een simpele plugin kunt doen en ik mis de toepasbaarheid. Nu vraag ik me ook echt af wat Tom Quayle live eigenlijk doet. Lijkt me een prima gast, hij is technisch en theoretisch zeer ok, maar hij klinkt een beetje zoals hij eruit ziet...... een nerd dus. Kan zich wellicht niet eens voorstellen dat iemand iets met 24 bits niet super gaaf vindt.

tmms
6 juli 2016, 18:43
Ja digitaal deugt natuurlijk nooit:D, maar ik hoorde vanmiddag een liedje met zo'n apperatjek, denk ik tenminste, delay plus reverb klonk echt lekker.

Erik de Perik
6 juli 2016, 18:57
Ja digitaal deugt natuurlijk nooit:D, maar ik hoorde vanmiddag een liedje met zo'n apperatjek, denk ik tenminste, delay plus reverb klonk echt lekker.

Ik heb een nieuwe schuur, denk ik tenminste, fijn ding.

tmms
6 juli 2016, 19:02
Kun je lekker liedjes van Bon Jovi napapegaaien:ok:. Is dat blieb-blieb formaat communicatie? Daar wil graag meer van te weten zien te komen:).

tnijland
6 juli 2016, 20:42
Ik ben misschien een hele zure zak, maar ik vind echt geen klap aan die demo......


Verklaring: een hele hoop (live) nutteloze geluidjes, die je in een studio met een simpele plugin kunt doen en ik mis de toepasbaarheid. Nu vraag ik me ook echt af wat Tom Quayle live eigenlijk doet. Lijkt me een prima gast, hij is technisch en theoretisch zeer ok, maar hij klinkt een beetje zoals hij eruit ziet...... een nerd dus. Kan zich wellicht niet eens voorstellen dat iemand iets met 24 bits niet super gaaf vindt.

Herkansing: https://www.youtube.com/watch?v=xkWgl060vP8

Ik heb de H9 zelf ook en ik denk wel te mogen stellen dat dit het beste digitale multi-effect in stompbox formaat is.

Erik de Perik
6 juli 2016, 22:07
Herkansing: https://www.youtube.com/watch?v=xkWgl060vP8

Ik heb de H9 zelf ook en ik denk wel te mogen stellen dat dit het beste digitale multi-effect in stompbox formaat is.

Im dacht eerst.... het zal om die gozers haar gaan, maar dat bleek een bril te zijn. Nee sorry, ik vind het niks. Daar was de eerste presentatie al te goed voor.

tnijland
6 juli 2016, 22:22
ha ha, ik was er al bang voor... die commercie clipjes kunnen er wat van maar het is gewoon best een goed apparaat ;-)

Erik de Perik
6 juli 2016, 22:46
ha ha, ik was er al bang voor... die commercie clipjes kunnen er wat van maar het is gewoon best een goed apparaat ;-)

Wellicht ja, ik heb zeer goede ervaringen met bijv. de Allesis Midiverb GT. Da's echt een wereldapparaat, maar weinig zijn het met mij eens...... ;)

tnijland
6 juli 2016, 23:08
Wellicht ja, ik heb zeer goede ervaringen met bijv. de Allesis Midiverb GT. Da's echt een wereldapparaat, maar weinig zijn het met mij eens...... ;)

Nee hoor, ik heb zelf ooit de Alesis quadraverb gehad (meegenomen uit de US) en hun analoge synth, de Andromeda was echt een ongekend mooi apparaat. Zo heb ik zelf ook hele goede ervaringen met Kurzweil vanwege het feit dat ze enorm bruikbare effecten en/of presets maken die snel en passend inzetbaar zijn. Ik zou hem gewoon aanhouden ;-)

Erik de Perik
6 juli 2016, 23:12
Nee hoor, ik heb zelf ooit de Alesis quadraverb gehad (meegenomen uit de US) en hun analoge synth, de Andromeda was echt een ongekend mooi apparaat. Zo heb ik zelf ook hele goede ervaringen met Kurzweil vanwege het feit dat ze enorm bruikbare effecten en/of preset maken die snel en passend inzetbaar zijn. Ik zou hem gewoon aanhouden ;-)

Die GT heb ik al lang geleden ingeruild......

apekop
7 juli 2016, 00:44
Ik ben misschien een hele zure zak, maar ik vind echt geen klap aan die demo......


Verklaring: een hele hoop (live) nutteloze geluidjes, die je in een studio met een simpele plugin kunt doen en ik mis de toepasbaarheid.

Ik vind het best een goede demo. De toepasbaarheid bepaal je toch zelf? Je kan met die H9 echt alle kanten op en je kan de geluiden zo maken als je zelf wilt, dus dan kun je ze ook toepassen. Met een simpele plugin kun je echt niet alle geluiden van de H9 nabootsen. Tenzij je enorm veel professionele plugins hebt, en die kosten ook een hoop geld. Maar er zitten zo enorm veel geluiden in, zeker als je de Max versie heb. Ik heb nooit geen moment spijt gehad van de aanschaf en gebruik hem vaak, ondanks dat ik ook een Axe fx heb en een hoop pedalen.

harrie-beton
7 juli 2016, 10:18
Voor het geld (750 euro?) is het een aardige en veelzijdige effectendoos. Krijg er GAS van..

https://www.eventideaudio.com/products/stompboxes/multi-effect-processor/h9