PDA

View Full Version : neck routing error -> hoe fixen?



Zatar
30 juni 2016, 16:30
Hallo hallo, allereerst bedankt om de moeite te nemen het draadje te lezen ;-)

Ik zit met een benarde situatie... Ik ben erin geslaagd een nicely snug fit neck pocket te routen. Ware het niet dat ik vergeten ben hem zowel aan boven als onderkant van de body op't center uit te lijnen (enkel kant bridge gedaan). Krijg je zo het effect dat hij wel mooi past maar erg scheef zit...

Nu zou ik een hele reep (1cm diep) uit die body halen en nieuw plankje ertussen zetten. Het staat me voor dat voor een mooi passend resultaat je de plank een nachtje in de vriezer steekt zodat ze even krimpt en dan dag nadien in de groef plaatst met wat lijm. Iemand die die theorie kan bevestigen?

Vanwege bouwen, werk en gebrekkige elektriciteit in't huurhuis was het bouwen enkele jaren in de koelkast.
Nu men opa gestorven is wou ik sowieso de plank afwerken waar zijn hout in zit als herinnering.
Kom ik zo'n stommiteit tegen...
En dan krijgen jullie eindelijk eens een afgewerkte van mijn kant te zien :P

Merci he!

Tabula Rasa
30 juni 2016, 16:34
Eerst ff rustig ademhalen. Alles is altijd te fixen. Post eens een foto van wat je exact bedoeld.

Tabula Rasa
30 juni 2016, 16:40
Van wat ik begrijp heb je aan een kant te veel hout en aan de andere kant te veel hout weggenomen. Gewoon een stuk inlijmen en opnieuw frezen. Vriezer-gebeuren zou ik niet doen. Gewoon lijmen is voldoende wanneer alles lekker strak in elkaar steekt.

Zatar
30 juni 2016, 17:59
Momenteel niet thuis dus een foto nemen is niet mogelijk, maar snel een schets gemaakt...

http://www.uploadarchief.net/files/download/uitlijning.jpg

I.p.v. aan top (2) en bottom (1) uit te lijnen op center dus enkel aan kant brug gedaan waardoor de nek scheef zit.
Daarom wil ik er een 10 cm breed en ongeveer 1 cm diep stuk uit frezen en een nieuw stuk in lijmen. Nadien mooi gelijk frezen en schuren met top en contour.

Tabula Rasa
30 juni 2016, 18:04
Goed plan, maar gewoon een wig aan de linker kant volstaat waarschijnlijk. Het is alleen maar bedoeld om zijwaartse speling tegen te gaan. De vier schroeven houden de boel op zijn plek. Een strook van 10cm kan, maar is echt overkill en biedt niets extra's.

jan jansen
3 juli 2016, 12:38
Momenteel niet thuis dus een foto nemen is niet mogelijk, maar snel een schets gemaakt...

http://www.uploadarchief.net/files/download/uitlijning.jpg

I.p.v. aan top (2) en bottom (1) uit te lijnen op center dus enkel aan kant brug gedaan waardoor de nek scheef zit.
Daarom wil ik er een 10 cm breed en ongeveer 1 cm diep stuk uit frezen en een nieuw stuk in lijmen. Nadien mooi gelijk frezen en schuren met top en contour.


Als die getrokken lijnen de werkelijkheid is dan snap ik niet hoe je dit voor elkaar krijgt. Met een linker oog kan je zien dat hij niet in het midden zit. Als je de volgende keer eerst een mal maakt van MDF voorkom je dit soort domme fouten. En alles 2 keer nameten en controleren. maar ja iedereen is door schade en schande wijzer geworden...(zelf heb ik wel eens een body zo voor de kachel gebruikt...)

Maar goed inderdaad een stuk hout inlijmen en opnieuw frezen is de enige solide oplossing.

Tabula Rasa
3 juli 2016, 12:57
Ik heb het vermoeden dat de tekening een klein beetje overdreven is om een punt duidelijk te maken.

Het is maar een donkerbruin vermoeden hoor

😂

Zatar
3 juli 2016, 22:52
Inderdaad, de tekening is sterk overdreven om't duidelijk te maken... maar toch enkele millimeters waardoor ik er me te zwaar aan erger om door te gaan :)
Hopelijk morgen een gepast stukje hout zoeken en verder afwerken.

ernieman
11 juli 2016, 13:53
Ik vind dat "in de vriezer steken" wel grappig!
Volgens mij gaat het hout enkel uitzetten, want in hout zit water en water zet uit als het bevriest. Best niet doen dus. Wil je het hout kleiner krijgen en terug laten uitzetten, dan zul je het moeten "overdrogen" zodat er relatief minder water in zit dan het onder normale omstandigheden zou hebben. Nadien zal het dan uitzetten. Maar dat is allemaal erg relatief ok weer...

Een wig of een klein stukje hout inlijmen en terug mooi uitfrezen (in center!) zal volstaan. Je hebt vast wel een stuk hout over vanuit de cutaway?