PDA

View Full Version : Tip voor wegwerken krasjes



sparrow
30 juni 2016, 12:15
Hallo,
Na verloop van tijd krijg je op de achterkant van je gitaar vaak kleine krasjes.
Dit gebeurt ook als je tijdens het spelen geen riem draagt. Hier een tip om die weg te werken:
Haal een (kleinste) busje Commandant Cleaner bij een handel voor automaterialen of zo. Even wrijven (ongeveer 1 minuut) en wegvegen. Je ziet het resultaat gelijk en de hoogglans blijft behouden.
Bij mij werkte het perfect.
Uiteraard krijg je krassen door bijvoorbeeld een gesp van een riem er niet mee weg, maar de kleine gebruikskrasjes wel.
Weten jullie andere of betere middelen of werkte het bij jullie wél of niet?
Grtz,
Eric

Joost de Ruig
30 juni 2016, 15:57
Let op dat je Commandant rood en groen hebt. Uit mijn hoofd zeg ik dat groen de mildere en rood de sterkere polijstwerking heeft. Ik raad dan ook alleen Commandant groen aan. Daarnaast weet niet hier hoe nitrolak reageert op Commandant. Polylak lijkt mij geen probleem.

Tabula Rasa
30 juni 2016, 16:01
Vandiktebank werkt ook subliem.

😂

Hotpepper01
30 juni 2016, 16:02
Ik heb commandant 4 (de groene) ook wel eens met succes gebruikt om de matte lak van mn Gibson Les Paul Studio Goldtop om te zetten in glanzend. Wel eerst even een stukje uitproberen onder de slagplaat bijvoorbeeld
https://www.halfords.nl/media/catalog/product/cache/1/image/565x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/4/5/4533a_1.png

jutter
30 juni 2016, 16:23
Ook ideaal om je tanden weer glanzend wit te krijgen! :-)

D3nnis
30 juni 2016, 16:28
Hoe veel micron poets je eigenlijk weg met dat spul?

Ik ben er -misschien onterecht- huiverig voor om elke keer weer te polijsten.

Tabula Rasa
30 juni 2016, 16:32
Ik heb commandant 4 (de groene) ook wel eens met succes gebruikt om de matte lak van mn Gibson Les Paul Studio Goldtop om te zetten in glanzend. Wel eerst even een stukje uitproberen onder de slagplaat bijvoorbeeld
https://www.halfords.nl/media/catalog/product/cache/1/image/565x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/4/5/4533a_1.png
Die gebruik ik ook na het lakken en daarna met een demakeup schijfje die variant uit de gele fles. Werkt perfect.

Joost de Ruig
30 juni 2016, 16:46
met een demakeup schijfje die variant uit de gele fles. Werkt perfect.


Ik zal wel heel dom e/o dyslectisch zijn, maar ik moest het woord DEMAKEUP drie keer lezen, voordat is snapte wat daar stond :???:

Dé-makeup of dé-make-up, zouden voorkomen dat ik mij afvroeg wat een dema-keup is :D
Afijn, ik ben vast de enige dit dat heeft, of die het eerlijk zegt, haha

Tabula Rasa
30 juni 2016, 16:53
Ik moest 3 keer denken hoe ik het moest schrijven en dit was mijn beste keus. Sorry.

barno
30 juni 2016, 17:44
Met Commandant 4 ga je echt geen bucklewear kunnen wegpoetsen hoor. Da's polijstmiddel om hele smalle schuursporen (gritt 1200 ofzo) weg te slijpen.

sparrow
30 juni 2016, 18:23
Ja barno
Uiteraard krijg je krassen door bijvoorbeeld een gesp van een riem er niet mee weg

zjanke
30 juni 2016, 18:51
Kunstmatig gerelict of nieuw-zoals-uit-de-doos. Wat is er mis met normale gebruikssporen? Een gitaar klinkt of speelt niet anders door wat buckle-rash of een kras, of ben ik een zeikerd als ik dat vind?

barno
30 juni 2016, 19:33
Ja barno
Uiteraard krijg je krassen door bijvoorbeeld een gesp van een riem er niet mee weg

ok excuus, had de openingspost niet tegoei gelezen. nu met opnieuw polijsten errond, zet je de krassen van buckle wel nog extra in de verf, lijkt me :)

jutter
30 juni 2016, 19:38
Krijg je geen doffe plekken met Commandant 4?

Han S
30 juni 2016, 19:59
Nee en er is ook nog gele Commandant en dat is de fijnste. Maar ik gebruik liever polijstmiddel van 3M of Farecla en dat werkt echt wel beter dan Commandant.

sparrow
4 juli 2016, 11:02
Jutter,
Ik schreef al: de hoogglans blijft behouden. In elk geval bij mij wel. En Han, ik heb nooit 3M of Farecla gebruikt. Aangezien ik nog een nieuwe bus Commandant heb zal dat er ook voorlopig niet van komen. En ja, als je erg bang uitgevallen ben kun je die gele gebruiken, maar het schuureffect van de blauwe is dusdanig dat het gebruik van nog fijnere alleen maar betekent dat je langer bezig bent.
Ik gebruik het trouwens niet vaak. De ene gitaar heb ik na goed een jaar een klein stukje (met lichte sporen) gedaan en de andere na meer dan 25 jaar.
En Zanke, er is niet echt iets mis met lichte gebruikssporen, maar er is ook niets mis aan een auto met wat lichte deukjes. Ik denk dat ik de zeikerd ben.

Grtz,
Eric

Han S
4 juli 2016, 12:05
In professionele kringen wordt denk ik geen Commandant gebruikt en ik persoonlijk vind het spul van 3M en Farecla veel beter en ook sneller resultaat opleveren. Mijn buurman is professioneel autospuiter en die heeft dat spul in ruime mate op voorraad.

fred dons
4 juli 2016, 12:57
ja hoor :D , ik zelf jarenlang commandant 4 gebruikt echter wel in combinatie met een 2e polish om de waas die commandant achterlaat te verwijden (en de swirls uit de lak te krijgen) maar inderdaad zit al weer een tijdje op 3m en sinds kort gebruik ik alleen nog Menzerna polish, dat is een 1 step polish die grof begint maar tijdens het polijsten steeds fijnere deeltjes krijgt waardoor ik binnen 20 Minuten met een dipped in glass look eindig

jutter
4 juli 2016, 13:29
ja hoor :D , ik zelf jarenlang commandant 4 gebruikt echter wel in combinatie met een 2e polish om de waas die commandant achterlaat te verwijden (en de swirls uit de lak te krijgen) maar inderdaad zit al weer een tijdje op 3m en sinds kort gebruik ik alleen nog Menzerna polish, dat is een 1 step polish die grof begint maar tijdens het polijsten steeds fijnere deeltjes krijgt waardoor ik binnen 20 Minuten met een dipped in glass look eindig

Dus Commandant4 laat wel een waas achter! Was er al bang voor. Kun je de Menzerna lak op zowel oude als nieuwe lakken gebruiken? Ook geschikt voor zowel poly als nitro?

fred dons
4 juli 2016, 13:40
Dus Commandant4 laat wel een waas achter! Was er al bang voor. Kun je de Menzerna lak op zowel oude als nieuwe lakken gebruiken? Ook geschikt voor zowel poly als nitro?

ja klopt, misschien als je heeeeeeeeel hard poetst krijg je die waas weg maar ik heb gemerkt dat met 1 druppel finepolish de waas al weg is dus waarom tobben :D
de menzerna is voor autolak (2k) maar werkt prima op Cellulose en poly, zowel oude als nieuwe lakken, ze verkopen verschillende gradaties maar met de 2) 500 kan je in 1 step alles polijsten

JVGM-music
4 juli 2016, 16:38
Misschien een leuk idee om wat poets op je riemgesp aan te brengen; dan poets je jouw gitaar terwijl je speelt!