PDA

View Full Version : POWERBALL, SAVAGE 120, SAVAGE SE



maarten
25 juli 2003, 22:33
Ik sta dus op het punt een nieuwe head te kopen.

In eerste instantie richtte ik mij op de powerball, maar begin me nu af te vragen of ik niet misschien een andere engl zou kopen.
Het prijsverschil tussen deze drie is niet superveel dus waarom niet?

Nou speel ik zelf veel metal, maar speel ook een grote portie clean, crunch etc etc.

Ik heb verschillende topics opgezocht en op internet gezocht, en heb een beetje deze indruk van de versterkers:

Powerball-----------savage 120-----------savage SE
veelzijdig---------->veelzijdiger -------->nog veelzijdiger
bruutste scheur<---brutere scheur<-----brute scheur
modernste<---------modern<-------------minst modern (gevoiced)

tsja... beetje irritant vind je niet? maar klopt mijn beeld? ik ga nog naar de musicstore en probeer in ieder geval de powerball en de savage 120 uit!
maar ik ben bang dat ze de savage SE er niet hebben.

Heeft iemand op of aanmerkingen? (gerrekat? riffenstein?) of anderen?
Tips? truuks? goede adviezen? etc etc

natuurlijk mogen ook andere suggesties en merken genoemd worden hoor! Kwil niet met oogkleppen op iets kopen natuurlijk.

ik heb zelf al een 5150, dus ik ben wel wat gewend wat scheur betreft, en ben bang dat t misschien zou tegenvallen bij de savage modellen, maar dat zijn alleen maar vermoedens...

ik wil gewoon goed voorbereid naar keulen gaan, zodat ik met wat informatie in mijn achterhoofd kan gaan testen, dat helpt me zeker bij het maken van de juiste keuze, en als het de savage SE wordt, dan bestel ik hem natuuuuurlijk bij beyers..


alvast bedankt!!

maarten

Negative K3 fan
25 juli 2003, 23:04
je hebt al;leen nog neit precies gezegd wat je zoekt...

maarten
25 juli 2003, 23:18
tsja.. zal ik dat dan maar doen he :)

t klinkt natuurlijk zo cliche als de pest, als ik zeg, ik wil een mooie clean, een mooie crunch, een mooie overdrive, en een woeste distortion..

dus, ten eerste wil ik dus vier kanalen, en het liefste waar ik dus ook van allevier de gain apart kan regelen. (dat kan bij de PB niet)

en als ik erop speel hoor ik wel of de toon en de klank mij goed bevalt. dus dat kan ik helaas niet zeggen en uitleggen.. het geluid moet strak en vol zijn.. niet te schreeuwerig zoals bij mn 5150..

en tsja, omdat de prijzen niet veel verschillen, hoe meer features hoe beter.. dus goh, als ik reverb er bij kan krijgen..GRAAG! etc..

twee masters.. aparte volume per kanaal.. kijk ik weet de features wel van deze versterkers.. t gaat meer om het karakter.. daar weet ik nix over.

Als ik stuff van machine head etc kan spelen, en misschien nog iets met meer gain, dan zal het sowieso goed zitten.
clean neem ik aan dat deze op alledrie meer dan voldoende zijn, evenals de crunch en overdrive.. maar er zullen toch wel degelijk verschillen zijn?

gerrekat
26 juli 2003, 10:47
De POWERBALL voldoet prima! en is het goedkoopste, hij heeft een hele vette strake scheur, goede clean, en een echte goede Marshall crunch heel veelzijdig!

natuurlijk is de SAVAGE of SE misschien nog veelzijdiger, maar ach ze zijn allemaal super, ik vind het zelf al moeilijk genoeg!

Enige verschil is dat de Savage op KT88 loopt of 6550's en de POWERBALL op 6L6GC's net als de SE.

De KT88's klinken strakker met slaggitaar maar zijn weer minder smooth mt solo's!

IK denk dat je met de PB prima af bent en een paar honder euro in je zak houdt!

marc_o
26 juli 2003, 21:26
Voor brute Metal ben je volgens mij beter af met de Powerball...wil je ook andere geluiden overtuigend spelen, kun je beter voor de Savage 120 gaan, die heb ik 7 jaar gehad en daar maak je wat beter de subtielere geluiden mee dan de powerball, die ik wel te gek vind, maar die haalt het niet bij de savage als je ook andere dingen wilt gaan spelen. De powerball heeft wel een betere bassreflectie, maar het zijn nu eenmaal verschillende versterkers. Toen de savage ontworpen werd, had je nog geen nu-metal en was de omlaaggestemde gitaarmuziek nog niet populair.

LordRiffenstein
27 juli 2003, 09:18
Powerball-----------savage 120-----------savage SE
veelzijdig---------->veelzijdiger -------->nog veelzijdiger
bruutste scheur<---brutere scheur<-----brute scheur
modernste<---------modern<-------------minst modern (gevoiced)


Ik denk dat je vergelijking wel ongeveer klopt behalve dat de Savage SE zeker niet minder modern klinkt dan de Savage 120. Ik denk dat beide perfect moderne stijlen aankunnen. Zoals Gerrekat al zei, ze zijn alle 3 zeer goed. Als je echt voor het brute metal-geluid gaat en verder niet veel anders nodig hebt zou ik voor de Powerball kiezen. Speel je zoals je zelf zegt nog wel wat anders dan zou ik een Savage kopen, welke je koopt hangt natuurlijk af van je smaak. Ik vind bv het clean van de SE wat beter dan dat van de 120, crunch is op beiden goed. Beiden kunnen ook perfect metal aan, meer dan gain zat.

De Powerball kost bij Beyers ongeveer 1500 euro. Als je snel bent kan je er nog een SE kopen voor 1690 maar hun voorraad is bijna op. De Savage 120 kost op dit ogenblik 2039 euro bij Beyers. Ik zou niet naar Keulen gaan maar gewoon naar Beyers, ze hebben daar de Powerball, Savage SE en 120 en ook de Ritchie Blackmore staan, in Keulen hebben ze die meestal niet allemaal.

gerrekat
27 juli 2003, 09:42
Jammer toch dat de POWERBALL nog steeds als alleen een scheurbak wordt afgedaan want de clean en crunch zijn wel fedeglijk heel goed en heel bruikbaar!

Oeps is de Saveg 120 weer duurder geworden, dan heb ik toch een goede deal gehad op ebay duitsland met mijn 1200 EURO incl. Flightcase en midiswitch!

Ja kijk eens op ebay Duitsland daar kun je ze wel eens goedkoop scoren!

De Savage is idd ook zeer geschikt voor zware metal daarom heb ik hem gekocht, SODOM (de Duitse thrash band) speelt er ook op hun gitarist heeft zo'n vet live geluid dat heeft me uberhaupyt geinspireerd om een ENGL te kopen!

Overigens speelt de halve Duitse metal scene nu op die dingen, ook de powerball is bezig aan een opmars!
Ik heb ze beiden en vind ze beiden cool, al heb ik de savage nog niet binnen, maar heb er uitgebreid op gespeeld!

Overigens is de savage volgens mij in 1996 geintroduceerd, toen was KORN en dergeljik er al hoor LOL

marc_o
27 juli 2003, 11:23
In 1996 was Korn er wel, maar ik had mijn savage 120 al in 1994 (januari) en toen had ik al ruim over gelezen en er nog iets van 2 maanden op moeten wachten want er was geen Engl dealer in Nederland, dus hij is in ieder geval al van 1993.

LordRiffenstein
27 juli 2003, 16:04
Nog een kleine toevoeging:

de Savage SE heeft precies iets minder gain, ik moet de gain-controls iets verder draaien dan bij de Savage120 om een zelfde hoeveelheid oversturing te krijgen. Tenminste, dat verschil hoor ik tussen de 2.

Speeddemon
27 juli 2003, 18:16
Ik heb nog niet op de Savage 120 gespeeld, maar wel op de Powerball en de SE, en ik geef de voorkeur aan de SE, omdat die wat 'milder' en 'smoother' is. Ik hou wel van die 70's/80's sounds, denk aan Blackmore, Slash, Sambora, Malmsteen, Rhoads.

Die Powerball was mij gewoon TE vet! Nog nooit zo bruut en strak laag uit een amp gehoord. (en ik heb ondertussen toch best wat high-end spul bespeeld...)
Maar inderdaad, geen reverb, en hij miste nog wat andere features.

Ik ga zelf hoogstwaarschijnlijk een 2e hands Savage 60 kopen (minder wattage=meer power-tube saturation), en hier kreeg ik ook al een erg brute metalsound uit, alleen moet je er veel laag bij draaien en de depth-boost sowieso aanzetten.
Ik vond wel dat de Savage 60 iets meer karakter in 't clean heeft dan de SE. Ik denk dat de 60 iets meer ge-ent is op ouwe Marshalls en Mesa's (Mark IIC en III misschien?), met wat meer gain en wat strakkere sound dan Marshall.

Hoe dan ook, geen enkele Engl is een miskoop! :)

gerrekat
27 juli 2003, 21:46
In 1996 was Korn er wel, maar ik had mijn savage 120 al in 1994 (januari) en toen had ik al ruim over gelezen en er nog iets van 2 maanden op moeten wachten want er was geen Engl dealer in Nederland, dus hij is in ieder geval al van 1993.

Oh dat wist ik niet dat ze al zo lang gemaakt werden ik kan me iets herinneren van 1996 of 1994 of zoiets!

maarten
3 augustus 2003, 12:55
okay bedankt voor de antwoorden! ik was een weekje op vakantie.. dus ik lees het nu pas allemaal..

ik ga binnekort maar eens kijken, en misschien wel naar beyers.. maarja keulen is zo lekker dichtbij..

we'll see..

en wat stijlen betreft, ik wil dus ook meer dan alleen metal spelen..

btw, wordt de savage 120 weer duurder?? ik zag em net nog voor 1790 in keulen..

marc_o
3 augustus 2003, 19:21
In 1996 was Korn er wel, maar ik had mijn savage 120 al in 1994 (januari) en toen had ik al ruim over gelezen en er nog iets van 2 maanden op moeten wachten want er was geen Engl dealer in Nederland, dus hij is in ieder geval al van 1993.

Oh dat wist ik niet dat ze al zo lang gemaakt werden ik kan me iets herinneren van 1996 of 1994 of zoiets!



Ik had er toen ook nog nooit van gehoord, maar zag ze in Fachblatt beschreven. Eigenlijk heb ik 'm blind besteld, nooit op gespeeld en ik moest 'm kopen, haha, zou ik nu nooit meer op die manier doen natuurlijk, maar je bent jong en onbezonnen. Ik was wel een van de eersten in Nederland met de savage, niet dat het wat uitmaakt, maar dat vond ik toch wel leuk. Zag je vaak mensen bij optredens hun neus ophalen naar die patser (ik dus) met die kerstboombak en metaal.
Tja......en dan draaide je 'm eesn open en dan werd het een ander verhaal.
Hij is trouwens te koop, heb 'm aan een vriend doorverkocht, maar sinds hij geen metal meer speelt, wil hij een souvereign, die heb ik nu ook. Zeker met de extra 12" speaker is het een goede allrounder.

andy
3 augustus 2003, 21:06
Zit dit topic ff serieus te volgen, omdat deze jongen binnenkort waarschijnlijk ook aan de Engl gaat. Nog een extra vraag, hoe zit dat met de Ritchie Blackmore amp van Engl. Die is wat goedkoper, maar hoe klinkt die??? Speel nu over een Marshall JCM 800 50 watt, maar ik zoek een amp met net meer kloten en laag.

Negative K3 fan
3 augustus 2003, 21:22
dan denk ik dat de fireball misschien wel wat voor jou is!

El Drecko
3 augustus 2003, 21:52
Zit dit topic ff serieus te volgen, omdat deze jongen binnenkort waarschijnlijk ook aan de Engl gaat. Nog een extra vraag, hoe zit dat met de Ritchie Blackmore amp van Engl. Die is wat goedkoper, maar hoe klinkt die??? Speel nu over een Marshall JCM 800 50 watt, maar ik zoek een amp met net meer kloten en laag.

Ik heb ooit een soundclip gedownload van HarmonyCentral van de Engl RB...klonk vrij heftig. Best een aardige scheurbak, volgens mij. Hij lijkt me alleen, gezien de naam, niet zo hard gaan als bijv. de Powerball, maar daar heb ik zelf geen ervsring mee. Hji heeft natuurlijk wel minder mogelijkheden, 1 kanaal toch maar?
De andere gitarist bij mij in de band heeft volgens mij ook een JCM800 50-watter, en mijn Powerball heeft beduidend meer kloten. Hoewel ik niet weet of hij dat zal toegeven ;-)

andy
3 augustus 2003, 22:25
Hahahaha, bij ons is het probleem ontstaan met de nieuwe drummer, dat is een echt beest, qua meppen. De Marshall komt er wel over heen, maar in sommige zalen (gigs met alleen zanginst) gaat het net niet hard genoeg.
Dat was wel anders toen we een keer over een backline van een JC speelde met daarbij een Marshall JCM 2000 van 100 watt.
Ik heb idd de Powerball als eerste in mijn kop, maar omdat wij wat meer in de Motorhead hoek zitten en dus niet super brute metal maken was ik nieuwsgierig naar de Richie Blackmore. Maar ik zat net ff op een site te neuzen van een zaak hier in Groningen daar staan iig 3 Engl"s, waaronder de Powerball en de Blackmore. Dan weet je wel wat ik deze week nog ga doen. :-D

andy
3 augustus 2003, 22:30
dan denk ik dat de fireball misschien wel wat voor jou is!

POWERball bedoel je toch???? :wink:

FNaRK
3 augustus 2003, 22:37
zo knul, nieuwe spulletjes kopen ? Gaat het zo goed met de optredens :-D
IK vermoed dat ik het e.e.a binnenkort live mag aanschouwen / beluisteren...

andy
3 augustus 2003, 22:51
zo knul, nieuwe spulletjes kopen ? Gaat het zo goed met de optredens :-D
IK vermoed dat ik het e.e.a binnenkort live mag aanschouwen / beluisteren...

Jij vermoedt??? Zal ff mijn onderschrift aanpassen, ter promotie. :-D

FNaRK
3 augustus 2003, 23:37
Holy shit,
het gaat dus echt door :-(

andy
3 augustus 2003, 23:55
Wie heeft die gig nou geregeld, jullie of wij? :-D

maarten
3 augustus 2003, 23:56
ik ga morgen maar eens een kijkje nemen in keulen.. (bochum is me net iets te ver..) daar staat in ieder geval de powerball.. ik hoop misschien ook de savage of de savage se.

weet iemand nog een fatsoendelijke manier om korting te vragen? :D
ik ben een beetje watje wat dat betreft, :oops: en ik las dat sash doodleuk erom vroeg en het ook kreeg..

andy
4 augustus 2003, 00:02
Gewoon vragen, bij de meeste zaken hier in Groningen krijg je bij grote aankopen wel een korting van een procent of 10.
"Kunnen we er een mooie prijs van maken". Zoiets???? :wink:

El Drecko
4 augustus 2003, 00:13
Holy shit,
het gaat dus echt door :-(

Amsterdam, dat is wel zo om de hoek, misschien dattik maar effe kom kijken :)

maarten
4 augustus 2003, 00:26
Gewoon vragen, bij de meeste zaken hier in Groningen krijg je bij grote aankopen wel een korting van een procent of 10.
"Kunnen we er een mooie prijs van maken". Zoiets???? :wink:

hehe ik heb al geoefend :D

"wass geht noch mehr dar von ab ausserhalve den staub?"
"gib mir rabatt.....bitte(optioneel)"
"konnen wir ein rundes betrag davon machen?"


klinkt toch goed he? :)

LordRiffenstein
4 augustus 2003, 08:20
ik ga morgen maar eens een kijkje nemen in keulen.. (bochum is me net iets te ver..) daar staat in ieder geval de powerball.. ik hoop misschien ook de savage of de savage se.

weet iemand nog een fatsoendelijke manier om korting te vragen? :D
ik ben een beetje watje wat dat betreft, :oops: en ik las dat sash doodleuk erom vroeg en het ook kreeg..

Schrijf effe de prijzen van BEyers op, kan je makkelijk vergelijken.

Een goeie truuk in Keulen is vertellen dat je er nog wat over nadenkt, je kan altijd nog informeren bij Art Of Sound in Keulen of Music City. ZIJ weten dat ook en zullen je een goeie prijs geven. Ging ook zo bij mijn Savage, ze deden er toen nog wat extra af :-D

FNaRK
4 augustus 2003, 10:22
wat ook helpt is voorbeelden van andere prijzen meenemen (alleen als die lager zijn uiteraard :o ).....werkt gegarandeerd

FNaRK
4 augustus 2003, 10:23
Holy shit,
het gaat dus echt door :-(

Amsterdam, dat is wel zo om de hoek, misschien dattik maar effe kom kijken :)


Gezellig....hoe meer zielen hoe meer geld voor ons :D
en uiteraard wordt het gewaardeerd ..

kokeleko
4 augustus 2003, 11:40
Gewoon vragen, bij de meeste zaken hier in Groningen krijg je bij grote aankopen wel een korting van een procent of 10.
"Kunnen we er een mooie prijs van maken". Zoiets???? :wink:


Bij wie Aldert Zoutman? p.s. Andy je hebt een berichtje :D

andy
4 augustus 2003, 13:47
Bij wie Aldert Zoutman? p.s. Andy je hebt een berichtje :D

Als dat die gozer is van Muziekhuis Westerhaven dan wel. Ik heb gezien dat ik een bericht heb, stuur je vanavond ff een mailtje.

kokeleko
4 augustus 2003, 13:52
Aldert is van Tonika, die met die rooie wangen :oops:

Negative K3 fan
4 augustus 2003, 15:32
dan denk ik dat de fireball misschien wel wat voor jou is!

POWERball bedoel je toch???? :wink:

Nee, de fireball, die is een beetje gemaakt met in h et achterhoofd een gehotrodde dual channel jcm800. Twee kanalen, lead en rythm, scheurt heel lekker, beetje aan de scherpe kant (maar dat is weg te draaien) en nog betaalbaarder dan de powerball. Er zit alleen 1 groot nadeel aan: 1 gain knop voor 2 kanalen...

andy
4 augustus 2003, 15:51
O die kende ik niet, zal ff op het net gaan zoeken naar de details.

andy
4 augustus 2003, 16:00
Uhm herstel, heb ik wel gezien, die staat hier ergens voor 1135 euro. Maar ik ga toch voor een 100 watter denk ik. Maar ja, ff inpluggen kan nooit kwaad. Thnx voor de tip anyway.

Speeddemon
4 augustus 2003, 16:28
Laat nou die Fireball de update zijn van de Savage 60, die ik binnen een week ofzo ga kopen. En die Savage 60 heeft WEL 2 gain knoppen.

En inderdaad, de sound zit aardig in de "hotrod-JCM800 meets Mesa Mark IV" hoek. Vet, tikje ranzig, lomp en romig. Tja, bij Engl kan het WEL allemaal! ;)

maarten
4 augustus 2003, 17:14
nouja... er staat dus nu een powerball in mn kamer. whoopie :)

zal ik je wat zeggen. die daar in musicstore zijn echt achterlijk joh
ik zeg zo; dus dan doe me maar de powerball en de footswitch..
(gast tikt wat op pc) zegt die gast dat ie niet precies kon zien welke footswitch daarbij hoorde.. nou ik zeg, je kunt of de z-4 of de z-5 kiezen, maar ik wil de z5..

(gast tikt verder, ondertussen komt andere gast) nou om een lang verhaal kort te maken.. zij konden nergens uit afleiden (ook niet van de engl-site waar die gast nog ff op had gekeken) dat de z5 ook op de powerball werkt, dus konden ze hem niet bestellen voor mij met de garantie dat ik em terugkansturen.. maar ik ben er heilig van overtuigd dat de z5 dus wel werkt (t staat zelfs op de amp en in de manual en op de engl site)

nouja dan probeerde die me die z4 aan te smeren, ik zeg, ja daag ik gebruik mn footswitch van mn peavey wel.

dus nu maar ff kijken hoe ik aan een z5 kom... iemand tips?? ik heb al die gast van op gitaarmarkt gemaild die een z5 te koop heeft..

anyway, de amp klinkt erg goed.. maar ik ben nog het meest te spreken over de verschillende sounds die eruit komen.. de toonregeling is erg goed en zelfs met alles op 12 uur (niet het volume duh) klinkt ie erg mooi..


ajuus, ik ga spelen :D

:B:

maarten

JackasS
4 augustus 2003, 17:29
Ik heb ook een ENGL Powerball staan. Dat ding is gewoon meesterlijk. Ik heb altijd een brute scheur willen hebben (speel zelf hardcore), maar clean vond ik ook belangrijk. De scheur is het beste wat ik tot nu toe heb gehoort (kvind um beter klinken dan de Peavey 5150II en een Mesa Boogie Dual Rectifier) en clean is in mijn ogen ook perfect, maar ik denk denk dat je op dat gebied nog wel betere alternatieven hebt.

De andere gitarist in mijn band speelt met een ENGL Ritchie Blackmore, en die klinkt ook behoorlijk goed. Het scheurt wel wat minder dan de Powerball, maar heeft nog steeds voldoende kloten om lompe hardcore mee te spelen.

Met de Savage heb ik geen ervaring. Ik heb dr 1 keer op gespeeld, maar toen vond ik (het distortion kannaal) wat tam klinken. Maja, dr zitten zoveel knoppen op, dus dat kan goed aan mijn instellingen hebben gelegen :razz: !

De Fireball doet kwa scheur niet veel onder aan de Powerball geloof ik, maar kan opsoluut niet op tegen het aantal opties van de Powerball. Als je echt alleen hoeft te scheuren zou ik er zeker eens naar kijken.