PDA

View Full Version : Marshall 1960AV icm Weber beamblockers iets "dof"



mkootstra
27 juni 2016, 10:49
Ik heb sinds een paar weken een 1960AV aangeschaf als vervanger van mijn 1960. Nu heb ik de weberbeamblockers ook overgezet maar lijkt het wel of de 1960AV nu wat 'doffer' klinkt. Voor de 1960 was de verbetering merkbaar door de spreiding van het geluid. (omdat dit toch vrij schel is tov de 1960AV)

Zijn er gitaristen die dezelfde ervaring hebben?

Spreiding van het geluid is wel fijn omdat anders het geluid onder je door 'blaast' als je dicht op het cabinet staat en het een ergenis is voor geluidsmensen als het onmogelijk is om het cabinet dwars op het podium te zetten

mkootstra
2 juli 2016, 11:26
Is er niemand die met V30's speelt icm beamblockers?

D3nnis
2 juli 2016, 12:26
Is er niemand die met V30's speelt icm beamblockers?




Jawel, ik heb 4 beamblockers in mijn bogner met v30's, maar herken het probleem eigenlijk niet zo.



Wat me trouwens wel opvalt is dat niet elke geluidsman blij is met die dingen. Weet niet precies waarom dat die dingen lastiger zouden zijn vwb uitversterking.

Ik overweeg -en dat is misschien ook iets voor jouw probleem- om er 2 van de 4 uit te slopen. Dan heb je toch de spreiding, en misschien toch het hoog dat je zoekt.

big dooley
2 juli 2016, 17:09
heb ook een poosje gewerkt met beamblockers icm een V30 en G12H30 anniversary in een 2x12
vond het gewenste effect maar matig en had het idee dat er af en toe faseverschillen in de geluidsgolven ontstonden... nadat ik stereo begon te spelen mbv een vertraging van 5 à 10 ms op 1 zijde heb ik ze eruit gehaald... spreiding was veel beter terwijl het geluid toch "direct" bleef

mkootstra
4 juli 2016, 01:00
Jawel, ik heb 4 beamblockers in mijn bogner met v30's, maar herken het probleem eigenlijk niet zo.



Wat me trouwens wel opvalt is dat niet elke geluidsman blij is met die dingen. Weet niet precies waarom dat die dingen lastiger zouden zijn vwb uitversterking.

Ik overweeg -en dat is misschien ook iets voor jouw probleem- om er 2 van de 4 uit te slopen. Dan heb je toch de spreiding, en misschien toch het hoog dat je zoekt.

Laatst in een tent gespeeld en daar was het geluid geweldig. Ik heb bij de soundcheck nog een eind voor het podium gespeeld en ook daar klonk het lekker.

Misschien komt het omdat de TSL dan op een hoger volume staat. Voorlopig maar even zo laten

mkootstra
4 juli 2016, 01:02
heb ook een poosje gewerkt met beamblockers icm een V30 en G12H30 anniversary in een 2x12
vond het gewenste effect maar matig en had het idee dat er af en toe faseverschillen in de geluidsgolven ontstonden... nadat ik stereo begon te spelen mbv een vertraging van 5 à 10 ms op 1 zijde heb ik ze eruit gehaald... spreiding was veel beter terwijl het geluid toch "direct" bleef

Ik speel geen stereo meer. Die spreiding die jij bedoeld is anders dan wat ik bedoel... Heel overdreven komt er een cilinder van geluid uit. Met beamblockers is het meer conisch.

the sure thing
4 juli 2016, 10:29
Is er niemand die met V30's speelt icm beamblockers?

Lange tijd gedaan. Geen enkel probleem. Van "faseverschuivingen" totaal geen last gehad. Ik ZWEER bij beamblockers tijdens optredens.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

big dooley
4 juli 2016, 12:55
Ik speel geen stereo meer. Die spreiding die jij bedoeld is anders dan wat ik bedoel... Heel overdreven komt er een cilinder van geluid uit. Met beamblockers is het meer conisch.

maak er eens een open back cabinet van, dan is het effect nog groter

mkootstra
4 juli 2016, 22:06
maak er eens een open back cabinet van, dan is het effect nog groter

Heb ik ook al gedaan maar dan mis ik lage tonen.... ten minste compleet zonder achterdeksel.

Dit was wel zonder de beamblockers. Wordt trouwens de spreiding versterkt??

the sure thing
5 juli 2016, 20:28
Een speakerkast die open is aan de achterkant kent meer spreiding omdat het geluid via de achterkant weg kan. Meestal staat daar in de buurt een muur die het geluid weer kaatst. Dat heet spreiding.

Dat een speakerkast "doffer" gaat klinken door een beamblocker heb ik echt nog nooit meegemaakt en vind ik IMHO ook zeer onwaarschijnlijk. De beamblocker zorgt voor meer spreiding van het geluid aan de voorkant. Zat de beamblocker wel goed gemonteerd? Dus met de bolle kant naar de speaker toe? En was het wel een echte beamblocker of iets wat er voor door moest gaan?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

mkootstra
5 juli 2016, 23:03
Een speakerkast die open is aan de achterkant kent meer spreiding omdat het geluid via de achterkant weg kan. Meestal staat daar in de buurt een muur die het geluid weer kaatst. Dat heet spreiding.

Dat een speakerkast "doffer" gaat klinken door een beamblocker heb ik echt nog nooit meegemaakt en vind ik IMHO ook zeer onwaarschijnlijk. De beamblocker zorgt voor meer spreiding van het geluid aan de voorkant. Zat de beamblocker wel goed gemonteerd? Dus met de bolle kant naar de speaker toe? En was het wel een echte beamblocker of iets wat er voor door moest gaan?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Ik begon de post ook met "lijkt' en daarom vroeg ik of hier meer ervaring mee is.

De blockers zijn van Weber en goed gemonteerd.

the sure thing
6 juli 2016, 09:05
Ik begon de post ook met "lijkt' en daarom vroeg ik of hier meer ervaring mee is.

De blockers zijn van Weber en goed gemonteerd.

Duidelijk. Ik ben er sinds lange tijd achter dat als je beamblockers gebruikt, de positie waar je staat wel belangrijk is. Dus "heen en weer lopen voor de speakerkast" loont de moeite.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk