PDA

View Full Version : Schurftige lak les Paul custom



Tabula Rasa
27 juni 2016, 05:43
Er werd mij gevraagd naar een lakprobleempje te kijken bij een les Paul custom. Volgens mij moet dit nitrocellulose zijn. Het probleem ken ik niet, dus ik weet ook totaal niet hoe aan te pakken.

Herkent iemand het probleem uit de onderstaande tekst uit email?

"Het betreft een zwarte Gibson LP, waarvan de lak een soort van schurftig is.

Niet dat ‘t bobbelt ofzo, maar het voelt raar ruw & een beetje plakkerig aan.

Er lijkt wel een soort van toplaagje op te zitten, dat op de bindings erg verkleurd lijkt.

Achterop de hals laat de lak bij de binding zelfs een beetje los..."

Tabula Rasa
27 juni 2016, 06:23
Is dit niet gewoon vettigheid dat met een sopje dreft te fixen is? Alleen dat stukje van de achterkant baart mij zorgen. Herken het probleem ook niet.

D3nnis
27 juni 2016, 07:29
Is de gitaar een keer schoongemaakt met een middeltje dat met de lak reageert?
Heb ooit een sg gehad waar er geen lak op dit binding zat (weet niet of dat vaker voorkomt), misschien is een of ander goedje daar onder de lak gekomen.

Tabula Rasa
27 juni 2016, 07:55
Is de gitaar een keer schoongemaakt met een middeltje dat met de lak reageert?
Heb ooit een sg gehad waar er geen lak op dit binding zat (weet niet of dat vaker voorkomt), misschien is een of ander goedje daar onder de lak gekomen.
Ja, dat weet ik helaas niet. Probleem is dat ik wel zachte nitro kwaaltjes ken, maar dit niet herken. Voordat ik wil toezeggen dat ik ernaar wil kijken hoop ik te weten wat het probleem zou kunnen zijn. Bij twijfel blijf ik ervanaf. Wil niet iemand zijn mooie custom verneuken.

fred dons
27 juni 2016, 09:57
ik heb verschillende semi oude Gibsons mogen herlakken, 1 waarvan de lak er af viel nadat de gitaar flink wat jaartjes achter glas in het zonnetje had gestaan (de toplaag liet los, een beetje zoals dat soms by polylak gebeurd) en een ander waar de Cellulose zo vervallen was dat er grote stukken (met name op de binding en op de inleg ) pisgeel geworden waren en niet meer op de ondergrond hechten

bij de eerste heb ik de toplaag er volledig afgepeld en opnieuw gelakt, bij de 2e heb ik om verdund thinner gespoten zodat de oude lak weer kon smelten. In jouw geval klinkt het meer of dat er met een Siliconen houdende was is gepoetst is en als dat het geval is zou ik er zo ver mogelijk vandaan blijven, dat is alleen te "repareren" door de lak volledig te verwijderen en dan nog loop je de kans dat de nieuwe lak niet goed hecht en zacht blijft

Tabula Rasa
27 juni 2016, 10:45
Fred, bedankt! Hier was ik al bang voor. Als ik realistisch kijk wat ik kan, wat ik niet kan, wat ik durf en wat ik niet durf, plus het kleine schuurtje waarin ik moet werken dan durf ik dit niet aan.

Da Vinci
27 juni 2016, 10:46
ik heb verschillende semi oude Gibsons mogen herlakken, 1 waarvan de lak er af viel nadat de gitaar flink wat jaartjes achter glas in het zonnetje had gestaan (de toplaag liet los, een beetje zoals dat soms by polylak gebeurd) en een ander waar de Cellulose zo vervallen was dat er grote stukken (met name op de binding en op de inleg ) pisgeel geworden waren en niet meer op de ondergrond hechten



De Custom van m'n bandmaat is op plekken zeer dof en die binding is echt beyond pisgeel. Hij roept al twee jaar dat hij 'm wil laten oppoetsen, maar ik vind het eigenlijk wel gaaf zo :-)

Tabula Rasa
27 juni 2016, 10:59
Mijn gevoel zegt me alleen de kale plekken langs de toets met wat blanke nagellak na te lopen en verder helemaal niets. Te link. Ben er te bang voor dat ik hem helemaal verkloot als ik de post van Fred lees, in de wetenschap dat het Nitro moet zijn.

fred dons
27 juni 2016, 11:29
verstandig, ga je de nagelak wel bijkleuren ?

ik vind een gele binding ook mooier dan een moderne witte maar op het moment dat de lak er af gaat vallen krijg je sowieso lelijke witte stukken. het hoeft overigens niet altijd mis te gaan, ik heb een tijdje een 72 /54 reissue lp custom gehad en die lak zag er als nieuw uit maar wel compleet vergeeld

Tabula Rasa
27 juni 2016, 11:34
Ik heb een goeie mengkleur, zon bruin apothekers flesje van kroon, a 50 euro per 100 ml. Veel te duur, maar wel heel goed.

Joost de Ruig
27 juni 2016, 11:49
ik heb verschillende semi oude Gibsons mogen herlakken, 1 waarvan de lak er af viel nadat de gitaar flink wat jaartjes achter glas in het zonnetje had gestaan

Zie je wel, ik wist het: geen Deutsche Bank zonder vitrine met een Les Fred. :D

fred dons
27 juni 2016, 16:18
Zie je wel, ik wist het: geen Deutsche Bank zonder vitrine met een Les Fred. :D

ik zou ze nooit achter glas zetten ;)

Tupelo
27 juni 2016, 16:52
Is het niet gewoon schurft ?

Erik de Perik
27 juni 2016, 18:44
Is het niet gewoon schurft ?

De meest waarschijnlijke optie....!


Ik vind het 'mooie' van nitro dat het zo natuurlijk reageert. Zitten wel wat nadelen aan. Als je de oude nitro hebt, die hardt uit en gaat schilferen, kan ik me nog herinneren van de meubels thuis.. Verder het mooie en natuurlijke dof worden en zelfs het verkleuren, waarbij rood altijd een moeilijke kleur is. Ik heb nu een erg fijne idioot goedkope Chinees, die ik ook het natuurlijke verval van nitro gun. Ga me daar misschien deze zomer nog aan wagen........ met tips van hier en Peer uiteraard :D

dimi19
27 juni 2016, 20:23
Er werd mij gevraagd naar een lakprobleempje te kijken bij een les Paul custom. Volgens mij moet dit nitrocellulose zijn. Het probleem ken ik niet, dus ik weet ook totaal niet hoe aan te pakken.

Herkent iemand het probleem uit de onderstaande tekst uit email?

"Het betreft een zwarte Gibson LP, waarvan de lak een soort van schurftig is.

Niet dat ‘t bobbelt ofzo, maar het voelt raar ruw & een beetje plakkerig aan.

Er lijkt wel een soort van toplaagje op te zitten, dat op de bindings erg verkleurd lijkt.

Achterop de hals laat de lak bij de binding zelfs een beetje los..."


Dat doet me een beetje denken aan wat ik met m'n custom silverburst heb.

Aan de onderkant schilfert ie een beetje op de binding. Het is ruw en als je er met je nagel aan gaat kan je het afpellen. Volgens wat ik gelezen heb op internet is dit de nitro die gereageerd heeft op een gitaarstaander (ik heb 'm tweedehands dus weet niet wat er allemaal mee gebeurd is).
http://i67.tinypic.com/102mgyp.png

Hoe dit te fixen is, geen idee. Het stoort echter totaal niet. Afgaande op de horrorverhalen over nitro-lak blijf ik er mooi af. Het is sowieso een plek die bij het spelen niet vaak wordt aangeraakt en dus schilfert het niet verder.

Ik heb ook nog dit bij de hals: voor wie het ziet: het is het dunne lijntje net onder de binding van de toets. Het stoort me niet en is ook niet plakkerig, maar je voelt wel dat er lijntje is.

http://i64.tinypic.com/51zn8x.png

Op internet had ik ook al een custom gezien met hetzelfde, dus het lijkt me dat dit vaker voorkomt:
http://i65.tinypic.com/29c0xes.jpg

macwilliams
1 juli 2016, 19:44
M'n oude custom heeft ook van die plakkerige lak, geen idee waar het door komt. Een keer op een warme dag de gitaar op m'n knie gehad en nu zit daar het motief van m'n spijkerbroek in de lak. Ik zou het nu echt niet anders willen hebben, hij ziet er te gek door uit.