PDA

View Full Version : Speaker vervangen Blues Junior



mountainman
26 juni 2016, 18:40
Naar aanleiding van een recent topic hier wilde ik een Eminence Cannabis Rex uitproberen in mijn Blues Junior III. Zo gezegd, zo besteld.
Vandaag de versterker maar eens uit elkaar gehaald. Vervolgens komt de nieuwe speaker uit zijn doos en ik zie dat de aansluitingen anders zijn. Geen schuivende klemmen maar zo'n drukknop met een gaatje waar de kabel in gaat.
Geen probleem, gewoon de schuifklemmen afgeknipt en de draadjes blank gemaakt. Maar dan kijk ik eens goed naar de nieuwe speaker en... huh? ...150 watt in plaats van 50? Verrek, dat is helemaal geen Cannabis Rex!
Blijkt dat de duitse dozenschuiver me per abuis een Eminence Hemp Dog 12 heeft toegestuurd. Deze dus (http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=HempDog_12). Blijkbaar een gloednieuw Pete Anderson signature model. De goede man ken ik niet maar OK, qua prijs ben ik zo te zien gematst.

Maar hoe nu verder?

Keuze 1: Kan ik gewoon deze speaker erin zetten? Ik heb wel gekkere dingen gedaan. Zoals bijvoorbeeld met een Hotone 5 watt mini versterkertje een Carlsbro 4x12 aansturen. :seriousf: Of ziet iemand ernstige bezwaren bij dit scenario?
Een probleem dat ik hierbij zelf al tegen kwam is dat de rand van de Hemp Dog dikker is dan die van de oude Lightning Bolt dus de huidige bouten zijn te kort. Die Hemp Dog is sowieso een stuk zwaarder van constructie. Dat maakt hem toch wat minder geschikt voor een klein bakkie als een Blues Junior.

Keuze 2: De Hemp Dog verkopen en een echte Cannabis Rex aanschaffen. Plus nieuwe schuifklemmen want die had ik al gemold, zodat ik ook de Lightning Bolt nu even niet meer kan terugzetten. Weet iemand hoe die klemmen heten en waar ik ze kan kopen?
Edit: Ik zie dat er ook hele vervangingskabels zijn. Dit is de kabel die ik heb gemold (http://intl.fender.com/en-NL/amplifier-parts/amplifier-hardware-and-handles/speaker-cable-right-angle-13-12-most-tube-amps/). Waar zijn die te bestellen?

Plant
26 juni 2016, 19:17
Er gaat niks stuk als de speaker meer vermogen aankan en als de impedantie ook nog matcht kun je het elektrisch gezien zo overzetten.

Maar het is gezien de categorie een basspeaker (meneer Anderson speelt kennelijk ook bas). Dat verklaart ook mogelijk de zwaardere constructie. Nou is de speaker die je had besteld dat ook dus dat probleem had je misschien toch.

Maar dit is de karakteristiek van de bestelde speaker

http://www.eminence.com/img/curves/Cannabis_Rex.png

en dit van de geleverde

http://www.eminence.com/img/curves/HempDog_12.png

Da's toch echt wel een andere voicing. De geleverde heeft een gelijkmatiger curve en valt in het hoog een stuk eerder af.

Ik weet niet op welke eigenschappen je de speaker hebt geselecteerd en wat je verwacht t.o.v. de originele speaker maar wat je geleverd hebt gekregen is klankmatig wel wat anders dan besteld.

Pepe
26 juni 2016, 19:45
Pete Anderson speelt ongetwijfeld wel eens bas maar is toch echt een genuine gitarist en dit is een gitaar speaker. De verwarring in het magazijn zal de hemp zijn waar beide van gemaakt zijn. Ik heb de CRex gehad, warme (dof?) speaker en vrij stijf, niet mijn ding en ik schat dat de de zwaardere magneet hem alleen maar ongevoeliger maakt. Overkil wellicht in een BJ hoewel ik denk dat je niet veel verschil gaat merken met een CRex.
Maar kan je niet ruilen? Of ben je al over de 4 weken garantie heen?

mountainman
26 juni 2016, 22:03
Ik was op zoek naar een warm geluid vooral voor clean. Dan kom ik via de site van BillM (http://billmaudio.com/wp/?page_id=295) o.a. uit op de Cannabis Rex. Daar komt bij dat mijn Blues Junior een creamy wine two-tone is waar normaal gesproken al een Cannabis Rex in zou moeten zitten. Alleen heeft de mijne een gewone Lightning Bolt speaker. Ik heb 'm trouwens indertijd wel nieuw gekocht voor de toenmalige prijs van een zwarte.

Ik denk dat ik maar bij mijn oorspronkelijke plan blijf en die Hemp Dog weer inruil.

Ik heb dan wel nog steeds zo'n kabeltje nodig...
http://www.fmicassets.com/Damroot/Lg/10001/0038566000_merch_frt_001_nr.png
... want die schuifklemmen heb ik dus halverwege doorgeknipt om ze passend te maken voor de Hemp Dog. Wie kan me vertellen waar je dit in NL of een naburig EU land kan bestellen?

Sander-H
26 juni 2016, 23:13
Ik heb de Cannabis Rex in mijn Blues Deluxe zitten en ik ben er uitermate tevreden mee. Zeker na een paar uur inspelen een hele verbetering.

Die klippies hebben ze bij je lokale electronica winkel wel, als je die tenminste eentje hebt...
Krimp connectors heten ze geloof ik.

telerocker
26 juni 2016, 23:19
Ik zou ook nog eens blik werpen op WGS-speakers. Goed en betaalbaar.

https://youtu.be/tDuvo_JBsOk


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
26 juni 2016, 23:36
Ja, WGS zijn awesome for the money.
Ik ben niet heel enthousiast over die patriot series van ze. Ik heb er een paar gehad, oa Red Fang, Rex, Swamp.. nog iets... allemaal weer weg. Ze hebben een soort... weet niet precies hoe te omschrijven..subdued's? over zich. En die db cijfers van ze kloppen ook niet, ik weet niet hoe ze dat gemeten hebben.
Ze kunnen natuurlijk wel speakers maken, in mijn deluxe is uiteindelijk een Eminence terecht gekomen. Maar die patriot series, geen fan maar misschien voor iemand anders juist precies wat ie zocht.

telerocker
26 juni 2016, 23:56
Ik zou in een BJ eerder een Legend dan een Rex steken, maar da's mijn smaak. Een ander vindt de Rex weer lekkerder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dutch66
27 juni 2016, 10:24
Die klippies hebben ze bij je lokale electronica winkel wel, als je die tenminste eentje hebt...
Krimp connectors heten ze geloof ik.

Jongens toch...., KABELSCHOENTJES!, Praxis, Gamma, Hubo, Hornbach, Karwei....etc. etc.

Brad
27 juni 2016, 11:17
ik denk dat je Fast on pluggen bedoelt . Zeer handig , ik gebruik een transistor combo als cabinet voor mijn versterkertop en heb dus een vrouwtjes jack plug met de interne speaker moeten verbinden

Ook bij die vrouwtjes jack plug heb ik die Fast on pluggen gebruikt , er hoefde geen soldeerbout gebruikt te worden . Ik heb ze gewoon bij de electronica winkel gekocht

http://www.electroshopxl.be/files/9014/4550/5320/Kabelschoen_6.4mm_vr_geel_FYF6_2567.jpg

Kim Wilson
27 juni 2016, 11:22
Dat zijn gewoon kabelschoentjes, zoals die al jaaaaren ook bij bouwmarkten wel verkocht worden. Ik denk dat die al gebruikt worden sinds de ontwikkeling van de eerste speakers. Niks fancy spul, gewoon standaard zoals dat voor zover ik weet in elk geval al sinds 1971 bij Fender al wordt gebruikt.

https://www.gamma.nl/assortiment/kabelschoentjes-assortiment/p/B306855?channel_code=544&s2m_product_id=306855&gclid=Cj0KEQjwncO7BRC06snzrdSJyKEBEiQAsUaRjNTGYQte ODiasCbTIsc80rj_YCwkp9swfpNnqSqNkiUaApGh8P8HAQ

Sander-H
27 juni 2016, 16:44
Jongens toch...., KABELSCHOENTJES!, Praxis, Gamma, Hubo, Hornbach, Karwei....etc. etc.

Achja, kabelschoentjes! Ik draag alleen klompen dus daar was ik nooit opgekomen ;)
En ik kom ook niet zo vaak in de electro afdelingen van bouwmarkten maar ze zullen ze daar ook vast hebben ja. Als de maat maar klopt want te grote of te kleine schoentjes gaat niet lekker lopen, uhh, werken natuurlijk :D

mountainman
28 juni 2016, 10:37
OK, kabelschoentjes dus. Bedankt! Nu weet ik tenminste waar ik naar moet zoeken. "Fast on" zal de engelse naam dan wel wezen.

De Hemp Dog heb ik inmiddels aangemeld voor retour. Nu maar afwachten met welk voorstel ze komen.

Die Warehouse speaker klinkt inderdaad goed in de video's. Niet echt de warmte die ik zoek maar het hoog is wel een stuk aangenamer dan de standaard Blues Junior speaker.

The Lo Lands
28 juni 2016, 11:27
Ik was op zoek naar een warm geluid vooral voor clean. Dan kom ik via de site van BillM (http://billmaudio.com/wp/?page_id=295) o.a. uit op de Cannabis Rex. Daar komt bij dat mijn Blues Junior een creamy wine two-tone is waar normaal gesproken al een Cannabis Rex in zou moeten zitten. Alleen heeft de mijne een gewone Lightning Bolt speaker. Ik heb 'm trouwens indertijd wel nieuw gekocht voor de toenmalige prijs van een zwarte.

Ik denk dat ik maar bij mijn oorspronkelijke plan blijf en die Hemp Dog weer inruil.

Ik heb dan wel nog steeds zo'n kabeltje nodig...
http://www.fmicassets.com/Damroot/Lg/10001/0038566000_merch_frt_001_nr.png
... want die schuifklemmen heb ik dus halverwege doorgeknipt om ze passend te maken voor de Hemp Dog. Wie kan me vertellen waar je dit in NL of een naburig EU land kan bestellen?

Prima toch dat je die kabelschoentjes eraf geknipt hebt, ik zou de kabel op de speakercontacten solderen voor de beste en meest betrouwbare signaaloverdracht. Zeker als je veel live speelt en deze versterker her en der meesleept de betrouwbaarste aansluiting. En die gegoten plastic jack plug vervangen voor een platte metalen hoekplug maakt het een solid upgrade. Mijn twee cent...

mountainman
28 juni 2016, 11:44
Prima toch dat je die kabelschoentjes eraf geknipt hebt, ik zou de kabel op de speakercontacten solderen voor de beste en meest betrouwbare signaaloverdracht.
Goede suggestie, maar aangezien ik met solderen altijd meer kapot maak dan in elkaar zet kan ik dat beter niet riskeren. :(

Kim Wilson
28 juni 2016, 11:50
Mijn ouwe Fender doet het al bijna 40 jaar met kabelschoentjes, en die gaat regelmatig mee buiten de deur. Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met dergelijke aansluitingen, ook niet in mijn auto's of in andere versterkers en speakers. Kwestie van de juiste materialen gebruiken. De diktes van de kabels in de gaten houden, goed aanknijpen en het schoentje moet voldoende strak op de aansluiting geschoven zitten.

The Lo Lands
28 juni 2016, 12:17
Mijn ouwe Fender doet het al bijna 40 jaar met kabelschoentjes, en die gaat regelmatig mee buiten de deur. Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met dergelijke aansluitingen, ook niet in mijn auto's of in andere versterkers en speakers. Kwestie van de juiste materialen gebruiken. De diktes van de kabels in de gaten houden, goed aanknijpen en het schoentje moet voldoende strak op de aansluiting geschoven zitten.

Dat zijn van die tegenargumenten waar ik niet zoveel mee kan. Iedereen weet dat een gesoldeerde verbinding betrouwbaarder is dan een connectorverbinding. En als die schoentjes er door topicstarter toch al afgeknipt zijn is het een voor de hand liggende oplossing :-) Hoewel, solderen vind hij lastig.

Brad
28 juni 2016, 12:35
Als ik on the road zou gaan met mijn huidige spul zou ik de boel wel laten solderen denk ik , met de nadruk op laten want ik ben er erg slecht in

Kim Wilson
28 juni 2016, 12:49
Dat zijn van die tegenargumenten waar ik niet zoveel mee kan. Iedereen weet dat een gesoldeerde verbinding betrouwbaarder is dan een connectorverbinding. En als die schoentjes er door topicstarter toch al afgeknipt zijn is het een voor de hand liggende oplossing :-) Hoewel, solderen vind hij lastig.
Hoezo kun je er niks mee? Ja, solderen is betrouwbaarder, maar kabelschoentjes zijn betrouwbaar genoeg gebleken in de afgelopen 20 jaar dat ik met speakers en versterkers aan het klooien ben.

The Lo Lands
28 juni 2016, 13:20
Hoezo kun je er niks mee? Ja, solderen is betrouwbaarder, maar kabelschoentjes zijn betrouwbaar genoeg gebleken in de afgelopen 20 jaar dat ik met speakers en versterkers aan het klooien ben.

Slechts mijn mening, meer niet. Ik vind een verbinding van versterker naar speaker best wel een belangrijke gezien de benodigde load voor je versterker. Mocht er onverhoopt wel wat mis gaan kan ook zo maar je versterker ernstig defect raken. Voor die speaker maakt het namelijk echt geen bal uit of het een schoentje of soldering is. Kies gewoon voor zekerheid, en hoewel jij nooit een probleem hebt ondervonden zijn er zat die dat wel hebben ondervonden. Vandaar ook mijn advies die knullige gegoten plastic plug te vervangen voor een metalen hoekplug. Al mijn speakerkabels en pluggen zijn van goede kwaliteit en die bijgeleverde kabeltjes van Fender zijn dat imo niet.

mountainman
31 juli 2016, 17:58
Even een update. De Hemp Dog is omgeruild voor een echte Cannabis Rex. Die zit er inmiddels een week of twee in. En hoe klinkt dat nu in vergelijking met zo'n standaard Lightning Bolt speaker?

Het kan zijn dat de Cannabis Rex nog niet volledig is ingespeeld maar ik hoor in ieder geval geen drastisch verschil. Wat minder dozig en minder schel in het hoog. En zoals verwacht ook iets meer laag, maar om te zeggen dat de versterker opeens warm klinkt... nou nee. Gewoon een (in mijn oren) betere toonbalans.
Een Cannabis Rex zou ook een erg cleane speaker zijn maar ook dat hoor ik niet terug. Ik kan de versterker nu zelfs al bij een lager volume naar naar dirty pushen dan voorheen. Aangezien ik de versterker altijd thuis gebruik is dat een prettige bijkomstigheid, al zal ik toch niet vaak op een dergelijk volume spelen.

Al met al een verbetering waar ik blij mee ben, hoewel het resultaat niet echt in verhouding staat tot de investering. Geen blinde aanrader dus. Maar ach, je probeert wel eens wat in die eeuwige zoektocht naar een betere toon.

FruscianteFan
31 juli 2016, 19:31
Als je toch op de site van Billm zit te neuzen, kun je lezen dat naar zijn idee de speaker helemaal niet zo veel uitmaakt.

Ik kan alleen maar aanraden (zeker gezien je wensen) een aantal van zijn mods uit te voeren. Grotere output trafo, andere weerstanden op de equalizer, koudere bias.

Wat misschien nog wel het makkelijkste is en zeer effectief (zeker op laag volume): brightcap eraf!