PDA

View Full Version : 2ehands versterker: de gevaren ??



Hempo
25 juli 2003, 21:18
Mensen,
graag zou ik willen weten wat de gevaren zijn van het kopen van een 2ehands versterker.
En hoe kan je het allemaal tjekken qua buizen, speakers etc. of het nog allemaal geode kwaltiteit is, zelfs als het wel goed klinkt.

Ik koop binnenkort waarschijnlijk een 2ehands fender namelijk.
Vandaar deze vragen.

Alvast bedankt.

Polytheme Pam
25 juli 2003, 21:34
graag zou ik willen weten wat de gevaren zijn van het kopen van een 2ehands versterker

een beetje hetzelfde als met alles wat je 2e-hands koopt..je weet het eigenlijk nooit zeker

bij buizenversterkers zijn de buizen uiteraard een punt van aandacht waard want wanneer je al snel nieuwe buizen erin moet zetten kan je vaak beter een nieuwe amp kopen..zijn nl. pokkeduur!

ook krakende potmeters zijn geen goed teken...kan door stof komen maar kunnen ook gewoon aan vervanging toe zijn..

informeer ook ff wat voor speaker er standaard in de combo zit, het komt wel eens voor dat een mooie speaker nog even door een gratis bij 3 pakken OMO speaker wordt vervangen

gust
1 augustus 2003, 23:01
Ik meen me te herinneren dat de buizen een blauwe schijn moeten hebben, als ie uitstaat. Zoniet -----) gebruikt. Tenzij iemand hier andere ervaring mee heeft. Ik kan ook niet alles weten.

V!N
2 augustus 2003, 01:13
Zoniet -----)

Alsjeblieft kerel, wat bedoel je hier nou weer mee ?!?!?!

Je "Footswitch" bericht was ook al zo cryptisch :???:

riesj
2 augustus 2003, 09:03
Hoi,

Volgens mij is er een keer een topic geweest over waar je op moet letten bij het kopen van tweedehands spullen.

Als de buizen niet meer helemaal lekker zouden klinken, kun je natuurlijk afdingen. Opdat je nog wat geld over houdt voor nieuwe buizen.

Wat een gevaar zou kunnen zijn, zijn de trafo's. Als die binnen afzienbare tijd kapot gaan (vooral de eindtrafo), heb je veel kosten. Probeer een garantie van 3 maanden af te dwingen (op de trafo's).

Verder zouden de caps niet meer lekker kunnen zijn en heeft ie een opknapbeurt nodig. Dit is niet te verwachten bij jonge amps.

Ook is de speaker inderdaad een puntje. Dat de speaker is vervangen kan ook in je voordeel werken, indien er een beter klinkende speaker in zit.

Er valt ook wat voor te zeggen, dat als de amp al een aantal jaren meegaat, het elektrische systeem betrouwbaar is (dus geen slecht gesoldeerde verbindingen).

Potmeters zijn al behandeld, dus wat ik verder nog kan zeggen is redelijk een open deur intrappen: Neem iemand mee die er verstand van heeft.

Succes,

kokeleko
2 augustus 2003, 09:28
En met een tweede hands auto?

Zit er een nieuwe uilaat onder.
Zitten er nieuwe banden onder.
Roest ie niet.
Geen krasjes.
Etc,etc.

M.a.w. tweedehands blijft tweedehands, risico is er altijd, maar we willen tegen woordig voor een dubbeltje op de eerste rang, en verwachten van een tweedehands amp dat ie nagelnieuw is.

Nicci
2 augustus 2003, 10:14
Ik heb het een beetje gehad met 2e hands spullen. Niet dat het allemaal slecht spul is, helemaal niet, maar ik heb een paar irritante ervaringen. Er lijkt altijd wel iets mis met 2e hands. En je komt er altijd te laat achter. Nu ben ik lui en ongeduldig. Geen goede eigenschap als je 2e hands iets wilt kopen.
Ik heb in ieder geval geleerd dat je dat spul erg goed moet testen.
Ik moet wel zeggen dat ik zo langzamerhand wat ruimer in de slappe was zit. Dat scheelt ook. Ik hoef voor goed spul niet 2e hands te kijken. 8-)

Mitch
2 augustus 2003, 11:43
Om weer even on-topic te komen i.p.v. mijn eigen koopgedrag te delen:

- kijk hoe iemand zijn amp aanzet: amper op laten warmen en meteen lopen pielen kan betekenen dat de buizen wat minder lang te gaan hebben.
- hoe de buitenkant eruit ziet zegt niet alles, maar het geeft wel een indicatie.
- als de amp even aan staat, gloeien alle buizen ongeveer evenveel, als er duidelijke verschillen zijn kan er slijtage zijn of is er slecht aftselwerk gebeurt.
- luister ook goed naar hoe iemand zijn amp aanprijst (oftewel: heeft de verkoper überhaupt wel kaas gegeten van buizenversterkers of had-ie beter bij een Spider kunnen blijven :D )
- hoe klinkt de amp ? :roll: Voor de volledigheid....

FragDaddy
2 augustus 2003, 12:26
ik ga er altijd vanuit dat bij een 2ehands versterker alle buizen moeten worden vervangen. de kosten hiervan heb ik al in mijn achterhoofd als ik de versterker koop. (dan weet je dus de totale kosten)

dit omdat je meestal een versterker koopt waarvan onbekend is hoe lang de buizen er al inzitten. (of er moet een factuur bij zijn waarop staat wanneer de buizen vervangen zijn). ook gebruik ik een specifiek merk/type buis (JJ / EL34's)

Meestal vraag ik degene die de buizen vervangt of ie ook even wil controleren of ie zo op het oog geen rare dingen ziet. (lekkende condensatoren, versleten potmeters, etc)

dit zijn toch dingen die je bij aankoop niet kunt zien. (je kunt het wel horen, maar weet jij veel hoe zo'n versterker hoort te klinken)

och. dan heb je het wel gelijk voor elkaar.

gust
3 augustus 2003, 10:41
Zoniet -----)

Alsjeblieft kerel, wat bedoel je hier nou weer mee ?!?!?!

Je "Footswitch" bericht was ook al zo cryptisch :???:

Ik bedoel gewoon dat als je deze blauwe schijn niet ziet op de lampen dan zijn ze versleten of toch bijna. Ik probeer in het vervolg een beetje duidelijker te zijn. Sorry hoor, was niet de bedoeling

FragDaddy
3 augustus 2003, 11:15
Zoniet -----)

Alsjeblieft kerel, wat bedoel je hier nou weer mee ?!?!?!

Je "Footswitch" bericht was ook al zo cryptisch :???:

Ik bedoel gewoon dat als je deze blauwe schijn niet ziet op de lampen dan zijn ze versleten of toch bijna. Ik probeer in het vervolg een beetje duidelijker te zijn. Sorry hoor, was niet de bedoeling

nou. mijn JJ's zijn hagelnieuw en schijnen echt niet blauw he. als buizen erg blauw schijnen zijn ze 'lek' (komt er zuurstof bij) en dan branden ze heel snel op

riesj
3 augustus 2003, 11:48
Mijn buizen kleuren oranje en zijn ook gloednieuw. Maar ja, ik ben ook kleurenblind :D

Oh ja, hier is het topic met de kleuren.
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=5957&highlight=oplichten

Groetjes,

gust
3 augustus 2003, 22:30
Als wat ik zeg fout is dan is die verkoper ook fout. Die blauwe schijn kan je naar het schijnt zien als de versterker helemaal uit staat. Dus ook niet op stand-by. Nogmaals, ik heb de info van een verkoper van tweedehands-versterkers, vandaar.

SteavisSmokin
3 augustus 2003, 23:40
In welke winkel heeft die verkoper je dat wijs gemaakt?! Het is echt totale onzin namelijk. Blauwe gloed komt alleen in buizen voor wanneer ze AAN staan -> en daarnaast ALS er blauwe gloed in een buis is wil dit niet perse zeggen dat de buis slecht of goed is, bijna alle eindbuizen hebben iig een blauwe gloed, zowel oud als nieuw.

Mitch
4 augustus 2003, 13:04
Blauw schijnsel is reactie met lucht, dus hoe beter vacuüm, des te minder blauw. Aan de andere kant heeft ook de spanning een rol hierin: hoe hoger de spanning, des te eerder zal -ie wat blauiw kunnen kleuren.
Een paar blauwe vlakjes is geen punt, maar wanneer je compleet black light hebt is er iets mis :D
Als -ie uit staat en die verkoper ziet toch blauw licht moet -ie hoognodig van de drank afblijven

Droffie
4 augustus 2003, 14:05
ik ga er altijd vanuit dat bij een 2ehands versterker alle buizen moeten worden vervangen. de kosten hiervan heb ik al in mijn achterhoofd als ik de versterker koop. (dan weet je dus de totale kosten)

dit omdat je meestal een versterker koopt waarvan onbekend is hoe lang de buizen er al inzitten. (of er moet een factuur bij zijn waarop staat wanneer de buizen vervangen zijn). ook gebruik ik een specifiek merk/type buis (JJ / EL34's)

Meestal vraag ik degene die de buizen vervangt of ie ook even wil controleren of ie zo op het oog geen rare dingen ziet. (lekkende condensatoren, versleten potmeters, etc)

dit zijn toch dingen die je bij aankoop niet kunt zien. (je kunt het wel horen, maar weet jij veel hoe zo'n versterker hoort te klinken)

och. dan heb je het wel gelijk voor elkaar.
De spijker op z'n kop. Buizen zijn niet belangrijk bij aankoop van een amp. die wil je toch meestal vervangen. Wel geinig dat jij JJ/tesla's gebruikt. Ik heb ze ook in mijn JCM900 zitten. Ze klinken heeeel lekker. Mooie volle warme tonen.
Ik heb ze bij Eurotubes bestelt. Waar heb jij ze vandaan?

Diedo
4 augustus 2003, 18:12
Blauw schijnsel is reactie met lucht, dus hoe beter vacuüm, des te minder blauw. Aan de andere kant heeft ook de spanning een rol hierin: hoe hoger de spanning, des te eerder zal -ie wat blauiw kunnen kleuren.
Een paar blauwe vlakjes is geen punt, maar wanneer je compleet black light hebt is er iets mis :D
Als -ie uit staat en die verkoper ziet toch blauw licht moet -ie hoognodig van de drank afblijven

tja,.. of hij moet zn amps niet uit Tsjernobyl halen... :D

gust
5 augustus 2003, 19:39
Tja, dan vertrouwt een mens al eens iemand. Het was echt niet mijn bedoeling om foute info te verstrekken. Ik zal in het vervolg wat meer oppassen als ik reageer. Sorry mannen en vooral bedankt. IK heb alleszins veel geleerd hier.
Gust

SteavisSmokin
6 augustus 2003, 01:27
gust, no problem, we zijn hier allemaal om kennis te delen en om te leren. 8-)