PDA

View Full Version : Weird probleempje met looper en drives



Nellyrocks
23 juni 2016, 13:59
Hai,

Ik heb een beetje raar probleempje en ik hoop dat jullie weet wat dat is en hoe dat op te lossen is.

Ik gebruik een One Control Crocodile Tail looper voor mijn pedalen en dat werkt prima echter heb ik twee pedalen die niet lekker werken. Een Lovepedal Eternity en een Fulltone OCD. Beiden klinken als ze in een loop zitten dof en mat. Switch ik echter een willekeurige loop aan die later in de keten komt, klinken ze wel normaal. Ongeacht of het pedaal in die loop aan of uit staat.
Andere pedalen in de zelfde loop doen dit niet. Alleen deze twee. Het kan dus niet aan de switcher liggen maar moet imo iets met die twee pedalen zelf te maken hebben.

Ik heb qua voeding alles geprobeerd, batterijen, een aparte adapter etc. Dat is het niet. Zoals ik zei hebben andere pedalen het ook niet. De BB+ die nu in die loop zit klinkt prima.

- Weet iemand of dit iets is in de manier waarop deze pedalen zijn gebouwd?
- Gelijksoortige ervaringen en oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

jan7
23 juni 2016, 14:29
Een Lovepedal Eternity en een Fulltone OCD. Beiden klinken als ze in een loop zitten dof en mat. Switch ik echter een willekeurige loop aan die later in de keten komt, klinken ze wel normaal. Ongeacht of het pedaal in die loop aan of uit staat.
Wordt volgens mij hier helemaal uitgelegd:
http://stinkfoot.se/archives/1732

The problem
Some pedals – particularly of the simpler overdrive/distortion/booster kind – tend to sound different when their outputs only ”see” a cable straight to the amp, compared to when you kick in a pedal after them. The overdrive/distortion is often described as becoming brighter and louder when there’s another pedal following it. The Fulltone OCD and Lovepedal Eternity are two pedals often mentioned in this regard, although there are far more of this type around. The ”problem” is that their outputs are unbuffered – I say ”problem” because that will only be a problem under certain circumstances.

the sure thing
23 juni 2016, 14:51
Wat een interessant topic!! Ik heb ook een One Control looper en heb hetzelfde probleem met mijn Brunetti fluid drive pedaal. In de loop van de One Control moet ik 'm veel harder zetten dan als ie niet in de
Loop staat.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Nellyrocks
23 juni 2016, 15:35
Grappig dat ie inderdaad die Eternity en de ODC noemt.

Ik heb na de looper nog een EHX Cathedral reverb. die is dus blijkbaar niet gebufferd.
Als ik het goed begrijp los ik het probleem op door, of nog een buffer the plaatsen a de looper, of de buffer van de looper zelf als laatste in de keten te schakelen.

Zeg ik iets geks?

The Lo Lands
23 juni 2016, 16:22
Ik heb een Boss ES-8 looper waarbij ik met de Catlinbread DLS MKIII hetzelfde probleem heb ondervonden. Ik heb dit opgelost door altijd voor de DLS een gebufferd signaal te hebben, in mijn geval de Mobius met pre/post setting waardoor de buffer altijd aan staat en de Mobius loop altijd actief is! Haal ik de buffer weg zakt het geluid in en klinkt doffer. Een buffer na de DLS lost dit probleem niet op overigens.

Nellyrocks
23 juni 2016, 16:38
Ik heb een Boss ES-8 looper waarbij ik met de Catlinbread DLS MKIII hetzelfde probleem heb ondervonden. Ik heb dit opgelost door altijd voor de DLS een gebufferd signaal te hebben, in mijn geval de Mobius met pre/post setting waardoor de buffer altijd aan staat en de Mobius loop altijd actief is! Haal ik de buffer weg zakt het geluid in en klinkt doffer. Een buffer na de DLS lost dit probleem niet op overigens.

Op die manier zou het bij mij ook opgelost zijn maar ik wil niet altijd mijn mobius aan hebben. Dat is echt niet handig.
Is er een andere optie?

Grappig dat ik nog nooit van dit probleem had gehoord en het toch blijkbaar redelijk common is.

Nellyrocks
23 juni 2016, 19:30
Andere vraag die bij me opkomt. Hoe weet of een pedaal wel of niet goed werkt mocht ik iets nieuws kopen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

pasqual
23 juni 2016, 21:14
Andere vraag die bij me opkomt. Hoe weet of een pedaal wel of niet goed werkt mocht ik iets nieuws kopen?

Hier posten wat je wilt aanschaffen met deze vraag erbij en/of googelen. Meer kun je niet doen denk ik.

Nellyrocks
24 juni 2016, 09:05
Hier posten wat je wilt aanschaffen met deze vraag erbij en/of googelen. Meer kun je niet doen denk ik.

T-Rex Mudhoney?

Dutch66
24 juni 2016, 10:15
Een buffer na de DLS lost dit probleem niet op overigens.

Die begrijp ik niet goed..., misschien dat in dit specifieke geval er dan wat anders speelt (?), want een
(permanente) buffer na een true bypass pedaal, levert toch echt een gebuffered (laagohmig) signaal op.
Als je zo'n combi dan in en uit de chain schakelt, zou dit geen (hoorbaar) verschil/probleem meer moeten
opleveren, en is feitelijk de oplossing die in het artikel terecht wordt aangedragen...


Andere vraag die bij me opkomt. Hoe weet of een pedaal wel of niet goed werkt mocht ik iets nieuws kopen?


Een gebuffered pedaal, of een true bypass pedaal met een 'losse' buffer, zou gewoon moeten werken..
Je kunt hiervoor natuurlijk ook een gebuffered pedaal in 'uit' stand voor nemen.

EDIT: De mudhoney is gebuffered lees ik..

The Lo Lands
24 juni 2016, 11:33
Die begrijp ik niet goed..., misschien dat in dit specifieke geval er dan wat anders speelt (?), want een
(permanente) buffer na een true bypass pedaal, levert toch echt een gebuffered (laagohmig) signaal op.
Als je zo'n combi dan in en uit de chain schakelt, zou dit geen (hoorbaar) verschil/probleem meer moeten
opleveren, en is feitelijk de oplossing die in het artikel terecht wordt aangedragen...
Mijn ervaring is inderdaad een iets andere dan het artikel beschrijft. Het heeft volgens mij met de impedantie van de input van de DLS te maken? Een compressor bijvoorbeeld voor de DLS (zonder buffer) geeft hetzelfde resultaat als alleen een buffer voor de DLS. In beiden gevallen blijft het signaal in takt en kakt de DLS niet in. Eerder in de keten het signaal bufferen is in mijn geval een betere oplossing dan er na.

Nellyrocks
24 juni 2016, 12:18
Eerder in de keten het signaal bufferen is in mijn geval een betere oplossing dan er na.

En dat is dus juist wat ik niet snap want die One Control heeft een buffer. Mijn signaal gaat eerst naar loop 10 met twee fuzzen, daarna de buffer in en uit, daarna een loop voor de Mobius pre, daarna naar de loops voor drivers en daarna een loop voor de Mobius post. Naar mijn idee moet het signaal dat door de drives gaat dus al gebufferd zijn. Ook als ik de loops voor de Mobius uit heb staan.

The Lo Lands
24 juni 2016, 12:42
En dat is dus juist wat ik niet snap want die One Control heeft een buffer. Mijn signaal gaat eerst naar loop 10 met twee fuzzen, daarna de buffer in en uit, daarna een loop voor de Mobius pre, daarna naar de loops voor drivers en daarna een loop voor de Mobius post. Naar mijn idee moet het signaal dat door de drives gaat dus al gebufferd zijn. Ook als ik de loops voor de Mobius uit heb staan.

Al geprobeerd een buffer er na te plaatsen vóór dat je de versterker in gaat? Je Drive staat voor de versterker en de Mobius post (gebufferd) in de versterker fx-loop neem ik aan? Dat heb ik ook, de buffer in de fx-loop heeft verder namelijk geen effect op wat er aan effecten voor de versterker hangen. Mijn situatie is anders en het zou goed kunnen dat de DLS niet het 'probleem' is.

Nellyrocks
24 juni 2016, 13:10
Al geprobeerd een buffer er na te plaatsen vóór dat je de versterker in gaat? Je Drive staat voor de versterker en de Mobius post (gebufferd) in de versterker fx-loop neem ik aan? Dat heb ik ook, de buffer in de fx-loop heeft verder namelijk geen effect op wat er aan effecten voor de versterker hangen. Mijn situatie is anders en het zou goed kunnen dat de DLS niet het 'probleem' is.

Nee, bij mij gaat alles direct in mijn versterker. Ik heb geen effectloop. Signaal is dus Wah (niet in een loop) -> Fuzzen -> Mobius pre -> Boss PS6 -> Zendrive -> Wehboo Dumbledore -> Lovepedal Eternity -> RC booster -> Mobius post ->Delay -> Volume pedaal (niet in loop) -> Reveb (ook niet in een loop)

Mijn signaal gaat dus sowieso altijd voor mijn wah en na de One Control naar volume pedaal en EHX Cathedral.
Het zou dus opgelost moeten zijn als ik na de One Control nog een buffer plaats?

Nellyrocks
24 juni 2016, 21:49
Goed, Boss stemapparaatje achteraan geplaatst en et probleem was opgelost. Een buffer aan het einde werkt dus.
Uiteindelijk heb ik de buffer van de One Control nu achteraan. Werk ook.

Tanx voor de info mensen

The Lo Lands
24 juni 2016, 23:19
Goed, Boss stemapparaatje achteraan geplaatst en et probleem was opgelost. Een buffer aan het einde werkt dus.
Uiteindelijk heb ik de buffer van de One Control nu achteraan. Werk ook.

Tanx voor de info mensen

Goed te lezen dat je er uit bent!

the sure thing
25 juni 2016, 20:31
@topic starter: kan je, als je voor een preset hebt gekozen, "on the fly" pedalen binnen die preset aan en uit zetten?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Nellyrocks
27 juni 2016, 08:36
@topic starter: kan je, als je voor een preset hebt gekozen, "on the fly" pedalen binnen die preset aan en uit zetten?

Nee, dat kan dus niet. Het enige dat je kunt doen in een preset is eventueel de knopjes waarmee je bepaalt welk pedaal aan en uit staat indrukken. Lijkt me een beetje onhandig. Ik gebruik ook geen presents omdat ik me constant wil kunnen aanpassen aan wat er gebeurt en wij nooit een nummer twee keer het zelfde spelen.