PDA

View Full Version : Waarom hebben gitaren een verschillend aantal fretten



motorhan
22 juni 2016, 16:08
Ik vroeg me af waarom heeft een klassieke gitaar minder fretten dan een Western en een Western weer minder dan een strat of tele en waarom hebben die soms ook 20 of 21 frets.

Ik kon er op google niet veel over vinden.

iemand een idee. ik heb het dus niet over mini reisgitaren of kinder gitaren maar de normale (wat heet) uitvoeringen.

en maakt b.v. het intoneren uit op welke positie je dat doet bij de verschillende lengte halzen (aantal frets)

Ik ben benieuwd, als het een domme vraag is zeg het maar.

met vr gr
Han

Joost de Ruig
22 juni 2016, 16:17
Vragen zijn zelden dom. Het aantal frets is vaak afgestemd op het type muziek dat je op de betreffende gitaar speelt. Schreddende hardrockers houden vaak van 24 frets, zodat je zonder opdrukken twee hele octaven hebt per snaar. Een slidegitaar zoals een dobro, of een Parlour finkerpicking gitaartje, hebben vaak maar 18 frets, waarbij er zelden boven de 14de fret wordt gespeeld.

Voor electrische gitaren is 21 een beetje de standaard, hoewel 22 ook best regelmatig voorkomt. Intoneren doe je in principe op de 12de fret, waarbij je het geluid van een open snaar een octaaf lager wil dan het geluid op de 12de fret.

Pepe
22 juni 2016, 16:38
Aantal frets heeft meer te maken met de bouw van het instrument en is een combinatie van hoeveel kan je er kwijt en hoeveel zinvol is. Op een junior of esquire zou je 3 octaven kwijt kunnen maar je kan er dan niet bij.
De cutaway is vooral bedacht voor dat laatste maar in principe is er geen beperking. De gitaar die Gilmour gebruikte voor de solo van Money is een twee octaven Bill Lewis. Die solo kan je niet naspelen op een gewone gitaar. Gilmour ook niet als hij zijn black strat gebruikt, dan gebruikt hij een work around.

motorhan
22 juni 2016, 16:42
Vragen zijn zelden dom. Het aantal frets is vaak afgestemd op het type muziek dat je op de betreffende gitaar speelt. Schreddende hardrockers houden vaak van 24 frets, zodat je zonder opdrukken twee hele octaven hebt per snaar. Een slidegitaar zoals een dobro, of een Parlour finkerpicking gitaartje, hebben vaak maar 18 frets, waarbij er zelden boven de 14de fret wordt gespeeld.

Voor electrische gitaren is 21 een beetje de standaard, hoewel 22 ook best regelmatig voorkomt. Intoneren doe je in principe op de 12de fret, waarbij je het geluid van een open snaar een octaaf lager wil dan het geluid op de 12de fret.

Bedankt voor je snelle reactie,

Ik heb zelf o.a een Strat E.C 22 frets maar is er in spelen dan zo'n groot verschil tussen 21 of 22 Ik vroeg me gewoon af of je op een klassieke met een gelijk aantal frets niet hetzelfde kan spelen als b.v. op een Western.

En zou het geluid nadelig beïnvloed worden als er evenveel frets op b.v een klassieke gitaar zitten.

Ik zie op Tv ook wel eens gitaristen die een Capo zowat in het midden van de gitaar hebben. dan denk ik is daar geen andere betere oplossing voor.

Joost de Ruig
22 juni 2016, 16:49
De bouw van een klassieke gitaar is niet echt geschikt voor meer dan de huidige 17-18 frets en in die muziek heb je daar ook niets te zoeken, zeker zonder cutway kan je eigenlijk niet boven de 14 fret spelen.

Tussen 21 en 22 frets is nauwelijks verschil. Zelf kom ik eigenlijk niet boven de 19de fret.

Een capo kan voor meedere doeleinden gebruikt worden. Bv om de zanghoogte af te stemmen op de gitaarhoogte, of omdat een nummer handiger speelt met een capo, waarbij er andere grepen mogelijk zijn cq de reeks van akkoorden anders is dan zonder kapo. Dus een open C , die al anders klinkt dan een capo op de 8ste en daar een E spelen. Zou je zonder capo na de C een F spelen, dan is dat met capo op 8ste een A-greep.

Sommige gebruiken de capo zelfs extreem zoals Albert Collins, bekijk die maar eens op Youtube!

arjanb01
22 juni 2016, 16:50
Als ik de eindsolo speel van i believe in a thing called love van the Darkness, heb je een 22 frets gitaar nodig voor die laatste hoge noot die je ook nog es op moet drukken voor de ultieme gil.
Dat lukt niet met een vintage strat met 21 frets.
Verder gebruik ik bij stil in mij van Van Dik Hout een capo op de 4e fret, puur om open akkoorden te spelen. Dat klinkt voller dan barrees te spelen. Dat is de reden voor spelen met capo.

Pepe
22 juni 2016, 16:54
Ik denk dat Leo fender uitging van een design & mensuur en toen op 21 frets uitkwam. Toen de smaak dicteerde dat er veel op hoge posities gespeeld werd realiseerde men dat er nog plek was voor nog een fretje zonder het body design aan te passen.

Een Capo wordt niet enkel gebruikt om iets op te lossen, je gebruikt hem ook om een andere voicing te krijgen.
Op een 12 snaar kan je een redelijk mandoline effect krijgen als je akkoorden hoog speelt.

D3nnis
22 juni 2016, 19:27
Ik heb zelf o.a een Strat E.C 22 frets maar is er in spelen dan zo'n groot verschil tussen 21 of 22



Misschien ten overvloede, maar hrt aantal frets zegt niets over de mensuur.
Een 22-frets strat zal daarom niet anders spelen dan een 21-frets, zou ik zeggen.
Een 24-frets strat theoretisch wel, want de neck single coil zou daarvoor iets op moeten schuiven.

Bij klassieke gitaren klinkt het -op een incidentele eindnoot na- toch al niet boven de 15 fret, dus waarom er nog meer op zetten dan 19 ☺

motorhan
22 juni 2016, 21:23
Bedankt voor alle reacties. Een en ander is toch wat duidelijker geworden.