PDA

View Full Version : Koreaanse gitaar, gedoe met brug vervangen



IL76
22 juni 2016, 11:13
Hallo allemaal,

Even een berichtje over mijn avontuur van het vervangen van de brug van een Eastwood GP.
Bij het aanpassen van de intonatie na overgang naar andere snaardikte, brokkelde een stukje metaal van de brug af bij het schroefje van het zadel van de D-snaar. :(
Ik weet niet waar de Koreanen hun hardware vandaan halen, Korea of China of whatever, maar erg solide is het niet.

Op zich was de brug niet kapot, maar toch op internet gezocht voor een vervanger. Mijn beide Gibsons hebben een TP6 tailpiece, dus de Schaller 456 is dan wel heel leuke vervanger van de Chinese rommel. Ik ben wel fan van die fijnstemmers. :)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cf/eb/40/cfeb4078af1204aa3e3d437f44d0d881.jpg

Voor zover ik kon meten, leek de afstand tussen de studs wel te passen. Dus ik dacht: 'Appeltje eitje! Oude eraf, nieuwe erop.'
Maar helaas...

Toen ik de brug wilde plaatsen bleken de bestaande posts van Eastwood te dik en de bijgeleverde posts van Schaller paste niet in het schroefdraad van de Eastwood. En de bijgeleverde Schaller studs waren weer te klein. De gaten in de gitaar waren 12mm, de Schaller studs 11mm. Met andere woorden: Eigenlijk paste niks.
Dus verderzoekend kwam ik op het 'metric-imperial' maatvoering probleem. Je zou denken dat het Duitse Schaller metrisch werkt, maar Schaller gebruikt dus Amerikaanse maatvoering. En de Aziatische gitaarbouwers zoals de fabrikant van Epiphone hebben metrische maatvoering, zo las ik op internet. In de veronderstelling dat Koreaanse Eastwood (Epiphone komt toch (deels?) ook uit Korea?) metrische schroefdraad gebruikt, bestelde ik metrische posts. (http://www.philadelphialuthiertools.com/misc-hardware/locking-tailpiece-mounting-studs-nickel-with-metric-threads/)
Fout.
Die passen ook niet. :mad: Het is dus niet imperial en ook niet metrisch. :dontgeti: (Als er nog iemand metrische (M8 ) locking posts nodig heeft, laat maar weten.)

Als laatste optie moest ik dan toch de originele studs en posts van de Eastwood behouden en de Schaller brug uitvijlen om over de Eastwood posts te kunnen vallen. Met tien minuutjes vijlen en wat duwen en trekken (de studs stonden nèt niet (<1mm) op de juiste afstand) kreeg ik de brug er dan toch op.
http://i1378.photobucket.com/albums/ah84/IL76/IMG_4645_zpsvzekmb8w.jpg (http://s1378.photobucket.com/user/IL76/media/IMG_4645_zpsvzekmb8w.jpg.html)
http://i1378.photobucket.com/albums/ah84/IL76/IMG_4646_zpsdins68qh.jpg (http://s1378.photobucket.com/user/IL76/media/IMG_4646_zpsdins68qh.jpg.html)

Lesson learned:
Check/Meet alles eerst goed voor je wat gaat vervangen op je gitaar. Die gasten in Korea/China houden hun eigen maten aan. Ander schroefdraad, andere diktes, andere afstanden, etc...

Misschien helpt het anderen met het voorkomen van gedoe, of misschien is het een open deur... 'Dat wist ik al lang!', of 'Verbaast me niks, met die Chinese rommel!'... En ik heb ook heel wat *censored* krachttermen laten vallen toen ik ermee bezig was.
Maar nu lijkt alles in orde. De gitaar is weer prima, ik ben blij...

Tabula Rasa
22 juni 2016, 11:26
Mooi opgelost. Bij mijn lp had ik het probleem dat de studs niet laag genoeg konden en heb ik het randje waar de brug op valt af moeten draaien zodat de studs verder in de bushings konden.

Toen heb ik ook gemerkt dat er veel verschil in studs zaten en niet alleen de draad (mm, inch)

MikeD
22 juni 2016, 16:15
wat een k..verhaal... en complimenten voor het geduld..... ik vrees dat ik niet jouw geduld gehad zou hebben en met gasfitterstape die ene millimeter van de schaller-studs had 'weggewerkt'....vastklemmen deed t dan toch ook wel....

denis.hermans
22 juni 2016, 17:01
Wel raar dat de aftermarket producenten niet meer op inspelen op die afwijkende maten. Je zou toch denken dat juist eigenaars van koreaanse etc. gitaren gaan upgraden. Of is er msschien geen enkele lijn in te trekken in de afwijkende maatvoeringen...

IL76
22 juni 2016, 17:44
Ik had Schaller wel gemaild en die bevestigden dat ze Amerikaanse maten gebruiken. Hij past ook perfect op een Gibson. Ze stelden voor de gaten in de gitaar op te vullen en nieuwe te boren. Maar ja, een gewone Jan Doedel als ik heeft die apparatuur niet.

Plant
22 juni 2016, 18:42
Bij het aanpassen van de intonatie na overgang naar andere snaardikte, brokkelde een stukje metaal van de brug af bij het schroefje van het zadel van de D-snaar. :(
Ik weet niet waar de Koreanen hun hardware vandaan halen, Korea of China of whatever, maar erg solide is het niet.

Je hebt toch wel de snaren losgedraaid voordat je iets met de intonatieschroeven deed? Indien niet: dat had je alle ellende kunnen besparen.

MikeD
22 juni 2016, 19:06
Je hebt toch wel de snaren losgedraaid voordat je iets met de intonatieschroeven deed? Indien niet: dat had je alle ellende kunnen besparen.

ik intoneer gewoon met de snaren op spanning.. zou niet weten hoe ik m anders goed zou moeten krijgen; te veel gedoe; snaar los, brugzadel schroef verdraaien, snaar stemmen... controleren, weer snaar los..enzovooorts... mij niet gezien; gewoon op stemming houden en met het stemapparaat eraan intoneren; nog nooit brokken gehad.... (d'r staan hier 9 gitaren en 3 bassen en die intoneer ik altijd zelf)

Plant
22 juni 2016, 19:12
't is een Koreaan hè. Ik heb weleens kapot schroefdraad gehad. Er staat bij aandraaien best wel kracht op en bij losdraaien is het altijd maar de vraag of het zadel door de druk van bovenaf ook netjes naar voren schuift. TS weet nu wat ervan komt.
Het is wel bewerkelijker maar beter zo dan stuk.

IL76
22 juni 2016, 19:13
Je hebt toch wel de snaren losgedraaid voordat je iets met de intonatieschroeven deed?
Zeker! Snaar lag naast het zadel. Het zadel zat echter muurvast en bij het draaien vast het schroefje brak een hoekje af van de sleuf waardoor het schroefje draait. Een beetje zoals €1,- gereedschap van gamma kan breken.
Maar goed, hij is vervangen door Duitse kwaliteit! (Hoop ik)

Maar de reden van dit topic is de waarschuwing voor het gebruik van afwijkende maatvoering door gitaarfabrikanten in het lagere segment. (Naast de algeheel iets lagere kwaliteit van de hardware)

E

Plant
22 juni 2016, 19:19
Zeker! Snaar lag naast het zadel. Het zadel zat echter muurvast en bij het draaien vast het schroefje brak een hoekje af van de sleuf waardoor het schroefje draait. Een beetje zoals €1,- gereedschap van gamma kan breken.
Maar goed, hij is vervangen door Duitse kwaliteit! (Hoop ik)

O, dan heb ik niks gezegd. Zat er loctite tussen of zo?


Maar de reden van dit topic is de waarschuwing voor het gebruik van afwijkende maatvoering door gitaarfabrikanten in het lagere segment. (Naast de algeheel iets lagere kwaliteit van de hardware)

E

Ja, afwijkende maten zijn mij ook bekend. Extra reden om voorzichtig te zijn omdat als het mis gaat je dubbel de pineut bent.

IL76
22 juni 2016, 20:07
Wise man said:
Meten is weten, gissen is missen.. ;-)

Rogueny
22 juni 2016, 20:36
Wise man said:
Meten is weten, gissen is missen.. ;-)

Drunk man said:
Vreten is scheten, drinken is pissen.

Rijmen terwijl je onder invloed bent is ook lastig natuurlijk.

Erik de Perik
23 juni 2016, 03:19
Zeker! Snaar lag naast het zadel. Het zadel zat echter muurvast en bij het draaien vast het schroefje brak een hoekje af van de sleuf waardoor het schroefje draait. Een beetje zoals €1,- gereedschap van gamma kan breken.
Maar goed, hij is vervangen door Duitse kwaliteit! (Hoop ik)

Da's dus onzin. De eerste Floyd Roses waren de beste, omdat ze waren gemaakt van gehard staal en verder niks. Toen de (massa) productie naar Schaller werd verlegd, kreeg je gegoten rommel, die niet klonk en al snel afbrak. Dit is Schaller wellicht niet helemaal aan te rekenen, maar ook de opdrachtgever. Hier wordt de tremolo niet beter van. Overigens brak bij Ibanez in die tijd ook alles af.

IL76
23 juni 2016, 08:51
Da's dus onzin. De eerste Floyd Roses waren de beste, omdat ze waren gemaakt van gehard staal en verder niks. Toen de (massa) productie naar Schaller werd verlegd, kreeg je gegoten rommel, die niet klonk en al snel afbrak. Dit is Schaller wellicht niet helemaal aan te rekenen, maar ook de opdrachtgever. Hier wordt de tremolo niet beter van. Overigens brak bij Ibanez in die tijd ook alles af.

Zeker geen onzin, ik kan bewijzen dat er een hoekje is afgebroken. :)
Maar gelukkig doe ik niet aan tremolos. Ik heb 7 elektrische gitaren, allen zonder tremolo. De Schaller 456 is ook geen tremolo brug trouwens.

E

Erik de Perik
26 juni 2016, 21:22
Zeker geen onzin, ik kan bewijzen dat er een hoekje is afgebroken. :)
Maar gelukkig doe ik niet aan tremolos. Ik heb 7 elektrische gitaren, allen zonder tremolo. De Schaller 456 is ook geen tremolo brug trouwens.

E

Ik geloof je :cooler:
Toch denk ik gelijk te hebben ;)

Plant
26 juni 2016, 22:27
Ik geloof je :cooler:
Toch denk ik gelijk te hebben ;)

Ik denk dat ook ;) (dat ik gelijk heb bedoel ik)

Erik de Perik
27 juni 2016, 20:26
Ik denk dat ook ;) (dat ik gelijk heb bedoel ik)

Dat snap ik. Ik heb m'n info direct van Schaller, Floyd Rose en Carvin.

IL76
27 juni 2016, 23:31
Echt?! Ik heb zoiets van, het is een karakter trekje, zeg maar, van iedere gitarist is dat ie denkt dat ie gelijk heeft, weet je? 🤔😉

Erik de Perik
27 juni 2016, 23:34
Echt?! Ik heb zoiets van, het is een karakter trekje, zeg maar, van iedere gitarist is dat ie denkt dat ie gelijk heeft, weet je? ����

Dan zal het dat zijn.... ;)