PDA

View Full Version : DIY Load box, Attenuator, Re-Amplifier (project)



Jimwoud
21 juni 2016, 10:31
Goedendag Heren,

Ik vond de Bad Cat Unleased en Fryette Power Station al wonderlijke systemen, totdat ik onderstaand topic las, en direct alweer een DIY projectje voor me zag...
http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/play-any-amp-at-low-volume-and-get-a-great-sound-heres-how.1226066/

Ik had al een L-Pad potmeter(8 Ohm) en een 8 Ohm Load weerstand, nu ook een 12 Ohm in bestelling.
Tevens had ik al wat Class-D amp boardjes besteld om als power amp te gebruiken.

Qua Load box wil ik voor mijn 8 Ohm uitgang van mijn versterker een 12 Ohm load gebruiken, wat beter schijnt te zijn. Daarbij een aftakking met 82k Ohm en een 5k log potmeter voor een line out. Eerst wil ik dit proberen icm mn Line6 IOS interface en Fiddlicator app (IR loader) om met koptelefoon te spelen.
Daarna wil ik proberen een van Class D amp boardjes(re-amplifier) erachter te hangen en dan naar mn 1x12" cab.

Ik ben bang dat er nog wel wat getweaked moet worden met condensatoren in de load box, en met een toonregeling/EQ tussen de line out van de load box en re-amplifier.

Ik heb ook al ervaren dat er qua aarding van de Class D amp boardjes, deze niet heel makelijk zijn. Dus moet nog even gaan testen of dat allemaal gaat lukken.

Hoor graag als iemand meer ervaring heeft met DIY, load boxes, Attenuators en misschien ook wel re-amping.

Rick trodat
21 juni 2016, 12:08
Ik heb wel ervaring met de Red Load box en de Palmer pdi-03.

Het zijn beide knappe systemen om een di- signaal op te vangen. Vooral de Palmer vervangt een speaker. Het is een di en loadbox in 1. Je hoeft er dus geen speaker meer aan te hangen.

Qua sound zijn ze vooral goed bij high gain. Er komt een retestrak Di high gain sound uit. Clean is het compleet waardeloos.

Ik heb vooral geleerd dat een cleane sound vanuit de amp pas mooi wordt bij de kleuring van een speaker. Daarnaast is het opvangen van het geluid juist op een kleine afstand van de speaker key bij het opnemen van een clean gitaar geluid. Kortom high gain klinkt goed via deze apparaten. Clean niet.

Reamping gebruik ik tevens een palmer die gele. Die doet het werk gewoon goed.

Sander-H
23 juni 2016, 10:43
Ik ben zelf momenteel aan het experimenteren met een volumeknop in de effect loop VS een attenuator tussen amp en speaker.

Ik denk zelf dat het een combinatie van de twee wordt.
Voor de attenuator gebruik ik een simpele L-Pad van 100watt 8Ohm (https://www.thomann.de/nl/monacor_at60sk.htm)
De volgende stap is dmv een condensator wat treble terug te krijgen voor als ik de L-Pad flink dicht draai.

Het doel is om mijn Fender Blues Deluxe Reissue ook op "laag" volume te kunnen gebruiken. Met een 12AU7 (of 12AY7) in V1, gecombineerd met de L-Pad en een geluidsabsorberend paneel achter de amp ben ik al aardig op weg :)
Nog steeds geen boze buren aan de deur gehad dus ik denk dat we nog wel wat omhoog kunnen met het volume ;)

NLF
1 juli 2016, 16:06
Voor zover ik het begrijp is de Fryette vooral een loadbox (en power amp). Het signaal van je versterker wordt teruggebracht tot line level en vervolgens door de power sectie van de Fryette versterkt. Dat zou je in principe ook met een loadbox als een Palmer kunnen doen om vervolgens het signaal van de Palmer naar een versterker te sturen (slave amp). Waar het allemaal op neer komt: een grote versterker heel hard kunnen zetten om daarna het volume naar beneden te krijgen.

Het hangt er van af waar je het allemaal voor wilt gebruiken. Voor thuis? Voor opnames? Live? Het is allemaal nogal omslachtig namelijk.

Sander-H
1 juli 2016, 18:52
Ik ben er in de week na mijn vorige post achtergekomen dat ik teveel DIY dingen tegelijk aan het doen ben en heb een Weber Mini Mass besteld :)
Uitermate tevreden mee! De optie om 3 of 6db treble terug te brengen werkt goed en zelfs op fluisterstil volume is het geluid nog prima. Uiteraard klinkt de speaker beter als hij zijn werk kan doen maar na 22:00 moet je toch aan de buren denken :)
Zit ook een line out op die te gebruiken zou moeten zijn voor recording maar dat heb ik nog niet getest.

HaroldA
4 juli 2016, 10:08
Ik ben er in de week na mijn vorige post achtergekomen dat ik teveel DIY dingen tegelijk aan het doen ben en heb een Weber Mini Mass besteld :)

Heb ik ook! (en ook te veel DIY-projecten ;)) Alleen mijn impedantie-schakelaar wil nog wel eens slecht contact hebben ...