PDA

View Full Version : Hughes & Kettner Access Sound module A en B



toromusica
21 juni 2016, 09:22
beste Luidspelers,

ik heb een Hughes & Kettner Access en weet niet of er nu
Sound module A of B in zit

wie kan zeggen wat welke soundmodule is, module1 =
en module2 =

zie fotos!

toromusica
21 juni 2016, 09:23
hoe plaats ik hier fotos?

toromusica
21 juni 2016, 09:30
module1

http://i64.tinypic.com/2q3x54m.jpg

toromusica
21 juni 2016, 09:31
module2

http://i67.tinypic.com/2vv9myc.jpg

Remork1970
21 juni 2016, 17:41
Switch 2 ingedrukt houden en Access aanzetten.
1.0 in display -> A
2.0 in display -> B
Meen ik.

toromusica
21 juni 2016, 18:08
ja, dat klopt als je volgens mij software versie 2.0 hebt,
ik heb helaas nog de ouderere software geïnstalleerd

Erik de Perik
21 juni 2016, 18:53
Switch 2 ingedrukt houden wanneer je de preamp aanzet, maar dan kun je volgens mij alleen de firmware versie uitlezen.

Staat het niet ergens op de printplaat? Meen me zoiets te herinneren.

toromusica
21 juni 2016, 19:50
Staat het niet ergens op de printplaat? Meen me zoiets te herinneren.



onder een stukje schuim stonden er inderdaad toch wat kleine letters op de print:

SR1 mo 1.01

aangezien er bij een andere printversie SR1 mo 2.01

zou ik denken dat ik toch module A heb

maar dan heeft deze jongen/man pech want hij denkt een module B in huis te hebben en dat is
dezelfde print/pcb als de mijne, dus dan waarschijnlijk A:

http://www.sevenstring.org/forum/gear-equipment/149636-ngd-h-k-access-vs-250-a.html

toromusica
21 juni 2016, 20:03
nog steeds geen echte zekerheid dus

Erik de Perik
21 juni 2016, 21:05
Ik vermoed ook dat je de eerste hebt. Toevallig het groene printplaatje? Die 2.01 in de display slaat trouwens op de firmware. Destijds kregen gebruikers de mogelijkheid om tegen een geringe vergoeding een andere e-prom te kopen. Die loste wat probleempjes op met knallen bij het kanaalswitchen en wat midi gedoe.

Als je het echt zeker wilt weten moet ik er eentje open schroeven. Die heeft gegarandeerd de andere soundmodule.

toromusica
21 juni 2016, 21:13
Ik vermoed ook dat je de eerste hebt. Toevallig het groene printplaatje? Die 2.01 in de display slaat trouwens op de firmware.
Als je het echt zeker wilt weten moet ik er eentje open schroeven. Die heeft gegarandeerd de andere soundmodule.

ja, print is mooi strak donker groen !zie tweede foto boven
die 2.01 staat op de print geëtst, niet in het display! :-)

als je tijd en energie hebt, dan zou ik het zeer waarderen als je er eentje open schroeft en eventueel ook een foto maakt van de print, beide zijden

Erik de Perik
21 juni 2016, 21:18
ja, print is mooi strak donker groen !zie tweede foto boven
die 2.01 staat op de print geëtst, niet in het display! :-)

als je tijd en energie hebt, dan zou ik het zeer waarderen als je er eentje open schroeft en eventueel ook een foto maakt van de print, beide zijden

Ik heb jaren op zo'n ding gespeeld, maar hij staat ergens anders, bij de rechtmatige eigenaar namelijk ;)
Maar als ik er ben draai ik 'm open en maak foto's.

toromusica
21 juni 2016, 21:50
ok, bedankt voor de eventuele moeite!

toch vreemd dat H&K het niet wat duidelijker vermeld op tenminste de module PCB printplaat zelf

Tunes
22 juni 2016, 09:12
Waarom wil je daty eigenlijk weten, is er zo veel verschil in ?
Ik heb er in het verleden heel wat gehad, beetje haat liefde met dat ding, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer wat het verschil was en of je dat ook kon horen.

toromusica
22 juni 2016, 12:56
Waarom wil je daty eigenlijk weten, is er zo veel verschil in ?
Ik heb er in het verleden heel wat gehad, beetje haat liefde met dat ding, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer wat het verschil was en of je dat ook kon horen.

het gaat erom dat ik wil weten welke module ik heb: A of B
niet: waarom :-)

Remork1970
22 juni 2016, 14:19
Versie B schijnt moderner te klinken.
En dat is voor jongens als ik, die de pest hebben aan alles dat vintage klinkt en smoelt, interessant.

Erik de Perik
23 juni 2016, 02:27
Versie B schijnt moderner te klinken.
En dat is voor jongens als ik, die de pest hebben aan alles dat vintage klinkt en smoelt, interessant.

Versie B heeft meer gain, meer sweep in de toonregeling, vetter clean, eigenlijk alles wat extremer. Overigens is de Acces inmiddels ook gewoon vintage hoor. ;)
Ik bespeelde 'm via een Marshall top, waarin een 1959 chassis met eindtrap met nog iets anders, ik denk dat je het een JMP kunt noemen. Goed voor zo'n 110 watt aan super cleane power per kant. Verder een Boss GX-700 in de effectloop en een volume pedaal er ook nog tussen gelust. :punk:

Tunes
23 juni 2016, 09:53
Nou het is mij nooit opgevallen en ik heb vast verschillende types gehad want ik denk dat ik zeker 6 heb gehad.
Maar ja ik had ook elke keer weer wat anders aan effecten en speakers dus is het vergelijk niet opjectief.
Blijft een ondergewaardeerd ding trouwens, persoonlijk vond ik de carvin quad x amp nog mooier.

toromusica
24 juni 2016, 12:44
ik heb binnenkort alle twee de versies in huis en kan ze dan vergelijken

mijn bevindingkjes zal ik hier posten!

sopie
26 juni 2016, 13:57
module2

http://i67.tinypic.com/2vv9myc.jpg

Module 2 is Soundmodule A.

Erik de Perik
26 juni 2016, 14:18
Module 2 is Soundmodule A.

Ja dat dacht ik ook, eigenlijk puur vanwege dezelfde kleur prietpraat als de rest. Maar ik heb nog geen gelegenheid gehad om er een open te trekken.

sopie
26 juni 2016, 20:54
En om nog wat verwarring te stichten: mijn soundmodule A heeft een lichtbruin gekleurde printplaat. Soundmodule B heb ik al een eeuwigheid ingebouwd in de Access. Weet zo gauw de kleur niet.

Erik de Perik
26 juni 2016, 21:25
En om nog wat verwarring te stichten: mijn soundmodule A heeft een lichtbruin gekleurde printplaat. Soundmodule B heb ik al een eeuwigheid ingebouwd in de Access. Weet zo gauw de kleur niet.

Het blijven wel Duitsers natuurlijk. Ik heb ook geen flauw idee hoor. Er zijn vorig jaar nieuwe buizen ingegaan, maar dat wilde m'n broer perse zelf doen.

toromusica
28 juni 2016, 17:33
En om nog wat verwarring te stichten: mijn soundmodule A heeft een lichtbruin gekleurde printplaat. Soundmodule B heb ik al een eeuwigheid ingebouwd in de Access. Weet zo gauw de kleur niet.


op mijn tweede foto heeft de print ook een licht bruine kleur maar
aan de componenten te zien is het totaal anders,
dus logischerwijs moet dat module B dan zijn!

sopie
29 juni 2016, 17:03
op mijn tweede foto heeft de print ook een licht bruine kleur maar
aan de componenten te zien is het totaal anders,
dus logischerwijs moet dat module B dan zijn!

Ik ben geen techneut en leg het daarom misschien niet goed uit. Maar foto 1 is voor mij lichtbruin en foto 2 is voor mij groen. Met printplaat bedoel ik de kant waar de componenten zitten. En dat zeg ik wellicht verkeerd.
Module 2 is dus nog steeds (gezien de componenten) soundmodule A.
Voor wat het je waard is...ik heb de Access destijds rechtstreeks bij H&K gekocht toen hij op de markt kwam met soundmodule A. Later heb ik soundmodule B er los bij gekocht. Ja ik weet het....ik heb al grijze haren, haha.

Erik de Perik
29 juni 2016, 18:36
Ik ben geen techneut en leg het daarom misschien niet goed uit. Maar foto 1 is voor mij lichtbruin en foto 2 is voor mij groen. Met printplaat bedoel ik de kant waar de componenten zitten. En dat zeg ik wellicht verkeerd.
Module 2 is dus nog steeds (gezien de componenten) soundmodule A.
Voor wat het je waard is...ik heb de Access destijds rechtstreeks bij H&K gekocht toen hij op de markt kwam met soundmodule A. Later heb ik soundmodule B er los bij gekocht. Ja ik weet het....ik heb al grijze haren, haha.

Met de Access waar ik op speelde, is het precies zo gegaan. Rechtsreeks via de importeur in Hoogerheide gehaald en de nieuwe soundmodule een keertje op een Duitse beurs opgepikt. Daar ook Thomas Blug leren kennen, aardige gast en een prima gitarist.

Ik heb er ook een paar...... grijze haren ;)

toromusica
30 juni 2016, 06:11
@Sopie:

ja, ik begrijp je wel hoor!

ik maakt een foutje en haalde dingen door elkaar:

ik bedoelde:

als jij beweert dat de module op de 2de foto (module 2) module A is, dat is de eerste foto module B , omdat er andere componenten op zitten!


en ik heb geen grijze haren! (geboortejaar 1965)

sopie
1 juli 2016, 16:49
Switch 2 ingedrukt houden wanneer je de preamp aanzet, maar dan kun je volgens mij alleen de firmware versie uitlezen.

Staat het niet ergens op de printplaat? Meen me zoiets te herinneren.

Juist! Op deze manier kan je alleen zien welke software versie je hebt. Het zegt niets over de soundmodule.

sopie
1 juli 2016, 16:58
@toromusica:
Dan begrijpen we elkaar!

@Erik de Perik:
Dan heb jij dezelfde weg bewandeld als ik. Ik heb destijds in Frankfurt (geloof ik) Thomas Blug de Access horen/zien demonstreren. Ik was degene die er stond te kwijlen...

toromusica
2 juli 2016, 09:36
Ik was degene die er stond te kwijlen...


daar zijn die gaten bovenaan dan zeker voor, om het kwijl op te vangen,,,,,

toromusica
2 juli 2016, 21:34
ok, ik hoor duidelijk verschil en mijn voorkeur gaat uit naar module B

sopie
3 juli 2016, 13:51
ok, ik hoor duidelijk verschil en mijn voorkeur gaat uit naar module B

Ik denk er net zo over. Sinds ik module B heb ingebouwd heb ik nooit meer de neiging gehad om weer te switchen naar module A.

Overigens, de Access doet bij mij nog slechts dienst als backup. Ik speel eigenlijk al weer jaren over iets anders.

toromusica
3 juli 2016, 16:21
de Acces heb ik gekocht voor Direct recording thuis, met wat extra spul erbij (compressie, EQ, ambient/ galm)
is het een prima opname preamp, en de buren horen niks!


ik kies bewust voor buis-preamps omdat ik Line6 POD en dergelijks te steriel vind klinken

paulusdeBKB
4 juli 2016, 09:31
Nou, dan kom ik ook maar uit de lurk-modus... Ik heb een paar maanden geleden ook een H&K Access gekocht, tweedehands uiteraard. Nog steeds geen tijd (en vooral geen gelegenheid) gehad hem eens flink aan de tand te voelen. Maar ik voorzie nu al dat ik er vragen bij ga hebben. Die kan ik dus bij jullie kwijt? Mooi man!
:)

sopie
4 juli 2016, 14:31
..... en de buren horen niks!


Betekent dit dat je zo sociaal bent, of is het meer uit zelfbescherming...;-)

toromusica
4 juli 2016, 19:51
Betekent dit dat je zo sociaal bent, of is het meer uit zelfbescherming...;-)


inderdaad,: ik ben zeer sociaal naar mezelf toe! :-D

maar serieus: het werkt twee kanten op:
de buren geen last, ik geen klachten aan mn hoofd

en ik kan muziek spelen/ opnemen wanneer en hoe laat ik wil met redelijke warme buizenklank

ik ben nog een en ander aan het opzetten maar het gaat vast wel werken

toromusica
4 juli 2016, 19:58
Nou, dan kom ik ook maar uit de lurk-modus... Ik heb een paar maanden geleden ook een H&K Access gekocht, tweedehands uiteraard. Nog steeds geen tijd (en vooral geen gelegenheid) gehad hem eens flink aan de tand te voelen. Maar ik voorzie nu al dat ik er vragen bij ga hebben. Die kan ik dus bij jullie kwijt? Mooi man!
:)

ik ben een expert in zaken waar ik geen verstand van heb, dus kom maar op met je vragen! :-))))

muzikale en mooie muziek maak je (soundcloud), ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam maar ik herken je niet van muzikale plekken zoals cafes en dergelijke
ik moet een beetje denken aan de zanger van Moke bij je stem, zijn de drums echte drums, live ingespeeld?

paulusdeBKB
5 juli 2016, 13:43
Bedankt voor het compliment! De drums zijn voornamelijk bij elkaar geklikt met de standaard samples in Logic Pro, behalve bij Skinned. Dat heb ik laten inspelen door een bevriende drummer. Ik woon inderdaad in Amsterdam, maar ik heb 2 kids en ik ben schipper op de grachten, dus veel in de avond aan het werk. Ik heb domweg geen gelegenheid m'n neus te laten zien in de muziekscene (en dat mis ik behoorlijk).

Veel gitaarspelen en liedjes schrijven komt er ook maar niet van, maar daar ben ik iets op aan het verzinnen ;)

sopie
5 juli 2016, 23:13
inderdaad,: ik ben zeer sociaal naar mezelf toe! :-D

maar serieus: het werkt twee kanten op:
de buren geen last, ik geen klachten aan mn hoofd

en ik kan muziek spelen/ opnemen wanneer en hoe laat ik wil met redelijke warme buizenklank

ik ben nog een en ander aan het opzetten maar het gaat vast wel werken

Ik begrijp het wel, hoor. De voordelen zijn me helemaal duidelijk. Ik doe het zelf ook...

De speakersimulatie van de Access (Red Box) heb ik nooit zo kunnen waarderen. Voor dat doel heb ik een oudje van Palmer (pdi05). Klinkt naar mijn idee een stuk beter.

toromusica
9 juli 2016, 09:19
Ik begrijp het wel, hoor. De voordelen zijn me helemaal duidelijk. Ik doe het zelf ook...

De speakersimulatie van de Access (Red Box) heb ik nooit zo kunnen waarderen. Voor dat doel heb ik een oudje van Palmer (pdi05). Klinkt naar mijn idee een stuk beter.

ik vind sowieso het fenomeen speaker simulatie een nogal zwak gegeven
Het simuleert maar een aspect van de speakerklank, de speciale klankkleur die een gitaar-speaker
heeft
de eemste speakersimulaters zijn volgens mij niet meer dan een statische EQ met een bepaalde frequentie curve die de curve van een gitaar speaker benadert
maar de gitaar en de amp plus speakers zijn niet statisch en reageren op de gitaar, frequenties en volumes dus
zou de EQ op zn minst mee moeten bewegen op het gitaarspel voor een levendige klank (EQ afhankelijk van amplitude en spectrum)

en verder gebeurd er een hoop meer in een speaker, oa heeft het een vertraagde reactie snelheid dus werkt het op de transiënten, oftewel attacks worden wat afgevlakt , er zal ook vervorming plaatsvinden en dan hebben we het nog niet gehad over de verplaatsing en weerkaatsingen in de lucht en de opname via een microfoon

kortom: speakersimulatie,of het nu de red box is of een behringer Ultra of wat een Palmer, is niets meer dan een levensloze EQ volgens mij

ik heb een ADA Ampulator (buizen power amp simulatie met speaker sim) en mis nog steeds de chaotische levensenergie van een echte speaker