PDA

View Full Version : Refret klus verknald compensatie ?



Brad
19 juni 2016, 13:31
Beste mensen ,

Ik heb in het verleden meerdere malen een refret klus laten doen . Gelukkig is dat dat allemaal naar behoren gedaan

Hoe zit het echter wanneer de gitaarbouwer of customizer de boel verknald en de toets of de hals beschadigd

Heeft iemand dat weleens aan de hand gehad ?

Han S
19 juni 2016, 13:46
Ja, ik heb gezien dat de eigenwijze eigenaar van een 1957 Les Paul dacht dat hij dat zelf wel kon en de stukken uit de toets trok en het repareerde met plamuur.

Joost de Ruig
19 juni 2016, 13:48
Dat is wettelijk geregeld: als je een professional een betaalde klus laat uitvoeren, dan dient deze een minimale prestatie te leveren, anders is diegene aansprakelijk voor een zogenaamde wanprestatie. Wel moet de uitvoerder een redelijke kans krijgen om het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet, of wil hij dit niet, dan dien je hem schriftelijk hierop aan te spreken en een termijn te noemen waarbinnen er een oplossing moet komen. Zo niet is de gang naar de kantonrechter de enige weg om een oplossing af te dwingen. Als tussenoplossing kun je een derde om een schriftelijk oordeel vragen. Deze dient wel aantoonbaar terzakekundig te zijn. Met diens oordeel kun je de uitvoerder nogmaals aanmanen, alvorens de gerechtelijke weg te kiezen.

Joost de Ruig
19 juni 2016, 13:53
Ja, ik heb gezien dat de eigenwijze eigenaar van een 1957 Les Paul dacht dat hij dat zelf wel kon en de stukken uit de toets trok en het repareerde met plamuur.

Die plank is direct tienduizenden euros minder waard. Wat een ontzettende oelewapper.......

The Lo Lands
19 juni 2016, 14:13
Mijn eerste Squier strat uit begin jaren negentig laten herfretten bij een muziekwinkel in de buurt. Er kwam een telefoontje dat de toets los kwam bij het verwijderen van de fretten en de hals eigelijk onherstelbaar beschadigt was. De winkel bood mij aan om tegen dezelfde prijs van een herfret een originele Fender US strat hals erop te plaatsen die hij nog had liggen. Ik ging hiermee akkoord en tot de dag van vandaag speel ik nog steeds op deze knappe hals. De body en overige Squier hardware is inmiddels vervangen voor beter spul :-) Maar het kan dus goed mis gaan.

Joost de Ruig
19 juni 2016, 15:19
De kwaliteit van een bedrijf blijkt mede uit de manier waarmee zij met problemen omgaan. Goede oplossing in deze dus!

arjanb01
19 juni 2016, 16:03
Wat Joost zegt, kanton rechter inschakelen. Maar bijna elke winkel zal hoe dan ook een zo klantvriendelijk mogelijke oplossing bieden.
Afkloppen maar bij mij is een refret of vlakbeurt altijd top gedaan.

Joost de Ruig
19 juni 2016, 16:40
Ik heb pas 1x een total refret uit laten voeren en was daar wel wat zenuwachtig over. Het was mijn main axe en de enige gitaar die ik nooit zal verkopen. Ik moest dan ook vooraf een erg goed gevoel hebben bij de technicus die dat ging uitvoeren, temeer daar we samen voor het nieuwe type fretdraad hebben gekozen. Guess what, het ding is er alleen maar beter op geworden :)

Erik de Perik
19 juni 2016, 20:40
Ik doe eigenlijk alle klusjes zoals fretten, vlakken en solderen etc. zelf. Heb ooit wel eens een FR scheef in m'n Peer Dellen strat laten frezen door een gitaarbouwer in Arnhem. Volgens hem was het allemaal gekkigheid, lag het aan mij en lag het aan de gitaar. Toen maar naar Peer gegaan, die zei dat ik een sukkel was en voor dat geld een bovenfrees had moeten kopen en het zelf had moeten doen. Hij heeft de verkeerde gaten opgevuld en alles in orde gemaakt. Voor wehnâg ook nog. :ok: